HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Meyer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2003/05/26 :  19:29:11  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message  Reply
Jahapp, då är det dags att presentera sin moderata anläggning.

Har inga bilder ännu. Men kommer så fort jag snott tillbaka min digitalkamera!

Kan väl börja med rummet.

Det är ett vardagsrum med parkettgolv, 3.5x4.5 meter.
Har stoppat en madrass bakom ett skynke bakom soffan <- det gjorde skillnad!

Då är det dags för anläggningen!

Signalkällor:
1: Nad T550 DVD/CD
2: En dator med hyfsat ljudkort (extern D/A Omvandlare planerad)

Försteg:
Nad 116

Slutsteg:
Nad 216

Högtalare:
Snell E.5mkII

Sub:
Dali SWA-12

kablage:
Bi-wirade Tara Labs Nexa till högtalarna.
Tara Labs Prism 11 (har jag för mig, lila är dom iaf) för det övriga, utom subben som har en Monster Cable av något slag.

övrigt:
Subben och högtalarna står på Soundcare Superspikes.

Så hur är ljudet då?

Ja, jag är då väldigt nöjd. Av min bekantskapskrets har jag överlägset bäst ljud. Ifs så säger det inte så mkt men men...
Förbättringar kan givetvis göras i form av experimenterande med signalkablar och bättre kontaktering av högtalarkablage, bättre cd osv osv. Ja, det där bättre kommer ju att fortsätta i all evighet :)

Nåväl! Det var allt för denna gången. Återkommer senare med bilder!

Kommentarer mottages gärna :)

/Meyer

lyssna först, bedöm sedan.

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/05/27 :  11:35:52  Show Profile Send Wintermute a Private Message  Reply
Väldigt mycket HiFi-Klubben... Bor du på en ort där de huserar?
Har du några bilder än? Är E.5 bra burkar? Har endast hört tidigare versioner och de har låtit ganska trevligt...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

yrwing
Member

81 Posts

Posted - 2003/05/27 :  15:25:44  Show Profile Send yrwing a Private Message  Reply
Ska bli kul och se lite bilder!

ROTEL
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2003/05/27 :  16:49:40  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message  Reply
Jopp, mkt hifiklubben blidde det.
Jag inhandlade allt detta när jag bodde i Umeå för ett par år sedan.
Men för ett tag sen kom jag på att jag ville fördjupa mig mer för å som, ja få ut det mesta av allt :)
Så är mer insatt nu än jag var då och kan väl nu i efterhand se att jag troligen hadde valt en hel del annorlunda när det gäller komponenterna. Men! som tur var är det aldrig försent :)

Vad gäller högtalarna så gillar jag dom skarpt.
Lyssnade en hel del på hifiklubben på diverse B&W och Dali i samma prisklass men fastnade för dessa mycket pga just det sätt den förmedlar röster. Så otroligt klart och rent. Speciellt då kvinnliga röster. (har ngn grej för musik med flickröster ;))
Jag var ganska nära att köpa ett par B&W DM nått.. minns inte exact modell när försäljaren bara tyckte jag skulle testa dessa.
Och ja, det gjorde jag och fastnade direkt.
Har hört folk säga att Snell har ett lite speciellt sound, men jag kan säga att jag gillar det väldans mycket :) Är nog mitt bästa köp jag gjort hittils i mitt liv.

För övrigt så körde jag med sunkig högtalarkabel i början. Men var inne och impulshandlade ett par bättre och tänkte bi-wira. (körde tara labs klara förut) Och skillnaden blev ju enorm.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ge mig på härnäst. Men kan tänka mig att eventuell bi-amping eller möjligen testa med något helt annat än nad.

För övrigt så är mitt lysslingsrum dåligt byggt. har 2 st stora tv-jävlar mellan högtalarna vilet lär ge en hel del reflexer och stort avstånd mellan högtalarna (lite längre än till lyssningspositionen)
Fördelen för mig med det lite längre avståndet mellan högtalarna är att jag är döv på mitt vänstra öra. Och därmed inte kan sitta och irritera mig på dåligt stereoperspektiv.
Jag har inte hunnit så långt i mitt intresse att stereon ska få ta över hela rummet och jag upplever att mina Snell:ar är väldigt lättplacerade. Det är jag tacksam över :)

/Meyer


lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/06/01 :  18:12:50  Show Profile Send FCX a Private Message  Reply
Bilder, vi vill ha bilder


Passar på att tacka Meyer för den alldeles utmärkta FTP:n, snabb var den också

Bugar och tackar
Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000