HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 ésm - Nya bilder 19/12 - 2003
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/05/17 :  23:40:10  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Hallå, här är det ändringar på gång...

Ny förstärkare S.A.T. Amplifix inköpt av MaS här på forumet.
Köpte nya högtalare, Monitor Audio GR 10, igår, mycket nöjd. Nya bilder och lyssningsintryck kommer..

CD Spelare: Onkyo Integra DX-706


Monoblock: Meridian 605 - Används inte nu


Högtalare: Audiovector M1- SÅLDA


Onkyo och Meridian


Överblick


Edited by - ésm on 2003/12/19 17:07:53

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:31:22  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
M1:an är stativaren i serien va? Vilken signalkabel är det, modell?

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:53:50  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Hej MMX, här kommer några svar på dina frågor. Signalkabeln till cd:n är Tara Labs Interconnect CD, en lite äldre kabel. M1:an är stativmodellen i Audiovectors serie. Jag är mycket nöjd med högtalaren, men kombinationen med Meridian-blocken är inte helt lyckad. Ljudet blir lite väl påträngande och framkallar en viss lyssningströtthet. Detta kan iof komma att bli bättre, då högtalaren inte är helt inspelad. Efter sommaren kommer jag att införskaffa nytt förstärkeri och nya kablar för att passa uppgraderingen.

Är det någon som vet om alla Meridian produkter ligger åt det ljusare hållet?

EDIT - Högtalarna är nu inspelade, lyssningströttheten och det påträngade ljudet är nu borta. Men jag saknar istället lite "driv".

Edited by - ésm on 2003/07/21 09:52:03
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:15:27  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Jag hade Electrocompaniet tidigare (har kvar för- och slutsteg) som jag var mycket nöjd med, vet inte hur de passar med Audiovector, men electros grejor är ganska varma, nästan rörlika, i klangen. Om du inte bor mil ifrån mig kan jag ta med grejorna så du kan få provlyssna. Bor själv i malmö.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

Edited by - mmx_2 on 2003/05/18 22:17:39
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:43:31  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Det var trevligt av dig att erbjuda mig att låna hem din kombo, men tyvärr bor jag i Gävle. Det blir en lite för lång bit att åka. Jag har dock sommaren på mig att leta efter lämplig förstärkare, eller slutsteg (min Onkyo CD har volymkontroll och kan ev. tjänstgöra som försteg ett tag). Om ekonomin tillåter kommer jag även att uppgradera högtalarna ett eller två steg.
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/05/22 :  09:24:49  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Trevligt att höra, MaxMartin. Jag har inte testat några andra försteg. Planerna efter sommaren är att sälja av Yamahan och Monoblocken för att köpa en Integrerad förstärkare eller ett slutsteg i 15 tusenkronorsklassen (begagnat då).
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/05/22 :  19:54:40  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Ok, jag kan uppskatta en film på en bra hemmabio. Men jag har varken rum, eller det rätta intresset för att bygga upp en egen hemmabio. Yamaha förstärkaren köptes i ett tillfälle av temporär sinnesförvirring innan jag flyttade hemifrån
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/23 :  21:22:59  Show Profile Send rowa a Private Message  Reply
Kan du inte berätta lite mer om monoblocken ? Effekt, nypris ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:17:40  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Hej Rowa. Monoblocken heter, som tidigare nämnts, Meridian 605. Det är en lite äldre modell som jag tror var föregångaren till 500 serien, men jag är inte säker. Dom inhandlades från Esoterisk-HiFi för ca 4 år sedan. Jag gav 7500 för dom, men nypriset låg enligt uppgift från butiken på över 20000. Blocken lämnar 150 watt i 8 ohm och 250 watt i 4 ohm. Deras största kvalitéer är, enligt min åsikt, diskanten och ljudbilden som de presterar. Dem spelar även med ett stort lugn, ibland saknar jag dock lite mer driv, speciellt på rockmusik. Jag anser dock att basen känns lite väl återhållen. Tyvärr har jag ej haft möjlighet att köra dem balancerade. Det skall även tilläggas att jag inte hört så många andra förstärkare, slutsteg/monoblock i prisklassen. Enligt min åsikt kommer dom inte i närheten av polarens Advantage-kombo (den svarta utan volymratt och knappar).

Det är svårt att hitta information om dem på nätet, den enda länken som jag hittat är http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Campus/7125/Meridian_605.html .

Edit - Stavfel som vanligt

Edited by - ésm on 2003/07/23 23:18:33
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:58:48  Show Profile Send rowa a Private Message  Reply
De är inte tillsalu ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:20:48  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
ésm, du låter som du nästan vill ursäkta dig själv för din anläggning och din lägenhet - det tycker jag inte alls du behöver göra! Helt okej system detta ju.

Och angående lägenheten så vet jag iofs inte om det var just storleken det var fel på, men mitt studentrum på 19 kvadrat lär väl inte spöa din lgh med hästlängder direkt...

Vad blir nästa uppgradering? M1 -> M1 Super?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:27:34  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
AYN- Man tackar för de trevliga orden

Nästa uppgradering blir troligtvis en ny förstärkare och eventuellt M1 => M1 Super. Jag vill ha en integrerad förstärkare eller eventuellt en för- slutstegskombination. Saknar möjligheten att reglera volymen i "normala" nivåer samt att jag funderar på att skaffa en billig vinylspelare. Man vill ju kunna spela guldkornet som står på hyllan
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/24 :  03:20:37  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Vill du göra dig av med Onkyon så kan du ju PM:a mig...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:08:22  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Rowa - Monoblocken är till salu efter sommaren. Troligtvis i slutet av september.

MaxMartin - Cd-spelaren ska jag troligtvis behålla, men man vet ju aldrig.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/24 :  22:26:11  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
MaxMartin:

Var har du hittat din roliga trailer?

Helskön humor...
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:25:54  Show Profile Send Sentinel a Private Message  Reply
quote:
Yamaha förstärkaren köptes i ett tillfälle av temporär sinnesförvirring innan jag flyttade hemifrån

Kan det ha haft något att göra med det faktum att vi var på besök hos min bror? Jag har för mig att vi under alkoholens ljuva inverkan beställde sattyget

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:48:24  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Jo, det stämmer bra det..har för mig att det var juldagen och att spriten flödade fritt..
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/16 :  00:31:36  Show Profile Send Sentinel a Private Message  Reply
Alla har ju sina svaga stunder. När man tänker på det så är det hela lite surrealistiskt. Var nog inte vi som la beställningen måste vara tomten som gjorde fel.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/16 :  09:23:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tänk som det kan bli... Trevliga bilder! Det ser lite kalt ut i rummet, det kan försämra ljudet. Kanske det skulle göra susen att få lite dämpning?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/16 09:26:34
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/21 :  09:23:58  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Hej ésm!

Jag gillar din stereobänk skarpt. Är det lecablock eller?
Vad är det för typ av skivor? Är det någon typ av kökbänk eller?

Mvh JayBee
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/21 :  22:00:12  Show Profile Send Sentinel a Private Message  Reply
quote:
Är det lecablock eller?


Visst och stavlimmad furu = billigt men snyggt. Kolla med din närmaste brädgård dom har.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/21 :  23:09:48  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Nej, det är inga lecablock. Det är byggstenar, dom finns däremot, som Sentinel säger, på din lokala byggmarknad.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:10:08  Show Profile Send Sentinel a Private Message  Reply
Jaha, var är den nya förstärkaren ? Eller väntar du tills dom nya högtalarna kommer? Nää nu var jag dum igen......

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

jls
Member

66 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:36:21  Show Profile Send jls a Private Message  Reply
När kommer det nya bilder
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/09 :  14:12:06  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Kopia av meddelande:
När kommer det nya bilder

Ursprungligen postad av jls - 2003/09/09 :  13:36:21



Väntar på att Sentinel skall ta sig förbi med kameran.
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/12/19 :  17:08:58  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Hallå, jag har uppdaterat lite sedan mina tidigare bilder. Utöver detta har jag även möblerat om i min lilla lya.


Det har tillkommit en ny förstärkare, en som diskussionerna går heta om här på forumet...


En till bild på amplifixen..


Cd-spelaren är dock densamma som tidigare, och troligtvis den svagaste länken just nu..


En till bild på cd:n, även om den inte ser så bra ut


Diskanter var ett krav på mina nya högtalare...


Mellanregister likaså..


Rejäla kontaktdon behövs också...


De flesta här på forumet vet nog vilka högtalare det gäller nu. För er andra är det ett par B&W 805 Nautilus, mycket trevliga skapelser


Mer bilder, hör jag att ni ropar...


MER!


ÄNNU MER!


MYCKET MER!


Och en sista översiktsbild på dem..


En översikt av allt. Bordet står där när jag inte lyssnar aktivt..


Översikt utan bordet...


Här sitter ägaren och lyssnar (datorn är avstängd när det lyssnas "seriöst").


Det ser ut som att han hämtat något från...


Så var dock inte fallet, han sneglade nog bara på dessa och önskade att han hade en vinylspelare..


Det var allt för nu...hoppas att ni gillar bilderna..

edit: När bilderna lades upp hade jag dock smakat på Bowmoren...

Edited by - ésm on 2003/12/19 17:55:21
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000