HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Peder B
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/08 :  08:15:33  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Kanske ska nämna något om anläggningen i korthet Om vi börjar med Advantage S1,an så valde jag den för dess unika framtida uppgraderingsmöjliheter med SACD, DVD-audio, DVD-video och möjlighet till rumskorrigering mm., min S1.a som har det analoga instickskortet monterat gör att den även fungerar som ett försteg
Möjlighet finns oxå att använda S1,ans D/A omvandlare via digital in för andra digitala signalkällor, låter helt underbart och unik i prisklassen

Som slutsteg har jag ett GamuT D-200 som fungerar oerhört bra tillsammans med S1,an. Gamutens ingångkänslighet går att justera vilket gör att den fungerar tillsamans med nästan allt, S1,ans utnivå är lite låg men det kompenserar man lätt med GamuTen. Det som främst utmärker GamuTen jämfört med motsvarande Advantage slutsteg är att den har lite mer tyngd i ljudet men fortfarande oerhört fin detaljåtergivning En vinnare i prisklassen tycker jag

Högtalarna, Von Schweikert VR-5 valdes i hård konkurrens med framförallt Sonus Faber Cremona som är så fantastiskt vackra att se på men inte riktigt når fram till VR-5ornas fina detaljåtergivning i hela registret.
VR-5 an som är nättare i måtten än VR-4 HSE och har betydligt mindre baselement (6.8 tum) spelar tillsammans med GamuTen riktigt tungt ändå

Sist men inte minst måste jag säga några ord om kablaget jag använder. Det är Jorma Designs No1 om nu någon skulle ha missat detta och dessa kablar måste nog ses som ett fynd i dess prisklass Det var meningen att Lefflers skulle dema Valhallan hemma hos mig men de har dem tydligen inte kvar hemma så eventuellt ska Nordost SPM jämföras i stället

Jag har lyssnat på Valhallan vid ganska många tillfällen men tyvärr aldrig samtidigt med Jormas kablar, mig skulle det dock inte förvåna ett dugg om Jormas kablar klarar sig riktigt bra JD No 1 får min starkaste rekommendation

Har ni vägarna förbi Linköping så skicka ett PM innan så kanske man får bjuda in på provlyssning

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/05/08 08:40:38
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:26:53  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Jag har fått påstötningar på min personliga E-mail adress att bilderna inte syns! Själv kan jag se dem från Medlemmarnas System så jag undrar bara om det är fler som inte kan se dem

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:39:35  Show Profile Send Rebo a Private Message  Reply
Kan inte se dom nu :/
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:12:31  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Är det bara jag som inte kan se dina bilder utan får nöja mig med det där förhatliga röda krysset...

Vi är två, såg jag nu...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:14:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Jag kan se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:22:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ja me...
Kan tala om, för er som inte ser, att det ser ljust och trevligt ut

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:23:02  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Ni som inte kan se bilderna har ni försökt att kopiera URL adressen och klistra in i nytt fönster och uppdatera

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:41:40  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Jag ser inte heller några bilder... kopiera urlen funkade inte heller.


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:30:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Titta här.. Tillfälligt.
Det var så snygga bilder, så jag kan inte låta er vara utan dem.







Edit: La in bilderna efter "ägarens" svar...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2003/05/08 15:55:35
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/08 :  15:08:45  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Zalve: Man tackar och bugar för hjälpen

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:29:38  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Stiligt!
Det verkar lovande

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:11:23  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Ja, de´ va´ värt att vänta på...
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/08 :  19:22:52  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
VILKA SNÄLLA MÄNNISKOR DET FINNS PÅ FORUMETTACK SÅ VÄLDIGT MYCKET

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:28:11  Show Profile Send kasra a Private Message  Reply
Peder B, väldigt fin anläggning och inte minst rummet

Jag kollade VS hemsida nyligen, det finns en uppgradering till dom dära bestarna du har, som kan vara lönsam nu när dollarn är billig =D

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:50:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är inte bara anläggningen som är snygg, Vi har en estet ibland oss!!!

Väldigt snyggt!!!!

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/08 :  23:17:45  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Mycket snyggt.. Anläggningen liksom växer när rummet är snyggt också!!


Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/05/09 :  00:46:04  Show Profile Send juha a Private Message  Reply
Fy fan va grannt...hatten av för dig. Ett system är klart mer behagligt när man även har skådebröd/plats. En av dom snyggaste uppställningar jag sett. Bugar
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:01:22  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
kasra: Jag kollade VS hemsida nyligen, det finns en uppgradering till dom dära bestarna du har, som kan vara lönsam nu när dollarn är billig =D

Är det uppgraderingen med magnesiumbasarna du menar

Oftast förknippar man nog Albert Von Shweikerts konstruktioner med en fantastisk basåtergivning. VR-5ornas största förtjänst ligger annars i mellan & diskant området där de tillhör bland det bästa man kan köpa för pengar enligt mina öron Som ni kan se på bilderna så har jag CNC-fräst en ny sockel (tyvärr har den inte sin slutgiltiga finnish än) sockeln som väger ca 13kg mot orginalets 2 kg kopplar basen till rummet på ett helt annat sätt än orginalet, fungerar mycket bättre än vad jag kunnat hoppas på. Rumsinformationen har ökat till en helt OK nivå

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:32:20  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Ja det var verkligen snyggt uppställt! Vad hade du tänkt ha för vinylsvarv på översta hyllan? Rent visuellt skulle en Pro-Ject RPM9 se bra ut! Med en filtmatta på låter den också riktigt bra!
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:20:09  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Ja det var verkligen snyggt uppställt! Vad hade du tänkt ha för vinylsvarv på översta hyllan? Rent visuellt skulle en Pro-Ject RPM9 se bra ut! Med en filtmatta på låter den också riktigt bra!

Jag har faktiskt funderat lite på att börja med vinyl
Dessvärre har man ju gjort sig av med de gamla godingarna
Pro-Ject RPM9 ser riktigt bra ut
Det jag funderat lite på är en Kuzma Stabi S men jag kan inget vidare om vinylsvarvar

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/05/17 :  17:54:05  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Peder det gläder mig att du inte hört den påtalade resonansen, knacka inte till stativet med fingret eller motsv., det sjunger rätt bra.
Nåja själv gav denna upptäkt mig flera myror i huvudet.
Hur skulle det låta om stativet var helt dött?
Det är med viss skadeglädje jag för dessa myror över till ditt huvud och kan du bortse från dom, GRATTIS!!
Om du är nyfiken på hur det blev kan du alltid höra av dig, om du skall Norrköping eller har vägarna förbi, jag har också 20 mm skivor så jag vet att dom är tunga, jag lyckades faktiskt få mellanhyllan att glida ur sina fästen och därmed krossa hyllan längst ner, det lät inte alls bra.
Mycket stilig uppstälning, snyggt rum dessutom, det låter säkert mycket bra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/05/20 :  23:25:41  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jag måste bara hålla med alla er andra,..
Mycket fin anläggning, för att inte tala om rummet. Tjusigt!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/21 :  10:04:32  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Hur gick det din Gamut, skulle inte du sälja den? Vad hade du tänkt istället? Måste för övrigt säga att din anläggning är helt i min smak! Kör själv med Advantage P1 och A300 som jag är mycket nöjd med, speciellt det visuella :) S1:an hade varit något, får skramla i kistan och punga ut, den är ju dessvärre inte helt gratis.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/21 :  12:26:03  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
GamuTen är till salu Jag har inte riktigt bestämmt mig vad det blir i stället i fall D-200 slutsteget säljs

S1:an hade varit något, får skramla i kistan och punga ut, den är ju dessvärre inte helt gratis.

Inte gratis direkt men väldigt prisvärd om man ser till vad man får speciellt med det analoga instickskortet (kostar 8000.-) vilken gör den till ett försteg

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/05/27 :  09:54:29  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Hur ser strömkuben ut för gamuten?

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000