HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 lindvall
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/05 :  13:45:52  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply

Vi börjar med signalkällorna:

cd - Cayin 251





Skivspelare - Nottingham Interspace i härligt grön fejkmarmor! Tonarm är Interspacearmen och pick-upen är Tracer 2, också från Nottingham.





Som tuner gör en Quad FM4 sitt jobb väl!





Förstärkeriet är kinesiskt och kommer från Spark. Detta är en Spark 734 med EL34 rör.




Godkända matchpuckar är ett måste...





Högtalarna kommer från Strumenti Acustici di Precisione, (SAP) och heter Quartette.




Prylarna är uppställda på bord från IKEAs "Lack"-serie. Förstärkaren och skivspelaren vilar också på de magnetupphängda hyllorna "Relaxa" från SAP.

Systemet spelar med stor inimitet och mysig närvaro. Det var väl i stort sett det hela det...

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/05 :  13:57:28  Show Profile Send Jadde a Private Message  Reply
Ser riktigt trevligt ut. Robust skivspelare!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/05 :  17:05:55  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Lindvall
Spännande blandning som tydligen passar ihop. Har du försökt välja så att allting samverkar eller blev det "bara" så?
Känns väldigt fräscht att du har valt helt efter eget huvud och inte fastnat i märken som är tröttsamt populära.
Jag är mycket nyfiken på sparken, har nästan bestämt mig vilken röramp jag skall köpa, också en el34 variant, men har kvar möjligheten att ändra mig.
Dimitri
edit: förresten, vad har du för phonosteg?

Edited by - Dimitri on 2003/04/05 17:39:47
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/05 :  19:12:20  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
lindvall,

Många intressanta prylar ... Trevlig anläggning!


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/05 :  21:07:14  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
ahh Kul att se alla mattor också, när man är lite på jakt!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:54:02  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Relaxa bänkarna är snygga

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/06 :  16:47:13  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
zed51>>> Jag kör med en Pro-Ject phonobox, den lilla varianten. Jag antar att det är nästa sak att uppgradera. Annars är det väl både slump och ett visst mått av fundering som ligger bakom kombinationen av prylar. Jag har haft turen att stöta på bra hifihandlare som haft dragning åt samma smak i hifin som jag själv. (Välljud i Borås och Dirty Music i Kristianstad)
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:08:32  Show Profile Send Andreas N a Private Message  Reply
Tjusigt, vad är det för fötter du har under cd-spelaren?

Edited by - Andreas N on 2003/04/07 13:33:37
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/07 :  02:03:39  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
Hej Lindvall,
Kul att se bilder hemifrån dig!
Jag gillar utseendet på Quaden, den ser DIY möter TacT ut

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/04/07 :  08:34:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Trevlig anläggning och bra bilder..


Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:47:32  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Mycket trevligt! Godkända matchpuckar är ju dessutom snyggt!! Ny exportvara till Italien...
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:19:02  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Andreas N>>> Fötterna under cdn är tre stycken hockeypuckar som sen vilar på spikes som blev över när jag satte högtalarna på puckar också. Vad det är för spikes vet jag inte...

För övrigt är mattan köpt på IKEA...
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/08 :  11:07:43  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Vill också passa på att tacka Nagref som står för fotografier och webbutrymme.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:29:53  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Timbre>>> Ja, man borde skicka ner ett gäng puckar till italienarna på
http://www.tnt-audio.com/int.html

Dom skulle gå i taket av glädje!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/09 :  20:31:06  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Håller med.
Fast mina puckar är inte officially approved. Inte nog med det, de är av juniorstorlek, tyckte det blev mera optiskt tilltalande så, lär ha samma hårdhet som de större. Golv-puck-1 krona-spikes-högtalare. Ser bra ut och låter fint. Skall skaffa stenplatta att ha mellan spikesen och puckarna, mest av imponator skäl. (och för att inte slösa med enkronor, 6 stycken ;-)
Dimitri
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/09 :  20:39:51  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
Fin annläggning, gillar svarven och relaxahyllorna. Fungerar dom bra ?
Lite varning för puckarna bara, färgen i vanliga puckar vandrar till plastmaterial bara dom ligger där. En kompis som hade sina högtalare på puckar som låg direkt på den plastmatta lägenheten var försedd med blev ersättningsskyldig när han skulle flytta. Jättefina svarta rundlar under alla puckar. Det gick inte att få bort.
Det finns iofs puckar som inte ger svarta märken på hockeysargen och den typen kanske fungerar bättre.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:10:31  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Vad är det för en grej vid benet på bordet som skivspelaren står på? Alltså vid det benet närmast kameralinsen??? Kanske inte är något alls, men jag blir lite nyfiken...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/04/09 :  23:30:48  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Snyggt!

Speciellt skivspelaren.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/10 :  11:38:59  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Dahlberg>>> Tack för varningen om puckfärgningen! Måste sätta dit nåt skydd av något slag...

Relaxahyllorna fungerar mycket bra, när jag testade utan den på skivspelaren så erkände till och med min minst tweakbenägne kompis att det blev bättre med Relaxan på. Trots detta uppenbara resultat är han fortfarande skeptisk till att ställa skivspelare på flytande upphängning! Skillnaderna blev det vanliga, bättre separation och bättre kontroll på alla register, framförallt basen naturligtvis. Fast det allra bästa tweaket vore ju att ha elektroniken i ett annat rum än högtalarna.

Jonas>>> Det är min lilla skuggspelslampa! Som du ser på skivspelarnärbilden så sitter den fastklämd på Relaxahyllan, och i mörker när den är tänd så visas en tyrannosaurusliknande skugga på väggen av tonarmen! Det blir även ett vackert ljusspel i vinylen, särskilt om skivan är lite vind.
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2003/04/19 :  15:39:27  Show Profile Send vincent a Private Message  Reply
Det ser verkligen seriöst ut, det skulle jag vilja lyssna på ngn gång.
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/04/22 :  11:35:24  Show Profile Send mus a Private Message  Reply
lindvall,
Fint system! Spelar säkert all tiders. Högtalarna är klart intressanta, har du testat dem med SET?
Var finner man i övrigt den lilla vita lampan som sitter bakom skivspelaren? En sån skulle jag vilja ha...
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/22 :  12:41:11  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
mus>>> Jag har testat med SAPs trafolösa "Anniversary"förstärkare. Lät ganska så bra, men lite över vad jag hade råd med. Men visst lät det helt OK, förutom kanske lite slapphet i basen.

Lampan hittade jag i en välsorterad lampaffär. Jag har sett den i ett par stycken affärer, så det borde inte vara så svårt att få tag i den.

vincent>>> Du är välkommen att lyssna! Vi får hitta nån tid som passar bra.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:41:34  Show Profile Send Brosk a Private Message  Reply
Coola högtalare. Är det en Shakti-kruka på cd´n?
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/23 :  11:16:37  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Brosk>>> Det är bättre upp! En järnålders-replika från Bromölla! Funderar på att fylla den med sand eller något annat tungt, nu är det bara lite gräs* i den. (Man ser hur det sticker upp bakom högtalaren på översiktsbilden).

Fast inte skulle jag gråta om någon gav mig fyra shaktisar att ha på förstärkarens transformatorer, möjligtvis av tacksamhet.

*Helt vanlig strandråg, ingen annan typ av "gräs".
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/05/21 :  09:36:32  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag måste berätta en traumatisk sak som hände i måndagskväll. Jag skulle sätta upp förstärkaren på bordet under cdn för jag hade haft relaxahyllan utlånad och så struntade jag i att det var tungt och besvärligt, så jag flyttade inte på cdn och bordet ovanpå. Naturligtvis kom jag åt det övre bordsbenet så cdn och bordet for i golvet och drog med sig bägge(!) högtalarna. (Föll på högtalarkabeln som hänger i luften till högtalaren längst bort). Jag har aldrig hört ett liknande brak, det lät som armageddon och världens ände. Det blev ett hack i väggen av cdn, och en grop i parketten av högtalaren. En av sladdarna som förbinder topparna med basarna släppte från kontakten och en blomma kraschade. Som tur var så stod Nottinghammen kvar, men det var nära ögat. Högtalarna blev lite skavda och ett hörn fick sig en tryckare när det hamnade rakt i parketten.

Jag tror inte något gått sönder på riktigt, jag är förvånad över att cdn funkar, men jag har inte haft tid att lyssna ordentligt och högtalarna står provisoriskt uppställda så dom låter lite skumt ändå. Och basarna är inte inkopplade, måste först ha hjälp med att löda en kontakt... Men jag kan andas ut, det kunde gått mycket värre...

Lärdom: Var aldrig lat när du håller på med hifi, tag det lugnt och flytta på grejor som behöver flyttas för att du ska komma åt att mixtra.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:14:09  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Snyggt! mina prylar är ingenting mot det här!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000