HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Wallraff har flyttat,s.2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/09/15 :  15:13:57  Show Profile Send peter_gbg a Private Message  Reply
Vilket material är högtalarna gjorda i? Mycket snygga som sagt. Ser professionella ut helt enkelt. Vad har du för CD-spelare?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:54:10  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Cd-spelaren är en Arcam Alpha 8SE, stabil trotjänare ;-)
Förhoppningsvis är den nästa stora byte, om några år... *suck*
Vad det gäller högtalarlådorna ber jag om att få lämna över till en viss herr epkpeng. Tids nog fyller han i här. De är fina, inte sant!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:59:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hejsan,

Med intendo musica-hatten på, skriver jag kort att Wallraff fick möjlighet att köpa dessa lådor som inte kom igenom intendo musicas kvalitetskontroll.

Högtalarna spelar verkligt fint, och bör inte vara nått problem för NÅGON förstärkare som helst.

On- och ca 30grader off axis.

// Pär
// intendo musica
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/10/31 :  17:00:07  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Hittade en fin bild på en anlägnging jag rattade för några åt sedan.

Någon som känner igen grejerna?

Almost Famous
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/10/31 :  17:23:25  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Ser ut som varje hifi-människas inkörsport, NAD !
typ
försteg 114 eller nåt
cd: 521
slutsteg: 214?
/A
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:28:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Blev NAD för mig också på studentrummet, på den tiden hette mitt slutsteg 2100 och försteget minns jag inte, 100 kanske...men detta var -88

Artphotography
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:35:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaha, men jag har minsann aldrig haft NAD. Det ser ju fint ut dock.
Jag gillar din Densenförstärkare. Såna där squashbollar, är dom
väldigt mjuka eller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:55:42  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
När bollarna kommer under avsedd apparat så blir det mjuka. De plattas till endel, men det gör nytta! Min förstärkare lyfte väldigt med squashbollar!

Almost Famous
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/01 :  12:02:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant, jag kanske ska testa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/03 :  16:12:08  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Stiligt system - speciellt högtalarna. Fast det är ju ingen single malt som skymtar i bakgrunden direkt .

Mvh

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/04 :  02:52:25  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Steget är 214. cd antingen 540 eller 541 också försteget är garanterat 106 utan fjärr.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/11/04 :  15:18:20  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Mja, nästan rätt...
Slutsteget är ett 216, cdn en 540 och försteget ett äldre 1000. Absolut ingen fjärr till det steget...
Bra gissat annars pojkar!

Almost Famous
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/01/30 :  22:54:29  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Med studentekonomin blir tyvär inte uppgraderingarna lika täta som man önskat. Men ibland får man offra sig och äta nudlar någon månad...

Nu var det dags att uppgradera cdn och jag var länge rätt säker på vad jag villa ha, men i veckan blev det ett impulsköp som hittills verkar vara helt ok

Marantz cd 17 mkII

Låter väldigt trevligt

Almost Famous
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/01/30 :  23:25:58  Show Profile Send avr7000 a Private Message  Reply
Den är grymt snygg!

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/01/30 :  23:37:49  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
När det kommer till kontroll är fjärren något alldeles extra. Gedigen och stilig och till och med med volymkontroll, vilket förenklar användandet tillsammans med Densneförstärkaren, som saknar fjärr. På längden mäter den hela 24cm...

Några av de extrafunktioner jag gillar med fjärren och spelaren.

Almost Famous
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/01/30 :  23:40:25  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Ja, den gör sig bra bredvid Densen.

Extremt välbyggd också. Solid runt omkring och med en platta på toppen. Väger sina modiga också. Förmodligen en riktig killer i den upphottade KI-versionen.

Almost Famous
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/01/31 :  00:34:10  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Det där såg ju trevligt ut!
Får ta och masa mig över och lyssna någon dag

/A
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/02 :  23:57:54  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Skönt å se att grabben äntligen skaffat sig en riktig cd-spelare. Jag får väl hänga på när Anton kommer.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/03 :  01:41:24  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Densen (Beat eller DM10) var främsta "vill ha!!!"- objekten innan jag till slut valde rör i form av Edison 60...men Beat är SÅ läcker det kan ingen ta ifrån den.
Har ännu inte hört nån, det där suget fanns pga massa fina skriverier + dess enastående design ;-)

Jag retade mej också lite på att volymkontrollen på Beat sitter till vänster.
Det visade sej vid mejlkontakt med T. Sillesen att det var så enkelt som att han är vänsterhänt...nån grå cell säger att även Mr E. Andersson är v-hänt---ja, även Edison 60 har ju volymkontrollen långt till vänster, där fick jag så jag teg som valde den istället.

Din Marantz CD är ju även den sanslöst fin att skåda, och förhoppningsvis dito att lyssna till också!

Inte behöver fin HiFi vara usel att titta på också...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/03 01:44:54
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/02/03 :  12:26:01  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Ni är så välkomna!

Jag är av åsikten att hifi nödvändigtvis inte behöver vara fult, t.ex. stora bärhandtag och fula industri-on/off-knappar. Man ser sin kära anläggning så fort man är hemma så det är klart att det är lite tanke bakom vilka produkter som landar här hemma. Men lika ofta som jag ser stereon lyssnar jag till den, så ljudet har inte blivit lidande på grund av designen. Snarare att det är ljud som förtjänar en fin design

En slogan från Hificenter löd "Hifi för fingrar, ögon, öron och börs". Summerar min anläggning i och med egenbyggda högtalare och begagnatköp

Skulle bara ha ett finare rack och borde kanske lägga lite energi på att bli klar med högtalarna snart också... Sen så!

Almost Famous
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/10/26 :  18:16:08  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Flyttat från studentrummet hem till föräldrarna. Tar ett sabbatsår från studierna och knegar och bränner pengar Blir det några kronor över så blir det en långresa i vår.

Och med godare ekonomi blir det mer välljud. Så här har jag spenderat pengarna hitills, men vi får se hur det ser ut för nu har man lite högre bytestakt

Som anläggningen spelar ikväll ser den ut så här

Med allt innehåll uppdaterat, utom högtalarkablarna.
Cdn är numera en SONY 3000

Som slutsteg två monoblock i form av

För tillfället drivs de av ett lånat DOXA

Högtalarna också ett par SONY

Men i källaren väntar något nytt...

Lite kex och lite skum

Ikväll blir det limning av lådorna så en första provspelning blir väl i morgon hoppas jag!

Almost Famous
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/10/27 :  20:22:22  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Så här såg det ut på skrivbordet nyss

Och såhär på golvet

En stund senare såg det ut så här på de vingliga stativen

Almost Famous
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/11/05 :  13:20:42  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Har krängt på lite tyg på två markplattor och provar nu runt de i rummet. Verkar som de ger mest nytta då de placeras så de tar ut första sidoreflexerna.
Effekten blir ett mer ombonat lyssningsfönster. Ljudbilden stramas upp och det är mycket lättare att urskilja instrument och deras placering. Med tanke på rummets ringa storlek så gör de mycket nytta då storleken på inspelningslokalen verkligen lyfts fram, nästan så livespelningar från arenor känns autentiskt

Inte världens vackraste tyg, men det var vad som fanns i källaren och som räckte till två så pass stora bitar.

Almost Famous
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/05 :  13:23:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul att det bidde ett par markplattor!
Ofta på nätet talas det om att placera absorbtion bakom och lite "innanför" högtalarna. Har du testat? Köpte du 4 plattor eller?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/11/05 :  13:39:43  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Började med två plattor för att höra effekterna.
Har provat att dämpa bakom högtalarna men i mitt rum blev det på tok för lite bas om jag hade plattorna där. Nu tar plattorna upp alla frekvenser uppfattar jag det som. Dels direkta reflexer från diskant och högre mellanregister men i och med dess tjocklek så tar de även basvågorna. Lite allround liksom

Almost Famous
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000