Author |
Topic |
peter_gbg
Member
529 Posts |
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 21:54:10
|
Cd-spelaren är en Arcam Alpha 8SE, stabil trotjänare ;-) Förhoppningsvis är den nästa stora byte, om några år... *suck* Vad det gäller högtalarlådorna ber jag om att få lämna över till en viss herr epkpeng. Tids nog fyller han i här. De är fina, inte sant! |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/09/15 : 22:59:04
|
Hejsan,
Med intendo musica-hatten på, skriver jag kort att Wallraff fick möjlighet att köpa dessa lådor som inte kom igenom intendo musicas kvalitetskontroll.
Högtalarna spelar verkligt fint, och bör inte vara nått problem för NÅGON förstärkare som helst.
On- och ca 30grader off axis.
// Pär // intendo musica
|
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 17:00:07
|
Hittade en fin bild på en anlägnging jag rattade för några åt sedan.
Någon som känner igen grejerna?
|
Almost Famous |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 17:23:25
|
Ser ut som varje hifi-människas inkörsport, NAD ! typ försteg 114 eller nåt cd: 521 slutsteg: 214? /A |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 10:28:25
|
Blev NAD för mig också på studentrummet, på den tiden hette mitt slutsteg 2100 och försteget minns jag inte, 100 kanske...men detta var -88 |
Artphotography |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 11:35:46
|
Jaha, men jag har minsann aldrig haft NAD. Det ser ju fint ut dock. Jag gillar din Densenförstärkare. Såna där squashbollar, är dom väldigt mjuka eller? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 11:55:42
|
När bollarna kommer under avsedd apparat så blir det mjuka. De plattas till endel, men det gör nytta! Min förstärkare lyfte väldigt med squashbollar! |
Almost Famous |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 12:02:43
|
Intressant, jag kanske ska testa. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 16:12:08
|
Stiligt system - speciellt högtalarna. Fast det är ju ingen single malt som skymtar i bakgrunden direkt .
Mvh |
Erik Andersson for president! |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 02:52:25
|
Steget är 214. cd antingen 540 eller 541 också försteget är garanterat 106 utan fjärr. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 15:18:20
|
Mja, nästan rätt... Slutsteget är ett 216, cdn en 540 och försteget ett äldre 1000. Absolut ingen fjärr till det steget... Bra gissat annars pojkar! |
Almost Famous |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 22:54:29
|
Med studentekonomin blir tyvär inte uppgraderingarna lika täta som man önskat. Men ibland får man offra sig och äta nudlar någon månad...
Nu var det dags att uppgradera cdn och jag var länge rätt säker på vad jag villa ha, men i veckan blev det ett impulsköp som hittills verkar vara helt ok
Marantz cd 17 mkII
Låter väldigt trevligt |
Almost Famous |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 23:37:49
|
När det kommer till kontroll är fjärren något alldeles extra. Gedigen och stilig och till och med med volymkontroll, vilket förenklar användandet tillsammans med Densneförstärkaren, som saknar fjärr. På längden mäter den hela 24cm...
Några av de extrafunktioner jag gillar med fjärren och spelaren.
|
Almost Famous |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 23:40:25
|
Ja, den gör sig bra bredvid Densen.
Extremt välbyggd också. Solid runt omkring och med en platta på toppen. Väger sina modiga också. Förmodligen en riktig killer i den upphottade KI-versionen. |
Almost Famous |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 00:34:10
|
Det där såg ju trevligt ut! Får ta och masa mig över och lyssna någon dag
/A |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 01:41:24
|
Densen (Beat eller DM10) var främsta "vill ha!!!"- objekten innan jag till slut valde rör i form av Edison 60...men Beat är SÅ läcker det kan ingen ta ifrån den. Har ännu inte hört nån, det där suget fanns pga massa fina skriverier + dess enastående design ;-)
Jag retade mej också lite på att volymkontrollen på Beat sitter till vänster. Det visade sej vid mejlkontakt med T. Sillesen att det var så enkelt som att han är vänsterhänt...nån grå cell säger att även Mr E. Andersson är v-hänt---ja, även Edison 60 har ju volymkontrollen långt till vänster, där fick jag så jag teg som valde den istället.
Din Marantz CD är ju även den sanslöst fin att skåda, och förhoppningsvis dito att lyssna till också!
Inte behöver fin HiFi vara usel att titta på också...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/02/03 01:44:54 |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 12:26:01
|
Ni är så välkomna!
Jag är av åsikten att hifi nödvändigtvis inte behöver vara fult, t.ex. stora bärhandtag och fula industri-on/off-knappar. Man ser sin kära anläggning så fort man är hemma så det är klart att det är lite tanke bakom vilka produkter som landar här hemma. Men lika ofta som jag ser stereon lyssnar jag till den, så ljudet har inte blivit lidande på grund av designen. Snarare att det är ljud som förtjänar en fin design
En slogan från Hificenter löd "Hifi för fingrar, ögon, öron och börs". Summerar min anläggning i och med egenbyggda högtalare och begagnatköp
Skulle bara ha ett finare rack och borde kanske lägga lite energi på att bli klar med högtalarna snart också... Sen så! |
Almost Famous |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2005/10/26 : 18:16:08
|
Flyttat från studentrummet hem till föräldrarna. Tar ett sabbatsår från studierna och knegar och bränner pengar Blir det några kronor över så blir det en långresa i vår.
Och med godare ekonomi blir det mer välljud. Så här har jag spenderat pengarna hitills, men vi får se hur det ser ut för nu har man lite högre bytestakt
Som anläggningen spelar ikväll ser den ut så här
Med allt innehåll uppdaterat, utom högtalarkablarna. Cdn är numera en SONY 3000
Som slutsteg två monoblock i form av
För tillfället drivs de av ett lånat DOXA
Högtalarna också ett par SONY
Men i källaren väntar något nytt...
Lite kex och lite skum
Ikväll blir det limning av lådorna så en första provspelning blir väl i morgon hoppas jag! |
Almost Famous |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2005/10/27 : 20:22:22
|
Så här såg det ut på skrivbordet nyss
Och såhär på golvet
En stund senare såg det ut så här på de vingliga stativen
|
Almost Famous |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 13:20:42
|
Har krängt på lite tyg på två markplattor och provar nu runt de i rummet. Verkar som de ger mest nytta då de placeras så de tar ut första sidoreflexerna. Effekten blir ett mer ombonat lyssningsfönster. Ljudbilden stramas upp och det är mycket lättare att urskilja instrument och deras placering. Med tanke på rummets ringa storlek så gör de mycket nytta då storleken på inspelningslokalen verkligen lyfts fram, nästan så livespelningar från arenor känns autentiskt
Inte världens vackraste tyg, men det var vad som fanns i källaren och som räckte till två så pass stora bitar.
|
Almost Famous |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 13:23:21
|
Kul att det bidde ett par markplattor! Ofta på nätet talas det om att placera absorbtion bakom och lite "innanför" högtalarna. Har du testat? Köpte du 4 plattor eller? |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2005/11/05 : 13:39:43
|
Började med två plattor för att höra effekterna. Har provat att dämpa bakom högtalarna men i mitt rum blev det på tok för lite bas om jag hade plattorna där. Nu tar plattorna upp alla frekvenser uppfattar jag det som. Dels direkta reflexer från diskant och högre mellanregister men i och med dess tjocklek så tar de även basvågorna. Lite allround liksom |
Almost Famous |
|
|
Topic |
|