HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 ReadyNAS duo högljudd?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/08/08 :  22:03:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag har en kompis som håller på att tjata hål i huvudet på mig att jag skall packa upp min Squeezebox. Jag skulle gärna köra på en nas-lösning för att kunna köra min dator på samma sätt som jag har den idag.

Jag har kollat in Readynas duo. Är det någon som har erfarenhet av den? Är den så högljudd som det sägs? Vilka prestanda kan man förvänta sig ur en sådan NAS, blir den lika kvick som en vanlig stationär dator eller kommer den att ligga efter i fart?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/08/08 :  23:04:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Angående ljudet så undrar jag om inte snacket på nätet kan gälla äldre versioner än Duo. Så här skriver netgear:
quote:
So quiet you can sleep with it#8230;
The Duo is the first ReadyNAS to have an external power brick. What this means is that the fan doesn#8217;t have to work that hard to keep the hard disks cool, which translates to lower fan speed reducing the noise considerably. Our designers went so far as to sleep with the Duo at night to make sure it was quiet so you can be sure it can fit in discretely anywhere in your home.



Den är kanske tyst?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/08/09 :  00:14:01  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Ställ den i en garderob..eller källare..eller som jag gjort, på vinden. Då blir det knäpptyst.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/08/09 :  00:25:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Eller i Källaren, där det finns plats hos Pacen,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/08/09 :  01:07:05  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,
Räkna inte med att kunna placera den eller ngn annan apparat med fläkt i samma rum som du ska spela musik även om dom lovar den är tyst.
Sen kan man säkert bygga in den osv, men rakt upp och ner så blir det med all säkerhet störande i längden.

wifisound.nl http://www.wifisound.nl/catalog/nasnetwerkstorage-c-26.html har ett brett sortiment av lagringslösningar för musik/film. Bra som produktöversikt även om du inte handlar där.

/Micke
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/08/09 :  09:26:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tack för tipsen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/08/09 :  09:30:00  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det var en bra sida


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/09 :  12:38:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hela iden med Squeezebox är ju att slippa ha dator eller server i musikrummet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/08/09 :  16:23:51  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
En liten varning om syftet är att köra Squeezecenter på Duon...

När filerna börjar bli många blir prestandan fort lidande. Detta sagt utifrån erfarenheter att köra Slimservern på en Readynas NV+ samt en Qnap-209.

En NAS men kräm är Thecus N5200 Pro.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/08/09 :  17:06:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Eller bygg en egen NAS med tex FreeNAS, en gammal dator och några hårddiskar. Lite pill men det gör man ju bara en gång. FreeBSD är ju stabilt som en kamel i Sahara, så FreeNAS borde kunna leverera.

http://www.freenas.org/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/08/09 :  22:58:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack för alla tips och erfarenheter! Det känns som om utvecklingen verkligen stormar fram på hemma-servrar. Jag börjar vackla lite i att köra på nas...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/08/11 :  00:38:51  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Patrik skrev
En liten varning om syftet är att köra Squeezecenter på Duon...

När filerna börjar bli många blir prestandan fort lidande. Detta sagt utifrån erfarenheter att köra Slimservern på en Readynas NV+ samt en Qnap-209.

Har du väldig mycket då? har inte hört detta med 209.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/08/11 :  09:11:08  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Helt i OT-landet men ändå.
Själv hoppar jag NAS spåret och kör flera HD i datorn istället (som står i annat rum*). Vid nästa datorbyte skall jag skaffa en med många sata anslutningar samt många HD-platser, för detenda jag är säker på att musiksamlignen kommer öka Det har iaf funkat så hittils.

* Problemet för mig var att det saknades HD platser i befintlig dator samt ingen möjlighet att styra flera diskar, men det finns lösning på det oxå. För att få det att funka idag satte jag i en extra sata kontroller i huvuddatorn, skaffade extra datorchassie med strömförsärjning drog sata kablar från huvuddator till chassiet och satte i några diskar där också. För att få det att funka så tjuvkopplades nätagget så att det drar på såfort spänningen är tillslagen. Lösningen är nog bland de billgaste om man inte vill satsa på dyrare varianter. Denna lösning med extra datorchassie med diskar i som den står nu rymmer 4 TB och det lär räcka ett tag iaf.

/Mattias
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/08/24 :  21:43:02  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
"Readynas Duo ger ifrån sig ett svagt men hörbart susande under normal drift. " enligt PC für alle

http://www.idg.se/2.1085/1.171494

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/06/05 :  13:14:30  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Kaktus och alla andra med funderingar om readynasen, här kommer lite info.
Först:
Tyskarnas understatement om ljudnivån från Readynas Duon är nästan skrattretande.

Orginalfläkten i Readynasen låter SOMFAN!! Det är en billig högljudd fläkt som sitter där orginal.

Jag har i drygt två år varit ägare till readynasen som köptes vid någon drive där man fick med två 500GB diskar. Den har servat mig väl och jag använder den primärt för att lagra bilder och film jag gjort. REDUNDANS!

Den har under tiden jag ägt den låtit djävligt mycket och jag har irriterat mig som fan på det nu när min andra server är så tyst. Men eftersom den funkat så himla klanderfritt så har den bara blivit ståendes utan åtgärd. Nu sen jag satte upp backupp på min GF*s laptopp och min nya macbook (via timemachine-funktionen) så har RAIDEN snabbt fyllts upp. Dags för åtgärd:

Jag köpte igår med PAC's bilservice till hjälp en Fractal Design 60mm Silenseries fläkt. Snurrar inte lika fort på max och leverera därför inte heller lika mycket luft som orginalaren. Dock går orginalaren på lägsta möjliga hela tiden och flödet då matchar den nya.

Ang vilka fläktar som passa så sitter det en sån vit kontakt med tre ledare och ett lås på ena sidan. Fläkten mäter 60x60x25. Min åsikt är att alla med sån standardkontakt och dessa mått passar. Dock är fraktal design-fläktens sladd typ 3-4ggr för lång mot vad den behöver vara, så man får lägga den lite snyggt vid ihopmontering så den inte stör flödet.


Förutom detta så införskaffades två st 1TB WD Caviar Green och uppgraderingen av raiden gick helt köpes.



Edited by - theseal on 2009/06/05 13:18:08
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/06/05 :  13:29:30  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Givetvis skall ni få lite bilder på mitt voidande av garantin... Som vanligt tar jag, mitt i mitt citodon-flumm, INGET som helst ansvar över hur ni väljer att använda dessa bilder och denna information....


fläkten, 95 kr på InetData i Göteeborg. Fractal Design Silent series 60x60x25


här sitter det gamla aset och låter.....


av med sidorna, två skruvar per sida, slida dom försiktigt bakåt, detta frilägger fyra nya skruvar som bakstycket sitter i. slida bakstycket neråt-utåt. Här är vi nu.


nya fläkten installerad....


....med gommi-ploppar ist för skruvarna. Jag inbillar mig att det blir tystare så.


på plats igen, med..


1TB!! och en temp på...


37grader och fläkten går inte på halvfart....

Resultatet: min gamla tidigare tysta server verkar nu mycket högljudd, får ge mig på den igen verkar det som. Denna modd gjorde Readynasen MYCKET tystare.

Så: mina rekomenadtioner om denna fantastiska lilla tingest står kvar, enkel, snabb och fruktansvärt billig för vad den kan.

som replik till Readynasens belackare som slimserver så säger; skaffa mer minne, 1TB DDR2 kostar väl ett par hundra kronor idag.


Edited by - theseal on 2009/06/05 13:34:46
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/06/05 :  13:48:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
1TB DDR2 kostar väl ett par hundra kronor idag.

Nja...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/05 :  13:57:21  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
aaah, Kodein ftw!
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2009/06/05 :  14:15:40  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Kul att det blev så mycket tystare!
quote:
som replik till Readynasens belackare som slimserver så säger; skaffa mer minne, 1TB DDR2 kostar väl ett par hundra kronor idag.

Blev ingen påtaglig skillnad i mitt fall (NV+). CPUn är relativt klen.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/06/05 :  15:11:30  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Ztenlund, varför inte det?
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=ddr%20so-dimm%201gb&bn=11209&mfr=

kingston kvr400x64sc3a/1g kostar 499. den står på Kompability-listan om man fegar, annars går det att komma billigare undan.


Edited by - theseal on 2009/06/05 15:12:31
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/06/05 :  15:26:17  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Patrik

duon och NV+ har samma sparc-type prolle, dock har NV+:ens 4 kanaler och möjlighet till mer krävande RAID5 negativ inverkan på hastigheten. Duon får väldigt bra tester och har testat snabbare än NV+, igen duon har mycket bra "Bang för teh buck".
Mer minne hjälper SQL:en som kan bli rätt tung och det finns flera tweeks och trick man kan göra för att få squeezecenter att snurra fortare, kolla slimdevices och readynas forumen.

Trist att höra att du är missnöjd med prestandan, jag har bara testkört min som squeezecenter, och hade inget övrigt att invända mot. Jag kör idag det på min Dual PIII 1GHz maskin istället, där går det forrrt.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/06/05 :  15:27:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Ztenlund, varför inte det?
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=ddr%20so-dimm%201gb&bn=11209&mfr=

kingston kvr400x64sc3a/1g kostar 499. den står på Kompability-listan om man fegar, annars går det att komma billigare undan.



Nu skrev du ju 1 TERAbyte och inte 1 GIGAbyte, därav smileyn. Jag inser förstås vad som egentligen avsågs.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/06/05 :  15:28:34  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
ahh, fuck, sorry liksom, får skylla på mitt citodonintag och att jag precis stoppat in 1TB DISK i readynasen...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000