HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Minilaptop, externtljudkort och Itunes?Tips önskas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/05/25 :  09:33:03  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Åter igen funderar jag lite på en kommande signalkälla i form av en dator och jag har lite olika alternativ men så fort man kommit på nått så dyker ett annat upp. All min musik ligger, eller kommer ligga, på en 1TB nätverksdisk men twonky mediaserver som enda alternativ tyvärr då disken är låst till detta program.

Första alternativet inkluderade min stationära dator med eventuellt kasst nätagg. Jag kan köpa ett ljudkort till denna, internt eller externt och jag har kollat på bl.a. Auzentech prelude men då nätagget rök senast så behövs det bytas med. Ska jag köra denna som källa sedan så måste jag antingen köpa ytterligare en skärm eller ha min 40"are på konstant vid användning samt använda mus och keyboard.

Andra alternativet är att använda min PS3a med förvånandsvärt ok ljud och spela upp via den. Det funkar fint och layouten gör den lättmanövererad men åter igen så måste TVn vara på hela tiden, för att inte tala om PS3an då såklart.

Tredje och enklaste är en soundbridge plus en DAC. Inte mkt att säga om detta dock.

Fjärde och senaste är en helt annan sak. Om man inhandlar en sån där minilaptop på 8,9" så kan man ju koppla den till ett externt ljudkort och en sån liten sak behöver ju faktiskt inte skämmas i tvbänken. Den är liten, smidig och skärm och sånt är ju integrerat. Det som behövs är rätt program att spela upp med och rätt ljudkort. Sen om man känner för kan man ju lätt lägga in Itunes och ha en touch som fjärr.

Squeezebox är tyvärr inte aktuellt då mit lagringsmedium inte stödjer squeezecenter.

Så, vad tror ni låter som en vettig lösning av dessa? Själv lutar jag åt minilaptopen men isåfall vilket ljudkort rekommenderas? Rent spontant så känns det som att nått för musikskapning är att föredra framför t.ex. Creatives prylar.

.....where the music comes to die.

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/05/25 :  10:12:44  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Hej!

Låter som du har funderat mycket. Men vill ge dig ett alternativ till=), följande uppställning kör jag med.

Använder en stationär dator kopplad via usb till en DAC, tycker att en stationär ger bättre möjlighet till lagring utveckling osv.

Den stationära datorn kan sedan fjärrstyras med vilken dator som helst, var som helst i världen, men framförallt från soffan via en bärbar dator.

Mitt förslag till dig är alltså att du köper en lite billig minidator, typ asus EEE, vilken används för fjärrstyrning av din stationära musikdator.

Hoppas jag inte rört till det allt för mycket!

//Andreas
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/05/25 :  10:49:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En netbook, en USB->DAC och sen USBdisk,,, Voila. Skicka ett PM till K-man,, han kör en sån liten anläggning till sina lurar idag, verkar fungera bra,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/05/25 :  14:48:14  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Mmm, är det inte USB-Dacar som är så jäkla dyra?

Nu hade jag visst inte skrivit nån budget men jag tänkte i runda slängar 2000:- per del och så få delar som möjligt. Nytt eller begagnat har ingen betydelse.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/05/25 :  15:36:29  Show Profile Send bmxx a Private Message  Reply
tror det finns ganska billiga att fåtag på nuförtiden, har för mej att ljudmakarn har någon ganska billig. sedan kan du säkert hitta något begagnat diy-projekt för en rimlig slant.

kan i övrigt rekomendera usb-dac lösningen..

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/05/25 :  15:54:32  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, nu när jag tänker efter har jag ju Peter Daniels DAC liggande. Den fungerar ju iofs inte men det är ju bara två IC-kretsar så det ska ju inte vara så svårt att fixa. Då behöver man ju bara övergången från USB till digital signal.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/05/25 :  19:09:47  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Jag använder en sån här mellan min ASUSEEEPC och Musical fidelity X-24K Dac:

http://cgi.ebay.com/DAC-20-bit-USB-to-SPDIF-Coaxial-Converter-Sound-Card_W0QQitemZ160323101289QQihZ006QQcategoryZ81741QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/05/27 :  21:49:56  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Boergars. Tackar. Efter att ha kollat en massa kort och andra lösningar så är detta det enklaste och mest ekonomiska då jag har en dac (om än defekt) liggande. Så antigen en sån du har eller så bygger jag in en usb-converter i lådan.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/06/04 :  17:09:11  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Så ja, en EEE pc900 inhandlad och likadan usb-spdif som boergars har inhandlats. Det som återstår är att fixa DACen och fixa en slimmad XP-version, förhoppningsvis ska det funka så bra att det blir en grund att bygga på.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000