HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Åter vid källan... Återbesök hos Pjotre
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/30 :  15:01:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Högtalarkablaget till center och frontar är Transparent Audio Reference.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/30 :  22:11:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Förutom kraftkablaget så har Jorma levererat högtalarkablaget och signalkablaget till sidohögtalare och bakhögtalare.



Jorma berättade att det har gått åt mer än 45 meter No3 högtalarkabel, som lagts in i väggarna för att inte synas. Det var ju det där med detaljer...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/07/31 :  02:45:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
När jag leverade kablarna till detta hembiosystem så var det maximalt (eller minimalt) anpassade kablar för att få kablaget att synas så lite som möjligt. Dom längsta kablarna var högtalarkablar på 10,5 meters längd. Och dom kortaste var nätkablar som är 28 cm i längd. Ytterligheter åt bägge håll.
Dom 3 Vitusblocken hade jag med hem i bilen när jag åkte hem från Supertreffen och med dom i bilen fanns det inte plats för mer än ett par backar av gott danskt öl.
Det var en aning nervöst att köra hem med dessa dyrgripar (allså inte bersen) i bagaget.
Tänk om jag krockar eller blir av med dom på färjan över till Svedala!!!
Nu gick det bra och Pjotre fick hem burkarna som var ett jäkla slit att släpa in till hans hus.
Men slutresultatet med detta ljud i denna anläggning känns som att det var värt nervpressen.
Denna hembioanläggning är av det slag att det finns knappt ord att beskriva det och PAC,s bilder ger bara en liten del av känslan att sitta i detta rum och uppleva denna anläggning i verkligheten.

Ett helt fantasiskt rum som jag trodde att man bara kunde läsa om i Amerikanska hembiotidningar.
Och som finns inom 10 minuters väg här hemifrån

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/31 :  10:21:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ja, njutning är ju det det handlar om. Fast gäller att kunna kontrollera anläggningen för att uppnå den.



Meridians system kontroll är riktigt bra att jobba med och den kontrollerar allt utom belysningen...



Den har belysning i tangenterna så att man kan jobba med den även när det är släckt.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/07/31 :  13:15:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Fina bilder Pac!

Här i butiken myser vi över detta reportage. Speciellt tack till en av våra allra trevligaste kunder och stjärna i kanten för den fina lilla skylten på sidodiffusoren!!

Under Augusti kommer våra nya Martin Logan Summit, de får gärna åka en sväng till bion, månne rår de på Prodigy?

Ett i sanning transparent system!

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2005/07/31 13:17:04
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/07/31 :  16:30:16  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Helt klart har du lyckats med ett bio rum som jag inte trodde fanns i Sverige överhuvudtaget.

Men jag har ett litet tips till förbättring.

Det finns något som heter garderobsblomma som i princip dör av soljus. Den skulle säkert göra sig kanon inne i biorummet!

Annars skulle jag om jag va du sluta uggla framför datorn och bo inne i ditt nya rum
Grattis!

Förresten, vilken är din favorit film?

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/01 :  10:10:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Med släden laddad och slutstegen i klass A-läget är det bara njutningen kvar...

Vackert som en dagdröm, men hur lät det då

Ja, det är inte utan att man blir lite chockad. Det är ett "lätt" och helt frisvävande ljud som flödar i rummet. Det är ett ordentligt "klipp" i presentationen och det hänger ihop riktigt ordentligt.


Det blev en del spelat, både mina plattor och Jormas.



Diana Kralls bett i pianospelet/fraseringen kommer fram tydligt och Dompans sax väser så där gôtt.

Stampens publik är där och hejar på. Men hur sjutton Pjotre får in alla dem bakom och vid sidan om bioduken är ett mysterium som bara han vet svaret på.

Även lite mer komplex musik presenteras helt utan åthävor. Rammstein brukar ju lägga upp en bred musikvägg med mycket detaljer och även om vissa() bara tycker att det låter "dist" så finns det mycket att njuta av om man är lagd för den typen av musik. De leker lite i mixningen av bland annat Mein Herz Brennt vilket gör att bland annat distnivåerna varierar på instrumenten och ljudbilden förändrar sig allt eftersom. Det var riktigt roligt att dra på ordentligt och bara hänga med musiken!

Och så har vi tributen till Stevie Ray som bitvis bara är för bra! Buddy Guys sätt att hålla publiken stången är hur bra som helst och vilken musiker! Han håller en ton på gitarren i Long way from home som skall skära genom märgen. Det var inget fel på vassheten i doktor Pjotres utrustning, det var sylvasst!!!

Tja, det går att ösa positiva intryck över det jag fick höra och se men jag tror att jag stannar här.

Tack Pjotre för att jag fick denna upplevelsen. Den lärde mig lite om hur bra ett väl genomtänkt biosystem kan bli.

Vänligen, Per



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/08/01 :  10:42:59  Show Profile Send thli a Private Message  Reply
Tack för trevligt läsning och fina bilder.
Detta system är dock lite knäckande, kommer att ta lång tid och mycket pengar innan man når till dessa höjder.

Men det är alltid kul att ha något att sträva mot.Sen kan man alltid visa detta och liknande system för dom som tycker mitt system är tokdyrt och visa att det finns MYCKET värre, alltid tystar det någon

//Thomas
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/08/01 :  11:11:25  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
quote:
Det är bara till att ställa in siktet och börja prioritera. Rätt som det är så sitter du själv med ett system som man fäller sådana kommentarer om.



OK, sen var det nån som också föreslog att man skulle sluta röka,men det har jag ju redan gjort för länge sen, så den besparingen går redan bort, eftersom man inte kan få mer pengar över, genom att sluta röka en gång till. Alltså den tusenlappen är redan öronmärkt.

Då ska vi se, hur jag kan omprioritera mina utgifter i förhållande till min lön från Landstinget, som jag får för att försöka hjälpa psykiskt sjuka människor.

Låt mig se,... När de fasta kostnaderna som hyran, fackavgiften, elen och SL-kortet är betalt, så blir det kanske en femtusing kvar till övriga utgifter, mat och nöjen och om jag drar in lite här och lite där och skippar lunchen på jobbet, så ska det enligt mina överslagsberäkningar, inte vara helt omöjligt att jag kan ha råd att bygga ett sånt där musikrum runt 2035, givet en oförändrad köpkraft och att min pension om elva år blir lika stor som min nuvarande inkomst.

Så se upp i backen, "here I come", här ska prioriteras så det står härliga till!

/Rolle

PS: Mkt snyggt rum föresten. DS.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/01 :  11:36:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Paradigm, nu missförstår du min kommentar(kanske med vilje?]) och du drar in oss i en helt annan diskussion. Den tar vi via PM i stället.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/08/01 :  11:53:19  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Som jag kan se på bilderna så är där dubbla subbar eller hur Är där en dubblerad sub utgång (xlr) i 861:an eller måste man använda sig av en split för att få signal till 2 subbar

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/08/01 :  12:06:26  Show Profile Send paradigm a Private Message  Reply
Inte mycket att PM'a om egentligen, jag vet vad du var ute efter och du vet vad jag var ute efter.

Missförstå mig rätt, jag missunnar inte någon deras anläggning, jag gläds med pjotr och kan lätt känna in den glädje och tillfredställelse han känner, för jag kan känna samma glädje och tillfredställelse, fast min anläggning kostat en bråkdel och trots att jag har en del kvar att fixa med rumsakustiken och inte minst för att estetiken lämnar en hel del övrigt att önska här hos mig.

Jag kunde bara inte låta bli att göra en poäng av att det inte bara handlar om att prioritera rent ekonomiskt, utan i lika hög grad om att välja väg i livet.

/Rolle

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/08/01 :  12:51:58  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Wow vilket snyggt och smakfullt hembiorum du har fått till, Pjotre. Intressant lösning med att välja Martin Logan som högtalarsystem i ett långsmalt rum...sitter själv på en rumsbredd på 3,85 m och med längden 8,0 m mao långsmalt..så Martin Logan kanske vore något att kolla upp inför framtiden

/Cyber
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/01 :  13:18:48  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för duk du kör med?


Det är en Stewart Studiotek 130


quote:
Under Augusti kommer våra nya Martin Logan Summit, de får gärna åka en sväng till bion, månne rår de på Prodigy?


Det skulle vara mycket roligt och spännande att köra en match med Summit mot Prodigy!!


quote:
Förresten, vilken är din favorit film?


Finns många bra... Sagan om Ringen, Gladiator, Star Wars, Gudfadern....


quote:
Som jag kan se på bilderna så är där dubbla subbar eller hur Är där en dubblerad sub utgång (xlr) i 861:an eller måste man använda sig av en split för att få signal till 2 subbar


Japp, dubbla subbar. Nej det är en subutgång än så länge på 861 men man kan seriekoppla Martin Logans subbar så man kan i princip ha hur många som helst seriekopplade.


quote:
Intressant lösning med att välja Martin Logan som högtalarsystem i ett långsmalt rum...



Japp, Martin Logan är perfekt för detta, liten spridning i både sid och höjdled.
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:26:02  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
quote:
Japp, dubbla subbar. Nej det är en subutgång än så länge på 861 men man kan seriekoppla Martin Logans subbar så man kan i princip ha hur många som helst seriekopplade.



Men då kör du inte balanserat, för det finns väl bara rca in och ut på Descenten och en enkel XLR ingång

Sedan så har jag en fråga till men den är väl egentligen till Jorma men eftersom du har hans kablar så kan jag ju lika gärna fråga här. Kabeln som används till JPC:n är väl någon typ med galvaniserad ståltrådsskärm om jag inte är helt fel på det
Är en sådan sorts kabel egentligen godkännd att användas som löstförlagd anslutningskabel med stickpropp, jag har själv en liknande kabel till mina apparater och den är inte godkännd till detta ändamål av kabeltillverkaren (Nexans).
Så jag är lite frågande hur Jorma har löst det här med sina kablar, det är ju en viss skillnad på att göra en högtalarkabel och en som ska överföra 230V och är potentiellt livsfarlig. Som tillverkare har man ju ett stort ansvar idag vad gäller olika märkningar tex CE, jag förstår om Jorma inte vill berätta vem som tillverkar materialet till hans kablar det har jag full förståelse för men en lite redogörning för hur du löst det hade varit kul.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

Edited by - octavia rs on 2005/08/01 15:27:58
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:30:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
quote:
Men då kör du inte balanserat, för det finns väl bara rca in och ut på Descenten och en enkel XLR ingång


Balanserat från 861:an till första Descenten, sen oballat från 1:a till andra Descenten.
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:58:19  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
quote:
Balanserat från 861:an till första Descenten, sen oballat från 1:a till andra Descenten


Ok, det visst jag inte att man kunde göra så, rätt smart då de flesta förförstärkarna endast brukar ha en XLR utgång.

Behöver du göra inställningarna annorlunda på den som matas med RCA tex nivå eller annat

Än än gång så får jag gratulera dig till ett av de bäst genomförda biorum jag sett, inte helt lätt att få in all denna utrustning i ett rum och ändå få det till att se så snyggt ut, men det ligger väl en hel del tanke bakom det hela kan jag tänka mig

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/01 :  17:39:48  Show Profile Send patrikpolly a Private Message  Reply
Pjotre is mad :)

Tänker inte ens kommentera! :P
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/01 :  20:40:44  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
quote:
Behöver du göra inställningarna annorlunda på den som matas med RCA tex nivå eller annat


Nej, man ställer in sub 2 i ett i instruktionsboken anvisat läge så sköts alla inställningar i första subben.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/01 :  21:26:18  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle berätta vilka trevliga hifi/hembio affärer/generalagenter som bidragit till rummet.

www.ljudkallarn.com

www.hificonsult.se

www.martendesign.com

www.agrenshifi.com / www.ljudtema.se

www.jormadesign.com

www.mio.se (Soffor och fotpall)

Edited by - Pjotre on 2005/08/01 22:15:38
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/08/01 :  22:34:43  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Om man vill kan man väl ha i kort och köra upp till tre subbar med 861, eller?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/01 :  22:40:10  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
quote:
Om man vill kan man väl ha i kort och köra upp till tre subbar med 861, eller?


Oj, vågar inte svara på det men inget känns omöjligt med Meridian... Jag skall kolla med Carl-Michael på Ljudtema...
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/08/01 :  23:08:53  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Lillebror G68 kan i alla fall ha upp till tre subwoofers, men den "begränsningen" är eftersom G68 har åtta utgångskanaler som kan användas i lite olika konfigurationer. Läste det i John Kotches recension av G68 i senaste Widescreen Review, som 861-ägare gjorde han en del jämförelser mellan modellerna men inte i det fallet. Det är väl i alla fall minst tre subbar som gäller för 861. Man kanske kan gå utöver G68-ans åtta kanaler genom att sätta i fler kort.

Och ja, han tyckte G68 var mycket bra - men inte lika bra som 861

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/08/02 :  05:02:20  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Som jag har väntat på denna tråd.
Att få bekanta sig med Exotiska hemmabion i Sverige med en som har råd att gå hela vägen!

Underbart välgjort Pjotre hur lång tid tog bygget inkusive planeringen?
Sorry om jag bara snabbläst denna intressanta tråd.
Vilka kort har du Prioriterat i Meridian 861'an?
Vad heter bak högtalarna?
Är du nöjd (blir man någonsin nöjd)?

Kank ju vända på saken "Man blir inte nöjd fören man funnit sitt nästa tweak"!

MVH Jonas Viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/08/02 :  08:54:43  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
quote:
Underbart välgjort Pjotre hur lång tid tog bygget inkusive planeringen?


Hej! Tack för beröm... Har väl i huvudet planerat hur jag vill ha det senaste två åren, bygget tog 2-3 veckor.

quote:
Vilka kort har du Prioriterat i Meridian 861'an?


Jag har inte behövt prioritera så mycket, det fanns plats för de kort jag behövde. (DVD och Digitalbox, har även ingångar för PS2 klara men som inte utnyttjas)

quote:
Vad heter bak högtalarna?


Det är Martin Logan Aeon i som två par sidobakhögtalare och längst bak är det Martin Logan Fresco.

quote:
Är du nöjd (blir man någonsin nöjd)?


Jag är mycket nöjd, ljud och bild för bio är världklass, tvåkanalsljudet är mycket bra men behöver lite finsjusteringar innan jag är 100% klar. Skall även prova Martin Logan Summit vad det lider och se om den något mindre högtalaren och delvis nya konstruktionen funkar bättre i rummet. Men i övrigt så känns det inte som det finns något behov av uppgraderingar de närmsta åren. Undantaget skulle väl vara projektorn då, det går ju fortfarande väldigt fort framåt på den marknaden.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000