HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Lagermeck
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/10/28 :  14:11:44  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply

Har tänkt länge att fixa mitt lagret till min Thorens 125 LB eller rättare sagt den platta som axeln med kulan står på, själva lagret axeln + bussningar är justa.
Plattan har en liten grop som blivit pga slitage.
På EBAY finns en kille som säljer diverse prylar för lagerrenovering bla en polerad hårdmetallplatta som läggs i botten på lagret utan att ta bort den gamla.
Den bygger 0,6mm så om man är finsmakare så får man höja armen 0,6mm.


Rengöringsolja + olja medföljer.
Även appliceringsverktyg för metallplattan finns med.




Lite svårt att belysa in i lagret samtidigt som linsen skall få plats framför.
Här syns den lilla "grop" som blivit.

Efter detta så har "runout tiden ökat från 50sek till nästan 3 min från 33 rpm.

Nu får vi se (höra) om ljudet blivit bättre också.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/10/28 :  15:18:29  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Se där!!! Håller just på att pyssla om min 125 MkI - har du en länk till eBay-killen?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/10/28 :  15:35:13  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Han har mer än vad som finns just nu på ebay.
Han har även grejor till andra märken, man får mejla och fråga.
Tydligen skall han ha jobbat på Thorens en gång i tiden.
Här är länken.
http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZjoelQ2dtdQQssPageNameZSTRKQ3aMEFSQ3aMESOI

quote:
Se där!!! Håller just på att pyssla om min 125 MkI


Trevligt!
Hur går det?
Vad har du för arm på den?


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/10/28 :  16:59:02  Show Profile Send freann a Private Message  Reply


Solklart köp - stort tack för tipset!

Rätt arm, dvs. SME 3009 Series II :-) Håller på att sätta ihop den efter rengörning. Plinten är dämpad med 5mm bitumen. Undersidan av subchassiet tänkte jag fylla med plastillina. Kan bli bra. Någon gång i framtiden kan man ju tänka sig att bygga en helt ny plint med extern elektronik...

Ja just det... plinten kommer från min fina (med döda) 125 MkII, men inkromet är från en ful med fungerande MkI!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/10/28 :  18:33:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tackar även för den länken även om jag inte är i akut behov av renovering.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/10/29 :  23:02:05  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Jag kapade en liten platta ut ur ett sågblad och la den i botten av lagret på min.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/11/29 :  00:41:20  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Huu vad mycket gook det fanns i botten på lagret..!
Cittroman: hur många ml lagerolja ska man fylla på? Vad är lagom innan det rinner över?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/11/29 :  00:42:55  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
BTW: kunde du byta kulan? Det finna en kula med i kitet, men det går väl inte att ta loss kulan från lagertappen?
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/11/29 :  14:21:16  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Kulan på Thorens 125 och 150 går ej att ta bort, jag antar att kitet även passar andra spelare med lös bottenkula. Jag vet att Joel B har lagersatser till Lenco också, som ju har lös kula.
Lägg lite toapapper runt lagret, fyll olja lite i taget tills det rinner över när du sätter dit tallriken, torka sen bort spillet. Det gäller att få en oljefilm på hela lagerväggen.
Tanka ner "Thorens overhaul guide" här:
http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3095
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/11/29 :  19:07:42  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Ah - tack för den länken!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/12/04 :  22:39:52  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Missade ditt inlägg, sorry.

Gjorde som bostrowskij beskrev, då vet man att det tillräckligt med olja i lagret.




En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/12/05 :  00:51:14  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Jag är helt chockad över hur bra min låter. Passade på att bitumen-dämpa chassie och subchassie samt poltera inner- och yttertallrik. På någon veckas tid köpt 25 beggade vinyler av bra kvalité, usa och UK-pressar. Hur kan CD vara sämre..?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:22:56  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
Jag är helt chockad över hur bra min låter





En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/12/05 :  19:11:34  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Har inte vågat koppla in min Compact Disk-spelare...

Köpte nya rör hos Robert/Audio Concept igår (från JJ). Inte en endaste bit kisel i signalkedjan :-)

Edited by - freann on 2006/12/05 19:12:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000