Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 20:30:41
|
Jag såg att High Fidelity no.1-06 har tagit sig an den dåliga kvalitén på våra skivor. Det har snackats en del om det här för några månader sedan, bland annat i dessa trådarna: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=38732 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40255
Fast de tar en ny spinn på samma problem.
På sidorna 48 till 51 tar de en titt på hur CD, DVD och LP-versioner på några olika skivor står sig genom mastrings och pressningsprocedurerna. Det ser ut som att slutledningen är den vi kännt till rätt länge. LP-utgåvorna mastras och behandlas mycket varligare än de digitala formaten.
Kul att High Fidelity hakar på tåget som rullar på många ställen på nätet, kör hårt!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 20:33:50
|
Det ända jag kan tänka på så här är "Vad i hela %(="!¤# håller de på med?"
De snackade ju så varmt om att "CD kommer att slå ut vinylen STORT på alla områden" och så slår de undan benen för CD och DVD lik förb####t. Inte undligt att vinylen låter bättre om de gör dem bättre redan från början.
Undrar vad som står på......... |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 20:42:55
|
Har kört flera skivor i samlingen nu i WaveLabs analys-program... Tyvärr ser det ofta ut som i HF 1-06 (mer grönt än svart).
Hur fasiken skall man göra för att ta skivbolagen i örat?!
M |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 20:56:29
|
Spela egen musik istället |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 21:01:27
|
Eftersom de flesta cd-skivor "optimeras" för att låta bra i mp3-spelare och mikroanläggningar samt anläggningar med dvd-spelare och Proson-högtalare, så kan de komprimeras etc till att låta kasst med riktig hifi. Varför detta görs vet jag dock inte?
Mina tidigare Audiovector Mi3 Avantgarde tex avslöjade detta obönhörligen och många skivor blev helt olyssningsbara! Vienna-högtalarna likaså, om än inte i lika hög grad som de mer analytiska Audiovector. Bra inspelningar lät däremot fantastiskt med dem.
Slutsats: Satsa på vinyl istället, där bryr de sig mer om hifi-tokars anläggningar och ljudet blir plötsligt viktigt! Ska man behöva sälja sin cd-spelare??? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 21:27:46
|
Kan inte någon "tok" här leta reda på ett par mail adresser till skivbolag så vi kan klaga?????
Undrar hur många mail de skulle få in på en vecka med klagomål på CD skivor... |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 22:35:15
|
Köp bara musik från de bolagen som inte komprimerar!
Lägg ut skivtipsen här på forumet! Och tag med dessa skivor till vänner och bekanta! Bojkotta helt enkelt skivor som är för komprimerade. Kanske vi kunde hjälpas åt och svartlista de skivor som inte möter upp till våra förväntningar?
Det är ju svårt för oss att veta hur kass en skiva är innan man köpt den. Men genom att hjälpa varandra på detta viset så kommer vi att spara oss själva inte bara pengar utan en masa irritation! Vi har ju en hel avdelning för detta som jag tyvärr själv utnyttjar alldeles för lite. Varför inte lista bra resp dåliga plattor där?
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 22:36:41
|
Det pratas om ett Adobe program i artikeln, finns det inga andra musikanalysprogram man kan använda om man vill kolla lite på sina favvoskivor?
Det där "wavelabs" kan man ladda det någonstans? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 23:22:48
|
Jag använde Soundforge när jag kollade Depeche senaste platta |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 23:31:42
|
Soundforge e kanon! Jag brukar "mastra om" vissa skivor genom resample osv. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 23:33:24
|
Adobe programmet de talar om är Audition antar jag? Det är ju i grunden Syntrillium's Cool Edit Pro. Adobe slukade helt enkelt Syntrilliums program och spottade ur sig det under eget namn med lite uppdateringar osv.
Detta är ett open-source alternativ för ljudredigering som jag dock ej testa så jag har ingen aning om hur det är: http://audacity.sourceforge.net/
Edit: Det är väl Soundforge i någon "anpassad" version som brukar följa med de bättre retailkorten från Creative? Har inte skivorna här så jag kan kolla, ligger i Sthlm... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2006/01/15 23:35:07 |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 23:49:08
|
Wavelab kostar pengar. Skaffa Audacity som har öppen källkod. Behöver inte ens installeras.
Nu blev man efter, lät sidan stå ett tag innan jag svarade... |
...perspektiv... . |
Edited by - guldfisk on 2006/01/15 23:51:40 |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 23:50:24
|
använder T-Racks,Soundforge OCH CoolEdit pro! De kompletterar varandra,enligt mina behov iallafall =)
Soundforge tipsade Johan_björklund mig om,det e lite mer lätthanterligt för mig. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 00:05:47
|
nu kommer en korkad fråga.. resampla.. innebär detta att man läser in musiken från skivan på datorn.. Gör om det som man anser vara fel.. samt sedan bränner ner på en egen nu bra kopia som kanske går bättre att spela..om man gjort rätt vill säja..
Jag har tänkt att fråga detta förut. men inte vågat visa hur förbannat nollad man är på datorer I] |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 00:14:39
|
Jag e reltivt ny på ljudprogram ,men du e typ nästan på rätt spår.... jag låter nån annan svara dock för kudden ska sovas sönder för mig nu..
Edit:God Natt
|
Edited by - Mc Square on 2006/01/16 00:15:13 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 00:14:47
|
Cooledit o Soundforge räcker mer än väl och Som Mc square skriver så är det lättare att jobba med. Cooledit är ett ganska invecklat program med en massa onödiga options för just det här syftet.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 09:49:41
|
Kan ni inte tala om hur man använder dessa program då? Vilka "knappar" använder ni för att förbättra ljudet? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 10:16:52
|
En mycket bra artikel, som pekar på det problem vi länge känt till. Jag tänker inte ägna mig åt att försöka mastra om skivorna, utan jag köper och lyssnar till vinylversionerna istället. Köper vi skräpet så fortsätter ju eländet. Jag har i praktiken sedan att par år, i stort sett slutat att köpa CD, med något enstaka undantag från något audiofilbolag.
|
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 11:08:36
|
Ja, nu skall vi väl inte dra hela branchen till stupstocken. Som Leif Eriksson är inne på så finns det ju ialla fall ett litet utbud med, vad jag hört, mkt fina inspelningar från ett litet antal bolag. Ett sätt att möjligen få skivbolagen att ändra sig är väl att sluta köpa? Fast då skyller de ju bara på fildelningen som bov i dramat, och vi som bryr oss, vi är väl inte så många att det skulle märkas i försäljningsstatistiken? Men visst, rösta med fötterna kan ge resultat, tror jag |
J. Ullberg |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 19:35:38
|
Jag har skrivit till High Fidelity och tackat de för att detta uppmärksammas.
Tipsade de också att skicka några ex av tidningen till skivbolag |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 20:04:24
|
Bra Jonas!!!!
Jag har också skrivit några mail till diverse tidningar när de gjort något bra. Det är alldeles för lite positiv och uppmuntrande kritik emot tidningarna. Om man vill ha en förändring kommer man oftast längre genom att uppmuntra än genom att vara negativ.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 20:09:26
|
Hmmm Jonas, du födde en idé!!!
För ungefär två år sedan skrev jag ett mail till Odin och berömde Radka Toneff's underbara platta och fick ett snällt svar.
Varför inte skriva ett mail till skivbolaget som gett ut en skiva som man tycker är speciellt bra och berömma dess ljudkvalitet
Det kanske kan ge dem något att fundera på?
|
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 20:23:44
|
Just de´........det enda felet med den idén var att jag inte kom på det själv.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 20:34:02
|
Ja det var en intressant artikel i high-fidelity, verkligen bra att dom tar upp det här.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 22:46:45
|
Vem vet, De kanske har läst EngelholmAudios tråd om bevarandet/förstörandet av vår musik. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Topic |
|