HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 martinssons garage (inkl. mätningar av systemet)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/02 :  18:15:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Välkomna till mitt garage!

Vanligtvis brukar man förvara bliar i garage, men i mitt fall får dessa stanna utomhus då jag avänder mitt garage till andra, för mig, viktigare saker.

Dessa bilder är ej på något sätt av nämnvärd kvalité, jag hoppas ändå att de förmedlar hur jag lagt upp det hela och vilken utrustning som används, ett kamerastativ finns på önskelistan.




































Det var det, så har jag det, fler bilder kommer inom ett par dagar och är tänkta att beskriva frekvensgången och uppmätningsteknik samt filterkonfigurationer med mera.

Vill avslutningsvis säga att jag rätt bra kontroll här inne, vilket jag verkligen trivs med.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/11/09 20:38:32

toref
Starting Member

38 Posts

Posted - 2006/11/02 :  19:01:39  Show Profile  Visit toref's Homepage Send toref a Private Message  Reply
Wow! Her er lyd virkelig topp prioritet! Blir gøy å se fortsettelsen av historien.

Embrace the music!

Mitt anlegg: Audio Aero Capitole MkII, Kimber Hero, Krell Evo-302, Synergistic Research Alpha, ProAc D80
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/02 :  19:04:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Madrasserade väggar ser jag...

Edit:
Jag skulle vara mycket intresserad av att så småningom få veta hur du hamnade "här". Någonstans ifrån måste väl inspirationen komma?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/02 19:30:51
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/11/02 :  22:33:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Wow! Detta blir intressant!
Mer mer mer!!!!






(kommer snart på besök om det går bra!)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2006/11/03 :  06:43:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Martinsson,

quote:
Vanligtvis brukar man förvara bliar i garage, men i mitt fall får dessa stanna utomhus då jag avänder mitt garage till andra, för mig, viktigare saker.

Hehe ... ja, varför ska man ha ett hus till bilen? Jag använder oxå mitt garage till annat!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/11/03 :  08:59:15  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
hmmmm Garage....

Kan man ha en bil där???
Min förra bil stod i garaget EN natt och då tog jag fram den STORA kameran för att föreviga det ögonblicket... det kommer aldrig in en bil till i det garaget... det säger jag bara

Men hade jag ditt garage så skulle jag inte fundera i banorna bil och garage i samma mening.. så jag förstår om du är HELTG ovetande om vad vi andra pratar om här med dessa två ord i samma mening

edit felsmilat

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

Edited by - denada on 2006/11/03 09:42:19
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/03 :  09:25:41  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Madrasserade väggar ser jag...


Trevligt, men man undrar faktiskt varför det inte finns någonstans att sitta. Eller man står upp med lång- och ringfingrar mot handflatan?


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/11/03 :  11:13:33  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Här kan vi snacka madrasserade väggar: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=3377

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/03 :  11:38:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Varmgarage för bilen, nej nej detta är något mycket användbarare och roligare
Hur tjock är isoleringen?
Undra om vi kan se på mätningarna om det har blivit olinjärt dämpat eller om du har lyckats, håller tymmarna för dig.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/11/03 :  11:39:49  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej martinsson

Vad vore Evolutionen värd utan dessa Pionjärer! Hur har du fått trädet att överleva i en sådan miljö En tanke Om du gör en smäll av två flugor och köper Bilstereo kunde du sitta o lyssna i Bilen i Garaget. Måste dock utfärda en Varning! STARTA INTE MOTORN

Vill du tjöta så hör av dig, Kommer gärna över och lyssnar på lite garagerock.

Mvh Anders.s

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/03 :  15:45:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Okej, jag skall försöka svara på frågorna så gott jag kan.

quote:
Madrasserade väggar ser jag...


Japp! det är 45mm gullfiber på väggar, port, dörr och tak, och en tjockare matta på golvet som är tänkt att minska första reflektionen från detsamma.

Må jag säga att det var en pina att nubba upp det i taket, man är nämligen så illa tvungen att lägga gullfibermattan över sig vid inledningen av operationen, min svarta t-shirt blev allt gulare...

quote:
Jag skulle vara mycket intresserad av att så småningom få veta hur du hamnade "här". Någonstans ifrån måste väl inspirationen komma?


Efter en del småjobb i studio och som livetekniker (mkt begränsat) så fick jag en uppskattning för den energi som dessa typer av system kan förmedla, något jag känner är viktigt, med deetta avser jag inte förmågan att spela högt och rent, det ser jag mer som en bonus, en bonus som mkt sällan uttnyttjas.

Jag är också en flitig besökare på prosoundweb och FOHonline sedan ett tag tillbaka, liksom proaudioreview mfl. liknande tillhåll och har därtill läst mig igenom många studio och livesound tidningar sedan jag insåg att denna typen av utrustning föll mig i smaken, det verkliga intressed för detta tog nog fart i början av 90-talet.

quote:
Vad vore Evolutionen värd utan dessa Pionjärer! Hur har du fått trädet att överleva i en sådan miljö


Hemligheten med detta innefattar polymera material :)

quote:
Trevligt, men man undrar faktiskt varför det inte finns någonstans att sitta.


Det är inte mkt till sittplats jag vet, så småningom får jag skaffa mig en bättre kandidat, eller kandidater om man skulle få besök av intet ont anande likasinnade.

quote:
hade jag ditt garage så skulle jag inte fundera i banorna bil och garage i samma mening..


Tackar, garaget är sådant upplagt att det går fort att få in bilen om så skulle behövas, det räcker med att rulla bort högtalarna.


quote:
(kommer snart på besök om det går bra!)

quote:
Vill du tjöta så hör av dig, Kommer gärna över och lyssnar på lite garagerock.


Ni är alltid efterlängtade gäster, det hoppas jag ni vet.
Finns det fler därute som är nyfikna så säg bara till så ordnar vi något.

quote:
Blir gøy å se fortsettelsen av historien.

quote:
Mer mer mer!!!!

quote:
Undra om vi kan se på mätningarna om det har blivit olinjärt dämpat eller om du har lyckats, håller tymmarna för dig.


Ikväll skall jag försöka dokumentera hur jag går till väga och vilka verktyg som används för att försöka åstadkomma det jag trivs med, det är inte särskillt avancerat utan tvärt om ganska enkelt.

Bilderna kanske ger sken av något kopmlicerat, men detta är verkligen inte fallet, jag skall försöka vara så tydlig och jordnära som möjligt när jag beskriver hur det går till.

Tack för allt intresse, det värmer verkligen, fråga på om det är något ni undrar över, det är bara kul, och som en mkt vis man här på forumet en gång sade till mig "-vitsen är ju att ha roligt".

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/11/03 15:51:51
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/03 :  20:38:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Sådär, då skall vi se om jag lyckas förklara detta på ett någorlunda begripligt sätt.

För detta syfte använder jag mig av ett EXEMPEL som inte är överdrivet noggrant utan mer ämnar till att förklara hur man går tillväga, vissa steg kan göras noggrannare än jag valt att göra det i detta fall, faktum är att hela denna övning kan göras anorlunda (manuellt), men det hade nog blivit lite väl långdraget.

Här använder jag en "wizard" alltså en förenklad metod som trotts detta visar på de möjligheter som finns, bara inte djupet av dem.

Here we go!



Så här kommer det att se ut när det är färdigt, inte särskillt imponernade eller hur, men vägen dit kanske...




Vi börjar med att dra igång wizard-en för system setup.




Den börjar med att fråga dig om du vill ha någon dynamikhantering eller andra hjälpmedel insertad i kedjan, nix, vi väljer "wire" dvs inget för denna övning nödvändigt "krafs".




Sedan kommer frågan om vilka högtalare som används, vi väljer biamp-at toppsystem och en sub till varje topp, alltså tre kanaler per sida.

Alla val är "custom" då det rör sig om mina DIY högtalare, man kan annars välja ur en katalog som innehåller de flesta större högtalarfabrikat inom harman international, alltså JBL :)




Dessa högtalare skall ju drivas av någon typ av steg, alltså frågas det nu efter vilka steg som används, återigen väljer vi "custom" och får sedan valet att ställa in stegens gain.

Denna procedur upprepas för alla slutsteg, i detta fall alltså tre gånger, här kan man allstå ställa lite olika gain beroende påilka slutsteg man väljer att använda, i detta fall har vi 3st qsc plx2402 så gainen blir samma på alla tre.

Likt exempel ovan med högtalare kan man här välja slutstgeg bland större fabrikat inom harman international, alltså crown : )




Nu skall vi lägga upp hur vi vill ha signalkedjan, vad skall lämna vart ut från dbx-en, vi väljer mitt alternativet HF-MF-LF från vänster till höger (vilket är fel, jag vet, men jag orkade inte koppla om...)

Vanligtvis lägger man upp det i LF-MF-HF ordning från vänster till höger, men inte jag inte, nädå, här skall man slarva när man kopplar i racket och vänder på alltihop.

OBS!!! (1) Att göra fel här är INTE bra, då kan man skicka LF till HF steget och andra obehagligheter, kan bli mkt kostsamt och tyst.




Sådär, sista steg i denna kedja är att ladda in den valda konfigurationen, det är bara att se ut som att man kan något och trycka på "givetvis" (load config).




Nu till hårdvaran, man lokaliserar den sladd (i detta fal ganska enkelt) som skall kopplas till...




...mätmickrofonen (kallad RTM i detta fall, se bilder överst), här omsorgsfullt placerad i öron höjd på...




...provpersonen, en säck havre (precis som mig själv), det gäller ju att vara så nära verkligheten möjligt, lägg märke till gullfiberduken som får representera, just det, hjärnan.




Tillbaka till skärmen, nu skall vi sätta igång med att få ordning på allt vi lyckats ljuga ihop tidigare.




Vi börjar med att kolla in de filter vi bad om ett par steg tidigare, ett 3-vägs stereofilter, vi väljer att kolla på filtret genom att dubbleklicka på symbolen för det i kedjan.



martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/11/04 07:55:30
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/04 :  10:58:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Oj

Du får ett uppdrag nu , åk iväg med grejerna o kolla hur det blir med "vanliga" hifi talare.
Hur låter det efter korrigering ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/04 :  20:58:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Resultatet av en "rak" (inom 3dB 30-18kHz) frekvensgång är att ljudet blir tight, mycket tight och väldigt mkt klarare och energirikgt än det upplevs om man gör samma försök på egen hand.

Jag är bra sugen på att mäta upp lite olika kända hifihögtalare med samma apparatur (slutsteg och processor) i samma rum, detta för att kolla hur det fungerar jämt emot vad som angives i databladen, på detta vis kan jag dra slutsatser om hur rätt jag hamnat med detta primala försök att få till en bra miljö rent akustiskt.

Jag tror ju kallt på att killarna och tjejjerna som konstruerat och mätt på de olika kontruktionerna har gjort så i den bästa av tänkbara miljöer, dvs mkt bättre än jag (en gla amatör) kan tänkas lyckas me di ett garage.

Det är ju en ganska enkel sak att ställa upp, driva och "mäta" olika typer av högtalare (oavsett passiv eller aktiv delning) här, givetvis får man plocka med sig sitt (eller sina) favorit slutsteg om man vill se hurvida de påverkar resultatet, addaptrar finns i en mängd som tillåter konvertering från det mesta till det mesta.

Men hur låter detta system "korrekt inställt" egentligen ?

Följande är min egen uppfattning och skall inte ses som någon form av påstådd sanning:

Det blir tight och kristallklart, en mkt fast återgivning i hela registret, rumsåtergivningen är något i särklass mot vad jag upplevt tidigare, djup, bredd och höjd, allt infinner sig med klar och tydlig presision.

Ingen svulstighet, värme eller kyla, känns väldigt mkt som "studio" med en rättvis och numeriskt riktig återgivning.

Mycket energi finns i blås samt piano och röster, men mest påtaglig energi återfinns nog hos gitarr och trummor, det är konstigt att se dessa relativt kapabla steg blinka även vid normal lyssningsnivå och man slås av tanken på hur en "normal" hemma-integrerad-förstärkare skulle klarat jobbet när man ser hur dessa steg får jobba med sina respeketeive effektresurser till trotts.

Det som slår en mest är precisionen i återgivningen, det kanske inte är överdrivet lätt att ta till sig i början, men med tiden inser man att man missat mycket information tidigare

Detta är märkbart på alla skivor jag har i min lilla samling, men det gav sig först till känna på Burrmeisters skiva, liksom Tori Amos "boys for peale" samt Peter Peltzer och ygdrasil kvartetteten (timglas inspelning).

Ju mer effekter och dynamik som läggs till, desto roligare blir det, Delerium (front line assembly) samt SETI blev mkt spännande att lyssna på, det rum och djupbas info och dynamik som finns på dessa skivor återges utan överdrivenhet, mkt snärtigt, klart och enregirikt med rena surround upplevelser förmedlat av endast två högtalare.

Jag är mer än nöjd med den åtegivning jag nu har tillgång till, det kan utan tvivel bli bättre, men den energi och klarhet samt rättvisa åtegivning som nu infinner känner jag saknas i mångas vardagsrum, stora pengar till trotts.

I detta avseende känner jag att jag har lyckats, och jag har riktigt roligt när jag lyssnar på min favorit musik, och detta spänner från flera timmar av finstämd akustisk musik med eftertänksamhet och minnen till mer energiska inslag a'la frontline assembly, covenant, seti mfl... det är lätt att glömma att man befinner sig i sitt eget hem.

Jag har kul, rikigt roligt, rätt eller fel vem bryr sig : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/11/05 :  08:41:08  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Riktigt kul detta. Du har inga problem med att det kliar efter en timme eller 2 med tanke på isoleringen. Jag ser vad mina 18" flyttar runt i min lägenhet.
Jag har efter att vi pratades vid sökt efter beg dbx driverack men utan att hitta några. I våras såldes en hel drös med sådana, men nu NÄ.
Jag måste åka upp till GBG en helg o botanisera lite.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/05 :  13:41:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
ASGARV!

Jag har lyssnat i detta rum och det är, ska vi kalla det, en ny upplevelse!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/11/06 :  16:50:16  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Jag har en DBX 260 också.
Jag tycker att det blir lite livlöst när jag auto eqar för hårt har kört den mildare varianten och sedan editerat manuellt framföralt minskat på eqkorrigeringarna där den lagt till mycket.

Sedan så finns det väl inga funktioner för att korrigera ev fas fel rätt av mig eller fel.

Sedan har jad provat att flytta omkring subbarna och kollat tidskorrigeringen vid auto EQ och den blir olika med olika placering vilket är tur det för det borde det bli.

Tyvärr har jag alla hifi saker i garaget i lådor nu håller på renovera vardagsrumet så jag kan inte visa just nu.

Skulle vara roligt att några/någon gjorde ett test på en semi/proff sak typ DBX 260 och något erkänt bra HIFI filter både mätmässigt och lysning. Har själv ingen annin hur den igenteligen den låter vet bara att den låter bättre än min gammla SENTEC filter

En nackdel är att man aldrig blir nöjd man kan flytta lite till ändra filtret eq lite till börja om från början igen blir en del tid innan man är klar.

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/07 :  20:51:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag kör på med ett par bilder till, denna gången på högtalare och det som tvingas driva dem.


Såhär ser de alltså ut lite snett från sidan, topparna har ett par distanser i bakkant så de inte spelar över ens huvud utan lite mer rakt i pannan.




...och såhär ser de ut om man lägger sig underifrån (varför man nu skulle...)

Tar man bort fronten på en topp så väntar där en 15"mid och en 1"-are på tratt och det ser ut ungefär såhär :


En tratt! ...eller ett horn om man önskar slänga sig med fina ord.




Bakom detta horn bor en driver, detta var den bästa bilden jag förmådde ta på denna skygga komponent (tittar man riktigt noga kan man ana faspluggen).
Drivern (DAS M5) jobbar från 1kHz och uppåt.




Under denna konstellation finner man midbasen som jobbar i 50Hz-971Hz området.




Ytterliggare en bild på midbasen, nästan romantiskt...




...eller hur : )

Ytterliggare en bit längre ner finner man basen som här även utgör stativ, denna bas är lite underlig och innehåller 2st 18"-are som jobbar från ca 50Hz och neråt, även denna skall vi ta bort fronten på och se efter hur kontigt man kan bygga om man bara ger sig den på det.


Här är de två basarnas mynning dekorerad med fronttyg.




Tar bort detta anar vi basarna, eller åtmistone deras yttre kanter.




En kant, med en skruv, lägg märke till den omsorgsfulla färganpassningen :)




Tittar man in i gapet så blir man inte så mkt klokare, men så här ser det ut (missade klantigt nog att färganpassa kablen...), basarna sittar alltså i en "clamshell" baffel, eller v-formation, kalla det vad man vill, jag tror ni fattar.




Vi kollar väl in i en basreflexport också när vi ändå håller på, isalgsmuttrarna längst in håller hjulen på plats.


Hela skönheten (hrmmm...) stapeln med svarta lådor skall ju drivas på något vis, för detta ändamål har jag valt att använda mig av QSC-steg, 3st, ett för varje register, alla dessa steg är samma modell, PLX 2402.

Sett till en kanal så har en baslåda en känslighet på ca 100dB och en impedans på ca 4Ohm (tveksamt), denna låda drivs av ena kanalen på bassteget som vi denna last ger ca 700W, dvs 350W/element vilket är lite i underkant men knappast märkbart i dessa sammanhang.

Sett på samma vis har middarna en käsnlighet på ca 98dB och en impedans på 8Ohm vardera, och de får ta emot ca 425W/element om de vill.

Samma resa för diskanterna med känslighet på ca 106dB och 16Ohms impedans ger att de kan få ca 210W vardera om de så vill (vilket de inte alls vill).




Och så här ser de ut, ungefär, bilden blev nog mer effekt artad än faktiskt beskrivande, de är inte så roliga att se på, men väl att lyssna på.

Det var det för nu, mer kan komma senare, nu lutar jag mig tillbaka och ger mig hän åt lite hemmabioaktivitet med en för mig rätt bild/ljud balanserad uppsättning : )


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/07 :  21:00:11  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Den bion skulle jag gärna gå på...

*lite avens*

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2006/11/07 :  22:59:09  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Härligt, ännu mera stora högtalare tack ;)

18" element, det är kärlek de :)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/07 :  23:30:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Oh Parker Lewis,,, Killen med de ballaste stjortorna

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/08 :  08:55:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:


Är det bara damm eller är det fibrer som lämnat isoleringen???

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/09 :  07:11:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Är det bara damm eller är det fibrer som lämnat isoleringen???


Bara damm, textilupphängningen är ju kletig och tenderar därför sammla på sig allsköns bråte.

Dessa 15"-are har imponerat mkt på mig, de är ett par "billiga" AcustoPro P15110-A, men de gör ett sjusädeles bra jobb, och har så gjort ett ganska bra tag nu.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/12/10 :  21:51:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
I en annan tråd (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49384&whichpage=2) referar jag till denna tråd där jag nu skall fortsätta visa lite uppmätningar, men denna gång med en ny diskant.

Jag har även tagigt mig friheten att försöka vara pedagogisk och lägga inte lite sträck och siffror i bilderna.

Vi börjar väl med den nya "diskanten", de ser ut såhär...



...och såhär mäter de :



Sedan tar vi mellanregistret som ser ut såhär...



...och mäter såhär :



Därefter kommer basarna som ser ut såhär...



...och mäter såhär :



Allt på en gång utan eq...



...och efter att ha blivit behandlat av RTA/Autoeq'n hos Driverack 260 :




martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/12/10 21:53:42
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/12/10 :  22:06:36  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hur är det med tidsplanet?
Kan man köra dirac pulser?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/12/13 :  18:29:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har delayat systemet på ett ungefär enligt följande :

high - none
mid - 210mm
low - none (sitter inne i lådan med ett centrum motsvarande ca 200mm fördröjning.

Här finns säkerligen fel, men de bör vara rätt små, jag har skaffat mig TimDec (programvara) för att mäta impuls och efterklang i rummet.

Kan man köra dirac pulser?

- Nej inte via DBX'en (än, mjukvaran uppgraderas ständingt)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000