HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hemma hos Bosse regerar vinylen...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/11/01 :  18:33:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Som sagt, lååååååååååååååååååååångt. Anledningen till att man bygger en lång arm hittar man här: http://www.hififorum.nu/artiklar/Vinylgeografi/index.html

Går man genom formlerna så ser man att en längre arm skall ge lägre distortion. Vän av ordning frågar sig då varför inte alla armar är jättelånga? Jo, med längden kommer problem med egenresonanser. En kort arm har egenresonanserna i armröret långt upp i frekvens. Allt eftersom man förlänger armröret så sjunker egenresonansfrekvensen i röret(om man har samma rör...). Det är inte många som klarat av att tygla resonanserna i långa armar.

På rak arm kommer jag bara på 5 stycken tillverkare som sålt 12"-armar: Stax, SME, EMT, Ortofon och VPI. Det finns säkert fler, någon som kan hjälpa till?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/11/01 :  18:52:16  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
quote:
Plinten som garrardverket sitter i är gjord i sten. Japp, hela den svarta biten som omger spelaren är sten, en tjock tung sten som en stenhuggare fått såga hål i.

Om jag inte missminner mig så är stenen(Plinten) 65 kilo Marmor

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/11/01 :  18:57:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Om jag inte missminner mig så är stenen(Plinten) 65 kilo Marmor

Granit gissar jag på att det är.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/11/01 :  19:47:58  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Den får heta Sten! Tills vi får bekräftat av Bosse
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/11/01 :  19:57:54  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Unify från Clearaudio 9, 10, 12 och 14"

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/11/01 :  21:42:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Schroder Tonearm,Da Vinci Audio Labs, Denon, Moerch DP6, Pro-Ject 12c, Scheu m.fl.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2008/11/01 :  21:52:51  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Pro-ject har en 12"

og denne:

Mulig jeg husker feil, men har ikke mørch også 12" armrør i sitt utvalg?
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/11/02 :  09:54:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det var som jag misstänkte. Det är vanligare med 12" än vad jag trodde.

Om vi går tillbaks lite och snackar pickuper...

På SME 3009'an sitter det en Denon DL103, på 3012'an sitter det en Ortofon SPU meister och på audimeca J1'an, den franska vitlöksmaskinen som time kallar den , sitter det en ZYX R1000.

Vi hade möjligheten att höra alla tre spelande genom samma förstärkarkedja.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/11/02 :  09:58:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är egentligen höjden av lyx att få åka på sådana här reportage. Man får träffa trevliga människor, lyssna på anläggningar och få en massa nya musikinfluenser. Ruskigt lyxigt!

Ta tex den här tre pickups lyssningen som Janne gav oss. Janne kopplar...

... och vi sitter i högsätet och lyssnar.

Ruskigt lyxigt! Janne och Bosse, Tack så hemskt mycket!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/11/02 :  10:27:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och så var det då ZYX VS Ortofon VS Denon....

Alla tre lät olika med samma pressning. I mina öron var ZYX/audiomeca väldigt bra. Denon/Garrard spelar annorlunda men åt samma håll som ZYX/Audiomeca. Ortofon/Garrard lät klart annorlunda än de andra två. Det kändes som om Denon/Garrard var något man kunde bli släppt på en öde ö med och leva lycklig till "end of days". Men ZYX/Audiomeca hade mer.

Varenda gång jag stöter på Denon DL103 slås jag av vilken liten guldklimp den är. Den har gått upp i pris ganska avsevärt under senare år så den verkar vara på väg mot någon typ av bruksvärde. Men den är ett enkelt och förhållandevis billigt sätt att komma en bra bit på väg emot de bättre pickuperna.

Det är inte rätt och riktigt att säga att det var en rättvis utvärdering. De tre sitter på tre olika armar och två olika drivverk. De var heller inte optimalt lastade. Det är altså helt olika förutsättningar och högst personliga värderingar.

Go to Top of Page

Bossebugg
Starting Member

29 Posts

Posted - 2008/11/02 :  13:03:32  Show Profile Send Bossebugg a Private Message  Reply
Jag vill tacka Pac för ett mycket trevligt repotage samt helt fantastiska bilder.Beträffande sockeln till garrarden är den gjord i marmor.
Go to Top of Page

Bossebugg
Starting Member

29 Posts

Posted - 2008/11/02 :  15:51:05  Show Profile Send Bossebugg a Private Message  Reply
Något som inte klart framkommit är att SME tonarmarna på Garrard spelaren är 3012 och 3009 R varianter.Dessa tonarmar lanserades i början av 80-talet för att kunna ta tunga pickuper typ Ortofons SPU pickuper (30-35 gram).Den största skillnaden mellan dom äldre S varianterna är att armröret är gjort i stål mot tidigare aluminium samt att lagren är gjorda i en nylon/plast kombination mot tidigare stål.Det råder delade meningar om vilen typ av lager som är bäst?
Go to Top of Page

Bossebugg
Starting Member

29 Posts

Posted - 2008/11/02 :  16:05:12  Show Profile Send Bossebugg a Private Message  Reply
Jag använder transformatorer för att förstärka upp signalen från moving coil pickuperna.Följande typer används Tim Parvincini THE HEAD,olika typer av Jörgen Schou samt Audiphile Products MCT-2 (KISEKI).Jag anser att tranformatorer är helt äverlägna transístoriserade typer rent ljudmässigt, men även här råder delade meningar.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/11/02 :  17:16:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hej Janne aka "Bossebugg"!
Välkommen till HiFiForum och tack för en härlig upplevelse.

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/11/02 :  23:58:38  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag vill tacka Janne för en jätte trevligt och väldigt intressant lysning!

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/11/03 :  20:33:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Skiva efter skiva langades fram och provlyssnades...

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/11/03 :  20:35:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

... efer fikat kom det fram..? Mer skivor!

Ja, jo, vi lyssnade faktiskt på lite CD/SACD också.

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/11/03 :  21:43:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Odetta är inte dåligt alls mycket bra musiksmak har janne också.

quote:
Jag anser att tranformatorer är helt äverlägna transístoriserade typer rent ljudmässigt, men även här råder delade meningar.

Kan inte annat än att hålla med. Nästa pu blir en DL103R om allt går som man vill.

Inte för att jag vill bråka med dig Bossebugg, jag tycker fortfarande att det inte liknar marmor dels saknar den de kakartistiska linjerna som man känner igen marmor på.
Jag har nämligen lite granitskivor i garaget och din plint liknar Nero Asoluto väldigt mycket det är därför jag misstänksam.

Svart marmor..

svart granit.. Nero Asoluto

Anders

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/11/03 :  21:46:53  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Ytterligare ett förslag på material: Svart diabas, sådant som dom bryter nere i nordöstra Skåne.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Bossebugg
Starting Member

29 Posts

Posted - 2008/11/04 :  17:06:06  Show Profile Send Bossebugg a Private Message  Reply
Bubbel du har helt rätt sockeln till Garrarden är gjord i svart granit.

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/11/04 :  17:15:04  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Tack PAC för en MYCKET intressant tråd!

Hmmmmm det blev ett litet "rim"

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/11/04 :  17:19:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Ytterligare ett förslag på material: Svart diabas, sådant som dom bryter nere i nordöstra Skåne.

Där nere i Skåne bor jag men diabas är det inte det har en helt annan kulör än nero diabas är djupare svart är väl det närmaste jag kommer i förklaring.

Anders

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/11/05 :  09:06:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tyvärr har jag åkt på ADSLproblem hemma så jag får ta timeout med de sista bilderna i några dagar. Men misströsta inte, det kommer mer...

Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2008/11/05 :  09:56:40  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Kul reportage och bra musiksmak.
Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Bossebugg
Starting Member

29 Posts

Posted - 2008/11/05 :  22:53:46  Show Profile Send Bossebugg a Private Message  Reply
Pac skriver att det sitter en ZYX R1000 pickup på Air Tangent tonarmen.För kännare av ZYX är den kompletta beteckningen ZYX R1000 Airy 2 Cosmos X-SB.X betyder att det sitter krystalisk behandlad koppar tråd i spolarna.SB betyder att ovanåp pickupen sitter ingjutna silver tynder för att komma upp till en vikt av 7 gram,utan dessa vikter väger pickupen endast 3 gram och kan vara svår att balansera ut.Detta är kanske lite överkurs men ändå roligt att veta.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000