HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Shoot out!!! HFLS1 möter Amphion Argon2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/29 :  21:09:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och Guldstjärnan går till JPL!!!!

Det är Amphion argon2 som har utmanat. All info man kan önska sig om denna högtalare finns på http://www.amphion.fi/products/argon2/argon2frame5.htm

Innan ronderna kan börja måste saker och ting kopplas upp! Vi använde Transparent Ultra interconnect(Tomas, är det korrekt) och MIT Terminator 2 som högtalarkablage. Elektroniken under lyssningen var Opera Audio Consonance och Accuphase E-305.
Högtalarna riktades in var för sig mellan byten och de fick stå på samma ställ(project) och med Holfi-kuddar mellan stället och högtalaren

Lyssningen

Vårat synnerligen icke professionella test gick till så att var och en fick chansen att sitta i sweet spot och lyssna på några låtar medans de andra satt bredvid i soffan. Vi spelade först på argon2 och sedan på HFLS1.

Nedan redogör jag för mina högst personliga reflektioner över vad jag anser mig ha hört. Jag vill återigen trycka på att detta absolut inte är något test utan bara en trevlig kväll med lite HiFi-utrustning(OCH två katter) och hur vi tyckte att det lät.

Jag spelade följande Artister/skiva och låt

Keb Mo/Just like You: That's not Love & Perpetual Blues machine
Sarah Brightman/La Luna: Scarborough Fair
Blind Boys from Alabama/Spirit of the century: Amazing Grace
Nils Lofgren/Acoustic Live: Keith don't go

Rond1, Amphion argon2




Det var första gången som jag hörde någon av de uppkopplade delarna i systemt förutom MIT T2'an(som är min...) Så jag blev väldigt imponerad av hela uppsättningen.
Det första som slog mig var att anläggningen och denna lilla stativaren faktiskt spelar ganska djup bas. Framför allt på "Amazing Grace", där det är ganska lugn ljudbild(få instrument igång) och en synnerligen dominerande ståbas, märks detta tydligt. Anläggningen hade också en en välcentrerad ljudbild och lyster i sin presentation.

Just eftersom detta var första gången jag hörde anläggningen och rummet vågade jag mig inte på att dra några slutsatser förän efter jag hört bägge högtalarna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/06/29 21:55:44
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/29 :  21:44:36  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply
Angående mitt rum så är det ganska styggt vid en del frekvenser.

Provlyssningen började med att jag demonstrerade vad som händer när man spelar en av Björks bästa låtar - Hyper ballad. Basen gör att huvudet är på väg att gå sönder och man tror att sprickor i väggen uppstår när som helst. Stående vågor i lågbasen med andra ord.

När denna, lätt obehagliga, del var över så var det dags att börja lyssna lite mer på allvar.

/Jonas
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/06/30 :  00:54:50  Show Profile Send escape a Private Message  Reply
Pac, spår nummer tre är ett mycket trevligt stycke. Som sagt
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/30 :  09:38:10  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply

Under tiden kan jag lägga upp mina skivor. I egenskap av värd fick jag spela extra många skivor

Artist/skiva - låt

Morphine/Yes - Whisper
Mazzy Star/So tonigh that I might see - Fade into you
Johnny Cash/American III - I see a darkness (med och av Will Oldham)
Depeche Mode/Exciter - Dream on
Radiohead/Amnesiac - Packt like sardines in crushd tin box
Queens of the stoneage/Songs for the deaf - No one knows

Sedan blev det också lite annat, en del exempel får ni här

Bonnie "Prince" Billy (Will Oldham)/I see a darkness - Madeleine-Mary
Tricky/Pre millenium tension - Tricky kid
Tricky/Vulnerable - Search, search survive
Radiohead/Hail to the thief - The gloaming
Bugge Wesseltoft/Sharing - You might say
Björk/Vespertine - Undo

/Jonas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/30 :  10:45:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
escape, tack för tipset!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/30 :  10:50:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Huuur länge skall vi plågas för att få HFLS-1's intryck?!?

}:-(

;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:08:16  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
PAC och grabbarna är inte snälla. Jag trodde Timbre var killen som kunde dra ut längst på tiden med spännande reportage men i denna tråd blir han slagen rejält. Nu har jag suttit i tre dagar och oavbrutet uppdaterad tråden för att få veta hur det går......

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:10:46  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
...jag börjar misstänka att de inte hann längre än till lyssningen av ArgonII.... så sessionen kanske fortsätter nästa lördag

...de fick väl fullt upp med miniOCI:n!

\\K-man
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:17:59  Show Profile Send Tomas a Private Message  Reply
quote:
Transparent Ultra interconnect(Tomas, är det korrekt)


Jadå PAC, det är korrekt.

Hade tyvärr inga skivor med mig så
jag nöjde mig med:

URGA "Dema Banko"
MORPHINE "whisper"



Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:40:54  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply
Jag tar oss till själva inkopplingen av systemet.

Tomas svingar glatt en Kimber elkabelsnok och klappar ömt sin Opera cd-spelare så att den ska bli på bra humör och spela sådär vackert och magiskt sedan

Resten av bilderna kommer att vara skarpare.





/Jonas

Edited by - kungpingvin on 2003/06/30 11:43:11
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:42:24  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply
Notera särskilt mina högtalarstativ bestående av köksstolar, som tillika fungerar som tvätthängare när nöden så kräver
Snart har jag stativ hemma, jag lovar...

/Jonas
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/30 :  11:51:19  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply
Jag måste säga att Opera-cdspelaren var en skönhet. Framför allt är den så väldigt mycket snyggare och bättre än min icke-existerande cd.

Som PAC skrev så befinner jag mig just nu i ingemansland vad gäller cd. Som källa fungerar tillfälligt en Denver dvd-spelare, 1 000 spänn hos elkedjan Gissa om den låter lika bra som Operan

Jämför första bilden med andra och gissa vilket som tilltalar mig mest





/Jonas
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/30 :  12:05:35  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply
Hifikattungen har ju redan blivit omnämnd så jag tänkte visa lite mer av den sidan först.

Rasen är ocicat, för mer info titta t.ex. på
http://www.ocicatclub.com/

Först en bild på mamman som heter Historia. Sedan kommer två lite mer topicrelaterade bilder. Katter på högtalare! På den sista bilden är jakten på morsans svans i full gång
Lite smygreklam sådär, ungen är till salu och leveransklar om sex veckor - hoppas ingen tar illa upp.










/Jonas

Edited by - kungpingvin on 2003/06/30 12:06:49
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/30 :  13:44:56  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Fina katter du har kungpingvin! När man bor själv i lägenhet vill jag inte ha katt sen är jag allergiskt mott katter tyvärr också . Då får man väl skaffa en sådan katt istället kanske.

/PO (ursäkta PAC skrev visst ditt namn istället av misstag men nu är det rätt)



Edited by - poman on 2003/06/30 16:55:45
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/30 :  14:53:50  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Urglas... ful katt!! hehe

De andra två katterna var fina dock!!


Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:01:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Jag tror att det inte var PAC's katter, men det spelar ju mindre roll! Dom "fläckiga" hifi-katterna var fina, den undre ser sjuk ut och jag hoppas verkligen att det INTE är människan som odlat fram rasen.




Lacken på HFLS-1 är verkligen trevlig...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:11:00  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply
PAC äger ingen katt, dock tror jag gärna att han skulle vilja köpa min lilla unge. Som sagt, det är svårt att inte bli charmad av en kattunge.
Katterna liksom lägenheten hänger ihop med mig, dvs Jonas aka kungpingvin

Nakenkatten är en ras som heter Sphynx. En recessiv gen orsakar hårlösheten. Allergiker kan ha den. Ska enligt uppgift vara en supertrevlig katt. Tyvärr har jag aldrig sett någon i verkligheten. Dock tycker jag det är lite synd att de är hårlösa för de är snygga annars.

Snart ska jag sluta "förpesta" hifisidorna med kattsnack, jag lovar

Lacken är verkligen superb på forumburkarna. PAC har gjort ett höjdarjobb med lådorna.

/Jonas


Edited by - kungpingvin on 2003/06/30 15:23:54
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:24:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hur mycket jag än skulle önska det så är tyvärr vare sig Historia eller hennes lilla illbatting mina, de är Kungpingvin's.

Denna bilden är mycket intressant inte bara för katterna som sitter så vackert på högtalarna.



Den ger en tydlig indikation på att det är två helt olika koncept som ligger bakom konstruktionskravsättningen.

Argon, har metall membran både i bas och i diskant(mig veterligt, någon annan som vet bättre).
HFLS1, har coatat papper i basen och silke i diskanten.

Vidare har Argon en solid björkplatta som front medans HFLS1 har MDF i hela lådan.




Lådorna har snarlika mått. Men även här ser man tydliga spår efter olika designmål.

Amphion har strävat efter en så smal låda som möjligt och deras fräsning runt diskanten har i princip fått bestämma hur hög lådan blir. Innervolymen har sedan fixats med djupet.

I HFLS1 låter "Nagref" första väggstudsen bestämma var han vill lägga baffelkorrigeringen och därmed blir det strålningsegenskaperna från elementen som bestämmer baffeln. Vi hade stora diskutioner innan vi kom fram till den lådan som det slutligen blev. Jag måste erkänna att jag personligen nog mer är åt Aragon hållet när jag designar. Efter att denna gången ha sett hur fint Nagref's ideér funkar får jag nog börja tänka om.



Väl uppe på RIKTIGA ställ konstaterades det snabbt att pingvinens stolar inte är ljudförhöjande på samma sätt som de höjer högtalarna från golvet . Högtalarna har liknande "utstrålning" om man nu kan prata om det


P.S. Det där med högtalare på stolar skall man nog inte betrakta som seriöst för det blir ICKE-bra



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/06/30 21:45:10
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:33:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om man skall prata byggkvalité mellan de lådorna som testades så glädjs en verktygsfetischist (jag...) åt utfräsningen i baffeln runt diskanten.
Den är inte gjord med hammare och stämjärn utan det är en NC-maskin som har fått stå och slita en stund för att det skall bli så bra. Argon's låda är välbyggd och den har två rejäla terminaler. Basreflexporten är inte särskilt grov(ca 50mm, glömde tyvärr att mäta. Kungpingvin kan inte du ta fram linjalen och mäta) och rundningen av basporten är utfräst i bakbaffeln. Snyggt och propert och som sagt en dröm för en som tycker om verktyg.

HFLS1 lådan som vi spelade på är jag pappa till och har beskrivits på annat ställe på forumet, så den behöver jag inte gå igenom här. Däremot är det intressant att se hur mitt hantverk står sig emot köpe-prylar.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:47:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Jag trodde Timbre var killen som kunde dra ut längst på tiden med spännande reportage men i denna tråd blir han slagen rejält. Nu har jag suttit i tre dagar och oavbrutet uppdaterad tråden för att få veta hur det går......


Oj då, har någon listat ut vår taktik...

Men tre dagar Stefan??? Jag vet att det kan kännas som att dra ut en tand långsamt, men jag började lägga ut igår...

quote:
Huuur länge skall vi plågas för att få HFLS-1's intryck?!?


Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...

Vänligen, "tortyr"-mästaren

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/30 :  15:56:46  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply
Då är det läge för mig att bidra med en bild till från andra hållet.

Som sagt så är hantverket fint på bägge burkarna.

Det gör bara gott åt alla stressade människor i vårt avlånga land att få vänta någon gång emellanåt






/Jonas

Edited by - kungpingvin on 2003/06/30 15:57:17
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/30 :  16:01:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Är inte Amphion's membran mindre än HFLS-1?

Bra bilder grabbar! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/30 :  17:02:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Är inte Amphion's membran mindre än HFLS-1?



Jag har också funderat på det. Jag tror att den effektiva membranytan kan vara lite mindre. Men det är inte så mycket som det ser ut. Ögat luras av kontrasten mellan metallen och gummikanten så att man tror att membranet är mindre än vad det är.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/30 :  17:03:12  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Får nog instämma med epkpeng mycket bra bilder i klass med Timbre!
Verkligen fina högtalare vilken finish dom har härligt....


Edited by - poman on 2003/06/30 17:04:37
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/30 :  21:50:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tja,

att jämför oss med fotografen som har haft bilder i H&M...!!!
Jag kan bara tacka för mig och hoppas att jag kan få lära mig lite av Timbre för jag tycker att han är verkligt skicklig med kameran.

TACK!!!/P

P.S. Tack även för finish kommentaren!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000