HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 lundahl 1931
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2010/04/15 :  21:51:49  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message  Reply
Hej, har precis testat en ny trafo från lundahl, deras 1931. Kör den med en SPU Meister i en SME 3012R och jag är helt förstummad. Det låter helt fantastiskt. Har hittills kört med en annan lundahl trafo som jag tycker är utmärkt och jag förväntade mig inte så stor skillnad. Men det är bara att kapitulera. Detta är ett ordentligt lyft på en redan suverän anläggning.Tänk att vi har detta i lilla Sverige.
Mats

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/04/16 :  08:53:16  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Häftigt Mats!

Jag har ju tänkt bygga det Indiscrete RIAA som där varit samköp till PCB, och sedan sätta trafo så att jag kan använda MC-PU.
Så då är det värt att köpa deras nya1931 menar du.
Vad kostar de?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/16 :  09:54:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vilken LL-trafo hade du innan?

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2010/04/16 :  16:38:24  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message  Reply
Jag tror det är LL 1678. Jag har köpt dem färdigmonterade så jag är inte helt säker. Priserna för 1931 är ca 1400:-styck.Sen tillkommer litet kontakter, lämplig låda och litet pillande för den händige. Annars kan man köpa dem färdigmonterade.
Ett problem med dessa produkter, även den gamla 1678 är att de är placeringskänsliga och brummar och hummar när de inte trivs med omgivningen. Någon som har ngt bra knep för att kunna isolera eller skärma dem?
Mats
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/17 :  12:33:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag hoppas att du kan komma med en utförligare recension lite längre fram mellan dessa två trafos du använder LL1678, LL1931 jag är väldigt intresserad att höra vad du tycker och säkert fler med mig.

anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2010/04/20 :  17:47:11  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message  Reply
Hej, jag har litet svårt med det där med hifi-nördspråket men om jag ska försöka förklara den största skillnaden så är det helt enkelt renare ljud och roligare att lyssna. Bättre konturer speciellt i basen och "sjunglåtar" låter riktigare, speciellt kvinnoröster. Då ljudet även innan var väldigt bra och jag skulle kunna nöja mig med det som 1678 presterade. Jag har två tonarmar och på den andra har jag en Rondo Bronze som jag tycker mycket om. Denna går igenom en clearaudio-Riaa medan SPUn går via trafo och in i Densen-MM. Tidigare har jag tyckt att Rondon låtit mer korrekt och SPUn som vanligt litet mysigare, ni som hört SPU vet vad jag menar. Men nu med den nya trafon vete fan om inte SPUn låter riktigt hifi-korrekt plus mysigheten. Jag har inte testat rondon i den nya trafon än och jag vet inte om jag vill ens då SPUn blev så lyckad. Rondon låter i mitt tycke lika perfekt även om SPUn blivit bättre och så lommer det nog att förbli.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/20 :  19:22:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
jag har litet svårt med det där med hifi-nördspråket


Kan bara hålla med det är bara en massa dösnack .

Jag förstår mycket väl hur du menar och tackar för din lilla recension.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000