HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 På äventyr i skogen... Hembio med horn och rör!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/09 :  19:57:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu så, ni får ursäkta min mediokra fotokonst. Men här kommer något att kolla på


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/09 :  20:03:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så här ser det ut i racket idag. Jag tror allt är utbytt, inklusive racket.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/09 20:06:16
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/09 :  21:10:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Wow vilken häftig subb man ser!!! De måste vara en rejäl uppgradering som står där bredvid racket!!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/09 :  22:10:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Eftersom Circlo för biosubben på tal så kan vi ju kolla i den ändan först. Själva subben har jag visst ingen bild på. Men den är där för att bröta extra mycket under filmspelning. Yamaha stod det på tror jag.

Ovanpå nämnda sub står en HTPC. Detta är själva navet i anläggningen, den har dubbla proffsljudkort i sig, ett ASUS och ett Lynx Two B. Datorn har inbyggd touchscreen och fjärrkontroll. Riktigt fräck apparat.

Och ovanpå HTPCn står en Bluerayspelare.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/01/09 :  22:39:42  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Men Preben, är det en dammvippa till vänster?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2010/01/09 :  22:46:59  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Haha, nej det kan jag aldrig tänka mig...
Det är nog en peruk som Preben tar fram vid festliga tillfällen...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/09 :  23:23:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En bild på övre delen av racket hinns med före läggdags.
Den enda apparaten jag vet nåt om är försteget, dvs den aluminiumblanka tingesten
med tre rattar. Det har fyra kanaler, två med 5687-rör och två med 6463-rör,
alla med transformatorutgång (Lundahl 1660 10mA) och NLE volymkontroll.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/09 23:24:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/10 :  08:30:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Och här har vi nedre delen av racket.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/10 :  08:35:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En bild på högtalare och tillhörande slutsteg, det är på 2,5 watt ror jag Preben sade.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/10 :  08:57:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En närmare titt på slutsteget, Lundahltrafar och 6336 på utgången. 6336 är en biffig dubbeltriod
som här körs i push-pull. ingångsrören tror jag är E88CC i "Candela"-koppling.



Det ser inte mycket ut för världen men det här tillsammans med Lowther är en
av de bästa kombinationer jag någonsin hört. Upplösning i elektrostatklass,
helt makalös närvaro och nyansrikedom. Helt oansträngt. Kombinerat med ett
fullständigt sanslöst drag - om man vill. Här behöver man dock inte vrida upp
volymen, ALLT går fram ändå. "Svåra" skivor är inte svåra här, men man hör taskiga
inspelningar förstås. Sång funkar, piano funkar, stråkar funkar, blås låter fantastiskt...


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/10 08:59:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/10 :  09:46:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sist jag var här spelade det "på" rätt mycket, alltså artisterna i knät så att säga. Nu var
det helt annorlunda, med en ljudbild som sträckte sig bortåt en hel del. Snyggt och prydligt.

Preben, vill du berätta något om högtalarsystemet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/10 09:51:01
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/10 :  11:09:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Läckert!

Är det ett bashorn som mynnar här bakom http://i309.photobucket.com/albums/kk387/otlguru/Prebenhger.jpg
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/01/10 :  11:55:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

kul att se lite aktuella bilder.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2010/01/10 :  12:24:07  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Hej Bernt o alla andra forummedlemmar.Detta är mitt första inlägg i detta forumet Tack Bernt.Jag skall försöka förklara hur sytemet är uppbyggt så gott jag kan.Konstruktionen är i grunden ett Bo Hansson Chawerexsystem starkt modifierat med bla andra lowtherelement och specialbyggda 8tums baselement.Lowtherelementet är ett PM2A MK2,med mättad alnicomagnet och bifilärlindad talspole i aluminium.Faspluggen är hemmagjord av Klas Linden o hans fru.Faspluggens utformning är framprovad under lång tid,det visade sig att den är väldigt kritisk.Membranen är ifrån slutet av 60talet med nya ringar o spidrar enligt Klas som tidigare ägt detta systemet.
För att det inte skall vara för mycket info o text återkommer jag med mer info senare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/10 :  20:29:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hej Preben!

OK, då får jag fylla på med en översiktsbild. PP har rätt. Här är bashornen med också.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/11 :  09:06:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Basen drivs av ett rörsteg som heter Richardson nånting.



Här har Preben lagt ner stor möda på matchning. Det är verkligen inte gjort på
en kafferast att få basen att stämma så klockrent som han fått till det här.
Basen är superren, otroligt torr och rapp. Den här typen av basåtergivning
har jag bara hört från bashorn. Det är svårt att förklara faktiskt.
Det är svårt vanebildande också...

Djupbas fanns det även när vi kollade på en blueraydisk med Return to forever Live
i Montreaux. Ytterdörren for upp två gånger av trycket och skakningar i huset.
Det var ganska kul faktiskt...

Jag tror dock den bluerayen är EQad för Svensson-system, inte för såna här mordredskap.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/11 09:07:59
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/01/11 :  11:20:56  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
...tycker mig se att fabrikatet på vinylspelaren är den samma som förr...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/11 :  11:56:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, fast det är annat på väg in. En verklig raritet. Själva verket, Garrard
från 1950-talet, glömde jag ta bild på men här är armen som ska på:



Den här armen är inspirationskälla för vissa andra armar.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/11 11:56:56
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2010/01/11 :  13:11:08  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Hej igen.Jag vill inte verka tekniknördig men här kommer lite mer fakta om mitt system.baselementen är hemmabyggda coner av extremt lätt men styvt vävat pappmtrl.De är monterade i en styv alukorg med Raunas nya glasfiberspider,de är därefter bestyckade med Bosses häftigaste magnetsystem med extraförstärkt infästning mot korgen.Jag har klämt fast dem med en teflonring som tätning mot baffeln,detta pga att alla element verkar låta bäst om de tätar men inte mekaniskt kopplar mot baffeln(man slipper baffelljud).Detta påverkar transientsvaret negativt redan vid låga volymer.Det är ännu viktigare i toppen då baffeln tar över snabbare pga att diskanten har mindre energi.Mina topphorn är gjorda i extratjock lättfillerbetong,ca 60kg st det var på dem jag upptäckte detta fenomen.Lowtherelementen är enormt transientsnabba vilket medför baffelproblem för de flesta.Hoppsan detta blev långt FÖRLÅT skall bättra mig i fortsättningen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/11 :  17:17:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Väldigt trevliga saker det där!!!

Jag trodde inte att du ersatte de bashornen med en Yamaha hemmabiosubb för allvarlig lyssning. Att mekaniskt isolera bafflarna från elementkorgarna verkar vara en bra sak.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/11 :  17:54:24  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
[Sorry - Kommenterade en cachad sida!]

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/01/11 18:30:14
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2010/01/11 :  18:02:07  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Hej Preben! å välkommen till HF .Det var helt klart en oförglömlig dag då -05 Tack för att man var inbjuden till en UPPLEVELSE UTÖVER DET VANLIGA , byxfladderjodå å nästan plågsamt högt utan dist med bevarad renhet .Denna anläggning imponerade helt klart

mvh mattias

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/01/11 :  22:20:49  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Tekniknördig får du gärna vara. Skulle vara intressanta att veta ännu mer detaljer, speciellt basarna.
Var minst sagt imponerande på DIYmässan.
Blev dock ingen lyssning på normal volym för att höra topparna ordentligt.

Försvann BARCOn?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/12 :  11:39:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Barcoprojektorn var inte uppmonterad för tillfället, så just nu får Preben nöja sig
med en Pioneer 60". Han har det enkla TV-ljudet separerat från huvudsystemet,
så det går till Fostexmonitorerna som ligger under TVn. Det är till det Yamahasubben
stöttar också har jag fått veta. Som jag förstod det så var det till TV-ljudet ASUS-kortet
användes. Då slipper man tända upp all rörelektronik när man bara ska se på TV.

Har jag fattat det rätt Preben?

En bild på en av Fostexmonitorerna:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/12 11:41:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/12 :  12:40:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det finns en förstärkare kvar att visa, till surroundhögtalarna.




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000