HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basreflexrör till HFLS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TeM
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/11/17 :  13:20:25  Show Profile Send TeM a Private Message
Hej!

Vad är det egentligen för rör som används till basreflexrör i HFLS-1.

Har kollat igenom allt som står om HFLS och också läst de två artiklarna. Det som står är att man ska använda 16-20 centimeters avloppsrör med diameter 52 mm. Det märkliga är att håltagningen anger att diametern skall vara 50 mm. Och vad är ett avloppsrör? Det finns åtminstone 2 olika typer av rör som används i detta sammanhang. Det ena har ytterdiametrarna 50 mm och innerdiameter 43 mm, det andra har ytterdiameter 50. Här vet jag inte exakt innerdiameter, men den är större än i föregående rör.

Så, vilket rör och vilken längd har ni använt?

TeM

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/17 :  13:46:10  Show Profile Send Frasse a Private Message
Hej Ljudia har ett rör som är 50 mm invändigt som passar bra men hålet blir 53 eler något har jag för mig. Jag har rör ligger.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/17 :  15:00:15  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag använde ett vanligt grått avloppsrör med ytterdiametern 50mm då det inte existerar avloppsrör med ytterdiameter 52mm, fick jag itutat i mig när jag ville köpa ett sånt .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:34:11  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Det her lurte jeg også på.
Har funnet ut at utgangspunktet (PAC) hadde plastrør med 50mm ytterdiameter og 46mm innerdiameter.
Lengden på det var 18cm.

Med ljudias kalkulator finner du hvilke lender du må ha av andre dimensjoner rør.
F.eks. har jeg 50mm innerdiam (Biltema 31-472) og fant da ut at jeg måtte ha lengde 20cm.

Har også prøvd å tre 50mm plastrør inuti biltema-rørene med samme lengde. Det gjer mindre, men strammere bass.
Etter mine beregninger vil det da bli en avstemming på bare 38-39Hz?

Kalkulatoren:
http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/vent.html

Innervolumet er ca 14-15 liter.

Mvh
Rolf

Edited by - RODA on 2004/11/17 19:35:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000