HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS1 "Golvare"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/16 :  11:52:31  Show Profile Send primere a Private Message
Jag har läst lite i de olika topics om att det finns intresse för att bygga en golvare..... Jag är inte direkt ett geni överhuvudtaget!
Men jag vill dock lägga fram min ide då jag funderar på att få byggt mig en golvare av HFLS1 kaliber.
Jag lägger fram min ide och så är jag tacksam om ni skjuter till med vad man kan göra!

Orginalkonfigurationen av HFLS1 är ca 16 liter! Och måtten 350*320*220 eller hur!

Min fundering är att inte klydda med dessa måtten utan att ta det ett steg längre i form av!

Diskanten kommer att byggas in i en helt massiv MDF "Box" ger ca 150 mm och två stycken orginallådor ovan på varandra med en pl18 i varje! Då blir den totala höjden 850mm vilket kanske känns lite. Så då är min tanke en kammare för filtret i botten! Som dämpas upp riktigt ordentligt! Vilket ger en total låda på måtten 950*350*320

De praktiska delarna blir enligt orginalkonfiguration med rör och filter! Bara det att det blir ett standardfilter och ett med bara mellan/bas delen och två rör (en för varje låda)
Det spm är lite otrevligt med min fundering är faktumet att man kommer behöva ett slutsteg för att driva den nedre delen! Och jag vet inte hur man lägger till den i filter konfigurationen!
Men vad tycker ni? Fallgropar problem osv!
Hör gärna av er!

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2004/11/16 :  12:31:45  Show Profile Send Ibbe a Private Message
det lät intressant.själv funderar jag på en sådanhär,och så utgår man från Hfls element & filter. http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_1/diy70398.html

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/16 :  13:22:32  Show Profile Send primere a Private Message
Komsi komsi det finns folk som kan en massa! Inte bara läsa utan kom nu med ideer jag vet att jag inte är ensam om denna tanke!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:18:19  Show Profile Send mapem a Private Message
Nånting jag har grunnat på är om man kan bygga en smal tornliknande skapelse med samma baffelbredd och volym som HFLS-1 men med volymen förelat neråt i stället för bakåt, om ni förstår vad jag menar. Baffeln får samma bredd, men blir naturligtvis mer utsträckt neråt. Då inbillar jag mig att man skulle kunna ha oförändrat filter. Filtrets kompensation för baffeln gäller väl bredden, eller?
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/17 :  22:36:49  Show Profile Send primere a Private Message
Ok nu har jag suttit och lekt lite och börjar kanske närma mig något vettigt! Bifogar lite simuleringar! Kolla dem och snälla kom nu med lite förslag! Simuleringen är baserad på en 2,5vägare!

Gain


SPL


Phaseplot


Group delay


En liten ohörbar knorr där men ändå vilken högtalare har inte det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000