HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Focals element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:55:46  Show Profile Send Amatören a Private Message
Till "Hifikit" och andra som har erfarenheter av Focals element.

Jag har ett par hembyggen bestående av dubbla 11K7511 basar, 5K4411 mellan och TC120TdX2 diskant. Snarlika C800 byggsatsen från Hifikit frånsett basarna. Filtren är modifierade C800.

Sitter rätt nöjd men läste följande från Scan-Speak tråden, vilket väckte byggar"Amatören" i mig till liv:
"Hifikit" skrev:
"Om du vill snegla på Focal så rek. vi 6W4311 som ÄR bättre eller lika bra än ovanstående till ett mycket bättre pris, bara en hint om du vill komma billigt undan...".
Det du skrev om mellanregistret i detta element fick mig att börja fundera på uppgradering...

Så till några frågor:
Får jag ett "lyft" om jag byter ut mellanregistren till 6W4311?
Isåfall, var delar jag mot diskanten då dessa element (6W4311) faller brant efter 3000Hz? Dagens delning mot diskanten ligger vid 3000Hz men antar att jag får dela lägre. Hur blir det mot TC120TdX2 diskanten? Klarar denna att dela lägre ljud- och effektmässigt?

Alla erfarenheter mottages tacksamt.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Hifikit
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/12/01 :  02:20:39  Show Profile  Visit Hifikit's Homepage Send Hifikit a Private Message
quote:
"Om du vill snegla på Focal så rek. vi 6W4311 som ÄR bättre eller lika bra än ovanstående till ett mycket bättre pris, bara en hint om du vill komma billigt undan...".
Det du skrev om mellanregistret i detta element fick mig att börja fundera på uppgradering...

Till det du ska använda den till gäller istället Audiom 6WM. (1895,-/st) 6W4311 är inte riktigt anpassat för mellanr. Audiom elementet har lättad massa därav den också högre känsligheten.

quote:
Får jag ett "lyft" om jag byter ut mellanregistren till 6W4311?

Ett element med "w"-kon är bättre men sen hur mkt DU tycker det är bättre vet jag inte. Jag tycker "w" har lägre distorsion (om man lyssnar på dom) och ett lite transparentare ljud. Stort sett låter dom lite bättre. W-konen är ju Fransmännens "senaste" uppfinnning och det är ju inte för inte som dom sitter i Utopia-modellerna numera.

Vet du att innan Utopia fanns var JMlabs bästa högtalare C800?

quote:
Isåfall, var delar jag mot diskanten då dessa element (6W4311) faller brant efter 3000Hz? Dagens delning mot diskanten ligger vid 3000Hz men antar att jag får dela lägre. Hur blir det mot TC120TdX2 diskanten? Klarar denna att dela lägre ljud- och effektmässigt?

Till dessa Audiom råder jag dig att inte lägga delningen högre än 2800Hz och då helst med 18db. Högpass passar 18db också väldigt bra och så lågt som till 150Hx går det att använda dom. Ang. lågpass så är det allra bäst är att lägga den lite lägre men med tanke på 6WM:s uppbrytningar men TC120 diskanten gillar inte alls det. Det funkar dock att köra 6Wm till 2500 och sen dela TC-diskanten vid 2900Hz som original med det filtret. Luckan som blir fylls ut av den flacka okontrollerade uppbrytningen, det sköter sig mao fint ändå. Du kör väl med minst 18db till TC120?

Mvh Hifikit

| Allt för högtalarbyggaren! | Ständigt 45000 element i lager! |
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2003/12/01 :  07:52:48  Show Profile Send Amatören a Private Message
Tack för ett snabbt och uttömmande svar!
Nu fick man lite att fundera på...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/12/01 :  10:16:42  Show Profile Send gustav a Private Message
Det är inte självklart att ett konmaterial (W) låter bättre än ett annat(K) bara för att det är nyare. Har 6W4311 själv och det är väl hyfsat, men är det verkligen bättre än Focals äldre element ???
Är själv tveksam.

Skulle nog inte ge mig på ett sånt uppgraderingsförsök.

Angående distorsion så är nog inte Focals mellanregister i den absoluta toppen. Det finns andra som gör mer linjära magnetssystem.
MVH Jonas
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2003/12/01 :  15:25:42  Show Profile Send Amatören a Private Message
Tack för synpunkterna, Jonas!

Har du några tips på lämpliga mellanregister-element?
Maxpris 2000:-/st.

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2003/12/01 :  17:35:39  Show Profile Send Amatören a Private Message
Förresten...någon som vet hur man ändrar från "New Event" till "New Topic"? Blev fel. Är man amatör så...ähmmm.

Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/12/01 :  17:54:48  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Det är nog kört med det serrö´. Bättre lycka nästa gång

lazyboy
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:21:38  Show Profile Send Björn N a Private Message
Scan Speak 13M 8636 är ett väldigt trevlgt mellanregister, som jag har fått upp ögonen för på sistone.
viss risk att känsligheten (86,5dB) är för låg dock..??

//Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Hifikit
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:34:43  Show Profile  Visit Hifikit's Homepage Send Hifikit a Private Message
quote:
Det är inte självklart att ett konmaterial (W) låter bättre än ett annat(K) bara för att det är nyare. Har 6W4311 själv och det är väl hyfsat, men är det verkligen bättre än Focals äldre element ???
Är själv tveksam.

Skulle nog inte ge mig på ett sånt uppgraderingsförsök.

W-kon är faktiskt bättre. Jag gillar dock båda två. Focal tog fram detta material för att vara just det bästa som dom någonsin tillverkat, konstigt om då det skulle vara sämre isåfall.

quote:
Angående distorsion så är nog inte Focals mellanregister i den absoluta toppen. Det finns andra som gör mer linjära magnetssystem.

Huvudsaken är väl att dom låter bra? Deras lätta kon ihop med deras magnet(system) passar klockrent måste jag säga. Varken Seas Excel eller Scan-Speak har något att sätta emot.

Du verkar måttligt imponerad av dina 6W4311, vad kör du med för filter? Foliespolar? 24db?

quote:
Scan Speak 13M 8636 är ett väldigt trevlgt mellanregister, som jag har fått upp ögonen för på sistone.
viss risk att känsligheten (86,5dB) är för låg dock..??

Bra mellanregister men absolut inte ihop med dom element han har nu. Ljudet lär upplevas väldigt splittrat. Dessutom måste du ha minst 2st för att matcha känsligheten mot dom andra.

Edited by - Hifikit on 2003/12/01 22:57:23
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:56:02  Show Profile Send Amatören a Private Message
Provade att ändra lite i filtren, upptäckte att här finns mer att hämta. Spelade in elementen i 100 timmar innan filtren moddades första gången, antagligen räckte inte detta, då det verkar som om de spelat till sig ytterliggare under det år som jag haft högtalarna i detta utförande.

Så det får nog bli en Ultradrive Pro DCX2496 innan nya element.

Någon som har en Ultradrive till salu?

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/12/02 :  00:04:04  Show Profile Send Björn N a Private Message
HUr är det med leveranstid på Focal?
Jag är rätt intresserad av Audiom 6Wm nämligen

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/12/02 :  00:12:55  Show Profile Send gustav a Private Message
Amatören: det är alltid svårt med rekommendationer. Mellanregister till vad ? Focals 5-tummare har bra rykte och låter trevligt (har själv både 5N och 5K). Varför byta ?
Lyssna själv innan köp !
MVH

Go to Top of Page

Hifikit
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/12/02 :  01:23:24  Show Profile  Visit Hifikit's Homepage Send Hifikit a Private Message
Speakerpro: 2st i lager vad jag vet om. Nästa gång beställning sker blir efter årsskiftet så kanske februari/Mars dimper dom ner isåfall. Passa på om ni skall ha nu. Begränsat som sagt.

gustav: Helt rätt. Han kanske inte tycker det blir skillnad? Vem vet. Kanske det är omotiverat att punga ut så mkt för nya mellanregister och att skillnaden blir minimal. Jag hade nog hört stor skillnad

,

Edited by - Hifikit on 2003/12/02 01:24:38
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/02 :  08:48:14  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
"Jag hade nog hört stor skillnad", det låter lite vagt
För att inte nämna säljmässigt...
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2003/12/02 :  13:13:20  Show Profile Send Amatören a Private Message
Speakerpro:
Tyvärr, Scan Speak 13M 8636 har för låg känslighet men tack för tipset.

LaZyWorM:
Jag är medveten om att Hifikit är knuten till HIFIKit...

Problemet är att det är svårt att avgöra ett elements egenskaper enbart genom tekniska data eller enskilt lyssna till det i en butik, därför är alla tips och erfarenheter om välljudande element välkomna.
Sedan är det upp till var och en att bedömma vad som kan vara värt att prova.

PS. Kul forum detta, många kunniga och intressanta människor med åsikter. Så mycket respons på mitt första inlägg hade jag inte väntat mig. Uppskattas!

Go to Top of Page

thule
Member

86 Posts

Posted - 2003/12/02 :  15:10:48  Show Profile Send thule a Private Message
speciellt dom gula diskanterna som var idiot vassa !!!!!!!!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2003/12/02 :  18:23:01  Show Profile Send Amatören a Private Message
thule skrev:"speciellt dom gula diskanterna som var idiot vassa !!!!!!!!"

Amatören svarar: Vilka då???

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/12/02 :  18:49:10  Show Profile Send Björn N a Private Message
Alla diskanter kan låta vasst med fel filter...

//Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Hifikit
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/12/02 :  22:29:48  Show Profile  Visit Hifikit's Homepage Send Hifikit a Private Message
Lazy: Jag menade bara i att i hans uppsättning hade jag hört skillnad.

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/03 :  00:14:08  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
okok
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2003/12/03 :  15:10:53  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Med "dom gula diskanterna" menar thule TC-90 KB, som förövrigt inte finns med i nya katalogen, undrar varför....
Jag lyssnade på hans exemplar som snällt sagt var ljusa!
tog över hela ljudet. Han fick ett filterförslag från hifikit, men vid den låga delningen dom påstog att dom klarar >2000 Hz så fanns inget att hämta, snarare >3000 Hz är närmare verkligheten.

Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/12/03 :  16:16:23  Show Profile Send gustav a Private Message
TC90K försvann för ett antal år sen, även om nån kanske fortfarande har i lager.
Med rätt nivå och delning är de inte så dåliga.
Go to Top of Page

Cheiron
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/03 :  17:19:01  Show Profile Send Cheiron a Private Message
Focal har slutat tillverka dom...
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/12/03 :  17:21:21  Show Profile Send Björn N a Private Message
Då är det ju inget att diskutera=)

Bästa boten mot vass diskant brukar vara 24dB filter, det är i alla fall min erfaenhet

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Cheiron
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/03 :  20:24:06  Show Profile Send Cheiron a Private Message
Stämmer bra det
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:09:33  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Hifikit: "Vet du att innan Utopia fanns var JMlabs bästa högtalare C800?"

JMLabs bästa just då var Antea, likvärdiga element tdx-diskanten i toppen och ett helt annat filter + helt annan låda.
Har den uppsättningen själv liggandes men saknar lådan tyvärr.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000