HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 "Audio Pro - Blue Diamond" vs.. "XTZ 99"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/24 :  16:41:38  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jag sitter fast i mina funderingar och behöver lite råd å tips.

För ett tag sedan fick jag för mig att bygga en sub och fastnade för att bygga med peerless 12" XLS + slav med hypex hs200 steg men nu är jag inte säker längre.

Nu går mina tankar i att byta front-högtalare helt å hållet istället eftersom mina nuvarande (PA byggen) inte är tillräckligt hifi och jag vill fortfarande få "sub-bas"på köpet. För bara några dagar sedan fick jag en Audio Pro black vector center som jag är mycket nöjd med=) och skulle vilja uppgradera mina frontar så dom passar bättre in i ljudbilden.

Mina krav är alltså snuskigt bra/djup bas och fint ljud som klingar ihop med black vector centern.

Dom alternativen jag har funderat på mest hittills är: Audio Pro Blue Diamond och XTZ 99 systemet med 2 toppar och 2 basmduler.

Men nu är frågan, vilket alternativ ska jag satsa på? Vilket får jag bäst ljud ifrån?
Var å lyssnade på blue diamond idag och var ruskigt nöjd med det jag hörde, tyvärr så testade jag inte att dra på ordentligt så jag vet inte vad de går för. XTZ har jag inte möjlighet att provlyssna och jag är tveksam till att dom är så hifi som dom påstår, visst verkar dom vara gedigna och ha en hel del inställningsmöjligheter men jämför man priset med Blue diamond så skiljer det trots allt några 1k-lappar.
Blue diamond har däremot _inte_ mycket inställningsmöjligheter vad gäller det inbyggda steget så där vinner xtz.

Högtalarna kommer användas mycket till 2 kanals musik är viktigt att tillägga och det jag lyssnar på är mycket trance och rock. Sen så tillhör jag även kategorin "bas kåt"=) och vill ha ut så mycket välljudande och djup bas som möjligt )mina tanke från början var ju att bygga en XLS sub) Mitt rum är på ca 17 kvadrat och mina nuvarande 12" klarar inte att spela ut alls.
Hur är det sen med subsonicfilter på de båda högtalarna?Så man inte presar sönder dom när det kommer en oväntad basattack i actionfilmen.

Kom med synpunkter, förslag å tankar eller kanske tips på andra högtalare i samma prisklass som skulle kunna passa mig.

Hade gott!

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/24 :  21:28:57  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Vad ska jag välja om jag vill ha bästa ljudet och värsta trycket i basen??? (lite förenklat sett) [ska helst fortfarande passa till min black vector center]

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Edited by - sacke_j on 2004/01/24 21:29:58
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/01/25 :  00:09:46  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Intressant val. Du kanske borde mejla o fråga på fyndbörsen, de borde veta eftersom de säljer bägge så borde risken för jäv vara mindre (men man vet ju aldrig då de säkert har olika marginaler och kanske vill framhäva deras egna märke).
Jag har också funderat på bägge dessa högtalare men bara lyssnat på Blue Diamond och då var basen för uppskruvad, så jag kan inte påstå att det gav mersmak men är övertygad om att de har mkt mer att ge om man justerar nivån på den inbyggda subban.



Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/25 :  00:19:32  Show Profile
föreslår att du läser denna tråden
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=48267

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/25 :  03:04:44  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jo jag har allt mer och mer fastnat för XTZ 99 systemet, det verkar bli lite mer ljud för pengarna. Men är det värt att satsa på det istället för blue diamond? Kommer det att passa bra till black vector'n tro?
XTZ verkar annars vara en högtalare man kan pressa på ganska bra enligt tråden du tipsade om "Ben dover" vilket borde passa mig som gillar att köra högt och brutalt...Men samtidigt måste jag ju ha en högtalare som låter bra till film och inte bara är vräkig till diverse musik.Valet återstår fortfarande, hur ska jag förena välljud och saftig bas i ett å samma köp som passar black vector..

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Martinez
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/01/25 :  12:35:04  Show Profile Send Martinez a Private Message
<gnäll>
Hmm, inte för att verka negativ eller så, men många på prisjakts forum verkar inte veta vad de snackar om. Det känns som ett gäng fjortisar som tycker att det låter bra när det låter mycket. Det är iaf intrycket jag får när jag läser i trådarna.
</gnäll>

/Martinez
Too much coffee makes you feel good
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/01/25 :  18:52:30  Show Profile Send orthanc a Private Message
sacke_j: Tittar man på AP tycker jag iaf att focusen spelar mycket bättre än Blue diamond. Så jag skulle föreslå att du lyssnar på AP FOCUS SA-5 med focus subban istället för AP blue diamond. Men det finns många andra fina märken...

Ut och lyssna!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/26 :  00:00:26  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jag ska ge mig ut i jungeln imorrn och lyssna på lite olika högtalare tänkte jag. Ska se om jag kan hitta Yamaha YST-SW800 subben och testa den och så ska jag definitivt lyssna på FOCUS SA-5 oxå. en gräns runt 8000 - 9000 kommer jag ha och en sub ska jag ha oavsett om den blir separat eller inbyggd i frontarna.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/01/26 :  01:08:12  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hehehe fick du lite att tänka på nu när du var på besök hehe =)
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:01:49  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Nu har jag då vart iväg och lyssnat på lite av varje.Både en proson, några canton och så självklart några AP.

Allt samman taget får jag säga att jag var mest imponerad av AP Black diamond. Enligt mitt tycke spöade de både Canton LE 109 och AP Focus SA-5. alla hade väll sagt olika i den frågan men jag tyckte Black diamond hade det klart bästa och detaljrikaste ljudet. Diskanten lät härligt mjuk och var välupplöst samtidigt som 6½ mellanbasen gav bra ljud och faktiskt gick ganska djupt.
Så på front valet är ajg nu ganska säker på mitt val, och positivt är också att jag lysnades fasstna för frontarna i samma serie som min center=)

Nu är det bara subfrågan kvar: Jag lyssnade på Yamaha YST-SW800 och AP Focus och blev ganska imponerad av båda två. Ja tror nog det kommer bli en av dessa subbar men vilken har jag är svårt att bestämma mig för.
Yamahan har både kraftigare steg och är specad. till några Hz lägre än AP focus. AP Focus däremot är några lappar billigare och är helt makalöst bra för de pengarna. Nästan så man kan jämföra med YST-SW800 tycker jag.

Ja körde ett "bas-test" på de olika och tråkigt nog så började YST-WS800 slå igenom när det blev för låga Hz vilket inte Focus gjorde. dock så vet jag inte hur pass hög volym jag körde på de olika eftersom det var i olika affärer, det spelar ju sin roll lixom.

Om någon har erfarenhet av dessa eller kan tipsa om nån annan bra sub så är alla förslag välkommna!=)


Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:12:40  Show Profile
Martinez: Du har helt rätt att det är många "fjortisar" som inte tillför något direkt.
Men läs inläggen skrivna av mongo, han vet vad han pratar om. Han har moddat XTZ topparna med nya filter och Audaxelement, riktigt bra verkar det ha blivit.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:05:00  Show Profile Send Shullman a Private Message
jag har ingen erfarenhet av blue diamond, men black diamond är inga rockhögtalare i mina öron, blue diamond ska ju ha mycket gemensamt med Black, inga högt att spela högt med med andra ord, fungerar bra till bra inspelad jazz mm, inte speciellt allround (black diamond)
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:49:49  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Hur är det med Canton LE 109 då? Går de att vräka på mer än AP black Diamond? Jag hade inte möjligheten att testa dom på samma ställe och jämföra med varann...men canton var bäst bland ett annat sortiment med JBL, infinity och jamo som jag provade innan jag kom till black diamond. Vilken sub passar då bäst? Båda dessa låter bra men den ska ju tåla lite också.

Edit: kollade runt lite mer på internet nu och hittade en till högtalare i rätt prisklass: Magnat Vintage 120, nån som vet hur den är?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Edited by - sacke_j on 2004/01/26 18:33:10
Go to Top of Page

Martinez
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/01/26 :  20:12:12  Show Profile Send Martinez a Private Message
Ben Dover: A i g h t, jag vill mig minnas nån som lät vettig. Lär ha varit han. Ska kolla prisjakts forum igen då :)

/Martinez
Too much coffee makes you feel good
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/29 :  15:48:32  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Vi får se vad det blir, jsut nu lutar det mest åt Black diamond och antingen AP Focus subben eller Yamaha YST WS-800 till dom.

Men ajg ittade en annan högtalare på nätet nu från ett fabrikat kallat HECO nånting, nån som vet nått om dom? Kommer ej ihåg modellen på den men den vägde runt 28Kg och hade 3 element, ett som satt väldigt långt ner iaf.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/02/07 :  01:12:00  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Nu var köpet klart och allting är nu på plats och låter faktiskt underbart=) Hoppas även på att det ska låta ännu bättre efter en tids inspelning.

Jag bestämmde mig för et par AP Black diamond och 2 st XTZ 99W subbmoduler. Låter riktigt bra tillsammans tycker jag. Lite synd att det inte är samma kvalite på "piano finishen" på de bägge lådorna bara.

Ljudet är klart och välupplöst och därefter tar basen ur XTZ vid och fetar på nästan precis så mycket man vill=) Går att ställa in ganska bra hur man vill ha ljudet med de medföljande baspluggarna och reglagen.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/07 :  15:31:14  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Vilka har bäst kvalité på finishen?

Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/02/07 :  15:47:57  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Audio Pro har bäst finish, den är väldigt märkbart (läs mycket) blankare och speglar lite mer. XTZ är lite ojämn på nått sätt, ungefär som man har lackerat på en lite skrovlig och inte helt jämn yta, svårt å förklara men det syns skillnad iaf.

XTZ 99W flyttar en del luft annars=) Nu börjar det skaka i fönsterrutorna hemma och ett vitrinskåp fullt med glas ger oroväckande ljud ifrån sig. hehe.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/12 :  08:22:43  Show Profile Send nurfen a Private Message
quote:
Det känns som ett gäng fjortisar som tycker att det låter bra när det låter mycket.


Är det hit vi kommit nu i diskussionen eller?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/02/14 :  13:01:33  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Man kan ju tro det=) hehe.
Nej men seriöst så låter denna kombination underbart.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/02/18 :  06:59:59  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har haft nöjet att prova både Black Diamond och SA5 i min lokala butik med mycket fin förstärkare. Bla Yamaha Z1 och H/K 8500.

Skillnaden är stor tycker jag, SA5 spelar mer kontrollerat med större upplösning i diskanten. Spelar helt klart mer "hifi" än diamond.

Men gillar du blue diamond så gör du

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/02/20 :  23:06:57  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jag var faktiskt och lyssnade på SA5 en snabbis men jämförde dom inte med Diamond då.
Sen var det Black Diamon jag köpte och inte stora Blue.=)



Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/02/26 :  21:46:57  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
var forsiktiga nar ni jamfor focus mot black diamond, tror personligen att focusen ar battre.
men focusens alu diskant och mellan rgeister har mycket lang inspelnings tid, det senare borde kanske galla black d. oxa.
har sjalv focus sa-4 och denna var kanske ingen hojdare direkt ur kartongen, men nu!!!
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/02/27 :  02:44:25  Show Profile Send orthanc a Private Message
Jag tycker som gorkamorka. Focus spelar mycket bättre än bd...

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000