HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stör HFLS-1 TV'n?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/10 :  08:33:28  Show Profile Send sveli a Private Message
Är det någon som har testat att placera en HFLS-1:a som centerhögtalare nära en vanlig bildrörs TV?

Min bror är intresserad av att använda HFLS-1 i sin hemmabio anläggning och vill gärna placera en HFLS-1:a som center ca 20-30 cm ovanför TV'n.

Kan det fungera?

Mvh /Sven

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/08/10 :  08:48:09  Show Profile Send Terminator a Private Message
Om högtalaren inte är skärmad är jag mkt tveksam till att det går.

Mvh
Hans
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:31:54  Show Profile Send sveli a Private Message
Elementen är inte skärmade, men frågan är hur stort avstånd det måste vara för att ingen påverkan skall ske.

Är det någon med en HFLS-1:a som kanske kan testa?

Mvh /Sven
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:47:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
TESTA INTE !!!!!!
Det resulterar i att man magnetiserar bildröret, och måste då sedan anlita tv-reparatör för att få detta avhjälpt,såvida man själv inte äger en avmagnetiseringsspole(stavning?)
Dom brukar ta ordentligt betalt för att göra detta. 500:- - 1500:- är inte ovanligt.

edit: Alla högtalare som har en magnet och som inte är avskärmade magnetiserar bildröret.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/08/10 09:51:27
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:16:24  Show Profile Send sveli a Private Message
Hoppsan! Jag trodde inte det gav en permanent påverkan på TV'n!!

Testa därför INTE!

Är det någon som använder en HFLS-1:a som center och använder en bildrörs TV? Vad har ni i så fall för avstånd mellan TV och högtalare?

Mvh /Sven

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:32:35  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
permanent påverkan på TV'n!!
Det tror dock inte jag att det skulle bli ..

Det är inte bra för tv´n men permanent det tror jag inte ..

Det brukar bli störningar i bilden men dom försvinner när störningen försvinner

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:14:13  Show Profile Send mace a Private Message
Men moderna tv-apparater degaussar väl rätt rejält varje gång den slås på, så eventuella problem skall väl försvinna efter ett antal av/på-slag ?!?
(vår tv 'tjongar' till ganska bra vid påslag)

Det skall tydligen? vara värre att flytta/vrida runt en tv medans den är påslagen

OBS !!!!! Detta är vad jag har hört, inte vad jag VET !!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:30:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
mace: Det stämmer att modernare tv-apparater har inbyggda spolar, men tyvärr inte alla.
Billigare typer av tv har det inte.
mikael: Jodå det kan det visst bli ! Prova gärna att dra en magnet sakta framför bildrutan
så får du det bekräftat.

"Det skall tydligen? vara värre att flytta/vrida runt en tv medans den är påslagen"

Helt riktigt.Om du omedelbart vrider tv:n efter att du slagit på den så inverkar jordens magnetfält bildröret.
På dom flesta apparater med slinga så fungerar den så att du håller on/off knappen intryckt tills tvbilden kommer i rutan, då skall den vara avmangnetiserad.

Verkar jag besserwisser ? Hoppas inte det, jag har jobbat med tv i ca; 25 år.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:33:26  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
reeltoreel: jag har inte provat det själv men jag har varit med när just det har gjorts utan att det blev synligt permanent fel på tv´n

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:37:32  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag använder min HFLS-1 till center. Men jag har gjort en del för att ta bort störningarna.
Det stora problemet är baselementet. Jag var iväg till hifikit och köpte magneter för avstörning. Tyvärr finns det inga kåpor där som passar så jag fick nöja mig med magneter. Men de hjälpte rätt så bra. Diskanten blir långt mindre störande med magnet pålimmad så monterad i HFLS-1 så märks den knappt.
Baselementet blev betydligt bättre men har fortfarande störfält som går utanför HFLS-1. Jag valde att sätta min högtalare vertikalt under TV:n för att få ett så långt avstånd som möjligt mellan TV:n och baselementet.
Nu ligger det en 28mm ekskiva (TVbord) och en extra 2mm plåt mellan högtalare och TV. Plåtskivan tror jag inte är mödvändig men jag hade den liggade sedan tidige.
Ett varningens ord dock. Många TV apparater har sin elektronik placerad i botten, strax bakom eventuella knappar på framsidan. Vid starka magnetfält kan även den påverkas. Finns det spolar och transformatorer så påverkas de defintivt av magnetfält. Så om man ska experimentera, välj gärna en sida av TV:n utan kretskort innanför.

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:14:26  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
mikael: ingen regel utan undantag dock :-) men det är dumt att prova !
Men en regel är självklar ! Använd avskärmade högtalare så slipper ni problem.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:19:02  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
reeltoreel: Jag skulle aldrig göra det på min egen tv =)
För det är dumt att chansa men vad är dom här pemanenta felen som kan uppstå? kanske kunnde vara bra om du beskrev dom så vi kan känna igen dom?!?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:41:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
mikael: När bildröret blir magnetiskt så ser du det på att färgerna vrider till bilden så att ingenting stämmer längre.
Om du törs så kan du ta en högtalare och sakta närma dig tv:n (som är påslagen) så ser du när
magneten börjar förvrida alla färgerna på tv:n.(som en regnbåge ungefär)
Hoppas du blev klokare av detta ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:46:03  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
reeltoreel: Som jag sa så har jag redan sett när nån gjort så mot en tv
och hur färgerna regnbågade sig =)

Men vad den permanenta effekten skulle bli det var det jag inte visste
Det blev ju som sagt ingen vad jag vet på den ..

Men du menar att regnbågen kan håla sig kvar även när man tagit bort magneten?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:49:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Men du menar att regnbågen kan håla sig kvar även när man tagit bort magneten?"

Japp !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:57:06  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Regnbågen försvinner oftast om man bryter strömmen helt till tv´n under t.ex ett dygn. Funkar inte alltid men kan vara värt att testa om man fått detta problem.
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/08/10 :  13:19:43  Show Profile Send sveli a Private Message
rosbacke, intressant med magneterna som du köpt. Har du info om vilka det var (typ beställning nr eller liknande)?

Tackar på förhand /Sven
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/10 :  13:19:50  Show Profile Send mace a Private Message
He he Min kära dotter brukade leka med *Paint* på datorn mycket när hon var (ännu) yngre, en dag hittade hon något mycket bättre............. en neodymium magnet Gjorde underbara regnbågar mm över heeeelaaa skärmen

Tack och lov för degauss knappen

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/10 :  14:15:25  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
sveli: Jag stod och valde i affären så jag glömde att ta modellnummer. När jag tittar i katalogen _tror_ jag att det var den största och den minsta magneten med nummer H1120 och H1124. Men behöver du bättre besked så kan jag försöka gräva fram det gamla kvittot för att jämföra priser.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/10 :  14:21:19  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
En idé kanske kan vara att bygga en hylla för HFLS-1 i lagomt tjockt gjutjärn som fästs vid väggen. Borde isolera bra nedåt om TV ska vara under högtalaren. Har inte testat själv dock.

--- Mikael R


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/08/10 :  14:53:04  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag har permanenta störningar på tv:n... jag tror att det är efter att jag ställde mina högtalare bredvid den.. riktade in mot den. hehe
Fast jag är inte säker för när jag tog bort dem så var det kvar men då drog jag ur sladden ett tag och då blev det bra, sen kom det till baka efter någon månad.
Konstiga färger i kanterna blev det.
Dagens varning är alltså att tv:ar är lömska ting som man ska hålla sig undan!

Högtalare strålar ganska mycket mer framåt än åt sidorna va?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000