HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 OPA627 i klass A?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:28:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
Nå'n som testat? Och i så fall hur och vilken ström? En resistor mellan V- och utgång?
Ljudförbättring? Värmeprob.?
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/09 :  14:36:10  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Notera att du får endast en minimal klass A av detta. Det beror också på din last. Eftersom utsteget redan jobbar i klass A vid små laster så gäller det att ha lite kontroll på vad man vill göra. Man får inte klass A plötsligt utan begränsningar.

Normala värden är 1-2 mA på din strömgenerator som du helst bör använda. Du kan ju kolla in hur jag har gjort i mina hörlursslutsteg, QRV-02, QRV-04, QRV-05(ingången!) Finns på min hemsida.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/09 :  15:02:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
OK, ska kolla...tack

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/08/09 :  15:42:45  Show Profile Send A8 a Private Message
Här är några som testat.. http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=4160867a783bdcefa2f091e9b1254296&threadid=38984&perpage=10&pagenumber=1
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/09 :  21:06:20  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har kollar diyaudio-länken och p-a's sidor
Tänkte i så fall applicera klass A i befintlig krets, lite svårt att klämma in ett par trissor kanske...det enkla men osofistikerade alternativet med ett motstånd verkar bättre som ett första test om ljudet blir bättre...
Fast på diyaudio talar man om bias på 5-10mA och p-a om 2mA. Vad är egentligen optimalt?
Det variabla i min krets (Quad 34) är i så fall en tonkontroll och balans jag knappt aldrig ändrar och ett utgångsteg med samma slutsteg...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/08/09 :  21:22:42  Show Profile Send luften a Private Message
Zombie: jag kör klass A enligt diyaudio-länkens rekommendationer, i mitt försteg. OPA627BP med 8mA bias ström, funkar helt okej, har kört så några dagar nu (från början av tråden ungefär).

//air
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/09 :  21:31:12  Show Profile Send Zombie a Private Message
luften: vad är ditt intryck och var har du gjort det?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/08/09 :  21:35:20  Show Profile Send luften a Private Message
Zombie: Om du läser på diyaudio så hittar du min förklaring om vad jag tycker, mitt nick där är "air". Jag kopplade en resistor direkt mellan benen på op-ampen vid sockeln, för att enkelt kunna testa. När jag nästa gång reviderar kretskortet, så blir det på kretskortet istället.

//air
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/08/09 :  23:02:41  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Kolla också inn http://www.tangentsoft.net/audio/opamp-bias.html


/U.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/09 :  23:02:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
OK, jag har fyra BP (brun skrift) och två AP (vit skrift)...är dina erfarenheter beräftade?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2004/08/10 :  06:21:01  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Ett annat alternativ är att använda en sk konstantströmsdiod kopplad med anoden till utgången av opampen och katoden till den negativa matningen.
En konstantströmdiod är en JFET transistor och ett motstånd ihopkopplade till en kontantströmskälla i en vanlig diodkapsel.Har själv använt E202 (70-095-66) från Elfa med bra resultat.
Har inte jämfört med eller utan detta på en OPA627,men på AD797 och LM6172 gjorde detta bara gott.
T.ex har AD797 en tomgångsström genom utgångssteget på 0,5mA(enl datatbladet) så detta skadar nog inte.
I min phonodel(OPA637 & BUF634) har jag inte chansat utan det var lika bra att sätta en E202 på OPA637an,BUF634 lär ju däremot inte behöva det .


Edited by - Nicke on 2004/08/10 06:27:53
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/08/10 :  07:12:53  Show Profile Send luften a Private Message
Av någon anledning, så fattas mitt senaste inlägg?

Hursomhelst, IMHO så låter det bättre med en bias-resistor än utan. En konstanströmsdiod funkar säkert precis lika bra, eftersom det endast är strömmen som är den inressanta faktorn i detta fall. Jag märkte större skillnad när jag satte bias-resistor på OPA627BP, än när jag gjorde det på AP. Bör noteras att AP var använda ett par månader, men BP var helt nya, så det kan kanske ha nåt med saken att göra, ska testa mera när jag får tid.

Nicke: BUF634? Egenhändigt tillverkad phonodel? Iallfall, BUF634 (om den kommer strax efter OPA637) lär sköta att tomgångsströmmen höjs, så att en konstantströmsdiod i detta fall inte är nödvändigt... har ingen annan erfarenhet av det själv, förutom att jag aldrig mera kommer att använda BUF634.

//air
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/10 :  08:55:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
OK, man tackar för uppslag och förslag. Att använda en CRD verkar vara smidigast, fast en enkel FET+R är väl inte direkt krångligt det heller. Men i diyaudio talar man om strömmar på 5-10mA, här finns förslag på 2mA, vilket är bäst?

Carrot: "First, JFETs have a small input capacitance. This capacitance is way down in the picoFarads range, but you don't want stray capacitance in the signal path at all if you can help it. Putting a 100#937; to 1K#937; resistor inline with it from the op-amp's output will help isolate the op-amp's output from this capacitance."
Vad menas med en resistor "inline"?

Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:27:10  Show Profile  Visit peranders's Homepage
zombie skrev:
quote:
Fast på diyaudio talar man om bias på 5-10mA och p-a om 2mA. Vad är egentligen optimalt?

Värdet är mycket beroende av last, utnivå, typ av utgångssteg hos opampen etc. Den här åtgärden leder till en viss asymmetri av naturliga skäl och det är inte bra. För att riktigt utvärdera det här krävs nog både lite mätutrustning och öra.

Prova med att koppla om snabbt, med <-> utan krets, hörs någon skillnad? Jag har testat detta och hör inte ett skit i skillnad men det finns säkert personer som gör det.

10 mA => helvetes varm opamp => inte bra för livslängden

Zombie, din sista fråga har ett göra med om opampen ansluts till en buffert, typ LT1010 eller BUF634. Kolla databladet för dessa så kan du få lite mer info. Prata om strökapacitanser på några piff i en lågimpedansnod är lite tjurbajs tycker jag. Relativt oviktigt enligt min åsikt.

Min fingertoppskänsla säger mig att några millampere är tillräckligt och en bra kompromiss.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/08/10 09:31:25
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:48:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
OK, ska köpa ett gäng lämpliga motstånd och testa först, blir det bättre steppar jag upp till FET etc.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:32:25  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
luften skrev:
quote:
BUF634? Egenhändigt tillverkad phonodel?


Nja,en modifierad sk "el cheapo phono preamp" konstruerad av Thorsten Loesh.I stort sett samma,men med opampen buffrad av en BUF634.
Finns mer info om den på DIYaudio.

quote:
Iallfall, BUF634 (om den kommer strax efter OPA637) lär sköta att tomgångsströmmen höjs, så att en konstantströmsdiod i detta fall inte är nödvändigt...


BUFen gör inte så att det går mer ström genom utgångssteget på opampen,däremot gör den att opampen knappt inte belastas något.

quote:
En konstantströmsdiod funkar säkert precis lika bra, eftersom det endast är strömmen som är den inressanta faktorn i detta fall


Det borde bli en stabilare ström med en diod än ett motstånd.


Jag håller med P-A att 10mA troligen är lite väl mycket.
2mA borde räcka för att den ska "gå i klass A" hela tiden,så länge den inte belastas mer än normalt.

Detta går även att applicera på ett slutsteg,se servicemanualen på en Aleph0s på:http://www.passlabs.com/aleph.htm

Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/08/10 :  14:47:34  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Har inte kostantströmsdioder rätt så höga krav på minspänning ~10 V. Kan vara värt att komma ihåg om man har låg matningsspänning, dra ifrån maximal utsignal från opampen också.

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2004/08/10 14:49:22
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/10 :  14:56:43  Show Profile Send Zombie a Private Message
"Detta går även att applicera på ett slutsteg..."
O la la laaa, någon som gjort det på ingångssteget (opamp) på Quad 405 (moddat enl. Snook & tysken) el. liknande?

Eller menar du biasen till slutsteget i sig?


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/08/10 14:57:35
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2004/08/10 :  15:01:39  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Har inte kostantströmsdioder rätt så höga krav på minspänning ~10 V. Kan vara värt att komma ihåg om man har låg matningsspänning, dra ifrån maximal utsignal från opampen också.

De funkar från ca 2volt,se:http://www.elfa.se/pdf/70/07009509.pdf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000