HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 transformator - mittuttag eller inte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/08/09 :  00:34:30  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Står och väger huruvida jag ska handla en trafo med mittuttag till mitt rörbygge eller inte.
Lundahls nättrafos verkar inte ha mittuttag på sina sekundärer. Hammonds nättrafos, däremot, har det. Det ska bli rörlikriktare hade jag tänkt, och i "mitt" kretsschema är det utritat en nättrafo med mittuttag, där man kopplar mittuttaget direkt till jord, utan att passera glättningskretsarna.

På Lundahls sidor föreslås en sån där "hybrid graetz bridge"-koppling som Ciuffoli har använt sig av, med två sand-dioder och två likriktarrör (eller en dubbel-rörlikriktare), men då blir det ju en annan jordkoppling där man låter jorden följa glättningskretsarna innan den hamnar i "jordstjärnan".

Jag är tveksam. Blir det krångligare att göra bra kabeldragningar till jord med den ena eller den andra varianten?
Lundahls nättrafos verkar inte ha mittuttag till glödströmmen heller, vilket ju också är utritat på samma sätt för "min" krets, mittuttag med direkt jordanslutning. Arghhh! Jag fattar inte. Finns det nåt motiv till att ha just mittuttag för rörkretsar? Eller är det för rörlikriktarnas skull man har det?
/Mats
clueless

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:27:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska du ha rörlikriktning är det en bra idé med mittuttag. Mittuttag på glöden, pratar vi direktupphettade trioder nu?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:02:46  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jajamän, vi pratar direktupphettat. Det är de där två 6B4G som jag inte har varit och hämtat hos dig än...
Fast 6.3V-sekundärerna med mittuttag är - om jag har förstått det rätt - till ECC99:ans glöd och likriktningens glöd, och glöden till slutrören körs utan mittuttag, man skapar en mittpunkt med motstånd, han har ritat den i signaldelen. (Första länken i mitt inlägg)

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/09 :  11:42:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låter inte som mittapp på glöden är kritiskt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/08/09 :  13:15:11  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tack!
Mitt-tappen på ECC99:ornas glöd går ju direkt till jord. Glöden är inte likriktad i schemat. Kan man skapa en mittpunkt med ett par motstånd då? Jag har hursomhelst trott att man inte bör koppla ena sidan på en AC-glöd bara rakt till jord, men vet inte hur praxis är i slutsteg.

Men mittapp på HT:n bör det alltså vara? Som jag fattar det handlar det om att man ju klarar sig med två rör då (eller en dubbeldiod)

Isåfall får jag försöka hitta en Hammond-trafo, (för inte finns det några andra i Sverige att få tag i om det inte funkar med Lundahl?) och isåfall lär ju även glöden ha mitt-tapp, så som det verkar av deras beskrivningar.

Jag kan ju ha fattat Lundahls kopplingsbeskrivning fel också, kanske går det att koppla HT med mitt-tapp.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2004/08/09 :  15:25:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ska du köra 6B4G SE? I så fall vill du nog ha likström till glödtrådarna då de är ganska benägna att brumma annars.
Jag håller på fräschar upp min 6B4G SE-stärkare och den här gången ska jag köra med rejält filtrerad likström till glöden. Stora drosslar och tiotusentals uF i LCLC-filter, jag vill ha tyst på eländet nu

I övrigt tycker jag att Hybridbryggor fungerar utmärkt, jag kör med det i flera av mina byggen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/08/09 :  23:41:57  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Alltså, ursäkta mig, Fuling, det är ju rätt varmt just nu och sådär, och man blir mjuk(are) i hjärnan. Jag missledde dig nog - borde ha skrivit fyra istället för två 6B4G. Det är PP, inte SE.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2004/08/10 :  11:16:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Aha, i PP går det nog att få tyst på dem även med växelströmsglöd.
Trevliga rör hur som helst!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000