HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vägen till ett harmoniskt lyssningsrum, del 1 & 2.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/03/12 :  08:07:01  Show Profile Send teflon a Private Message  Reply
Mycket trevligt! Min hyresvärd hade nog fått (i brist på bättre uttryck) tuppjuck ifall jag provat på något liknande. Om Björn instämmer ställer jag mig nog i kö för att lyssna på härligheten.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/19 :  12:59:52  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Att finna "ljudet" i ett akustiskt behandlat rum...

Jag fick äran att bli inbjuden till St.Bjorn, och hans hifi-paradis


Ja så här i inledningen så bör det sägas att det närmaste till akustik-behandlade-rum som jag har varit i, är hemma hos allas våran PAC.
Det har testats hit o dit med "tube-traps".
Och med dessa skapelser så har man med lätthet kunnat höra skillnad.

Jag är väldigt intresserad utav ljud och musik. Försöker själv plåga ut lite toner ur mina gitarrer när lusten faller på

Musik för mig är en sådan känsloförmedlare, det gör en glad, ledsen, lugn, på partyhumör etc. Vilket gör att för min del så har det alltid handlat om att förbättra sitt sytem/rum så att musikens avsiktliga "känsla" kommer fram. Så när man sitter där i stolen och lyssnar, att man tas någon annanstans, man glömmer lite var man är. Det är bara du och musiken, man njuter helt enkelt...

Vad har man då för förväntningar innan man kliver in i ett rum som är så kompromisslöst utformat för ljud som Bjorn's?


"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2004/03/19 21:46:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:31:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, berätta nu. Vad hade du för förväntningar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/22 :  08:09:49  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
De förväntningar som jag hade innan jag kom in i Bjorn´s hifiparadis va ganska enkla. Jag förväntade mig att det skulle låta bra, riktigt bra

Jag tänkte att basen borde vara fast o bestämd, kraftfull, men ändå exact.

Jag tänkte oxå att rummet kanske va "för" dämpat. Att man skulle känna sig lite vilse rent akustiskt. Kan ju vara svårt att orientera sig i ett akustikdämpat rum.

Det här med placeringar va ju en given punkt. Förväntade mig att näst intill "träffa" Nils Landgren och de andra artisterna som vi spelade

Hur va det då undrar ni?

Ja skall försöka sammanfatta denna hifiupplevelse i skrift och med lite bilder (med hjälp av PAC) Så håll tilllgodo, så återkommer vi med mer inom kort

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/22 :  19:49:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vår alldelse egna reporter Ayayay slår till!

Jag och ayayay var hemma hos Bjorn för att få till en värdig avslutning på denna HiFiForum.nu's största mastodont tråd som startades för ca ett och ett halvt år sedan.

Rummet är nu i sitt sista stadie innan den slutliga finjusteringen. Alla absorbenter och diffusorer är nu på plats och Bjorn har justerat in "lite på känn"

Rummet har som tidigare nämnts väldigt mycket diffusion och enbart absorbtion i de lägre frekvensområdet. Bjorn berättade när vi satt där att det fanns frekvensområden i basen som hade mer än 16dB rumsförstärkning innan rummet utrustades...




Som sagt, det var jag och Ayayay som begav oss iväg denna kväll i Mars. Vi har dikuterat mycket om rum och hur de påverkar och vi har också labbat lite själva med de hembyggda tuberna jag har. Så när jag frågade Ayayay om han vill lyssna lite hos björn fanns det ingen tvekan. Han slog till som när gammelgäddan hugger en intet ont anande abborre, hänsynslöst och direkt...

Innan vi åkte frågade jag honom vad han förväntade sig. Jag kommer väl ihåg hur omtumlande jag själv upplevde mitt första möte med Bjorn's rum. Det var en upplevelse med många intryck samtidigt(Jag skrev en del om mina upplevelser här
) och det kändes kul att höra vad som puttrade innanför ayayay's pannben inför besöket hos Bjorn.

HiFiForumreporter Ayayay


Svaret som jag fick på min fråga var "Jag förväntar mig att höra musiken och inget annat". Huh????

Det tog mig en stund att förstå vad det svaret egentligen betyder... Man springer runt och lyssnar på prylar både hos sig själv och andra och man vet att det aldrig "blir som på riktigt". Det jag tolkade Ayayay's svar som var att detta skulle "vara på riktigt" och inget annat. Snacka om högt ställda förväntningar!

Jag kommer så väl ihåg min senaste besvikelse efter att ha hört "det riktiga". Jag och en kompis var på Jenny Wilén's releaseparty för sin senaste skiva. Hon hade en hög med "magiska" musiker med sig. De spelade så bra och med en sådan känsla så jag bara var tvungen att köpa plattan. När jag kom hem satte jag med stora förväntningar in plattan i CD-spelaren och bänkade mig för att få samma upplevelse som jag haft på konserten. Det blev inte så, känslan som musikerna haft Live var helt bortblåst på skivan. Vilken besvikelse! Om det var anläggningen eller plattan som felade den gången låter jag vara osagt, men det brukar vara så att inspelad musik har svårt att leva upp till live-känslan.

Denna lilla utläggning bara för att visa att vår reporter Ayayay kommer in med stora förväntningar




Det tar ju alltid en liten stund att lära känna sin värd och bli bekväm i en ny miljö. Framförallt om miljön har lite likheter med "månbas-alfa", som någon skrev tidigare i tråden. Det blev helt klart lite "försnack"...

Ayayay och Bjorn språkas vid



Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/22 :  19:55:34  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
Pac, sista bilden funkar ju inte!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/22 :  21:13:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack./P
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:14:58  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Som sagt STORA förväntningar hade jag

Jag va ute efter den "äkta" känslan i musiken (så äkta det kan bli, om man inte är med vid inspelningen eller hör musiken live), vad musikerna själva ville ha fram när de spelade in plattan. Och i ett rum som Bjorns så förväntade jag mig inget mindre än att den skulle komma.

När man kommer in i Bjorn´s hifi-rum så får man en mycket speciell känsla i kroppen. Först och främst så är det väldigt tyst där inne...
Sen så börjar man kolla runt lite. Man ser Bjorn´s fin fina system (det stirrar man på hela tiden man är där ). Sen så börjar ögonen utforska rummet, och det finns ju en och annan vinkel och vrå att utforska
Man känner sig lite som vissa av oss gör när man kommer in i en kyrka... Man känner respekt.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/23 :  15:51:10  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Vidare...

Jag tog med mig två cd-skivor (DreamTheaterscenes from a memory, samt Cavatina – (blandade gitarr klassiker )) samt min Levin.

Tänkte att en gitarr i det rummet borde vara en vettig referens. Har ju spelat med den gitarren i ett stort antal olika rum. Men aldrig i ett som varit akustisktdämpat (inte så som Bjorn´s iallafall)

Måste säga att jag va lite nervös inför att spela inför så ”kräsna” öron.
Kan säga för egen del så märktes det att jag inte övat som jag brukade göra innan jag blev sambo. Men ljud kom det ur gitarren iallafall.

Det jag märkte med engång kändes lite konstigt. Jag hörde hur tonernas efterklang fade:ade ut mycket långsammare än tidigare, de dröjde sig liksom kvar. Man sitter ju oftst bara på ett sätt när man spelar, och då är ju det lika långt till gitarren varje gång. Men ändå så hörde jag en klar skillnad i efterklangen. Mystiskt...

Cavatina, hade jag med mig för att jag trodde att ”Lagrima” va med på den. Så att jag kunde lyssna in mig på den innan jag spelade upp den själv. Men det va fel cd, typiskt...

DreamTheaterScenes from a memory, hade jag med mig för att den skivan har ja näst intill missbrukat.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:10:51  Show Profile Send teflon a Private Message  Reply
Tror jag varit på två av Björns adresser och lyssnat på Anläggningen(TM) i flera skeden. Dels ett par Contour 4 drivna av Swiss Physics Model 5/6 (som jag sett på Hifi Stället i veckan för 29kkr paret).

Sen hjälpte jag honom knöka in sina WATT/Puppy's från Hifi-Consult en gång i tiden. Fick saftigt ont i ryggen vad jag kommer ihåg. Minns inte om Swissarna var med där, det var innan Krell gjorde sitt intåg iaf.

Nu har jag inte lyssnat på Björn anno 2004, men jag kan inte tänka mig att hans öra har fel nu heller. Varför berättar jag det här? Ingen aning.. försöker kanske fjäska till mig en audiens.. *Ler*

Edited by - teflon on 2004/03/23 21:11:23
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:33:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tjenare Teflon!
Välkommen till HiFiForum.nu!

"Fjäsket" kanske funkar bättre via vår eminenta PM-funktion?



Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:45:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Levin var det!

En av ideérna som ayayay hade var att kanske inte bara lyssna på musiken som kom ur Bjorn's anläggning för att förstå hur rummet funkar. Han tog resolut med sig sin gitarr för att testa akustiken.

Orginalet och reproduktionskedjan


Så innan anläggningen fick visa vad den kunde prestera så var det ayayay's tur att visa sig på styva linan/strängen

Rock on!


Det var väldigt annorlunda att sitta vid en anläggning i riktig High End klass och lyssna på livemusik. Klart rolig upplevelse. Ayayay kom med många ursäkter och bortförklaringar, men att bara slita fram guran och dra några ackord är betydligt mer än vad jag kan göra. Vidare skulle nog ett försök från min sida resultera i permanenta skador på öronen pga av disharmonierna...

Skall vi köra en liten lek Vilket ackord är detta?
"Gissa ackordet", vad är detta för ackord?


Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:48:17  Show Profile Send teflon a Private Message  Reply
Hej Pac!

Tack, men jag var inte 100% seriös med fjäskeriet. :)) (men man vet aldrig ;)
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:54:37  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
Hmmm vad jag kommer ihåg så liknar det där ackordet D
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/23 :  23:13:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bör vara Dmoll. (F# som ingår i D-Dur ligger på nedersta strängen andra bandet, och det är det INTE)
Vad vinner jag?!

Ps. Ser ut att vara ett G(dur) på bilden över.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/24 :  08:08:51  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
ZALVE vinner en 3-växlad rullator

Rätt på båda ackorden

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:56:29  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Nåväl...

En viss referens blev gitarren, även om jag inte presterade så som jag kanske borde.
Efter att ha spelat lite Beatles, DreamTheater, Eagles samt lite klassiskt, så började rummets akustik sätta sig i mina öron.

Efterklang som sagt, strängarna fick tydlig ”kropp”.
Just att man slapp höra hur rummet spelade med va riktigt skönt.
Jag fick iochförsig koncentrera sig en smula extra, då man spelade fel så hördes det ju desto mer.
Men när jag väl lyckades få till ett stycke så lät det riktigt bra

Det va riktigt kul att sitta i det här rummet och spela. Det blev en musikalisk glädje över det hela. Just att höra gitarren på ett sådant sätt tilltalade mig väldigt mycket.
Vare sig man spelade ackord sanbbt eller om man körde klassiskt, det va hela tiden lika lätt att följa de olika tongångarna.

En stor hörnsten i gitarr-spelandet är att höra sig själv, hur man spelar. Och sen i långa loppet, hur andra spelar och att man försöker spela ihop med dem.
Om det så är en skiva man försöker hänga på eller om man är flera som spelar ihop live. Så gäller samma förutsättningar, att lyssna. Gehör...

I Bjorn´s rum så kom de små egenheterna fram från gitarren med lätthet. Om man hade tryckt för hårt/ för löst på banden etc...
Visst sådant här har jag ju hört tidigare därhemma, men inte på ett sådant tydligt sätt som nu.
Känslan för att spela musik samt att förmedla den själv genom sitt instrument föreföll sig något lättare här i detta rummet (minus nervösiteten pga av åhörarna då förstås ) ljudet kom till sin rätt helt enkelt...

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:59:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Så var det då dags för att lyssna på anläggningen...

Både Bjorn och ayayay är "all-ätare" vad det gäller musik och det bevisade de verkligen under kvällen. Det bjöds på allt från klassisk gitarr till Rock-Opera och då menas inte Hair eller något annat mesigt. Nej, har var det riktigt hård heavymetal blandat med symfoniorkestrar.

Ayayay njuter, ser du leendet?...


Gissa om ayayay njöt när Wilson-högtalarna dundrade ut trumsolona på baskaggarna

Vad var det för musik Ni spelade egentligen
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:04:11  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Hur skulle det låta om man hade spelat in gitarrens ljud
i Björns rum för att sedan spela upp det i Björns anläggning?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:51:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bra fråga,
jag bedömmer att det skulle låta ganska lika... Har jag avslöjat vad jag tycker om Bjorn's uppsällning nu?
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/03/30 :  02:26:46  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message  Reply
Fan ni är helt underbara, älskar rummet! Jag vill ha så i min hemmastudio... No more problem kring 80hz, 200... Pure sinus wave to the heart!

Grymt snyggt!

/Evil Hifi
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/31 :  12:49:03  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Vad lyssnade vi mer till då

Det spelades en hel del intressant musik, svårt att komma ihåg allt.
Jag har valt att dela upp detta i två delar. Dels för att samla mig något, samt att PAC skall hinna lägga in lite bilder

Bjorn är en kille med mycket varierad musiksmak, sådant gillar jag.
Han har en mycket imponerande cd-samling, där man kan hitta något för alla smaker.

Vi spelade mycket musik! Och olika typer av musik den kvällen.
Bjorn har bidragit med namnen på några utav de alster som vi spelade den kvällen.

Först ut va min medhavda ”Cavatina”, först och främst så hörde man ju hur man skulle spela klassisk gitarr. Norbert Kraft vet hur strängarna skall smekas
Här hörde man raskt att inspelnigarna från Naxos oftast lämnar mer att önska i inspelings-kvalité

Sen åkte AC/DC – ”Dirty deeds...” på. Men när Bjorn satte på den så hörde jag inte vilken grupp det va först, kände inte igen låten. Har inte hört alla låtar på just den plattan. Äger själv bara en AC/DC-platta ”AC/DC – Live” så det va lite pinsamt där ett tag
Men det blev riktig Rock n´ Roll-stämning i rummet En rejäl ”stampa-takten-impuls” spred sig bland oss åhörare. Känslan för att springa upp och hämta gitaren och spela med va kraftig, men jag besinnade mig.

Väl inne på Rock n´ Roll så spelade vi ytterliggare en klassiker...
Deep Purple – ”Made in Japan” OJOJOJ! Bjorn hade nån guldversion av denna underbara platta.
Vi började med ”Lazy”, John Lord på Hammond-orgel.
Bjorn´s system fick mig att nästa känna som att jag va där, LIVE!
Att jag satt ungefär 20m från scenen. Ett härligt ös!
Sen att höra exact var Ian Paice och var Richie Blackmore stod på scenen va en lätt sak. Och när Ian Gillan kom in med sin minst sagt legendariska pipa så va stämningen på topp! Jösses! Effektfullt, medryckande.

Vid det här laget så lämnade Bjorn oss för en stund
Vi fick privilegiet att sitta ensamma och leka med hans fin fina leksaker
Deep Purple fick spela livekonsert för oss en stund till
Just när ”Child in time” skulle börja så kom Bjorn in igen, med proffs-fika!
Den här killen har bjudit på fika förr. Gott!

Och för att vi inte skulle kasta i oss fikat i takt med musiken så valde vi en mer fika-anpassad typ av musik

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/04/12 :  19:53:13  Show Profile Send teflon a Private Message  Reply
Nu har jag besökt Björn och fått många intryck som jag ska smälta och eventuellt delge.

Förutom allt det, så var en behållning Björns dotters (som jag aldrig träffat förut) kommentar: "Du farbrorn, du är rätt tjock!".. ja, säg.. ungar är härligt ärliga. :)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/04/14 :  07:20:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Fika var det

Det finns ju ingen riktig lyssning utan att man tar en fika och gör man det hos Bjorn kan man räkna med att det sker med stil

Färgmatchad fika


Det bästa med fikat är energin man får efteråt och precis som ayayay skriver så blev det många skivor/mycket musik och då kan det behövas lite energi för att orka.

Det kan ju bli riktig fart efteråt också...

Headbanging i sweetspot


Så, ayayay, vad var det mer som det lyssnades på?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/14 :  08:45:41  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Hmm.. kaffe och kaka + Björns goa anläggning.. fiiin kombo!
Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000