HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AudioGrupp Sydost´s träff nr.4
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:03:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
MangeW:
Det är Scan Speak's nya(aste) åttatummare i (lite för stor) portad låda. Kan säkert funka till HFLS-1.

henricsson:
Hemlitt. Det är ett mycket fint element som eg endast har lite problem med basen. Frekvensmätningarna är otroligt fina...men så var det det där med basen!

Geldis:
Yesss! Det blev lite mer tekniskt än vi haft på dom andra ASO-träffarna. Det kliade för mkt i mina fingrar för att INTE spela på olika högtalare! Kul också att visa hur ARC-elektroniken hanterar olika högtalare. Vi hann ändå med rätt mkt musik under eftermiddagen även om vissa låtar repeterades av utvärderingsmässiga själ.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:18:00  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Pär!
Jag gillar ARC (har en kombo) och hade naturligtvis gjort likadant om jag byggt högtalare.... :-)

geldis
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:02:45  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Mer bilder gubbar...för ni har väl?
mvh

geldis
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:34:04  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Intressanta projekt där borta i öst. Man får lite hemlängtan...

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/03/25 :  00:39:08  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Geldis:
Mer bilder var det---

Detta instrument är inte bara till prydnad,det är faktiskt så att "någon" spelar på detsamma ibland men vid detta lyssningstillfälle tyckte vi att gitarren bidrog med icke önskvärda toner---
Alltså
Gitarr bort med en väldig fart-

Det har pratats om tre högtalare i den här tråden och här är tredje paret ut-

Intendo Musica Klero som jag har lyssnat på hemma hos mig själv vid ett annat tillfälle.Då skulle det finliras lite med filter innan dom var klara för produktion,nu hade det finlirats och det blev inte till det sämre i.a.f.Skulle kunna tänka mig att---dom låter ju bra så varför int---suck--kom att tänka på min plånbok.Den är ganska tunn just nu
Förresten---hur trimmar man ett filter
Kör man det genom en mangel för att jämna till frekvenserna och borrar hål här och där för att få till djupet i ljudbilden

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/03/25 :  00:47:48  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jaha - om vi ska gå tillbaka till högtalaren som Gus smygvisade... Detta är Pärs high end högtalare - utvecklad för eget bruk, men målet är såvitt jag förstår att den ska bli en toppmodell under Intendo Musica märket. Långt ifrån färdig enligt Pär... men denna högtalare kan spela musik och den kan spela bra!!!

Jag lämnar den tekniska beskrivningen till Pär (som vanligt), men kan konstatera att detta är en högtalare som har en otrolig upplösning - utan att bli det minsta vass, mycket homogen i topp och mellanregister. Det kändes dock som basen inte riktigt var av samma kvalitet, den var lite luddig i konturerna samtidgt som den gick väldigt djupt - personligen skulle jag vilja ha lite mer knuff i basen, lite mer tajthet men ändå behålla djupet eller till och med fördjupa den något. Jag tror dock att detta har att göra med att baslådan var något för stor, samt att det var en röranläggning som vi spelade på.

Hur som helst ett högintressant projekt, med en topp/mellanregister som helt klar håller världsklass - bland det bästa jag hört faktiskt. När basen håller samma klass så är det helt klart köpvarning.. tyvärr kommer den nog ligga utanför min budget.. Nog svamlat här kommer ett par bilder:



En till:



Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/25 :  02:51:37  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Vad är det för tyg vi ser på sidoväggarna? Fyller de någon funktion, förutom det estetiska såklart

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/25 :  09:49:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
quote:
Kör man det genom en mangel för att jämna till frekvenserna och borrar hål här och där för att få till djupet i ljudbilden

Helt rätt!
...du e för go du!

quote:
...toppmodell under Intendo Musica märket. Långt ifrån färdig enligt Pär... men denna högtalare kan spela musik och den kan spela bra!!!

Utan nått vettigt namn i dagsläget...går under smeknamnet "4-vägaren".
Basen är som sagt högst tillfällig och här finns mkt kvar att göra, volym, portlängd och inte minst - ELEMENTET!

quote:
otrolig upplösning - utan att bli det minsta vass, mycket homogen i topp och mellanregister

Tack! För mig var det otroligt intressant, och jag är tacksam, att höra kommentarer om de två otroligt namnkunniga diskanterna Eton ER 4 (i Klero) och Thiel & Partner's C12 i "4-vägaren".
För stunden saknar 4-vägaren all form av sugkretsar till uppsprickningarna T&P elementen har. Det blir "sugisar" till 6.5'an och 2-tummaren. Dessutom en fräckare låda...I promise!

quote:
kommer den nog ligga utanför min budget

Pengar inte är kul att tänka på i detta läge. vi får se vad slutnotan stannar på!

quote:
Vad är det för tyg vi ser på sidoväggarna? Fyller de någon funktion, förutom det estetiska såklart

Tyget skyler markplattpor. Det är ungefär som "pressad gullfiber". Det står totalt 6 st, 60*120 cm stora plattor lutade mot väggen.
Ingående beskrivning för detta kommer innom nån månad (eller två ).


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/03/25 :  10:43:13  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Ni verkade ha sköj! Ni missade väl inte fikan??


Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/03/25 :  11:06:53  Show Profile Send erixon a Private Message  Reply
En mycket trevlig eftermiddag tillsammans med ett gäng goa grabbar. Givetvis fikade vi men mest handlade träffen om intressanta högtalare, bra musik, en mängd diskussioner om både det ena och andra.

Det är några riktigt bra konstruktioner Pär har fått till. Modellen på bilden ovan med Etondiskant är min favorit helt klart. Detta diskantelement måste vara ett av de bästa som går att få tag i. Enligt Pär dock lite kinkig att få till eftersom den spelar lika mycket bakåt som framåt. Detta har nog Pär lyckats bemästra för maken till välupplöst diskant men ändå inte jobbig att lyssna på. Det var musik som flödade!

//erixon

"life is to short for boring hifi"

Edited by - erixon on 2004/03/25 11:13:34
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/03/25 :  11:55:40  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Okej - då är det kanske läge att visa lite fler bilder på modellen som erixon beskriver - namnet är Klero och detta var den högtalaren som var mest färdigutvecklad, Pär snackade om 95 % klar.

Precis som erixon säger, så lät denna högtalare mycket bra, väldigt luftigt och snäll i toppen, aldrig vass men med ett myller av detaljer (denna diskant är helt klart mycket kompetent). Jag tycker att den i vissa lägen var lite för snäll, tyckte det var bättre "riv" i 4 - vägaren - detta kan ha att göra med rörförstärkeriet:



och



Och i så fall så kanske 4 vägaren är alltför "rivig", detta återstår att se om Pär orkar släpa med sig Klero till Island of the Sun nångång

Hur som helst en mycket trevlig högtalare som jag lätt skulle kunna leva med i mitt vardagsrum - och ja den kan spela bra bas oxå

Lite bilder på Klero:











Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/03/25 :  16:23:46  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Jisses pojkar,den här bilden har jag missat att lägga in--

Koncentrerad lyssning----på vad----
Jo på--

Magistern själv,som försökte få oss att begripa sina teorier och
jag tror faktiskt att han lyckades
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/25 :  16:53:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Snacka om tomma väggar bakom lyssnarposition,,, Pär, Stör inte det ljudbilden ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/03/25 :  16:59:54  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Oj oj oj - inge vidare bild det där..

Tror vi raskt går över till mer elektronikbilder

Vi kan väl ta stapeln ett par gånger till, detta var egentligen den första gången som jag lyssnade mer koncentrerat på rörprylar, vet inte om om dessa låter som rör brukar - jag börjar i alla fall förstå lite av tjusningen. Viulket mellanregister och vilken skimrande topp.

Teac VRDS 25 är det inte heller något fel på Vinylspelaren har jag lite svårare att bedömma - vi spelade mest Cd och de vinyl som spelades var mest Liveinspelningar och så lite tokmusik á la GUS

Här kommer lite blandade bilder:













Så har vi en högtalare som är färdigkonstruerad, men som enligt Pär inte riktigt kan konkurera med de övriga lyssningsobjekten - så den fick helt enkelt inte vara med i lyssningen.

Finishen är det dock inget fel på :



Detta var dom sista bilderna från min sida, hoppas GUS har några närbilder på Skivspelare och CD.

Vi hörs

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:01:27  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Zalve:
Nej, inte när man har 6-7 besökare!
Allvarligt: Jo självklart. Skall diffuseras baktill. Normalt finns där lite som står vid denna vägg, men togs ut för att få plats med allt folk. Prio ETT var absortion vid högtalarna.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:04:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Gus:
Tackar! "Magistern" uppfattade er som intresserade vilket underlättar när man förklarar sina ideer!
...bilden ser nästan regiserad ut!

DrKim:
Entro, som du har bild på, trivs bäst i mindre rum än mitt och i rum med ett större basstöd än vad jag har (jag ju har dessutom 2 tubetraps!).

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:19:13  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Drkim: "och så lite tokmusik á la GUS"
Åja--Bernt Dahlbäck lät väl i.a.f.Bättre än Philemon Arthur and the Dung som jag plågade din anl.med
-------------
Skivspelarbild med skötare kommer här---

Vad var det för skiva som dammades så noggrant---måste vara en dyrgrip--

Snyft---det var sista bilden jag hade-----
Men---
vi hörs

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:54:40  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Trevligt bildreportage ni skapade, Gus och drkim! Frågan är om det inte dax att ta fram en vinylskiva med loggan (gärna med Bernt Dahlbäck) som vi kan hänga över stereon. Några guld och platinumplattor lär det inte bli förrän Pär tränat lite till på gitarren :-)
mvh

geldis
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/25 :  18:01:41  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Klero är för j*vla snygga!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/03/25 :  18:11:13  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Geldis!
Tack och visst borde vi fixa skivor, poster och stickers med loggan

GUS!
Så sant så sant - hur kul musik som helst - men hifi...njaa!
Men som du brukar säga musik ska vara roligt oxå

Tack för den här gången - ser redan fram mot nästa träff!

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:09:31  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
Pär (epkpeng) jisses va du såg ung ut på näst sista bilden
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/26 :  10:22:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
quote:
Vad var det för skiva som dammades så noggrant---måste vara en dyrgrip--

Jag vill minnas att det var Pink Floyd's live LP. Ett guldkorn bland många!

quote:
Några guld och platinumplattor lär det inte bli förrän Pär tränat lite till på gitarren :-)

Njäee...lite väl naivt och tro på Guld efter endast ett års träning. Nåja...det kommer!

quote:
Klero är för j*vla snygga!

Tack! Jag håller med!

quote:
Pär (epkpeng) jisses va du såg ung ut på näst sista bilden

Till skillnad från dom andra bilderna? Jag är 28 år, så jag är, och kommer alltid vara, i en perfekt mellanålder!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/26 :  12:59:34  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Här växer det snabbt...

Får tacka för senast Pär! Tycker du fick till en både trevlig och lärorik träff.
Jag måste säga att jag blev väldigt imponerad av den så kallade "fyrväggaren" som spelade väldigt öppet och med fin detaljrikedom. Samtliga högtalare tycker jag hade ett fint mellanregister och en tilltalande informationsrik diskant som aldrig tenderade till att bli påträngande. Sedan var homogenitet och kontroll något jag upplevde även genomsyrade alla högtalarnas spelstil, där inget stack ut. Jag tycker helt klart samtliga högtalare var en trevlig bekantskap. Keep up the good work!

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/03/26 13:01:08
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/03/27 :  01:53:10  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Du har ett poäng där elitico, med dina oförstörda öron....
mvh
edit; stavfel som vanligt

geldis

Edited by - geldis on 2004/03/27 02:30:19
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/27 :  09:54:30  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Oj här hade det hänt saker, kanon reortage.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000