HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 88

Perfector
Member

586 Posts

Posted - 2025/09/10 :  17:44:49  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Inte alls, du får balans och drift under kontroll och mer behövs inte, möjligen en lättspårande tonarm som inte har silikonbroms typ SME

"Clarity by Choise"
Klaga inte på att du inte får det du vill ha
var glad att du inte får vad du förtjänar
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4235 Posts

Posted - 2025/09/10 :  20:11:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bara att alla blir nöjda med sitt sätt, så är jag nöjd.
För egen del så vill jag nog ha mer koll än så.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4235 Posts

Posted - 2025/09/13 :  12:25:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tycker nu att jag har koll på (den statiska) antiskatingkraften och lagerfriktionen. Nästa steg blir att försöka mäta azimuth-vinkeln. Dvs nålens vinkel mot skivan framifrån.
Som nämnts tidigare så använder de flesta ögat som hjälpmedel, för att få nålröret (cantilivern) rätvinkligt mot skivan. Detta är säkert bättre än inget, men det måste finnas en mer precis metod att kvantifiera detta.
Primärt för att det ju faktiskt inte nålröret som är mest intressant, utan nålspetsen (stylus) rätvinklighet mot slivan. Men nålspetsen är näst intill omöjlig att se med ögat.
Nu är olika nål-slipningar olika kritiska för olika avvikelser,
Just när det kommer till azimuth så är de mer avancerade slupningarna mer förlåtande än de enklare. En konisk slipning, med nära nog rak anläggningsyta mot skidspåret, ger direkt en kontakt-avvikelse vid minsta vinkel avvikelse, medan en sk mickro-ridge med en böjd (kallas master-radie) kan tolerera flera graders azimut-fel utan att anläggningsytan ändras nämnvärt.

Men, inte nog med detta. Vad som också spelar roll är hur pickupens armatur förhåller sig till skivspåret. Om armaturen sitter några grader snett, så kommer signalen från respektive kanal att skilja sig för höger- respektive vänster, även om nålspetsen sitter perfekt.
Med några graders avvikelse (vanligt) av nålspetsens vinkel, och ytterligare några graders avvikelse av armaturen placering i rotationsled, och därtill den avvikelse som vi själva påverkar vid inställning av tonarmen, så blir osäkerheten stor.

Nu är det ju inte möjligt att flytta på varken armaturen eller nålspetsen, utan man får göra det bästa av situationen. Att vrida på pickupen i huvudet eller om -som i mitt fall justera sidolutningen på uni-pivot-armen är de justermöjligheter som erbjuds.

Den enda metod jag känner till att mäta azimuth-avvikelsen är elektriskt. Det finns en hel del skrivet om detta förfarande på nätet. Men i princip handlar det om att balansera så bägge kanalerna får samma nivå av crosstalk (dvs överhörning mellan kanalerna).
Med crosstalk så avses den signal som spiller över från vänster- respektive höger kanal till den andre.

Proceduren är som följer.
Man spelar en testskiva med en 1KHz sinuston i en kanal och ingen signal i den andra.
Detta kräver mao att testskivan har ett spår där en flank av spåret är modulerat, men inte det andra.
Man mäter då RMS-spänningen i den kanal som saknar ton, och registrerar dess överhörning.
Sedan gör man samma sak för den andra kanalen.
Man justerar sedan azimuth-vinkeln tills överhörningen är lika (inte nödvändigtvis den lägsta) i de bägge kanalerna.
För att minska lågfrekvent skräp så bör signalen filtreras med ett hp-filter.

Mätningen går, men blir mycket opålitlig att utföra direkt på puppan, utan görs bättre efter grammofonförstärkaren där signalnivån är avsevärt högre.
Ett hp-filter med 10nF / 26KOhm ger en brytfrekvens kring 700Hz vilket känns lagom för att inte dämpa 1KHz signalen nämnvärt.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2025/09/13 13:16:47
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2862 Posts

Posted - 2025/09/13 :  13:08:40  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Väldigt informativt pix.

Ja min syn blir sämre m åren så ja måste ha starka briller för å se nålspetsen.
När ja ställer in en puppa så kollar ja noggrant vinklarna på nålspetsen.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4235 Posts

Posted - 2025/09/13 :  13:47:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jo, vi börjar väll alla bli gamla gubbar med vag syn
Men även om man skulle se nålspetsen, så ser man ändå inte nålens slipning, så det blir ett antagande att den är vinkelrät mot skivan (toleransen är iaf stor).
Att kika på nålröret (med eller utan spegel) ger risk för en doppel-effekt. Dvs flyttar man ögat några mm så kommer man få ett annat resultat.
Det kanske är good enough, men att kunna mäta detta elektriskt är ett sätt att få repeterbarhet och större noggranhet i resultatet.

Med en enkel nålslipning så är kanske allt detta överkurs.
Men har man spenderat dyra pengar på en finare puppa, så är det ju bortkastat om man inte ställer in den optimalt (eller så optimalt man kan).
Att kosta på sig en finare puppa, med mer avancerad slipning, kan tom vara kontraproduktivt, eftersom den mer avancerade slipningen ställer högre krav på nogrann inställning. Vet man med sig att det finns risk att inställningen blir lite sisodär, så skulle jag nog rekommendera att inte köpa en dyrare puppa med en mer avancerad slipning, utan hålla sig till de enklare. Troligen kommer den enklare puppan låta böttre än den dyrare.
Det man betalar för, med en mer avancerad slipning är att den koniska nålen inte når ner i de djupaste spåren. Nålen rider på topparna och slätar ut signalen. En mer avancerad slipning är mer lik gravyrnålen i sin form (nästan som en paddel) vilket gör att den följer även de finaste spåren i skrivspårer. Ja, förutsatt att den är rätt inställd då

En fine-line slipning (shibata eller microridge) är primärt känslig för VTA (nålspetsens vinkel från sidan) och zenith (nålspetsens rotation). Men är förlåtande för avvikelser i azinuth-vinkeln.
Konisk och i viss mån sfärisk slipning är primärt känslig för avvikelser av zenith-vinkeln, men förlåtande för övriga.
Därav tror jag att vissa (t.ex Denon DL103) fått så bra rykte. Många spelar med tveksamt inställda pickuper, och med en sfärisk slipning mer förlåtande i jämförelse med en micro-ridge-slipning som inte ställts in optimalt.

Edited by - pix on 2025/09/13 14:01:44
Go to Top of Page

Perfector
Member

586 Posts

Posted - 2025/09/13 :  14:10:18  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Vågar man flika in här att tillverkarna av PU och nål har mycket avancerade instrument att kolla hur nålen ligger an i spåret, och i mitt fall som använder Grado GF2 hus med Prestige RED 3 nål så har jag alldrig varit med om att mitt nålmikroskop visat en nål som sitter snett.
Nu är mitt skop bara 250 ggr förstoring, men det räcker för att visa hur dom fäst in nålspetsen i nålröret.
Men jag måste medge att jag har mycket intresse i vad ni gör i den här tråden. Kul att det finns folk som inte kastat ut vinylen helt.

"Clarity by Choise"
Klaga inte på att du inte får det du vill ha
var glad att du inte får vad du förtjänar
Go to Top of Page
Page: of 88  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000