HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 85

pix
200.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2025/07/14 :  22:19:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bägge kanalerna puchade till klippning, här ca 7W.
2,54 Vpp insignal ger en peak input på 1,27Vp. Ingångsröret (6C45-p) har en bias på 2,1V, så det torde därför vara 300B som klipper först.
En liten skillnad mellan kanalerna kan skönas. Jag misstänker dock att detta kommer av att jag här inte har två identiska 300B rör (dessa är av olika fabrikat och kanske inte av den bästa konditionen).
Fö. Så matchar dc-nivåerna i förstärkaren mellan kanalerna väl.
Som de flesta Single end-förstärkare så är det en av topparna/dalarna på sinusvågen som viker först (när insignalen närmar sig bias-nivån). Och som vanligt när det gäller Single End-förstärkare så sker klippningen väldigt succesivt och mjukt. Så mjukt att det faktiskt är svårt att avgöra vad som är klippning och inte

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2025/07/14 23:09:29
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8349 Posts

Posted - 2025/07/15 :  00:32:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, Direct Reactance Drive är en extremt smart koppling och vad jag minns låter den bra. Byggde en liten variant med EC90 och 12B4A en gång i tiden som spelade fint trots billigaste sortens järnvaror från Hammond, sen har jag nåt minne av att min gamla 6B4G SET var kopplad så i en period också.

Men, precis som nämnts, är det inte världens mest lätthanterliga koppling. Allt påverkar allt och det räcker med lite oxid i hållaren för ingångsröret för att slutröret ska tappa gallerförspänningen och leva farligt.

Colemans regulatorer har jag fått ett lite kluvet förhållande till. Det blir tyst och det låter bra, men "vanliga" DHT:er i stil med 6B4G och 300B tar väldigt lång tid på sig att bli varma med dessa regulatorer. Större rör med thoriumglödtrådar startar upp på ett par sekunder men speciellt 300B tar så lång tid att jag trodde det var nåt fel första gången jag startade upp mitt bygge.

Experterna är ganska eniga om att glödtrådarna helst ska vara helt varma innan man låter rören dra någon anodström, detta ska då lösas genom att man antingen fördröjer anodspänningen eller håller rören strypta med en ordentlig minusspänning på gallren tills glödtrådarna är redo.
Jag har funderat mer och mer kring alternativ nummer två då inte ens TV-dioder med deras långa uppvärmningstid är i närheten av lika långsamma som 300B med CCS-glöd.

Bonnlösningen är väl egen trafo med egen strömbrytare till glöden så att man kan starta upp den i förväg, men det känns inte riktigt snyggt det heller.

Jag misstänker att DRD-kopplingar är lite känsliga på den här punkten också, med väldigt hög B+ och (ett slags) katodbias ska nog glödtrådarna vara redo innan nåt annat händer.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 85  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000