HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 101

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8208 Posts

Posted - 2025/04/11 :  18:28:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Riktig elektronik skal ha en doft av bakelit och varma kolmotstånd

Och ett konstant surrande, ungefär som bordunsträngarna på gamla stråkinstrument. Såna där apparater tappar all trovärdighet om de inte har en vibrerande nättrafo

quote:
Ja nu vet du vad du ska göra i helgen...

Ja, jag tänkte dra igång ikväll.
Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, vid provlyssningen brummade det så mycket att jag funderade på om nånting är direkt felkopplat.
I så fall kan det ju vara enkelt fixat men jag är inte särskilt optimistisk, det kan lika gärna visa sig vara omöjligt att få bort brummet ur en koppling med dubbla interstagetrafos.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4212 Posts

Posted - 2025/04/11 :  18:35:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Nu vet jag ju att du har en fetischt för järn. Och kanske är lite brum oundvikligt med tanke på mängden induktorer du använder.
Men har du kollat så du inte har dc på nätet?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

8208 Posts

Posted - 2025/04/11 :  20:04:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
DC på nätet har jag misstänkt länge, kan inte riktigt minnas om jag testat DC-fällor med dioder och kondingar men det borde göras. Det handlar dock om mekaniskt brum, ett helt annat slags problem än brummet jag har ut i högtalarna från 300B-breadboarden. (Känns som att det borde finnas bättre termer för dessa två fenomen?)

Mekaniskt är den här konstruktionen tämligen tyst men däremot brummar det löjligt mycket ut i högtalarna och det är den biten jag ska försöka felsöka nu.
Jordningen och kabeldragningen rent allmänt kan definitivt behöva snyggas till, gallerspänningen till drivrören kan nog behöva lite mer filtrering och samma sak med högspänningen till ingångsrören.

Utöver det får vi se vad som går att göra och vad som behövs. Det kan mycket väl hända att jag måste minska antalet interstagetrafos, i så fall blir det LL1660 mellan ingångsrör och drivrör som ryker först.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

8208 Posts

Posted - 2025/04/11 :  20:59:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Några reflektioner efter första omgången bänktester:

* Gallerspänningen till drivrören är renare än väntat, borde inte vara orsaken till några problem.

* Gallerspänningen till slutrören har en del AC-rester, där får jag nog ordna bättre filtrering.

* Båda paren interstagetrafos har brum på utgångarna, oklart varifrån det kommer men det känns lite illavarslande.

* Slutrören tar väldigt lång tid på sig att börja glöda. Oklart varför men det kommer orsaka problem med uppstartssekvensen som kommer behöva lösas.

* "Släppet" från aphögtalarna är helt otroligt, har aldrig hört nåt liknande. Musiken svävar helt fritt ovanför bordet...

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4212 Posts

Posted - 2025/04/11 :  21:48:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag är nästan säker på att Coleman-regulatorerna har konstant ström. Detta kan kanske bidra till att glöden tar längre tid än tidigare.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

8208 Posts

Posted - 2025/04/11 :  22:05:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, de är konstantströmkällor så vitt jag vet. Coleman har nämnt fenomenet och föreslagit lösningar, ska försöka hitta den tråden och läsa lite noggrannare.
Det som förvånar mig är att 300B tar väldigt mycket längre tid på sig än nåt annat rör jag testat med likadana regulatorer.
T20 och TZ20 med sina 7,5V 1,75A volframkatoder startar upp på någon sekund, 6S4S tar lite längre tid på sig men 300B är så långsamma att jag flera gånger trott det varit nåt fel.

Jag har inte klockat exakt men jag får uppfattningen att 300B tar längre tid på sig att bli varma än vad TV-dioderna jag använder som likriktare gör, och då är dessa dioder kända för att starta långsamt.

Uppstartsproblemet är i alla fall lösbart genom att använda separata strömbrytare för glöd och högspänning alternativt nån timerkrets som sköter det automatiskt.

Brummet har jag däremot lite dåligt med konkreta idéer kring, ju mer jag funderar på saken desto mer skeptisk blir jag till att använda interstagetrafos.
Tanken just nu är att, utan att riva mer än absolut nödvändigt, bygga nån annat variant av drivning som lirar utan brum så att jag kan koppla in grejorna och lyssna medan jag funderar vidare.

Edited by - Fuling on 2025/04/11 23:46:07
Go to Top of Page

Fuling

8208 Posts

Posted - 2025/04/11 :  23:56:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Fler observationer:

Om jag kortsluter sekundärlindningarna på LL1660 så händer ingenting med brummet. Ingångssteget och första paret kopplingstrafos verkar alltså oskyldiga.

Kortsluter jag sekundärerna på LL1671 så minskar brummet och ändrar karaktär. Här finns det också ca. 0,1Vpp 100Hz med en ful vågform som kommer från en dåligt filtrerad minusmatning och som går vidare rakt in på slutrörens galler.
Det känns som ett bra ställe att börja på med konkreta åtgärder.

Go to Top of Page

Fuling

8208 Posts

Posted - 2025/04/12 :  02:59:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vad är det man brukar säga, "innan man är helt säker är man oftast tvärsäker".
Jag påstod tidigare att det inte var nåt fel på gallerspänningen till drivrören. Det var det lätt att tro med en glappande oscilloskop-probe...
Vid en närmare titt fanns det överlagrad AC där också och med lite extra filtrering minskade brummet betydligt.
Vore nog en bra idé med ett par små drosslar även på minusspänningarna.

Man blir påmind gång på gång hur petigt allting är när man kör SE och känsliga högtalare. Minsta lilla fnissel på nån matningsspänning så får man humlor i lyssningsrummet.

Uppdate: Passade på att mäta lite också när jag ändå hade mätutrustningen framme. Ser ut att få ut ca. 8 watt per kanal i klass A1, sen tolkar jag det som att den går över i A2 med lite fulare vågform som resultat (Klass A2 funkar inte bra med Lundahls interstagetrafos). Klipper på riktigt gör den nånstans vid 11-12W.

Bandbredden är helt ok också med tanke på kopplingen, inga nämnvärda konstigheter mellan 30Hz och 30kHz. Skulle dock behöva bättre mäutrustning för att göra kunna komma med några mer exakta analyser.

Nu har grejorna flyttat tillbaka in i hobbyrummet och även med de stora högtalarna inkopplade är det kvarvarande brummet väldigt lågt.
Tyvärr finns det kvar ett knäppande missljud i vänster kanal som jag inte blir klok på, ska testa att flytta runt rören och se om det byter sida.

Det preliminära lyssningsintrycket är klart positivt, lite mer "städat" än de aningen bråkiga sändarrören jag pysslat med på sistone men ändå inte tråkigt. Får intrycket att dämpningsfaktorn landat helt rätt för högtalarna.

Dagens lyssningschock var ändå kokosnötshögtalarna med sina 2" Fostex-bredbandare. Har länge önskat mig ett till rum med plats för en minimalistisk anläggning baserad på ett par bra bredbandselement, det blev inte bättre av det här...

Edited by - Fuling on 2025/04/12 04:50:14
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4212 Posts

Posted - 2025/04/12 :  05:32:33  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Grattis!
Kul att det börjar lira

Go to Top of Page

Fuling

8208 Posts

Posted - 2025/04/12 :  05:48:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar!

Det där knäppandet måste redas ut innan jag ropar hej, låter inte riktigt som nåt jag hört förr och jag har inga direkta teorier om vad det kan vara.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4212 Posts

Posted - 2025/04/12 :  08:20:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
När jag haft sporadiskt skrap eller knäppande så har det ofta varit dålig kontakt i rörhållarna eller spricka i någon lödning.
De senare är kanske mer vanligt på mönsterkort än hard wired, men kylspray är ett lurigt sätt att detektera sådant.

När det gäller mätutrustning så kan jag rekommendera rew med ett hyfsat ljudkort. Focusrites enklare modeller är väl det vanligaste, men har läst att även de allra billigaste har imponerande prestanda.

Go to Top of Page

Fuling

8208 Posts

Posted - 2025/04/12 :  08:44:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kan vara fråga om dålig kontakt nånstans men det lät inte riktigt som de ljud jag förknippar med sånt, dessutom var det väldigt regelbundet en under en period. Ett knäppande/ploppande ljud kanske ett par gånger i sekunden, nu har det inte hörts på en stund.

Just regelbundenheten gör att jag funderar på om det är nån slags instabilitet. Känns inte självklart det heller med noll global återkoppling och en egen högspänningsmatning till varje steg, men man vet aldrig.

Rew verkar bra, även om jag skulle föredra mer "handgripliga" apparater snarare än mjukvara. Har dock ett löst ljudkort som kanske skulle kunna funka.

Oscilloskopet duger nog för mina ändamål men en bättre mätprobe och framför allt en modernare tongenerator vore önskvärt.

Nu har jag köpt på mig några uppsättningar EY88 som likriktare till drivstegen, som tidigare konstaterats dumpar 6AX5 lite för mycket spänning för att funka i den positionen.

Håller även på kollar efter små billiga drosslar att städa upp biasspänningarna med. Lite overkill kan man tycka men systemet är som sagt väldigt oförlåtande för störningar och jag gillar att ha nån form av induktorer mellan kisellikriktare och last.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4212 Posts

Posted - 2025/04/12 :  09:26:01  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag var främst ute efter FFT-mätning och fick mycket hjälp av denna tråd:
https://www.diyaudio.com/community/threads/how-to-distortion-measurements-with-rew.338511/

Sedan skulle även jag vilja ha en lite vassare signalgenerator och oschilloskåp.
Till 20-20k sinus duger de gamla gott, men jag litar inte riktigt på 10K fyrkantpuls, vilket vore smidigt att ha.

Go to Top of Page

Fuling

8208 Posts

Posted - 2025/04/12 :  09:34:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
10kHz fyrkantvåg, det låter som ett säkert sätt att att göra sig själv besviken på om man sysslar med transformatorkopplade förstärkare

Egentligen borde man väl kika mer på bifilärt lindade trafos men de är dyra och ganska sällsynta.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4212 Posts

Posted - 2025/04/12 :  13:07:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jo, visserligen
Men fyrkantvågen är ett väldigt transparent sätt att se olika brister (förutsatt att generatorn och skåpet visar rätt). Varje trafo har en viss ringning. Man kan ju terminera bort denna med rätt driv/last (enligt tillverkarens spec). Men det skulle kännas bättre om man kunde trimma in detta och se att detta görs optimalt.
Hittade fö denna på nätet:

Edited by - pix on 2025/04/12 13:10:06
Go to Top of Page

Fuling

8208 Posts

Posted - 2025/04/12 :  20:27:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Detta med att terminera trafos korrekt verkar vara ett konststycke. Jag har testat några gånger med min åldrade mätutrustning och mina ganska knappa kunskaper i ämnet, det var ingen direkt upplyftande upplevelse

Lundahls kopplingstrafos, speciellt LL1660, verkar kända för att vara lite besvärliga och anses av många inte särskilt bra. Undantaget när den körs som utgångstrafo i linjesteg kopplad som 4,5:1, då anses den utmärkt. Jag gjorde en kompromiss och kopplade den som 4:2,25, dels för att slippa onödigt hög systemgain men även med en förhoppning om att de ska få lite av de kvaliteter de påstås ha som step down-trafos.

Tills vidare kör jag med närapå "öppna spjäll", bara 100k rakt över utgångarna på interstagetrafona mest som skydd så att inte rören blir utan bias om det skulle hända nåt.

Åsikterna på nätet går förstås isär där också, vissa påstår att det är viktigt med korrekt avstämda RC-länkar så att transformatorerna mätmässigt beter sig så bra som möjligt medan andra menar att det "dödar ljudet". Fan vet...

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4212 Posts

Posted - 2025/04/12 :  22:17:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jo, mätning och upplevelser går sällan hand i hand.
Den erfarenhet som jag har av LL1660 är som 4,5:4-interstage efter 1a röret i mitt gamla RIAA. Där har jag inte gjort någon terminering. Å andra sidan så lastar ju RIAA-EQt trafons selundärsida.
Jag såg någonstans att helt utan ringning kräver rätt last både på primärt- och sekundär. Den senare var dessutom en RC känk (gissar att det var ett notch-filter).
Men vad hjälper det att trimma in trafon optimalt löst, när den sedan utsätts för andra laster i sitt sammanhang.
Jag tror fö att Morgan Jones tar upp ämnet i sin bok Valve amplifiers. Där nämner han vikten av att inte bara lasta (MC-) trafon rätt (där att puppan skall se rätt last), utan även anpassa trafons primär- för att matcha puppan. Dvs matchning sett från bägge håll.
Men som sagt. Man kan säkert mäta ijäl sig. Och i slutändan är det ju öronen som skall trivas.

Nu blev jag ändå lite inspirerad att ta tag i det där med signalgenerarorns prestanda.
Jag byggde min för många år sedan baserad på en quad op-amp. Tänkte att jag borde kunna mäta upp generatorn (både sinus och fyrkant) med REW/FFT och få en ganska bra bild hur den presterar. I slutändan så är det ju bara en fråga om distorsionsnivå (för sinus) och övertonsspektra (fyrkant).

Go to Top of Page
Page: of 101 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000