HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 81

pix
200.000-klubben

4200 Posts

Posted - 2025/03/31 :  13:08:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Ryssen
Jag hittade ett par 10M45s som sparat till ett kommande grammofonsteg. Jag tog dessa till detta bygge för nu, så får jag se hur jag löser grammofonsteget senare. Men tack iaf.
Hittade även ett par mönsterkort som jag måste ha gjort för många år sedan, avsedda för singel-chipp-ccs.
Jag har ibland ställt mig frågan huruvida dessa ccs verkligen behöver kaskod-koppling. Speciellt med tanke på att det finns de som föredrar resistiv, passiv anodlast framför de aktiva.
Har tidigare använt både singel- och kaskod-kopplade chip i anodkretsen, men har ärligt talat inte kunnat hört någon skillnad. Impedansen iom kaskod-kopplingen blir ju avsevärt högre (och därmed distorsionen lägre). Men där finns ju en mängd andra saker som också lastar röret. Om anodlasten utgör 1M eller 10M. Spelar det någon roll, om efterföljande steg lastar med 100K?
Rent tekniskt så är det ju bättre med två chip, men hör man denna skillnad irl?

Jag monterade FETarna på en L-profil för kylning. Monterade även en skruvplint på korten. Om jag känner mig själv rätt, så skall det ju bytas, krånglas, flyttas och meckas med dessa. Det är då skönt att enkelt kunna plocka ut dem ur chassit. Mäta och justera. För att sedan sätta tillbaka dem i chassit.

Lite pilligt blev det för att få dem på plats. Men den envise skal segra.
För att kunna justera strömmen, så hängdes ett par pottar i sladdar på plinten. Av säkerhetsskäl så bör kanske dessa byta ut mot fasta resistorer, eget att rätt värde beslutats. Risken för katastrof är dock låg, eftersom ett avbrott i potten (släpskon) bara skulle sänka strömmen, och därmed strypa röret helt.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2025/03/31 14:01:11
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4200 Posts

Posted - 2025/03/31 :  18:13:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite mätdata:
Mätsetupp utan mätobjekt:

Frekvenssvar vänster (1W):

FFT vänster (1W) (missade tyvärr att ta med distnivå. Men THD ligger på 0,24%)

Distsvar vänster (1W)

Frekvenssvar höger (1W)

FFT höger (1W)
THD 0,27%

Distsvar höger (1W)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4200 Posts

Posted - 2025/03/31 :  22:04:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Med 6201 (ECC81) så ökade känsligheten något.
Symetrin hos TLPn ser bra ut

Jag hade gärna sett en symmetrisk klippning, men misstänker att ett hög-mu-rör innebär en låg bias, vilket som i detta fall bottnar.
Det skulle ju gå att flytta arbetspunkten genom att sänka strömmen i CCSen, men då på bekostnad av linjäritet och Gm.
Fn. Har jag en bias på ca 2V (3mA/Triod=6mA/CCS). Att halvera CCSen skulle ju öka biasspänningen och därmed klipp-nivån (övre toppen) något. Vet dock inte om det är rätt väg att gå?

Edited by - pix on 2025/03/31 22:09:27
Go to Top of Page
Page: of 81 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000