Author |
Topic |
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2025/01/21 : 18:26:26
|
Här är tråden monterad. I balkant så fungerar en banan-hona som stöd. Men den ger också möjlighet att enkelt komma åt signaljord utifrån förstärkaren. Ibland minskar brus och brum med jordning, inband inte. Detta sätt ger en enkel möjlighet att med hög volym flytta en extern jordkabel på olika sätt, för att minimera brus och brum. Den andra änden av tråden monteras i rca-kontakternas jord. Iom att tråden ligger längs med hela förstärkaren så kan samtliga ställen som skall jordas, kunna göra detta med korta kabellängder.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2025/01/21 : 19:11:16
|
Iom att nätfiltret sitter under topplåten så byggs dessa separat.
..för att sedan monteras ihop. Detta var anledningen till att jag placerade jord-tråden utmed ena långsidan. Kablarna som ansluter i denna blir som ett gångjärn om man behöver ta isär dessa och komma åt inuti
Jag gjorde först 6st CCS för aktiv Anod-last (12 st Supertex FET). Fick det dock inte att funka som jag tänkt. Nu blir det resistiv anodlast på första röret. L-profilen som höll de 12 trissorna kommer att användas för glöd regulatorer
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2746 Posts |
Posted - 2025/01/21 : 19:26:20
|
Stilig bygge som alltid när du e i farten |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pix
200.000-klubben
4186 Posts |
Posted - 2025/01/24 : 12:59:28
|
Tack Tänkte att jag skulle försöka få lite bättre koll på saker och ting, så skaffade ett Focusrite Scarlet Solo ljudkort. Har läst en del på Diyaudio att prestandan skall vara god nog att mäta distorsionsspectran.
Mjukvaran jag använder är REW (Room Eq Wizzard), men numera sägs att även ARTA finns i gratisversion. REW var initialt ämnad för att mäta rumsakustik och högtalarrespons, men har successivt kompletterats med diverse nya möjligheter. En av dessa är en sk. fft-analys som visar en fundamental grundton och dess övertoner i frekvensdomän. Det ger mao en möjlighet att se övertonsspektrat, vilket ger en visuell bild av en apparats ljudkaraktär. Ett varmt ljud, som från en SET- förstärkare, har generellt ett fallande spektrum med dominerande 2nd harmonic, en lägre 3rd harmonic och därefter mycket lite högre övertoner. En PP förstärkare har ofta en lähre 2nd harmonic, en högre 3rd. En transistorförstärkare har generellt mycket lite distorsion. Dock är dess lågt men innehåller övertoner upp till 7th, 8th osv.
För att mäta setupens prestanda så loopas ljudkortets utgång till dess ingång. De påvisade avvikelserna är ljudkortets. Avvikelser i frekvensrespons kan på detta sätt kalibreras bort. Detta gäller dock ej för ljudkortets egen distorsion och brusnivå.
Solo erbjuder en balanserad XLR-ingång med förförstäkare och två balanserade TSL utgångar. Det finns även en TSL-ingång utan förförstäkare, dvs linjenivå. Denna kommer jag sannolikt att använda senare för mätning av försäljare över en Watts uteffekt.
XLR ingången klarar någonstans runt 6dBu vilket motsvarar ca 2,8Vrms vilket är ungefär 1Watt över 8Ohms last.
Denna loopbackmätning antyder att ljudkortets egen dist, och brus, ligger ca -110dB under den fundamentala 1KHz signalen.
|
|
|
Topic |
|
|
|