Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
8080 Posts |
Posted - 2025/01/12 : 18:18:20
|
Ett par slutsatser efter att ha haft bygget på bänken och mixtrat lite:
Som det är byggt så finns det ett konstant brum med volymkontrollen för basen ställd mellan ungefär 0 och 50%, vrider man upp volymen ytterligare så ökar brummet något. Lossar jag jordtråden på filtrets LF-utgång så blir det tyst när volymen är på noll men brummar desto mer när jag vrider upp. Kopplar jag bort slutsteget helt från filtret, både jord och signal, så blir det tyst utom lite "fnissel" när volymen på ordentligt pådragen, vilket väl är normalt med öppen ingång på ett slutsteg.
Nåt slags loop-problem som uppstår när filtret och slutsteget kopplas ihop alltså, vilket verkar vara något av ett standardproblem i sammanhanget utifrån vad jag läst.
Testade att koppla in ett motstånd på 22 ohm för att separera jorden mellan enheterna men det gjorde ingen nytta. Nästa test får bli att mata filtret från en extern nätdel och se om det bryter loopen. Om det funkar så bör det vara enkelt att installera en extra nättrafo, finns ganska gott om plats. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2025/01/12 : 19:12:12
|
Puh, med extern matning till filtret verkar det faktiskt fungera. Precis när jag börjat fundera på att byta hobby, för tjugonde gången den senaste månaden...
Funkade lite för bra i början när jag hade kopplat tillbaka lådan i anläggningen, det brusade nämligen inte ens i basarna. Visade sig att jag skjutit säkringen till trafon som matar slutsteget, tog en liten stund att komma på vad det var för fel eftersom lysdioderna på nätdelskortet lyste fint och visade att jag hade spänning...
Hade en liten misstanke om att det kunde vara mindre lyckat att strömförsörja filtret från samma trafo som slutsteget men eftersom det funkade på breadboarden så gjorde jag så nu också. Verkligheten visade sig som vanligt vara lite tjurigare än så, men förhoppningsvis ska väl det här kunna lösa sig med hjälp av en liten extra trafo till filtret. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2025/01/12 : 22:24:17
|
Hoppas det då. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2025/01/12 : 22:49:41
|
Har du inga linjetrafos å kopla emellan apparaterna |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2025/01/13 : 00:14:14
|
quote: Hoppas det då.
Tackar, det verkar ha löst sig nu. Man kan höra lite brus om man går fram till baslådorna men så var det när jag körde med breadboarden också och det kan jag leva med, inget som stör.
quote: Har du inga linjetrafos å kopla emellan apparaterna
Nä, jag har aldrig riktigt behövt några förrän på sistone. Kommer förmodligen få lov att skaffa förr eller senare men den här gången hade det nog inte hjälpt heller, nu var det en fuskbyggd nätdel som spökade.
Hittade en liten trafo på 2x10V i skrotlådan. Lite mer spänning hade inte skadat men den duger till filtret. Om jag inte missat nåt så lirar det faktiskt som det ska nu, nästa steg blir väl att bunta ihop lite kablar och skruva ihop resten av lådan:
Det här med behovet av separat strömförsörjning till filtret var nåt att lägga på minnet. Jag har som sagt läst på så gott jag kunnat om brum och jordloopar på sistone och även om ämnet är svårbegripligt så har jag sett en röd tråd om att det gärna blir mindre problem om varje kanal/enhet matas av en egen trafo, eller i alla fall en egen trafolindning. Monoblock eller äkta dual mono, även på lågnivågrejor, verkar vara rätt väg att gå om man ska börja koppla ihop flera apparater som t.ex. vid biamping med aktiva filter.
Man skulle kunna argumentera att det inte ska behövas om man gör rätt, problemet är att det inte verkar finnas nåt tillförlitligt facit för vad som är rätt när det gäller jordning av komplexa system.
|
Edited by - Fuling on 2025/01/13 00:22:15 |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2025/01/13 : 04:32:39
|
Blev ju helt hyfsat till sist faktiskt:
Ratten på baksidan ska jag nog byta ut mot nån snyggare, det där var den enda jag hade som passade mekaniskt...
Racklådan från Thomann bedömer jag som värd de 800:- eller vad det nu var den kostade. Det finns säkert stabilare lådor på marknaden men då kostar de nog betydligt mycket mer.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2025/01/13 : 10:31:30
|
Ser bra ut. Den där drosseln till vänster ser ensam ut. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2025/01/13 : 11:31:30
|
Är den gjord för 24/7 drift? Hittar ingen strömbrytare. |
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2025/01/13 : 18:22:25
|
quote: Den där drosseln till vänster ser ensam ut.
Den där nätdelen blev lite märkligt designad. Knökfull av trafos och drosslar men bara en som var ordentligt inkapslad så den fick stå ensam och glänsa. Det där bygget blir väl nästa att ordna upp, har för mig det har ett svagt brum kvar och att det möjligtvis beror på att nånting inte blev riktigt färdigt med jordningen. Ska väl ordna en vagn, ett filter och ett subwooferslutsteg åt det där bygget också nåt tag.
quote: Är den gjord för 24/7 drift? Hittar ingen strömbrytare.
Har strömbrytare på grendosan, släcker hela anläggningen med den när jag lyssnat klart.
|
|
|
Topic |
|