Author |
Topic  |
Ryssen
100.000-klubben

8771 Posts |
Posted - 2024/12/31 : 17:57:29
|
ser på fotot ovan att det heter PWR2 kör du den på enkel spänning? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8084 Posts |
Posted - 2024/12/31 : 18:04:17
|
Nä, jag kör på PWR1, +-9V för tillfället. PWR2 verkar fuska fram en fuskjord med hjälp av två motstånd, har dömt ut det som en nödlösning men i skenet av den senaste tidens händelser så är det kanske nåt man borde testa. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/01 : 03:07:47
|
Det är skönt när man kan skylla på andra...:
På grund av annat som skulle hinnas med under kvällen så blev provkörningen av det nya filtret så hastigt utförd att jag först inte märkte att det var tyst, eller nästan tyst, i höger fronthögtalare. En vända med oscilloskopet visade att höger kanal på filtret betedde sig väldigt märkligt med nån slags tidsberoende klippning av den negativa vågformen när signalen översteg ca. 1V.
Lite mätande med multimeter visade på att likspänningarna in och ut från ena opampen i den filtersektionen var helt tokiga och dessutom ändrades långsamt medan man mätte, vilket fick mig att misstänka att felet på ett eller annat sätt hade med nån kondensator att göra.
Det antagandet visade sig vara delvis rätt: Efter en massa mätande och en ingående granskning av ett obestyckat kretskort av samma modell kom jag fram till att det saknades en kopparbana på kortet... På ett ställe där ett motstånd från högpassdelen och en konding från lågpassdelen skulle gå till en gemensam jordpunkt saknades jordanslutning på ena kanalen, med resultat att både DC-nivåer och filterfunktionerna blev helt uppåt väggarna.
Enkelt fixat med en kabelstump men det säger en del om KMTechs kvalitetskontroll... Nu lirar det som det ska, så vitt jag kan bedöma, men lite irriterad blir man ju på folk som säljer produkter utan att kolla om konstruktionen är färdig. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8771 Posts |
Posted - 2025/01/01 : 14:56:04
|
quote: Nu lirar det som det ska, så vitt jag kan bedöma
Utan brumm oxå?Tur att du kom underfund med det då. Kanske det var samma med dom andra korten oxå?
quote: Enkelt fixat med en kabelstump men det säger en del om KMTechs kvalitetskontroll...
Kanske bäst du talar om för KMTech. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2025/01/01 15:17:44 |
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/01 : 15:47:22
|
Märkligt nog så påverkades inte brummet märkbart av felet på kretskortet. Det lilla som är nu får jag nog jaga genom bättre systemjordning.
Jo, tänkte skriva ett mail till dem och påpeka felet. Känns som att det är värt att kolla funktionen hos det andra filtret också även om jag inte märkt några konstigheter med det (förutom brum då...).
Överlag kan jag nog inte riktigt rekommendera KMTechs kretskort nu när jag tittat närmare på dem. Utifrån vad jag lärt mig om jordning, avkoppling m.m. så ser de inte särskilt väldesignade ut, även bortsett från den saknade kopparbanan. |
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/01 : 20:06:40
|
Sådär, nu har jag skrivit till KMTech och påpekat felet och hur jag åtgärdade det. Är de måna om sitt rykte så kanske det dyker upp ett par korrigerade kort med posten framöver, men det är kanske optimistiskt att tro.
I övrigt märkte jag att brumnivån ökade lite igår när jag lödde in en pot mellan filtret och chipslutsteget som driver basarna. Efter att ha jordat plåthöljet på poten så minskade brummet till en lägre nivå än innan jag lödde in poten, nu är det mest ett svagt brus kvar som hörs om man lyssnar nära basarna. Går det att montera in nätdelar, filter och slutsteg i en låda och ligga kvar på den här nivån av brum/brus så kan jag leva med det utan problem.
Ska kika om det finns nån färdig låda på eBay som rymmer alltihop utan att kosta skjortan, är ganska mätt på trä- och metallslöjd för tillfället...
Edit: Fick bli ett rackchassi från Thomann, en beprövad och estetiskt neutral lösning i alla fall: https://www.thomann.de/se/adam_hall_87408v_leergehaeuse_2he.htm |
Edited by - Fuling on 2025/01/01 21:31:11 |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8771 Posts |
Posted - 2025/01/01 : 21:52:39
|
Håller tummarna att det ska funka det här gången nu då.. |
|
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/01 : 22:01:42
|
Tack, det lär behövas... 19" racklådor är i alla fall stora så man kan montera nätdelen i ena änden och elektroniken i den andra, att undvika trängsel brukar minska risken för brum. Vore ju skönt att få ihop det här bygget och ställa det i en vagn ihop med TZ20-förstärkaren så kan man ta nya friska tag med andra filter och basslutsteg till T20, 808 och 6S4S sen framöver.
Det där med opampar och billiga kretskort sålda av folk som inte orkat kolla att de fungerar kan man väl lämna bakom sig sen och ta sikte på lite tyngre grejor. Pass och hans fanclub har ju några filterkonstruktioner med Jfetar som går att köpa som byggsatser på Diyaudio och rörfilter ska väl testas för sakens skull det också. |
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/02 : 15:56:44
|
Fick svar av Kevin på KMTech idag, han såg också nu att det var fel på korten och erbjöd en slant tillbaka för besväret. Gott så. |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8771 Posts |
Posted - 2025/01/02 : 20:15:11
|
Se där ja .lön för mödan.  |
|
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/02 : 22:58:46
|
Jo precis, inga stora pengar men det kan ju vara bra att ge feedback. Även om jag som sagt tänker ta sikte på häftigare filter framöver så skulle det inte skada med en korrigerad version av det här kortet, det gör ju onekligen jobbet. |
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/04 : 15:32:01
|
Ägnade en ledig dag till att snickra en vagn åt TZ20, blir förhoppningsvis bra bara krafset på nedersta hyllan får flytta in i ett riktigt chassi:
 |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8771 Posts |
Posted - 2025/01/04 : 16:52:01
|
Blir bra det där. Blir nog en hylla åt mig oxå så småningom.man kan ju inte ha alla förstärkare man bygger ståendes på golvet. |
|
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/04 : 19:11:58
|
Ja, nån slags organiserad förvaring måste till när det börjar bli mycket. Har nästan blivit så att så fort ett bygge blir färdigt nog att spela på så blir det stående på golvet framför anläggningen och används tills det ersätts av nästa, nästan färdiga bygge... Har tänkt länge att det är dags att sätta stopp för nya projekt och göra klart en massa gamla istället, har gott om lovande byggen som skulle behöva göras färdiga.
Helt tvärt emot den tanken så har det dykt upp grejor i brevlådan som jag tyvärr inte upptäckte förrän nu på lördagkvällen. Oklart vad elektrolyterna tycker om svenskt januariväder men det är väl billigast tänkbara kinesiska så det skadar nog inte att ersätta dem med riktiga ändå:

Ett par MX50SE slutsteg i byggsats. En gång i tiden hjälpte jag en polare att montera ihop några såna och de funkade bra utan moddningar men det kliar såklart lite i fingrarna att göra nåt lite häftigare av dem.
De lösa trissorna är plockade från ett gammal skrotat slutsteg och borde vara geniuna, har dessutom kvar kylarna som är borrade för dem.
Funderar lite på att bygga nytt utgångssteg med dessa trissor, fyra per kanal, i emitterföljarkoppling istället för originalets lite opålitliga Sziklai-koppling med Kinatrissor.
|
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/06 : 20:15:04
|
Efter att ha pratat med en kille på diyaudio som gjort precis de moddningar jag tänkt med ganska tveksamma resultat bestämde jag mig för att löda ihop kinabyggsatserna helt enligt instruktionerna istället.
Blir väl att provspela som de är och verkar de lovande så får jag ordna nätdelar (tänker dual mono för att minska risken för jordtjafs) och chassi samt byta ut kinakondingarna och de där usla silikonbrickorna under trissorna:

Idag blev det äntligen tid att skära ut och montera namnskyltarna på TZ20-stegen också:

Ska se om jag kan bättra på kontrasterna lite med en fin tuschpenna, det var tydligen svårt att gravera koppar med en fiberlaser:

Förra filterbygget fick sig en ny frontpanel också när jag ändå var i farten, tyckte originalet i borstad aluminium hade en touch av kinesisk lågbudget som jag inte gillade. Funderar på att byta XLR-kontakten till en sexpolig så att varje kanal kan få en egen jord:

|
 |
|
maal
Member

822 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben

8771 Posts |
Posted - 2025/01/06 : 21:06:03
|
Snygga namnskyltar..fast jag trodde att upphovsmannen skulle stå på..
MX50SE - är det den som är med mosfetar?
Dom där filterburkarna med röd front har jag inte sett förr.har nån bild på inanmätet ? |
|
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/06 : 21:29:09
|
quote: Fint träarbete
Tack tack!
quote: MX50SE - är det den som är med mosfetar?
Nä, bipolära trissor. Jag har slötittat mig igenom 30+ sidor på Diyaudio utan att få nån riktig klarhet i om den där byggsatsen är "frisk" eller inte, olika personer har olika åsikter om den saken. Det blir inte klarare av att den finns i diverse olika revisioner och verkar levereras med de trissor säljaren för tillfället fått tag på, plus att det finns säljs kopior av den redan kopierade kretsen...
Som tur är kostar de nästan ingenting så krånglar de är det bara att vräka dem i återvinningen och titta vidare.
quote: Dom där filterburkarna med röd front har jag inte sett förr.har nån bild på inanmätet ?
Glömde nog tyvärr ta bild innan jag skruvade ihop lådan. Inte mycket att se dock, ett par filterkort från KMTech (de som brummar så fort jag kopplar in basslutstegen...) och lite kabel. Vi får se vad det blir av den där burken, förhoppningsvis ska jag lyckats hitta nåt sätt att använda den på utan att det brummar.
Lådan är ungefär en sån här fast med hemgjord frontpanel, dock hade jag nån gammal modell hemma som levererades utan hål för nätbrunn i bakstycket: https://www.ebay.com/itm/356180259721? |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ

2747 Posts |
Posted - 2025/01/06 : 22:35:58
|
Stiliga namnplåtar.
Men ska de inte stå Tailor Swift |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/06 : 22:41:18
|
Hahaha nä, där går gränsen! |
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/12 : 03:58:19
|
Sådär, dags för nästa akt i Cirkus Brum:

Med signaljorden icke ansluten till chassit brummade det väldigt mycket, med en kabel från kopparbiten mellan kondingarna till chassit blev det nästan tyst. Nästan... Får mixtra runt lite med det där och se vad det går att få till, det kan hjälpa att skilja signaljord från skyddsjord med diverse komponenter och jag kan tänka mig att mittpunkten mellan kondingarna inte är den bästa punkten att jorda heller. Sist minskade brummet av att jorda höljet på volympoten, i nuläget är det lite oklar om det har kontakt med chassit eller inte. |
 |
|
pix
200.000-klubben

4187 Posts |
Posted - 2025/01/12 : 07:03:43
|
Jag har genom åren provat olika sk. ground lifts. Som två motkopplade dioder. Låg-ohmiga resistorer, med och utan avkoppling med kondensator. Märker dock ingen skillnad mot att sammankoppla signal- och skyddsjord direkt. Brukar dra en tjock koppartråd från rca-kontakterna (ingångarna), där jag startar från en jordplint att ansluta jord utåt, som sedan löper till nät-jord. Skulle tänka mig att detta skulle kallas en jord-rälls (ground rail). Det är då lätt att ansluta alla jord-anslutningar mot denna rälls. Har funkat mycket bra för mig  |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/12 : 07:36:27
|
Ja, det finns en klassisk variant med en "tjuvkopplad" likriktarbrygga parallellt med ett motstånd och en konding som påstås lösa det mesta. Har använd den nån gång i en gitarrförstärkare minns jag. Provade för en stund sen att koppla ihop nätdelsjord med chassi via en kondensator, det gjorde ingen skillnad jämfört med att koppla ihop samma punkter med en kabel så det verkar inte vara nån jordloop i den bemärkelsen.
Har testat att ansluta chassit till alla signaljorden på en massa olika ställen nu utan att det gör någon märkbar skillnad, utan nån anslutning alls brummar det ordentligt och med en anslutning minskar brummet betydligt men ingen punkt verkar bättre än nån annan att jorda.
...vilket i sig är en smula mystiskt, och möjligtvis antyder att problemet här inte riktigt handlar om jordning i den bemärkelsen heller. Nästa grej som ska testas är dubbla likriktare, alltså en brygga per trafolindning/rail. Vissa tunga namn antyder att det ska vara väldigt gynnsamt för störningsnivåerna och är i alla fall relativt enkelt att testa.
...men man blir lite grinig, precis samma grejor ihopkopplade på samma sätt funkade väldigt mycket bättre när de satt monterade på en träskiva. Den lilla detaljen kan iofs ha ganska stora innebörder: Trä går av förklarliga skäl inte att skyddsjorda så den problematiken uteblir, på bekostnad av en viss livsfara. Den andra detaljen är att trä inte heller leder och fortplantar inducerade strömmar från nättrafon, vilket vissa menar är ett allvarligt problem med stålchasssin.
Edit: Ingen förbättring med dubbla likriktare. Fortfarande ingen nämnvärd skillnad på var jag ansluter kretsen till chassijorden. Mysko, och ganska tröttsamt.
Hela grejen börjar kännas en smula problematisk: Utan subwoofrarna fattas del delar av musiken som jag inte vill vara utan, och att driva dem aktivt utan brum börjar kännas smått omöjligt. Passiva filter vid 70Hz känns inte heller riktigt rimligt, bara drosslarna skulle kosta ungefär femton tusen spänn... |
Edited by - Fuling on 2025/01/12 10:00:45 |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8771 Posts |
Posted - 2025/01/12 : 11:21:25
|
Är kylflännsen jordad? Hade du provad med ett annat slutsteg? Lågpass lågnivå passivt då. Vänta lite du kommer säkert på något med jordningen.. Brummar det även om du kortsluter ingångarna? |
|
Edited by - Ryssen on 2025/01/12 11:23:06 |
 |
|
Fuling

8084 Posts |
Posted - 2025/01/12 : 17:21:26
|
quote: Är kylflännsen jordad?
Oklart, med tanke på lacken på bottenplåten. Får testa att dra nån anslutning och se om det gör nån skillnad.
quote: Hade du provad med ett annat slutsteg?
Nä, vad jag minns har jag bara kört det här filtret ihop med det här slutsteget.
quote: Brummar det även om du kortsluter ingångarna?
Har nog inte testat det specifikt, ska göra mer tester ikväll.
Spontant så verkar det inte vara nån jordloop med andra apparater inblandade, brummet påverkades inte av att jag kopplade ur lågnivåsladdarna till rörförstärkaren som driver fronthögtalarna.
Ska lägga upp bygget på bänken och testa att koppla ur filterdelen och se hur slutsteget beter sig ensamt till att börja med.
Känns som att det möjligtvis kan vara lite för många jordanslutningar internt, nu är filter och slutsteg jordade både genom nätdelens nolla och genom det interna signalkablaget. Det funkade när allting satt på en träplatta men med ett stålchassi som sprider runt skräp från nättrafon kan det bli en annan femma. |
 |
|
Topic  |
|