Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
8053 Posts |
Posted - 2024/12/28 : 17:39:24
|
Jodå, kontakterna var isolerade från chassit och jag provade att dra jord på alla möjliga vis, med marginella skillnader. Förr eller senare hade det säkert gått att komma fram till nån lösning men när signalen försvann på ena kanalen surnade jag ur på riktigt, då är det nåt mer som inte är som det ska och som inte går att lita på riktigt.
Det får bli nybygge,, har redan borrat hålen i den nya lådan.
quote: Du menar att dom åker in i en byrålåda
Sån ordning har jag inte, de kommer väl bli liggande på vardagsrumsbordet tills jag tröttnar och slänger dem i nåt städryck
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2725 Posts |
Posted - 2024/12/28 : 18:52:32
|
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
8053 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 17:53:39
|
Mjaha, lite hjälpte det väl att ta bort krimskramset och flytta över korten till en annan låda men helt tyst är det fortfarande inte. Ska testa med en annan nätdel och annat slutsteg till basarna när jag får ork. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2725 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 18:27:39
|
Gör en motkoplings slinga me motfasat 50Hz brum |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
8053 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 18:59:21
|
Riktigt så stygga lösningar tänker jag inte ge mig på, men jag har börjat överväga batteridrift.....
Men som sagt, ska prova andra kombinationer av nätdelar och slutsteg innan jag gör nåt förhastat (igen).
Att det gärna blir helvetiskt så fort man börjar koppla ihop flera apparater är egentligen ingen nyhet, jag hade bara lyckats glömma bort det... |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8739 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 19:42:11
|
Ä det alltså subwoofern som brummar? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
8053 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 19:52:58
|
Ja. Kan hända det brummar lite i huvudhögtalarna också men det är inget jag har märkt nåt av. Ska mecka ihop en annan nätdel nu och se om det blir nån skillnad |
|
|
Fuling
8053 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 20:40:37
|
Ändrade nu till att sno +-18Vdc från slutsteget som regleras ner till +-9V med ett par 7809/7909-regulatorer på ett Kinakort. Eventuellt en marginell förbättring i brumnivån men inte godkänt nu heller... |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8739 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 21:34:23
|
Kommer inte brummet från sub slutsteget då? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
8053 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 21:57:52
|
quote: Kommer inte brummet från sub slutsteget då?
Både ja och nej verkar det som: Senaste ändringen var att koppla in en passiv volymkontroll mellan filtret och basslutsteget för att kunna justera nivåerna lite mer exakt. Med den volymkontrollen nerdragen på noll så brummar det fortfarande, om än lite mindre än när den är på fullt. Det skulle man kunna tolka som att det är slutsteget som brummar. Om jag däremot kopplar ur rca-kablarna in till steget och kortsluter ingångarna så är det väldigt nära helt tyst, steget brummar alltså inte i sig men det gör det när det är ihopkopplat med resten. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8739 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 22:30:25
|
Låter som hos mig innan jag skaffade isolationstrafos. |
|
|
|
Fuling
8053 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 22:44:14
|
Ja, tyvärr har jag inga såna men jag funderar på om det går att ta nån annan sorts trafos så länge bara för att testa konceptet. Har t.ex. en del mindre nättrafos med 115+115V primärlindningar som borde duga att testa med. En annan tanke är att köra både filter och basslutsteg på switchade nätdelar men det vore en rätt trist lösning det också. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8739 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 23:01:41
|
quote: Har t.ex. en del mindre nättrafos med 115+115V primärlindningar som borde duga att testa med.
Prova. |
|
|
|
Fuling
8053 Posts |
Posted - 2024/12/29 : 23:17:25
|
Ja, de behöver bara funka upp till ungefär 70Hz så nästan vad som helst borde duga att testa med. |
|
|
pix
200.000-klubben
4185 Posts |
Posted - 2024/12/30 : 06:50:04
|
Brum brukar ofta ha med jord att göra. Inte sällan så beror den på potentialskillnad mellan olika apparater då det ända som förbinder dessa är den tunna rca-skärmen. Jag har börjat att alltid skapa en jordanslutning på både apparater och kablar. Ibland så blir det tystare genom att koppla samman dessa med en grov ledare, ibland inte. Men med jordanslutningarna och hög volym så är det enkelt att prova sig fram. Detta förfarande var extra nödvändigt på cd-spelaren som ju har en signaltrafo på utgången då signaljorden är helt åtskild övriga jord. Här drog jag en grövre kabel från signaljord på en outnyttjad xlr-kontrakt på cdn till slutsteget. Samtliga trafos i signalvägen, inklusive sut, behöver ha jorden sammankopplad mellan primär och sekundär ländning. Annars får man sk common mode-störningar.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Fuling
8053 Posts |
Posted - 2024/12/30 : 12:37:19
|
pix: Jo, det där med att få till korrekt jordning av flera sammankopplade nätanslutna apparater är helt klart nåt som kräver både vetenskap och svartkonst.
Jag har försökt sätta mig in i ämnet de senaste dagarna men finner tyvärr ämnet ganska trögläst och utan de tydliga svar jag hade hoppats på. Lite av en slump hamnade jag i en tråd som handlade om avkoppling av opampar och och där hittade jag en del information som väckte misstankar om att mina filterkort eventuellt inte är helt korrekt utförda: Sammanfattningsvis verkar de flesta eniga om att NE5532 trivs bäst med en enda kondensator (vanligtvis 100nF) direkt från rail till rail så nära benen som möjligt. På mina kort sitter det två kondingar från respektive rail till jord strax intill varje 5532:a istället, vilket vissa menar är ett bra sätt att skita ner jordplanet med störningar från matningsspänningarna. Dessutom, vilket var intressant, kan det tillåta opamparna att självsvänga vid höga frekvenser vilket i praktiken yttrar sig som brum vid 100/120Hz med gott om övertoner.
Kunde inte låta bli att lägga märke till att nästa omgång filterkort jag köpte från samma tillverkare (en nyare modell med monoutgång för lågfrekvensen) bara har en avkopplingskonding per opamp. Kan man tänka sig att tillverkaren märkt av nåt problem och åtgärdat det?
Den senaste ändringen jag gjorde igår kväll var att koppla in den gamla nätdelen igen och koppla in mitt gamla Hiraga-monster till basarna istället för chip amp-breadboarden jag använt tidigare. I och med det minskade brummet en del, vilket känns rimligt eftersom Hiragan har lägre förstärkning.
Känner att nästa steg får bli att lägga upp filtret på bänken och se om oscilloskopet kan hitta upptäcka några konstigheter som finns där redan från start, alltså inte relaterade till eventuella jordloopar och liknande. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8739 Posts |
Posted - 2024/12/30 : 12:50:21
|
@pix. Hur märker man att det är comon mode brum till skillnad från vanligt brum? Jag har inte förbundigt jorden i mina skiljer trafos. |
|
|
|
Fuling
8053 Posts |
Posted - 2024/12/30 : 13:38:22
|
Oscilloskopet visar inget av intresse när jag mäter på filtret ensamt, bara raka linjer förutom 1-2mV pp rippel på matningsspänningarna. Ska se om jag kan göra nån fulkoppling med ett par trafos för att få galvanisk isolation mellan filter och basslutsteg härnäst.
Edit: Med trafos på lågnivån till basslutsteget blev det betydligt mer brum än tidigare plus diverse andra störningar. |
Edited by - Fuling on 2024/12/30 14:10:44 |
|
|
Topic |
|