HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 90

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2024/11/13 :  07:12:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Snyggt !

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7931 Posts

Posted - 2024/11/13 :  07:13:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack!
Kunde ha ägnat mer tid åt att slipa och polera kopparplåtarna men det hade bara lett till fulare språk sen när man råkar göra en repa i dem vid monteringen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

abbot
Member

669 Posts

Posted - 2024/11/14 :  00:37:36  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Nu kan Fulingen vara stolt. Prydligt med genomföringen för toppkontakterna.
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2024/11/14 :  01:27:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar, tackar!
Hur stolt jag ska vara återstår att se när det kommer ljud ur dem, har ingen nätdel än så jag har inte kunnat provköra

För att vara en "kylskåpsrensning" så får man i alla fall vara nöjd med utseendet. Slutrören köpte jag på mig av bara farten när jag samla T20-rör till förra bygget, utgångsjärnen har jag haft i många år och de har suttit i minst tre olika byggen varav inget använts särskilt mycket trots att det är bra trafos.
Kopparplåten är nåt som blev över sen jag hade en period då jag byggde gitarrpedaler med kopparchassin och teakramarna är byggda av spillvirke från nåt annat bygge.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2024/11/14 :  15:43:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2024/11/14 :  15:54:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Du bygger ju förstärkare snabbare än ja byter kalsonger..eller hur det nu var..
Blir PSUT i samma stil?
Har du provlyssnat?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2024/11/14 :  16:05:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jo, det går lite fort ibland när inspirationen slår till...!
Fick paket från Lundahl idag så det här var nog inte sista bygget heller...

Har hunnit lyssna i kanske tjugo minuter, låter preliminärt okej men med lite brum. Dock ganska väntat, det är bara små drosslar och små kondingar till högspänningarna än och jag har räknat med att behöva komplettera med mosfetar för att få till rena likspänningar.

Har inte riktigt bestämt hur nätdelen ska se ut än, nu byggde jag av järn jag hade hemma och de ska provköras ordentligt först så att inget går för varmt eller vibrerar.
Fuskade lite och körde med en gemensam glödtrafo (med två lindningar) till båda kanalerna, känner att det kliar lite i hjärnan och den kommer säkert bli stekhet så jag ska nog kosta på mig en till sån i alla fall.

Go to Top of Page

abbot
Member

669 Posts

Posted - 2024/11/14 :  21:59:21  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Topplåtarna blir fina när de blir ärggröna som gamla kyrktak. Då är de mogna.
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2024/11/15 :  00:25:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, jag har lite pyssel kvar med jordning och några ändringar i biaskretsarna som ska fixas, efter det ska jag putsa plåtarna ordentligt och sen låta dem stå och mogna och få den rätta steampunk-looken.

Om man ska vara petig så hade trävirket till ramarna gärna fått vara lite mörkare också men det skiljer sig ganska mycket från planka till planka. Handlar man teak på Biltema så har man fullt upp med att att välja bort krokiga och ojämna plankor, färgtonen kommer i andra hand...

Jag pratade med en kollega nu ikväll om att gravera namnskyltar med en cnc-fräs i spillbitar av kopparplåt, vore kul om det går att förverkliga.

Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2024/11/15 :  20:16:59  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Svårt att avgöra med en massa bakgrundsljud i huset men det verkar som att ett par mosfetar serie med högspänningarna tog bort brummet.
Nättransformatorerna bidrar fortfarande med lite ljud men det brukar gå att få ner det hyfsat om man monterar dem med gummidämpare i ett stabilt chassi, i nuläget är de stumt fastskruvade i en plywoodskiva.

Det här med mosfetar till högspänningen ska jag nog forska mer i, har varit lite motvillig mot såna lösningar men ofta tycker jag inte det räcker med drosslar och kondingar för att få SE-stärkare helt tysta med känsliga högtalare.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2024/11/15 :  20:21:59  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Mosfetar i nätdelen!
Nä nu jävlar
De ska ju va rör i nätdelen

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2024/11/15 :  20:36:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, jag kör också helst med rör men nu hade jag ett par nättrafos med rätt lindningar, förutsatt då att jag inte slösar bort en tredjedel av spänningen på rörlikriktning

Mosfetar är nog ganska bra att ha såna här gånger så länge man bara använder dem som en ren följare för att skära bort ripplet. Börjar man blanda in återkoppling i nätdelen för att få en stabiliserad regulator så blir det nåt helt annat, då kan det sluta hur som helst...

Med det sagt så funderar jag ändå på att köpa en ny nättrafo till det här bygget, anodspänningen blev lite lägre än jag hade önskat och jag tycker det låter såpass lovande att det skulle kunna förtjäna en "riktig" nätdel med rörlikriktare. Såg att Piemme har 20% rabatt hela november, ska kolla om de har nån trafo som passar...

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2024/11/15 :  22:38:26  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja ere bara en följare så ere förstås lugnt

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2024/11/15 :  23:22:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lugnare i alla fall då. Riktiga spänningsstabilisatorer är lömska saker, i princip en förstärkare med jättemycket återkoppling och jord som insignal. Hur mycket som helst som kan gå fel där när den ska samverka med lasten, dvs den riktiga förstärkaren.

En kapacitansmultiplikator, alltså en följare som får sin styrsignal genom ett lågpassfilter, har inte samma möjligheter att hitta på en massa konstigheter vid plötsliga variationer i lasten, dvs musiksignaler. Den bara flyter omkring och kapar bort brum och skräp längst upp på högspänningen.

Visst kan det kännas lite tråkigt att blanda in grus men ren och fin likspänning med inbyggd mjukstart för småpengar är inte dumt det heller.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2024/11/15 :  23:24:37  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
He he!

Ja de e därför mina transistor experiment sluta m skolan

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2024/11/15 :  23:41:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, jag är helt klart mer road av rör jag också men kan ändå tycka att det är på sin plats att låta trissor hjälpa till ibland när det finns riktiga fördelar med det.
Ljudmässigt är jag inte ett dugg orolig för att det skulle "låta transistor" eller nåt liknande, min ovilja bygger mest på att mosfetar kan gå sönder på ganska otrevliga sätt (de brukar kortslutas när de går sönder) och att de kan ställa till med rätt fula uppstartsförlopp om man inte passar sig.
Får man ordning på de bitarna så är de utmärkta verktyg för att t.ex. filtrera matningsspänningar eller driva tjuriga laster.

För övrigt har jag haft en bra vecka med diverse smått och gott som dykt upp i brevlådan. Lite toppkontakter och vibrationsdämpare från tyska Reichelt:

Kretskort till glödnätdelar och aktiva delningsfilter:

Sist men inte minst, nättrafos till mitt kommande subwooferslutsteg:

Go to Top of Page

abbot
Member

669 Posts

Posted - 2024/11/16 :  00:21:18  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Om man bor i lägenhet behöver man inte subwoofer. Där är man mera betjänt av hörlurar.
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2024/11/16 :  00:29:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag *behöver* inte heller subwoofers men jag råkade impulsbygga ett par stycken på 340 liter styck med varsin artontummare från ett PA-system som stod och skräpade i hallen. Lite skrymmande saker att bara ha som prydnader så nu måste jag väl ordna drivning åt dem också.
Som sagt ganska onödiga till normal musik men ibland är det lite kul med fullt flås vid 25Hz, dessutom kan man tänka sig diverse fördelar med att skära bort avlasta så rörförstärkare från djupbas med aktiva delningsfilter.

Go to Top of Page
Page: of 90  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000