HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 75

Perfector
Member

535 Posts

Posted - 2024/10/02 :  11:31:36  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Man ska ha gott om utrymme till det där.
Vad säger grannarna?

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2024/10/02 :  12:36:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Visst. De är stora. Men det är främst visuellt.
Jag spelar uteslutande med trioder på någon enstaka watt, så ljudvolymen är sällan något som skulle äventyra grannsämjan

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7930 Posts

Posted - 2024/10/02 :  20:15:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Låter de här lådorna bättre än 4560:orna?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2024/10/03 :  06:17:57  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mer än bara basdelen har ändrats sedan jag spelade på 4560. Bla så är det ett annat rum. Det kan ju därför vara svårt att säga att allt handlar om de nya bas-kabinetten.
Men 4560 integrerades väldigt fint mot mid-hornen. Dock saknade de kraft i botten. Med jazz och annan lågmäld musik så skulle jag nog föredra detta framför de nya.
De nya ventilerade kabinetten har dock en helt annan botten och plötsligt är det roligt att spela rock och andra genrer också

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

7930 Posts

Posted - 2024/10/03 :  07:06:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det stämmer överens med mina erfarenheter av 4560-liknande lådor jämfört med vanliga basreflexer.
Midbas och lägre mellanregister kan bli grymt bra tack vara hornet och man får löptidskompenseringen mot midhornen gratis men de blir alltid lite tunna i basen.

Ja fuskade och byggde ett par shelvingfilter som dämpar midbasen lite...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2024/10/03 :  09:02:47  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mitt nya rum blir dedikerat för musik/böcker. Väldigt trevligt att kunna stänga dörren när det gått överstyr, och man inte vill se alla skiv/bok-högar, skivspelare och förstärkare..
Nackdelen är att detta rum är mindre än mitt tidigare vardagsrum.
6560 (+ en subbas) skulle helt enkelt inte få plats längre

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2024/10/04 :  17:58:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tänkte visa en bild på den nya konstellationen.
Ut åkte Altec 604E duplex , och i stället lättkonade basar och tricktrax-horn.
Den stora skillnaden är att delning mellan bas/mellan nu sker vid en lägre frekvens, vilket ger mer närvaro.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2024/10/04 :  18:57:59  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Va ere för högtalarelement å filter

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2024/10/05 :  21:41:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Basarna är Eminence 15772. En väldigt udda sak med dubbla spiders , kraftig motor och samtidigt mycket lätt kon. Mid- kompressor drivers är Beyma 750Pb. 3tums alu-membran och 2tums exit. Toppen är JBL 075 kompressordrivers.

Jag delar passivt vid 550Hz (12dB/okt) och 6KHz (6dB/okt).
Mid-hornen är induktivt sänkta 9dB med en hemmagjord autoformer, vilket gör dem nästan helt resistiva för förstärkaren. Därför räcker 1Watt effekt mer än väl

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2024/10/05 :  22:35:10  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De låter som en utmärkt kombination.

Bra koncept rakt igenom.
Hatten av

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2024/10/16 :  15:38:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hittade ett bra knep på tuben för att få albumen att stå i snygga rader.
Som så många andra så använder jag IKEA Kallax för vinylen. En perfekt bokhylla för detta ändamål. Dock blir det en del pillande för att få skivorna att stå exakt lika långt intryckta på varje hylla.

Kapade upp lite lister i 33cm längd.

Monterade dessa med dubbelhäftande tejp. Använde ett konvolut för att få det rakt och på rätt djup.

Förr så trädde jag alltid på plast-fickan med öppning åt samma håll som konvolutet. Jag tyckte detta var praktiskt då innerfickan kunde plockas ut konvolutet utan att fickan behövdes tas bort. Dock knölade detta ofta när skivan skulle träs in bland andra skivor. Numera trär jag på platsfickan med öppningen uppåt. Läger sedan skivan -i innerfickan, bakom konvolutet med sin öppning bakåt. Det är enkelt att plocka ut innerfickan med skivan, och man slipper problemet med att plastfickan sticker ut från hyllan.
Det hela ser ännu lite rörigt ut. Då nästa steg blir att se över hur etiketter och mätning av hyllor skall göras

Klassiskt sorteras just nu efter skiv-label. Medan övriga genres sorteras var för sig och sedan per artist.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2024/11/14 :  18:27:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tänkte ta upp ett halvfärdigt bygge av ett gramofonsteg.
Mitt tidigare granofonsteg (Ongen) fyller snart myndig (18år), så det börjar bli dags för något nytt

Ongen har tjänat mig väl. En lite udda konstruktion med det extrema 6C45-PE som första rör. Trafo-(IT) kopplad som step down, för att kunna bygga en mycket låg-impediv riaa-korrektion.
Som utgångssteg valdes ECC188, kopplad som en mu-följare.
Jag minns att jag ville gå all-in och bygga en sparat rör-baserad nätdel, med järn i överflöd.
Vikten, storleken och effektförbrukningen är ungefär i samma harang som mitt slutsteg, vilket kanske inte är så praktiskt..

Nåväl, det nya bygget började med lite metallarbete,

Edited by - pix on 2024/11/14 21:00:58
Go to Top of Page

Perfector
Member

535 Posts

Posted - 2024/11/15 :  08:31:47  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag har en bakvägg i skivhyllan så skivorna kan inte hamna för långt in.
Möbel köpt på möbelkvalite'n nära Mariefred

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

maal
Member

798 Posts

Posted - 2024/11/15 :  16:59:52  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Riktigt fint plåtarbete!

DIY och rör.
Go to Top of Page

Fuling

7930 Posts

Posted - 2024/11/15 :  17:45:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Instämmer, fint plåtarbete! Ska bli kul att se hur det här utvecklar sig.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2024/11/15 :  20:25:21  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Spännande

Kör på tung nätdel

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2024/11/15 :  21:11:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack
Jag sprang för en tid sedan på en plåt i dualaluminum som också var anodiserad.
Denna är betydligt lättare att jobba med, än den blöta aluminiumkvalitet jag använt tidigare.
Dessa bilder är ca ett år gamla. Projektet startade redan när jag hade mitt gamla garage tillgängligt. Just nu finns lite andra prioriteringar, men jag tänker ändå att, om jag drar igång denna byggtråd så finns där en blåslampa att också fullgöra hela bygget.

Även om det finns skäl att bygga ett grammofonsteg i två separata chassis, så är det också snyggt att hålla saker små och nätta.
Nu blir ju sällan rörbyggen små och nätta, men man kan ju iaf försöka begränsa utsvävningarna lite

@Imperial. Jodå, det kommer att bli både rör och järn i nätdelen. Men kanske lite mer subtilt och noggrannare utvalt än i Ongen.
På den tiden valde jag ett 6X5GT som likriktare efter en 150VA nättrafo och sedan 10H/100mA drosslar + 220uF kopplade som CLCLC-filter,
I det nya steget (har inte hittat på något bra namn ännu) så blir det en 250VA nättrafo ,5Y3 som likriktare och en 10H/100mA drossel. Före drosseln så har jag tänkt en liten kondensator, precis så stor att den tar ut de ringningar som ett rent L-filter kan ge.
Efter drosseln en 47uF kondensator, vartefter filtret delar på sig till en drossel (30H/40mA) för respektive kanal. Slutligen en kondensator av hög kvalitet som strömmatar utgångsstegen. Till ingångsstegen, som inte kräver lika hög spänning, men i stället kräver lägre nivå av rippel, så monteras ett fallmotstånd och ytterligare en kondensator.
Samtliga fyra rör kommer mao att vara relativt frikopplade från varandra med en separat filtrering

Edited by - pix on 2024/11/15 21:37:50
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2024/11/15 :  22:31:25  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De e så ja tänker åxå m rörlikriktning.
En liten konding först e kanon.
Ja brukar ha em MP lr PIO konding först.
Efter första drosseln brakar ja på m stor lyt.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7930 Posts

Posted - 2024/11/15 :  22:44:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, rörlikriktning och en liten första konding brukar kunna ge hyfsat "skräpfri" likspänning.
Senaste flugan bland experterna på Diyaudio är att använda DC Link-kondingar i nätdelarna, en sorts plastfilmskondingar som är stackade istället för lindade och därför har väldigt låg induktans och ESR.
Efter att Coleman med flera som ger intryck av att ha koll förklarat fördelarna har jag också börjat använda såna och jag är nöjd.
De finns i stora storlekar och med höga märkspänningar så de är ett bra alternativ om man vill skippa elektrolyter helt, en del använder dem som katodavkoppling också.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2024/11/15 :  22:58:17  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Spännande!
Vart köper man sånna?

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7930 Posts

Posted - 2024/11/15 :  23:08:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har köpt några från TME i Polen och sen blev det nog nåt par från Digikey om jag minns rätt. Det finns en massa olika tillverkare och modeller och jag har inte satt mig in i konceptet så bra än, om jag snubblar över nån länk med bra information så postar jag den här.

Edit: Scrollar man ner en bit till de blockformade med fyra ben så ser man ungefär de modeller jag använt:
https://www.tme.eu/se/katalog/tht-filmkondensatorer_100265/?params=2650:1497337_sort-av-kondensator:dc-link&page=4

Edited by - Fuling on 2024/11/15 23:11:33
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2024/11/15 :  23:15:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Jag har köpt några från TME i Polen

Har kollat lite på sakerna från TME.men det verkar ju så man blir tvungen att beställa mängder av varje detalj. Eller ha jag missat nåt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

7930 Posts

Posted - 2024/11/15 :  23:48:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det verkar vara olika för olika komponenter, jag har då köpt enstaka DC Link-kondingar där men en del sorter verkar bara säljas i storpack.
Är som sagt inte insatt i vilka modeller som är "audiofil-godkända" men vad jag förstått är det i grund och botten bara vanliga plastfilmskondingar med ovanligt bra data. Namnet DC Link syftar tydligen på nåt visst användningsområde som bland annat kräver att de klarar höga pulsströmmar.
Det finns en del skrivet om dem på Diyaudio om man vill veta mer, bara att använda sökrutan där.

Go to Top of Page
Page: of 75 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000