Author |
Topic |
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/07/03 : 22:23:14
|
@Abbot. Jag har hört en Decca London vid ett tillfälle, och det är en minst sagt annorlunda pickup. Inte desto mindre så fanns där något väldigt angenämt i återgivningen. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/07/04 : 10:49:49
|
Motvikten blev lite udda Iom att tonarmslagret är av typen uni-pivot, dvs ostabilt i samtliga axlar (utom i höjdled), så måste motvikten stabilisera armen på flera sätt. Främst måste vikten ge armen en tyngdpunkt under pivot-punkten. Därav de två nedre stål-vikterna.
Vid tidigare armar av uni-pivot typ jag haft, så har justeringen i armens rotationsled varit ett dilemma. Ofta justeras detta genom att hela vikten vrids, för att hitta ballans. Detta är dock ett riskabelt och okänsligt sätt att justera något så finkänsligt. Inte sällan så har jag justerat armen i våg, men då av misstag också förändrat nåltycket (VTF). I stället vill jag här separera varje justeringsmöjlighet från andra, så varje parameter kan justeras isolerat var för sig.
Axlarna som sticker ut åt sidorna har två syften. Dels så kommer dessa hålla en liten låsring, som agerar vikt. Dessa vikter kan då flyttas i position, så armen står absolut i våg utan att någon annan parameter förändras. Det andra syftet med dessa axlar är också att möjliggöra att justera hela armens mass-tröghet i rotationsled. Denna egenskap skall matcha pickupens kompilans (mjukhet) i horisontal-planet, vilket behöver provas praktiskt med en testskiva.
Jag monterade även en tredje axel rakt bakåt. Tanke är att kolfiberröret (strax bakom vikten) senare skall kapas av, och att en liten vikt -även på denna axel, skall finnas för finjustering av nåltrycket. Varje axel är monterad med en planbricka av gummi. Detta för att bryta av energi-förflyttninar längs med armen. De flesta armar har denna typ av lösning genom en tunn gummi-packning, precis bakom tonarmslagret där motvikten sitter. Överst en låsskruv som låser hela motvikten i rätt läge mot tonarmen.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2024/07/04 11:01:19 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/07/04 : 18:08:22
|
Motvikten på plats
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2024/07/04 18:11:44 |
|
|
valvo
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2024/07/05 : 13:41:05
|
OJ ,vad fina foto !! Kolfiber arm-rör ,pilskaft ,golfklubba ,berätta gärna om material-valet . En del konstruktörer använder exotiska träslag, Schröder /Berlinta Diy-Audio: exvis tysken med de magnet-lagrade armarna .
|
valvo |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/07/05 : 18:09:04
|
@Valvo Det finns nog många kolfiberrör som funkar för detta. Dock är många av dessa ganska tunn-väggiga. Dessa rör beställde jag för många år sedan från Excel i Finland, just för att det skulle lämpa sig för detta. Det är ett väldigt styvt rör som inte flexar. Jag tänker att kolfiberskaftet från en innebandyklubba (koniskt) borde lämpa sig väl. Annars är ju trä det läckraste |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/07/07 : 21:02:03
|
Lite småpill med en ny lyft Cylindern med en snedställd bricka i botten. Tanken är att brickan skall agera som en glidyta
Cylindern och huset tillverkades av två aluminiumrör, som slipades/polerades till hyfsad passform
Själva lyftmekanismen är en bricka som när den vrider sig, trycker upp cylindern. Axel, navet och armen gjordes av en cykel-eker.
Lyftmekanismen monterad i huset
Klart, sånär som bågen som tonarmen ligger på. Lyftet blir i bästa fall halva hus-diametern. Det försvinner lite spel och kvar blir ca 3-4mm lyfthöjd. Iom att ytorna mellan de båda rören är stora, så tror jag man kan få en mjuk gång med lite fett, och slipper olja som kan vara svårt att få tätt.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2024/07/07 21:06:14 |
|
|
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2024/07/08 : 01:50:44
|
Tänk att det finns människor som gör verkstad av sina idéer! Tanke och handling i skön förening! |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/07/08 : 20:21:03
|
För mig är det lite terapi. En bubbla att gå in i där tid och rum stannar. Armen är som sagt ett experiment. Kanske är den för komplex. Kanske funkar det som i tanken såg så rätt ut dåligt i praktiken. Hur som helst så lär man sig av sina misstag. Vissa moment fungerade bra, andra mindre bra.. Men då kan kan ta med sig de goda erfarenheterna in i nästa projekt. Parallellt med denna komplexa arm, så tillverkar jag en enklare. Försöker lära mig på den komplexa, för att sedan skala bort det som jag anser vara överflödigt. Har tillverkat ett fast huvud som ser bra ut. Offset-vinkeln är ställbar, men jag har siktat på dryga 17 grader, vilket är geometrin för en radiell 12 tums arm, Hålet för arm-röret har även krympts något så det pressar på armen.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8632 Posts |
Posted - 2024/07/08 : 20:43:15
|
Ser bra ut. En fråga på ditt tidigare objekt med TDA1541. vad hade du för spänning före CCS och efter? Körde du 15mA/triodhalva? Jag råkade klicka hem ett billigt pcb som har opampar på utgången.men det vill inte jag ha.... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/07/08 : 20:59:02
|
Om jag minns rätt så har jag ca 110V B+ och ca 12mA per triod. Jag använde bara ett 6922-rör. Dvs en triod per kanal |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Schack
Member
269 Posts |
Posted - 2024/07/12 : 22:31:04
|
som alltid gör du superba jobb
|
Varför köpa något.när man kan bygga det själv. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2024/07/16 : 15:55:24
|
Ja gillar unipivot armar. De där kommer å bli riktigt bra. Å de e intressant att du bygger en förenklad variant åxå. Maywhare har en rund motvikt m hålet offcenter. Den fixxar nåltrycket å balansen på armen samtidigt, |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/07/16 : 16:37:23
|
Problemet med de flesta unip-armar är att de är svåra att finjustera. De flesta (t.ex den Clear Audio Unity som jag har i dag) har en off-center motvikt. Justerar man azimimut så är det nästan omöjligt att inte påverka andra inställningar samtidigt. Jag vill ha en arm där varje frihetsgrad är isolerad till en egen justering. Azimuth skall då ha en egen justering, som enbart påverkar denna vinkel. VTF skall justeras med en egen, osv. De 7-frihetsgraderna är ju de basala inställningarna. Sedan finns de dynamiska. T,ex armens dynamiska massa
Zenit är i praktiken samma justering som offset vinkeln, vilket justeras i huvudet ovan. Azimuth är faktiskt inte så känslig (som det ofta målas upp) om man använder en modern nålslipning (t.ex Fine line), men här vill jag ändå kunna finjustera denna separat från motvikten. Azimuth är möjlig att mäta elektriskt, vilket man inte nyttjar om denna justering inte isoleras från andra. VTA (eller Rake-vinkeln). Uppmålas ofta som ohyggligt kritisk. Och ofta förses armar med en mickrometer-justering av denna. Rakevinkeln mäts över huvud taget inte vid gravyren, men man brukar anse att den hamnar mellan 90-92 grader. Dessa okända två grader motsvarar 8mm ändring av arm-fot höjden på en 9 tums arm. Så i praktiken så behöver inte denna justeras alls noggrant, och ändå ligga inom acceptabla variationer, Zenit är den svåraste vinkeln att benästra. Den har störst spridning och är samtidigt svår att mäta. De dynamiska parametrarna (vertikal- och horisontell- massa) går att mäta hyfsat med många test-skivor som resonans.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2024/07/17 10:10:55 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8632 Posts |
|
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2024/09/10 : 00:24:38
|
Mycket intressant experiment. Jag tror att det krävs grundläggande skicklighet och ganska mycket tur för att få det riktigt bra. I slutändan gäller det att avbryta korrigeringarna innan man tappar det. Lite till, lite till, lite till men inte mera nu. För det där sista krävs att man vet när man ska lägga av och att man har tur. När man gör som du kan man hålla på tills man tycker att det är bra eller att det är dags för omtag. Jag har haft ofantlig tur en gång med en Mörch UP4 och Goldring 900IGC. Det kommer jag aldrig att kunna upprepa. Trist att jag inte kattsäkrade... |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2024/09/10 : 11:26:20
|
Här händer det saker när man gör andra saker, som vanligt är bygget väl genomfört och väl förklarat.
En bra lösning på unipivots azimutrörelse har Stax gjort på sina tonarmar där man har ett liknande axiellt lager med endast två kulor som följer med tonarmens sidorörelse men har full rörelse i vertikaled, motvikterna är där för att motverka den rörelse som uppstår när nålröret rör sig i spåret det påminner om en tagentialarm. Naqref tyckte att det var den mest intressanta tonarm han hade sett, länk lägger jag här https://www.vinylengine.com/library/stax/ua-9.shtml |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8632 Posts |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/09/13 : 15:05:20
|
@Ryssen Mitt I/V- utgångs-steg är snarlikt Ryanjs. Men enbart med det första steget (Anod-följaren). Zut hamnar då med ett 6922-rör kring 2,5KOhm, vilket funkar bra hos mig. Denna koppling kom Thorsten upp med -06, så den är väl beprövad Jag har dock likt Ryanj aktiv anod-last i stället för Thorséns 160H drossel.
Det här med 1541-kort för 50Hz DEM låter intressant. Jag har ju lött dit de 14 avkopplings kodningarna direkt på 1541-benen. Men om man skall använda 50Hz DEM så måste dessa vara större. Och då behövs ett luftigare pcb. Dessutom känns det lite smäckigt att löda på moderkortet i cd-spelaren. Det skulle bli mer rejält att ha ett separat 1541-kort.
Just nu är all hifi nerpackad, då jag står mitt i en flytt. Det blir nog inget diy fören tidigast i vinter |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2024/09/14 : 00:12:18
|
Här e åxå en cool arm.
Flytt!! Inge kul. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2024/09/14 : 12:50:05
|
Nån har ju tnkt till men de här e nåt som borde gjorts av jappsar lr schweitzare istället |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/09/18 : 10:07:05
|
Tonarmar har nog alltid varit lite av en hexbryggd. Den ena med en unikare lösning än den andre. Dock utan att man kunnat förklara, mer än i mycket trubbiga argument, varför den skulle vara så bra. Visst så finns en teoretisk fördel att undgå LTA-, VTA-, Zenit- och andra vinkel-fel. Men man glömmer då hur små krafter och rörelser det handlar om. En tangentslag-arm är ju ett exempel som teoretiskt är mycket nära det ideala. Att puppan läser av exakt så som gravyren ristades. Men med ett nano-meter perspektiv, så tillför även denna typ av arm avvikelser. Är den korrekta rätvinkliga pickup-placeringen verkligen så korrekt? Och om så var. Är detta så viktigt, då dessa armar alltid får stylus att trycka lätt på skivspårets ytterkant. Jag säger inte att så inte är fallet. Dock har alla tonarmar brister. Och vilken av dessa som har störst påverkan är svårt att sia. Jag är nog beredd att hålla med Abbot. Det handlar nog om tur, att de brister en att besitter är av typen som inte degraderar upplevelsen av ljudet. Eller på annat sätt uttryckt. Vi har inte full kontroll på hur alla dessa egenskaper interagerar med varandra.
Ett minimalt vinkelfel (pickupens ofsett-vinkel) är lätt att marknadsföra. Den vertikala vinkeln (VTA eller Rake) likaså. Men i praktiken.., Vinkelfelet av pickupen är faktiskt av ganska låg betydelse, då en avvikelse av denna ger en låg/jämn övertron. Vilket vi i princip inte hör. Till exempel VTA har på senare år nästan lyfts till skyarna som oerhört viktig, med inte sällan mickrometer-inställningsmöjligheter på arm-basen. Men Rake-vinkeln vid gravyren ligger inom spannet av 90-92 grader, vilket med en 9 tumms arm skulle motsvara en VTA-justeringsvariation på ca 8mm!!! Så varför skall man kunna justera in sin arm med en noggrannhet på 1/10 mm när gravyren från en skiva till en annan nominellt har ett spann på 8mm?
Man ställer inte ens in gravyrnålen efter en bestämd vinkel. Men justerar denna efter när chippet (skräpet) som bildas av rest-materialet som skapas bort viker av uppåt, utan att skada gravyr-ytan. Detta brukar ligga på 90-92 grader.
Trenden är ju annars allt rigidare armar. De är allt stummare och noggrant kontrollerade i flex, glapp och vinklar. Men jag känner ofta en olust, när man förlitar sig på komplexitet för att lösa problem. Även om en stum arm i teorin är bra så lyfter den andra tillkortakommanden.
Zero-armen har en god grundtanke. Och grunden har sedan förädlas av Thales (Schweiz). Men frågan är om det den löser (pickupvinkel/zenit) inte tillför andra problem i stället. Det blir många leder. Samtliga av dessa har sina brister om man tittar tillräckligt nära. Min arm ovan blev definitivt inte enkel. Och det rörliga skalet är nog ett lysande exempel på när en teoretiskt bra grej kommer ge 1000 andra (kanske än större) problem. Det var därför jag startade bygget av den andra, enklare armen. Att skala bort absolut allt som inte var nödvändigt. Börjar man tänka i nano-meter. När varje lager. Hur fint det än må vara, har ett glapp, en friktion, en massa, kul-rassel mm. Då blir det till sist ett uni-pivot lager eller något annat ultra-enkelt kvar. Så få detaljer som kan degradera resultatet som möjligt. Well tempered-armen som ligger i ett silikon-bad tror jag är en bra arm. Den är ful som stryk och när silikonet börjat kleta av sig på skivor och annat så känns den ju lite B#8230; Men den är enkel och den undgår många av de dolda tillkortakommanden som high-tech-armar har.
Thales
Well tempered
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2024/09/19 12:42:20 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/09/22 : 08:06:29
|
Tonarmar har nog alltid varit lite av en hexbryggd. Den ena med en unikare lösning än den andre. Dock utan att man kunnat förklara, mer än i mycket trubbiga argument, varför den skulle vara så bra. Visst så finns en teoretisk fördel att undgå LTA-, VTA-, Zenit- och andra vinkel-fel. Men man glömmer då hur små krafter och rörelser det handlar om. En tangentslag-arm är ju teoretiskt mycket nära det önskvärda. Att puppan läser av exakt så som gravyren ristades. Men med ett nano-meter perspektiv, så tillför även denna typ av arm avvikelser. Trenden är ju annars allt rigidare armar. De är allt stummare och noggrant kontrollerade i flex, glapp och vinklar. Men jag känner ofta en olust, när man förlitar sig på komplexitet för att lösa problem. Även om en stum arm i teorin är bra så lyfter den andra tillkortakommanden.
Zero-armen har en god tanke. Och grunden har förädlas av Thales (Schweiz). Men frågan är om det den löser (LTA/zenit) inte tillför andra problem i stället. Min arm ovan blev definitivt inte enkel. Och det rörliga skalet är nog ett lysande exempel på när en teoretiskt bra grej kommer ge 1000 andra problem. Det var därför jag startade bygget av den andra, enklare armen. Att skala bort absolut allt som inte var nödvändigt. Börjar man tänka i nano-meter problematik. När varje lager. Hur fint det än må vara, har ett glapp, en friktion, en massa, kul-rassel mm. Då blir det till sist ett uni-pivot lager eller något annat ultra-enkelt kvar. Well tempered-armen som ligger i ett silikon-bad tror jag är en bra arm. Den är ful som stryk och när silikonet börjat kleta av sig på skivor och annat så känns den ju lite B#8230; Men den är enkel och den undgår många av de dolda tillkortakommanden som high-tech-armar har.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/10/02 : 11:01:23
|
Tänkte visa en bild på den nya högtalar-konstellationen. Ut åkte Altec 604E Super duplex, och i stället monterades lättkonade 15 basar, 2 tums kompressordrivers i stora trictrax-horn. På toppen av dessa JBL 075-diskanter, Skillnaden är primärt att delning mellan bas/mellan- nu sker vid en lägre frekvens än tidigare, samt att det nu är ett 3- mot tidigare ett 2-vägsystem.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2024/10/02 11:18:02 |
|
|
Topic |
|