HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio Evidence
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/29 :  03:19:23  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Morel är väl en engelsk tillverkare??



Näpp. Israel och USA är ursprungsländerna - men jag tror tillverkningen ligger nere i USA för tillfället.

"In 2001, a feud broke out between Morel USA, and its parent company in Israel. The confusing result of this is that the two separate companies have established separate distribution channels, each using the Morel name. The good news is that all of the classic Morel drivers are available from both company's distributors. The bad news is that all of the newer drivers are proprietary to one or the other and are therefore only carried by that company's distributors. To date, I have primarily received recommendations for the classic Morel designs, with the exception of the two new Supreme tweeters."
Citat från LDSG.


MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/29 :  06:53:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
"Råmaterialet" är väl vanliga Dynaudioelement som Morel moddar och förbättrar våldsamt?

Vad sjöng han Afzelius? - - - Vem dom utvalda skall bomba nästa gång?- - -

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/29 :  09:45:46  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Det finns åttatummare, och så finns det Dynaudios åttatummare

De kan spela starkt och dynamiskt så det räcker, kan jag intyga. Jag lyckades få Jan Ardstål på Tonkraft att höja ljudet en stund på Arkenmässan 2000, och det var inga problem att få lågbasen att kännas i njurarna, den saken är säker.

Jag har lyssnat på dessa högtalare vid ett par tillfällen, inte bara på mässa, utan också i butik. Som alla högtalare så påveras de mycket utav vilket rum de placeras i, men några kortfattade omdömen är som följer:
Dynamisk svängrum: det bästa jag hört.
Renhet: det bästa jag hört.
Neutralitet: det bästa jag hört.
Stampa takten-faktor: det bästa jag hört.

När det gäller stereoperspektivet och den rumsliga realismen så har jag inte hört dem prestera så där riktigt extremt bra, utan bara "mycket bra". Jag tycker också att den djupaste basen i oktaven 16-32 Hz skall finnas med, men upplever inte att Evidence klarar detta. Två kraftiga subwoofers rekommenderas, till den som har tänkt köpa ett par ;)

Det jag upplever som dessa underbara högtalares främsta förtjänster är upplösningen och friheten från allt vad distorsion heter ifrån mellanbasen och upp till den fantastiska diskanten. Lyssningströtthet är bara att glömma.

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?*



Men lyssnade du inte på dessa med fyra stycken Contour-basmoduler? Det borde ju fungera mycket bättre än bara Evidence själv. Låt mig förklara vad jag menar med "bara fyra åttor" per sida.

Det är ju trots allt så att på en högtalare som kostar så mycket vill man ha en fullständigt fullregistrig högtalare. Med åttor som är placerade "in i rummet" kombinerat med en avstämningsfrekvens om 27 Hz begränsas ju djupbasförmågan lite jämfört med t ex fyra stycken contour-subbor som är placerade längs bakväggen. Eller något ännu grövre.

Däremot räcker ju fyra åttor ganska långt i registret 80-600 Hz, högtalaren är alltså anpassad till subwoofer!?

Att högtalaren i praktiken troligen är kapabel till att sopa mattan med allt man hört är ju en annan historia...

Siegfried Linkwitz hävdar att han upplever att en högtalare med d'appolito arrangemang likt evidence ger bättre höjd i djudbilden än en högtalare som t ex Dynaudio Contor 1.3 SE. Vad säger ni om detta? Tycker inte det borde vara så, men har inte haft möjlighet att släpa in två meter höga högtalare i lyssningsrummet för att testa...

mvh
Jonas Persson

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/29 :  21:29:12  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har oxo hort dom i en butik i hamburg =) lyssnade forst pa b&w nautilus snackorna alltsa och sen pa dynaudio och visserligen olika kringutrustning men dar hade b&w inte mycket att hamta hmm detta kommer lata som nagot ifran hemmabioforum men nar jag bad honom spela pa dynaudio sa borjade han med pink floud laten ifran the wall som borjar med en helikopten och det var rent ackligt att lyssna pa det jag vande mig om och kollade efter hogtalarna och dom ar ju inte direkt sma hehe tvakanals surround det har val visserligen inte sa mycket med hifi att gora men en frack upplevelse iaf

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/07/29 :  21:41:57  Show Profile Send Mattias a Private Message
Kul upplevelse

Mvh Mattias

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/29 :  21:52:18  Show Profile Send ekman a Private Message
mycket =) vill man ha monsterstor ljudbild sa bor man definitivt lyssna pa dom hogtalarna

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000