HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordbrum mellan Amplifix & hembioreciver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/07/26 :  14:45:14  Show Profile Send Niclas a Private Message
Hur skall jag släcka ut jordbrummet mellan hembioförst. & stereoförstärkaren?
Från pre-out från min Denon AVC A10SE hembioförstärkare, till tape in på Amplifixen har jag Supras EFF-I.
Allt i anläggningen är jordat utom hembioförstärkaren ( tydligen är alla hbförst. ojordade !? ).
Jag har gängat en M4 i chassit på Denonen & kopplat RK 1,5 till jorden på en stickkontakt med ngt bättre resultat, men dock brum kvar.
Kan ( skall ) man länka ihop systemjorden, förstärkarena imellan, eller borde det räcka med chassijord ?
Tacksam för tips !
Mvh

PS! Innan jag jordade Denonen, mätte jag mellan chassi & vägguttagets jord & fick 130V resp. 70V när jag skiftade nolla/fas. DS



Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/26 :  15:06:01  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Har inget svar, men min Yamaha DSP-AX1 är jordad.



Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:22:34  Show Profile Send Niclas a Private Message
Nja, fimpa jorden är jag nog måttligt intresserad av då jag har småbarn, samt olagligt. Jordat i jordat rum gäller, om det inte är extraisolerat.
När jag kopplade så var inte antennen med, då jag endast använde DVD.
Tidigare när jag endast hade hembio var det aldrig några "brum"problem, trots sattelitmottagare, marksänd mottagare eller ktv-dekoder etc.
Finns det verkligen galvanisk avsliljare på "interconnect-kablar" ??
Mvh

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:53:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Du kan få rundgång mellan apparaterna då man har jord även genom signalkablarna. Det bästa om man ska ha allt jordat, är att endast den apparat med störst nätdel, dvs. förstärkaren är kopplad direkt till elnätets jord och alla andra apparater är förbundna med en jordtråd från schassiet till förstärkarens shassi. Men det krävs att man vet vad man håller på med, så att man inte missar att jorda en apparat i samlingen på rätt sätt. I det fallet är det bättre att ingen apparat är jordad.

Jorm
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/07/26 :  18:24:10  Show Profile Send Niclas a Private Message
Bamsefar:
Att koppla ur "en & en" tills brummandet slutar har jag försökt u.res.
Jag har en balanserad anslutning mellan Cdfix & Amplifix.
DVDspelaren är kopplad coaxialt till hembioförstärkaren, som i sin tur driver center & bakkanal.Pre out från ovanstående till Amplifix tape in, som kopplar förbi försteget & används som rent slutsteg till fronthögtalarna vid biolyssning.
På så vis tänkte jag komplettera hifi & hembio utan att möblera med femtielva högtalare.

Jorma, ditt tips skall jag testa när ungarna lagt sig.
Och jag har allmän elbehörighet, så jag fixar säkert det
MEN då sammankopplas chassijord, inte signaljord !?
Mvh


Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  19:04:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Nja, fimpa jorden är jag nog måttligt intresserad av då jag har småbarn, samt olagligt. Jordat i jordat rum gäller, om det inte är extraisolerat.


Att fimpa joren i själva apparaterna är inte olagligt. Det är fullt lagligt däremot så är det olagligt att göra det i vägguttagen...

Lagstifningen är rätt kul. Jag får konstruera och tillverka en apparat för fast installation men jag får inte koppla in den eftersom jag inte är behörig. Men jag kan ge anvisningar till den som kopplar in apparaten hur det ska göras....



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/26 :  19:33:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:


Jorma, ditt tips skall jag testa när ungarna lagt sig.
Och jag har allmän elbehörighet, så jag fixar säkert det
MEN då sammankopplas chassijord, inte signaljord !?
Mvh





Ja, då vet du vad du håller på med. Signaljorden ska du inte koppla samman. utan det är chassijorden. Och försök att koppla in jorden i chassit på apparaterna, så nära nätkabelansluningen som möjligt, speciellt på förstärkaren. Då får ev. läckströmmar eller inducerade strömmar kortare väg ut till jordpunkten.


Jorm
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/29 :  10:18:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Jorma kan sin jordning. Den saken är säker.

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/07/29 :  12:11:23  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag tackar ödmjukast för alla svar & vill meddela att Jorma hade lösningen.
Nu provade jag förvisso provisoriskt & brummandet minskade.
En varaktig lösning blir när vädret (läs familjen) tillåter.


Mvh

PS! Bamsefar >> B&W CDM7, ej aktiva. DS!

Edited by - Niclas on 2002/07/29 12:13:1
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/07/29 :  20:32:49  Show Profile Send Niclas a Private Message
Det luriga i mitt fall var att hifianläggningen inte brummar alls, samt hembion separerad från hifi, brummar inte alls iheller.
Men, som jag skrev, att alla(?) hembiorecivrar är ojordade & då uppkommer en "flytande" jord av induktion etc.
Jag tror dock att jag lyckats övertala frugan om att köpa ett par "snygga" fronthögtalare till hembion & då blir det separerat & utan brum.
Det blir lite trångt, men vad gjör man inte för välljud ?
Mvh i sommarvärmen

PS! Det finns några bilder på:
http://www.minhembio.com/show.asp?user=niclas




Edited by - Niclas on 2002/07/29 20:33:4
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000