HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bästa DIY högtalaren under 10 000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/07/26 :  12:08:17  Show Profile Send Margaux a Private Message
Hej,

Är det någon som kan rekommendera en DIY stativ högtalare för 5 000 till 10 000 inklusive allt?

Margua

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/26 :  12:15:49  Show Profile Send matson a Private Message
Vad skall du para den med för elektronik?
Vad menas med "inklusive allt", skall det vara färdiga lådor eller bygger du dom själv?
Vilken typ av ljud föredrar du?
Hur långt ner i basregistret behöver dom gå?

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  12:29:12  Show Profile Send Nagref a Private Message
LTS-2v-f1 kanske. Finns på Hifi-kit.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/26 :  13:08:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Två seas basar och en Focaldiskant skulle jag bygga.
Typ de som finns på hifikit som färdiga byggisar..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/26 :  13:33:04  Show Profile Send mag a Private Message
Varför inte http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=919 skulle nog jag ha köpt i nu läget.



//Magnu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/26 :  19:08:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du köper kit på Hifikit.se så bygg lådan själv. Lådan som dem säljer är av dålig kvalitet.

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/07/26 :  19:33:45  Show Profile Send Margaux a Private Message
Min tanke är att använda dem som bakhögtalare högtalare i en 5.1 setup som idag består av Tag Mclaren utrustning. Idag använder jag små dipolar från Canton som i och för sig fungerar bra för film men som mest stör när jag lyssnar på musik i flerkanal setup. Neutralitet och upplösning är nog det som jag prioriterar mest framför bas eftersom jag har en subwoofer (som jag för övrigt med framgång använder till mina fullregisterhögtalare i stereo)

Dessutom skulle det vara kul att prova¨på att bygga något själv. Om det blir bra kan jag tänka mig att prova på att bygga frontar...



Margua
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/26 :  19:46:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

tänk på att det kan vara tricky att blanda olika
högtalare, klangmässigt, inte minst när det gäller
centerkanal, kan vara mycket känsligt.



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/07/26 :  20:23:32  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har byggt ett par smålådor med Scabspeak 15w bas och 9700 diskant.
X-coil, mox osv i filtret ... kostnad inkl allt ca 5.5 lök... låter trevligt enlig mej själv ...


De finns lite mer prsenterade på http://www.diyforum.net/

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/26 :  21:04:05  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Vad har du för frontar+center nu?

Med dina preferenser känns ju inte en av GoldenAge billigare "paket" helt fel.

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/07/27 :  21:20:54  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det är nog inte så många som hört mina frontar.

Jag använder Tags Calliopes med Basmodul samt deras center. Det var dock en lång resa innan jag fastnade för dessa som jag nu haft snart två år. Innan dess har jag ägt Canton RCL sen Canton Digital 2.1 sen B&W805N sen ProAcs stora högtalare.

Callioparna är uppbyggda av Aluminum bestyckade Vifa. De påminner lite om Dynaudio Contour samt Kef Reference (samma konstruktör) i sin spelstil. Subben är en Canton AS300.

Margua
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/28 :  11:21:06  Show Profile Send matson a Private Message
http://www.northcreekmusic.com/OkaraII/OkaraCabinet.pdf target= _blank http://www.northcreekmusic.com/OkaraII/OkaraCabinet.pdf /a Okara" target="_blank">Specialtillverkade Vifa element sitter det tydligen i enligt hemsidan, så varför inte bygga något med Vifa? br / br / Det finns ju flera intressanta konstruktioner som använder vifa! br / br / Först a href= http://www.northcreekmusic.com/OkaraII/OkaraCabinet.pdf target= _blank http://www.northcreekmusic.com/OkaraII/OkaraCabinet.pdf /a Okara, som kostar ca 3000 för elementen och 307$ för "resten" från Northcreek. Trä ingår inte.

Sen finns en annan lösnig på Okara på http://murphyblaster.com. Här är SS diskanten utbytt mot en Hiquphon OW1 och delningsfiltret får du köpa delar till och bygga själv. Samma låda som ovan(den är väldigt bra!!!)!

Sen finns det några modeller här som använder Vifa


Både epkpeng och micke(hifi) är billigare än Hifikit/Ljudia på elementen!

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/07/28 :  22:08:21  Show Profile Send Margaux a Private Message
Tack för tipset. Okara känns direkt som om det skulle kunna vara något. Dessutom i rätt prisklass. Jag skall läsa mer. Ritningen på lådan såg lite smått komplex ut vid en snabb anblick...

Margua
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  16:46:32  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Hej,

Är det någon som kan rekommendera en DIY stativ högtalare för 5 000 till 10 000 inklusive allt?

Marguax



Inte jag.

Skulle inte rekommendera stativare som bakkanaler alltså.

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

skärlock
Starting Member

49 Posts

Posted - 2002/07/29 :  18:09:26  Show Profile Send skärlock a Private Message
quote:

Inte jag.

Skulle inte rekommendera stativare som bakkanaler alltså.

Vh, Ing. Öhman


Vad rekommenderar du då ing. Öhman och varför anser du att inte stativare är lämpliga? Gäller detta för både film och 5.1-musik?

mvh Daniel

Go to Top of Page

freka
Starting Member

18 Posts

Posted - 2002/07/29 :  18:10:49  Show Profile Send freka a Private Message
quote:

Inte jag.

Skulle inte rekommendera stativare som bakkanaler alltså.

Vh, Ing. Öhman



Jag håller faktiskt på å (sakta men säkert) avsluta ett projekt med stativare som bakskramlare. Dock har jag hela tiden varit medveten om att de inte alls är optimala som surroundhögtalare - projektets huvudsyfte var att få lite bättre koll på konstruktionstekniken innan jag bygger ett par fronthögtalare.
För den som är nyfiken kan jag berätta att det är en liten 2-vägs stativare med 5.25" Vifa P13WH som "bas" och 1" D27TG-45 som diskant. Berättar mer när bygget är färdigt å fotograferat.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/29 :  18:18:05  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hehe...

ska också bygga ett par "surroundare" som start innan jag provar nya fronthögtalare. Kitet ligger i garderoben, inköpt hemma hos Olle Mirsch. Ska bara köpa MDF till helgen. Nu blir det av!

De är dock inte stativare. Ska placeras på vägg och ska riktas så att ljudet studsar mot tak eller vägg. Lutande tvådelad baffel. NG10 tror jag de heter.

Thomas



Edited by - Thomas A on 2002/07/29 18:18:4
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  19:08:36  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

quote:

Inte jag.

Skulle inte rekommendera stativare som bakkanaler alltså.

Vh, Ing. Öhman


Vad rekommenderar du då ing. Öhman och varför anser du att inte stativare är lämpliga? Gäller detta för både film och 5.1-musik?

mvh Daniel



Det kan man läsa om i mera detalj i min produktförteckning.

Men låt mig kort säga följande:

Jag tror ju inte alls på idén att för främre delen av sfären använda tre högtalare med 23 graders vinkel, men att för den återstående delen av varvet (316 grader!) bara använda två.

Allting blir fel. Man hör precis var högtalarna står (från två hål kommer ljud) man måste sitta i mitten om inte allting skall kantra åt sidan, och dessutom kommer nästan alltid bakkanalshögtalarna alldeles för nära lyssnaren om de inte är konstruerade för att sitta på väggar.

För dålig spridning brukar de ha också. Det är jätteviktigt att energikurvan är rimlig även i högsta diskantoktaven om atmosfären skall återges rimligt väl. Totala diskantenergin som skall ut i rummet måste vara väsentligt mycket större än hos en "normal" högtalare. Tvärtom mot vad man kanske kan tro låter surroundhögtalare med fallande energikurva i diskanten hårt och påträngande, medan de låter naturligt, luftigt och faktiskt mörkare(!) om energikurvan är rakare!

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/07/29 :  20:08:36  Show Profile Send Margaux a Private Message
Detta är intressant.

Anledningen till att jag tänkt använda stativ högtalare som bakkanaler är att min setup för DVD-Audio kommer att göras via DVI interfacet och därigenom klara av Bass-Management. Det kommer alltså att bli en riktig 5.1 uppsättning där basen i bakkanalerna kommer att gå via subwoofern även vid DVD-Audio eller DTS.

Dessutom rekommenderar bl.a. THX Ultra II specifikationen m.fl att man använder just stativhögtalare bak och dipoler på sidan (vilket jag dock endast avser använda för film).

Så min slutstats är att om bakhögtalarna kan gå ner till säg 50 Hz så borde det vara ok eller ialla fall minst lika bra som om man till exempel anväder Dynaudio Contour 1.3 SE med sub bas som front högtalare. De lägsta frekvenserna är väl dessutom inte så riktningskänsliga

Till sist. Min uppfattning är att korrekt inspelad 5 kanals musik inte skall innehålla några direkt placerade instrument i bakkkanalerna utan mest avspegla akustiken.



Margua
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  20:19:44  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

...Dessutom rekommenderar bl.a. THX Ultra II specifikationen m.fl att man använder just stativhögtalare bak och dipoler på sidan (vilket jag dock endast avser använda för film).



Visst, det gör dom, men ändå används en annan och mycket mera välljudande lösning på alla biografer...

quote:

Till sist. Min uppfattning är att korrekt inspelad 5 kanals musik inte skall innehålla några direkt placerade instrument i bakkkanalerna utan mest avspegla akustiken.

Marguax



Håller i princip med (även om naturligtvis varje kreatör av musik/musikinspelning skall få välja själv) och det är ett utmärkt argument för att man bör undvika att använda två brett placerade direktstrålare för det bakre ljudfältet. Sådana är urusla på att "avspegla akustiken" (reflexer och efterklang från lokalen).

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/07/29 :  20:24:50  Show Profile Send Margaux a Private Message
Skall jag tolka det som du förordar dipoler som bakkanaler i en 5.1 uppsättning?

Margua
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/29 :  20:46:05  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Nej ingalunda.

Sådana arrangemang är inte vanliga på biograferna. Har faktiskt aldrig sett dipoler på en biograf.

Detta ämne kan man läsa om i mera detalj i min produktförteckning.


i
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/07/29 :  21:13:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
Du vill uppenbarligen inte uppge vad du förordar i en 5.1 uppsättning så jag skall ta en titt din produktförteckning (som jag hittar var?)

Kan du hålla med om att argumentet mot att stativhögtalare inte är linjära (och därigenom låter behagligt) inte är aktuellt om man använder sig av korrekt Bass-management?

Margua
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/30 :  10:31:20  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Du vill uppenbarligen inte uppge vad du förordar i en 5.1 uppsättning så jag skall ta en titt din produktförteckning (som jag hittar var?)



Emaila mig.

quote:

Kan du hålla med om att argumentet mot att stativhögtalare inte är linjära (och därigenom låter behagligt) inte är aktuellt om man använder sig av korrekt Bass-management?

Marguax



Näe. Det har ingenting med Bass-management att göra.

Energikurveproblemen (om det var det du menade med "inte är linjära")är en egenskap som yttrar sig främst över 2 kHz, och massor över 7 kHz. En väl fungerande surroundhögtalare måste se helt annorlunda ut än en vanlig direkt(smal)strålande högtalare. Uppgiften är ju helt annorlunda.

Situationen hade varit en annan om standarden hade föreskrivit samma inkrement mellan alla högtalare (23 grader), men då hade det ju behövts 16 kanaler! Man får heller inte glömma att surroundhögtalarnas uppgift är större än så, eftersom de skall täcka in höjddimensionen också!

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2002/07/30 :  13:18:09  Show Profile Send LJN a Private Message
Bäste Ingvar Öhman!

Du har inget förslag på en liten och lättplacerad DIY-surroundhögtalare med inte allför dyra komponenter. Ska man sätta upp 4-6 st så drar det gärna iväg en del.... (har idag ett par LTS-2v-f1 som surround)

MVH/Lennart Jönsson

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/30 :  14:28:29  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Bäste Ingvar Öhman!

Du har inget förslag på en liten och lättplacerad DIY-surroundhögtalare med inte allför dyra komponenter. Ska man sätta upp 4-6 st så drar det gärna iväg en del.... (har idag ett par LTS-2v-f1 som surround)

MVH/Lennart Jönsson



Hej Lennart! 6 stycken behöver inte alls bli dyrt!

Men, det är inte lämpligt att fråga mig om sådana saker här på forum.

Den som är intresserad av Ino Audios produkter bör kontakta Ino Audio, t ex via email. Forum är till för allmänintressanta frågor, tycker jag.

i
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000