HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Minns ni första gången?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stefan N
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/07/31 :  14:11:31  Show Profile Send Stefan N a Private Message
...ni försökte bygga nåt själva? Där står jag nu, och efter lite gluttande på tidigare inlägg är det uppenbart att många här sysslar med rätt avancerade konstruktioner, både vad gäller elektronik och trälådor. Jag hoppas ni har möjlighet att sänka er nivå till nybörjarens ett par minuter utan att få alltför ont i huvet...

Jag har ett par prima Klipsch-högtalare, knappast det mest korrekta i hifikretsar, men snabba i vändningarna, stooor ljudbild & härligt klipp. Rockar fett, om uttrycket tillåts. Tillsammans med ett par små monoblock från MF och en riktigt bra CD-spelare så är jag visst nöjd med ljudet... men , men. Ni vet. Kan det inte bli lite bättre?

Alltså, Klipscharna har rätt ordentliga element monterade i vad som förefaller vara en faktiskt ganska risig låda. Element skruvade fast med träskruv direkt i spånskive-baffeln uppmuntrar inte direkt till att efterdra, om man säger. Så... vad tror ni om möjligheterna att bara bygga ny låda, och använda samma inkråm? Jag skulle vilja uppnå ett par saker:

Få upp baselementen lite från golvet, för att minska reflexerna. Allt annat lika, så måste det väl vara lådans volym som är det vikiga, inte formen (det går ju dessutom i högsta grad mode i utseendet, minns 80-talet när lådorna var betydlig bredare/grundare jämfört med dagens), alltså kan jag väl lika gärna bygga lite högre/slankare?

Bygga sluten låda. Basreflexen gör att högtalarna kommer ut lite opraktiskt mycket från väggen (låg WAF...). En högtalare har enligt min signifikante andre ingenting mitt i rummet att göra, och jag är benägen att hålla med. Alltså är jag beredd att byta lite bastryck mot möbleringmöjlighet - finns det nån tumregel för (på ett ungefär...) hur man bör förändra (öka, antar jag...) lådvolymen om man tar bort basporten?

En rustikare, mer resonansdöd konstruktion, med snyggare finish. Om jag har förstått saken rätt så ska man sträva efter en så styv baffel som möjligt, med resonansdämpning (gärna två lagers limmad mdf) i resten av lådan. Nåt sånt? Finishen blir väl bli vad man gör den...

Verkar det här rent allmänt som en jävligt dålig idé för nån som i princip aldrig snickrat nåt mer komplicerat än en fågelholk i träslöjden, eller är det bara att tuta och åka?

tacksam för alla tips!

mvh
stefan

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/07/31 :  14:32:40  Show Profile Send norman a Private Message
hmm.. om du tar bort basreflexen kommer nog basen rulla av alldeles för tidigt om du inte kan eq:a den... skulle nog rekommendera att du behåller basreflex fast att du sätter den på framsidan (sen skall den väl helst sitta ungefär på samma plats i lådan som i originallådorna, om dom nu placerat den optimalt..), du kan ju sen dämpa porten om du vill.
Bara att sätta igång att bygga!! blir det dåligt kan du ju alltid behålla lådorna du redan har..

Lycka till!

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/07/31 :  16:53:05  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:


Verkar det här rent allmänt som en jävligt dålig idé för nån som i princip aldrig snickrat nåt mer komplicerat än en fågelholk i träslöjden, eller är det bara att tuta och åka?

tacksam för alla tips!




Hej Stefan,

Jag tror nog inte det är en helt dum idé. Om man saknar snickar-erfarenhet eller riktiga maskiner så kanske det däremot inte är så lätt. Är man bara nogrann och planerar sitt arbete så brukar det dock gå bra ...

Jag sitter nämligen och funderar på exakt samma sak som du. Jag har en JBL SVA Center som jag i.o.f gillar ljudet i. Problemet är utseendet på själva lådan som stör mig ordentligt. Komponenterna som sitter monterade i lådan verkar helt ok, åtminstone om man ser till priset på de enskilda komponenterna (tweeter: $90, woofer: $150, delningsfilter: $70 = totalt $460 eftersom det är två woofers).

Jag tänkte skrota den nuvarande lådan och bygga en ny med exakt samma interna volym. Element, delningsfilter, terminaler, basreflexportar och dämpmaterial kommer jag återanvända från den gamla lådan. Det intern högtalarkablaget kommer jag dock byta ut mot nytt kablage av typen QED Genesis Silver Spiral. Dimensionerna på den nya lådan kommer nog bli lite större eftersom jag tänkte staga den bättre. Jag vill dock inte ändra front-baffelns storlek, så den nya lådan kommer nog att växa en aning på djupet. Materialet kommer nog bli 19 mm massiv ek. Front-baffeln kommer dock bestå av en 19 mm massiv ek-skiva som är ihoplimmad med en 22 mm spånskiva. Det gör att jag får en tjockare front-baffel på 41 mm, än resten av lådan.

Huruvida om ljudet blir bättre är svårt att svara på innan arbetet är utfört. Av denna anledning tänkte jag inte skrota den gamla lådan helt innan jag vet att den nya fungerar. Just nu så är jag dock så trött på den gamla lådan av tunn spånskiva och svart kontaktpapper att jag skulle kunna skrota den på en gång !!!

Lycka till med ditt projekt!



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000