HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rumsakustik igen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/31 :  18:48:55  Show Profile Send Tobias a Private Message
Följande fråga kommer ursprungligen från Hifi-forumet, "TacT RCS, TCS....?"-tråden. Eftersom det började bli lite off topic och det kan vara lättare att hitta till denna förhoppningsvis givande tråd om rumsakustik, väljer jag att fråga vidare i en ny tråd istället:

quote:
quote:

Jag har problem med en topp i frekvensgången vid 28 Hz. Den ligger drygt 20 dB över normal nivå. Jag använder en RCS för att dämpa den, vilket jag tycker fungerar bra. Hur kan man akustikt dämpa en sådan peak så långt ned i frekvens akustiskt? Jag håller definitivt med dig att det är bättre att åtgärda problem akustiskt än med RCS, men går det verkligen att fixa sådana problem akustiskt? Mitt rum är 5,4 x 4,2 x 2,13 m. Jag har inga estetiska krav på rummet, men jag måste få plats med något mer än en stor basabsorbent...

mvh Tobias


Helt lätt är det ju inte, men det första man bör fråga sig är "hur stor del av detta problem är ett problem?"

Vad jag menar med det är att alla mätbarheter inte är felaktigheter.

Efter din beskrivning gissar jag att du lyssnar på längden i rummet, att rummet har åtminstone en kortsida med mjuk vägg (spånskiva/gips eller liknande) och att du sitter mindre än 1,45 meter från väggen bakom dig.

Med dessa förutsättningar som grund är det enklaste förslaget jag kan komma med att bygga en dämpvägg bakom högtalarna och i denna bygga in en membranabsorbent.
. Sådana kan byggas mycket platta utan att förlora effektivitet, när de kan ha så smal bandbredd (så höga Q-värden) att de passar en fundamental längsresonans.

Du har väl inga fönster du behöver ta hänsyn till?

Vh, Ing. Öhman


Fantastisk! Ja, jag lyssnar på längden, ja, det är gips i mer än en vägg och ja, jag sitter mindre än 1,4 meter från bakväggen!

Är det genom enkelt resonemang du kom fram till detta, eller krävs det mycket gedigna förkunskaper inom akustik för att inse att det måste vara så? Om du har lust och tid att förklara är jag mycket intresserad av hur det gick till!

Jag har alltid fått bäst resultat med möblering på längden av rummet. Jag har gips i alla väggarna (13 mm med 50 mm gullfiber bakom). Taket är också i gips. Golvet är i betong med linoleummatta på. Jag bor i källaren hos mina föräldrar (jag studerar), så jag har bl.a. säng och skrivbord i rummet också. Jag kan möblera nästan hur som helst, så länge jag kan använda möblerna. I allmänhet har jag problemet att djupbasen brukar bli för kraftig, medan övre basen / nedre mellanregistret blir för svagt. Jag har tre små fönster (80 x 50 cm, BxH) precis vid taket. Ett fönster finns i vardera kortväggen, ett i den ena långväggen och en dörr i den andra långväggen. Jag har element under alla fönster. Det är nog inte omöjligt att blockera ett fönster och ta bort ett element om det skulle behövas

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med: "hur stor del av detta problem är ett problem?"
Jag upplever iallfall att det är för mycket energi runt 30 Hz, men man kanske inte behöver dämpa nivån så mycket som 20 dB. Eller hur menar du egentligen?

Vad skulle man kunna göra med mitt rum? Jag funderar på att bygga sidoväggsabsorbenter av "gältyp". Taket är väl svårt att göra något åt när det är så lågt, eller? Nu har jag sängen mellan högtalarna och lyssningsplatsen för att minska golvreflexen. Är det en bra idé? Tyget i täcket kanske absorberar så dåligt att det är bättre att ha ett bord eller liknande för att blockera reflexen istället?

mvh Tobias


Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/07/31 :  20:02:20  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Skrämmande slutsatser herr öhman drog där.. =) Jag skulle nog gissa på en hel del gedigen erfarenhet och kunnande i akustik är orsaken..

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/31 :  20:35:29  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Följande fråga kommer ursprungligen från Hifi-forumet, "TacT RCS, TCS....?"-tråden. Eftersom det började bli lite off topic och det kan vara lättare att hitta till denna förhoppningsvis givande tråd om rumsakustik, väljer jag att fråga vidare i en ny tråd istället:

quote:
quote:

Jag har problem med en topp i frekvensgången vid 28 Hz. Den ligger drygt 20 dB över normal nivå. Jag använder en RCS för att dämpa den, vilket jag tycker fungerar bra. Hur kan man akustikt dämpa en sådan peak så långt ned i frekvens akustiskt? Jag håller definitivt med dig att det är bättre att åtgärda problem akustiskt än med RCS, men går det verkligen att fixa sådana problem akustiskt? Mitt rum är 5,4 x 4,2 x 2,13 m. Jag har inga estetiska krav på rummet, men jag måste få plats med något mer än en stor basabsorbent...

mvh Tobias


Helt lätt är det ju inte, men det första man bör fråga sig är "hur stor del av detta problem är ett problem?"

Vad jag menar med det är att alla mätbarheter inte är felaktigheter.

Efter din beskrivning gissar jag att du lyssnar på längden i rummet, att rummet har åtminstone en kortsida med mjuk vägg (spånskiva/gips eller liknande) och att du sitter mindre än 1,45 meter från väggen bakom dig.

Med dessa förutsättningar som grund är det enklaste förslaget jag kan komma med att bygga en dämpvägg bakom högtalarna och i denna bygga in en membranabsorbent.
. Sådana kan byggas mycket platta utan att förlora effektivitet, när de kan ha så smal bandbredd (så höga Q-värden) att de passar en fundamental längsresonans.

Du har väl inga fönster du behöver ta hänsyn till?

Vh, Ing. Öhman


Fantastisk! Ja, jag lyssnar på längden, ja, det är gips i mer än en vägg och ja, jag sitter mindre än 1,4 meter från bakväggen!



Sådana facit gillar jag!!

quote:

Är det genom enkelt resonemang du kom fram till detta, eller krävs det mycket gedigna förkunskaper inom akustik för att inse att det måste vara så? Om du har lust och tid att förklara är jag mycket intresserad av hur det gick till!



Man kan, förhållandevis enkelt räkna sig fram till att det måste vara så - förutsatt att man besitter otroligt gedigna förkunskaper inom akustik!

quote:

Jag har alltid fått bäst resultat med möblering på längden av rummet. Jag har gips i alla väggarna (13 mm med 50 mm gullfiber bakom). Taket är också i gips.

Golvet är i betong med linoleummatta på. Jag bor i källaren hos mina föräldrar (jag studerar), så jag har bl.a. säng och skrivbord i rummet också. Jag kan möblera nästan hur som helst, så länge jag kan använda möblerna. I allmänhet har jag problemet att djupbasen brukar bli för kraftig, medan övre basen / nedre mellanregistret blir för svagt. Jag har tre små fönster (80 x 50 cm, BxH) precis vid taket.

Ett fönster finns i vardera kortväggen, ett i den ena långväggen och en dörr i den andra långväggen. Jag har element under alla fönster. Det är nog inte omöjligt att blockera ett fönster och ta bort ett element om det skulle behövas

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med:
quote:

"hur stor del av detta problem är ett problem?"


Jag upplever iallfall att det är för mycket energi runt 30 Hz, men man kanske inte behöver dämpa nivån så mycket som 20 dB. Eller hur menar du egentligen?

Vad skulle man kunna göra med mitt rum? Jag funderar på att bygga sidoväggsabsorbenter av "gältyp". Taket är väl svårt att göra något åt när det är så lågt, eller? Nu har jag sängen mellan högtalarna och lyssningsplatsen för att minska golvreflexen. Är det en bra idé? Tyget i täcket kanske absorberar så dåligt att det är bättre att ha ett bord eller liknande för att blockera reflexen istället?

mvh Tobias



Jaha, då är man ju nästan tvungen att svara.

28 Hz är en låg frekvens och inte alldeles trivial att dämpa. Jag har ju funderat några minuter nu, och tror inte membranabsorbent blir så bra. Jag skulle föreslå att du tar hand om problemet på endera av följande tre sätt:

1. Byt ledd och lyssna på tvären istället, och placera dig lite asymmetriskt i rummet. Då kommer resonansen att minska kraftigt, man det finns risk att du kommer att störas av en resonans vid en annan frekvens istället!

2. Bygg en rackarns fet (för att nå 28 Hz) dämpvägg bakom högtalarna. Den bör vara försedd med 3-4 dm glasull bakom, och därframför hålmasonite varvat med vanlig masonite. Regla sisådär 60 cm cc.
. Lagom proportioner mellan genomsläpplig och tät masonite är (från vänster till höger): 60 cm hålmasonite (från golv till tak) sen 3 meter vanlig masonite och till sist 60 cm hålmasonite igen, alltså vad som är kvar till högervägen.
. Klä till sist väggen med en ytabsorbent från varje sidovägg 1,2 meter in på dämpväggen. Vill du att det skall bli himla snyggt kan du klä alltsammans med något läckert tyg.

3. Tillgrip, med yttersta försiktigthet, insatserna från en parametrisk eq.
. Ställ in till 28 Hz, ratta in ett Q-värde om sisådär 4 och dra ned nivån kanske 5-8 dB.
Egentligen är det bättre att titta på tonkurvan "form" än på toppamplituden om man alls skall ta stöd av mätningar på lyssningsplats.
. Utan att vilja göra anspråk på att uttala en absolut sanning är det rimligt i ett rum som ditt att medelnivån under 50 Hz skall ligga ungefär +6 dB (det gör den nämligen om den framifrån anländande klangen är tonkurverak, men detta kan man inte mäta upp vid lyssningplats vid så låga frevenser!).

Vh, Ing. Öhman

PS. Om ditt rum varit 3 dm bredare hade jag utan att blinka föreslagit bara förslag 1
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000