HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Audio pro Ego 15
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/07/25 :  23:39:17  Show Profile Send matså a Private Message
Recension av Audio pro Ego 515 (komihåg att jag är ingen hembio/hifiguru och brukar inte skriva recensioner. Jag har inte mycket kunskap om ämnet utan är rätt och slätt mina erfarenheter av högtalarna)

Nu har jag haft mina Ego 515 i drygt fem månader och tänkte här ge Er en liten recension.
När jag hade inhandlat dem och tagit hem dem så lät jag dem stå brusa en dag (som jag fått besked att man skulle göra).

Vi börjar syna själva högtalaren fysiskt. När jag knackar på högtalaren så tycker jag det är rätt så stabilt i kabinettet. Högtalaren har ordentliga skruvterminaler istället för klämskit.

Vi sätter i Jean Michaels Zoolook. Här tar 515 fram fina detaljer, basen är bra och snabb. Men den är tyvärr lite lite tunn.

Sätter sedan på Peter Gabriels So. Här hör man Gabriels röst mycket bra, instrumenten hör man bra och detaljerat. Men återigen så är basen lite tunn.

Lägger i den senaste skivan från High Fidelity 65. Här blomstrar 515 ut fullständigt. När jag sitter och lyssnar på låt nummer tre så får jag ståpäls. Han som spelar kontrabas i början trodde jag var i mitt rum, sången är även den mycket bra. Jag skiftar till låt nummer fem som har lite trumpet musik, även här låter det som trumpetaren är i mitt rum. Över till låt nummer sex med saxonfonjazz, likadant här det låter som han är i rummet. I alla låtarna så kan jag förnimma mig var alla musiker sitter på ett ungefär. Vilket är bra för en sådan pass billig högtalare.

Jag skiftar skiva och sätter i en skiva med Klassisk musik, De fyra årstiderna. 515 spelar bra men ljudbilden kunde varit lite bredare men det är väl det man får med dyrare högtalare.

Över till lite hårdrock. Jag satte i Deep Purples Speed King. Här tycker jag 515 kommer lite korta. Här skulle högtalaren behöva mera jävla anama i sitt ljud. Men man hör musikerna bra och sången är bra. Det jag saknar är den där extra tyngden.

Men till Film då?

Sätter i Starwars The Phantom menace och finner att 515 panorerar ljudet bra tillsammans med Ego 313. Ljudet är mjukt och detaljerat. Skiftar till Gladiator och kopplar in DTS spåret. Ljudet här är fint och detaljerat. Även här saknar jag lite tyngd i basen.

Sammanfattning en mycket bra högtalare som spelar bra i all sorts musik, speciellt tyckte jag den lät väldigt bra vid Jazzmusik. Det som jag saknar är kanske mer tyngd i basen. Till film spelar 515 även bra men även här saknar jag lite tyngd. Men det är klart det kan man ju rätta till det med en sub både till musik och film.

Betyg
Musik: 4/5
Film: 4/5

Utrustning i testet är följande

Receiver: Proson 1800 RV DTS
DVD: Sony S-325
Högtalarkabel: Taralabs omni
Coaxialkabel: Profigold(200 kr klassen)

Obs obs! Jag vill lägga in en brasklapp. Jag är ingen Audiophil och detta är mina egna och ärliga synpunkter på Ego 515

Mats Åström

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/26 :  00:42:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Helt OK recension!

Man skriver vad man tycker och vilka lyssningsintryck man har av produkten. Du har till och med flera exempel på olika musikstilar och anger din kringutrustning.

Finns inget att klaga på. När vi kommer till ljudåtergivning finns inget facit

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/07/26 :  07:09:06  Show Profile Send matså a Private Message
quote:
När vi kommer till ljudåtergivning finns inget facit

Tack! Och vad menar du med ovanstående?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/26 :  07:40:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jo, jag menar att ingen annan kan säga: "där har du fel för de lät inte så när jag lyssnade på dem." Ett forum och dess innevånare kan heller aldrig säga vad som "egentligen" är rätt eller fel, som ett facit ungefär, eftersom det är DIN egen upplevelse du berättar om.

Det är ju lite tjusningen med en recension att näste man som lyssnar på samma produkt - även i samma rum och med samma kringutrustning - kan uppleva helt andra saker

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000