Author |
Topic |
|
hali
Member
374 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 21:07:54
|
Sony DVP NS9000 - Kombinerad DVD/SACD-spelare.
Grundintryck: Spelaren ser mycket bra ut och har en utmärkt byggkvalitet. Designen känns väldigt tidlös och är lätt att matcha in i de flesta system. Displayen visar dock all text lite förskjutet till höger, kanske känns som en småsak men man stör sig lite på att det inte är centrerat. Fjärrkontrollen känns lite "hypad" med en scrollknapp och en minimal display, dock fungerar dessa förvånansvärt bra. Fjärren klarar att styra en hel bunt Sony utrustning (tv mm.). Spelare tar dock ej vanliga RC5-koder. Inställningar görs lätt via OSD-menyer och en stor del går också att ställa från displayen (om man kör t.ex. SACD utan monitor.)
DVD-spelare: Bildkvaliten är utmärkt och om vi varit på rätt sida pölen hade spelaren varit glatt progresiv. Det finns en rad olika filter som påstår sig göra bilden bättre, min uppfattning är att man klarar sig bra utan dessa. Spelaren testades med både DD och DTS skivor och resultat var bra. Någonting som slog mig var att jag aldrig kände någon onödig slamrig bas, det kändes bara väldigt rätt med basljudet. Jag märkte inte några kapitel eller lagerbyten under de dagar jag testat spelaren men det går rykten om att lagerbyten skall ge ett litet "glapp" på 1 sec.
CD-spelare: Ja, det är väll här spelaren verkligen visar sin "kombi" sida. Det går helt enkelt inte att vara bra på allt. Ljudet var ganska stelt och lite vasst på vissa ställen. Kvinliga jazz-vokalister lät nästan lite skrikiga och jag bytte rätt snabbt tillbaka till min ordinare cd-spelare.
SACD-spelare: Till att börja med kan man ju säga till alla negativa "SACD-hatare" här på forumet att ingen kan med gott samvete beskylla SACD för att låta illa. De få SACD-titlar jag hade tillgång till lät alla väldigt imponerande. "Roger Walters - It's a miracle" lät helt klart bättre än på den nyutgivna samlingsplattan. Dock lät Razor toungh med Ricky Martin helt bedrövigt i multi-kanal (vilken nöt fick idén att ens mixa den i multi-kanal?). Den mjuka diskanten i M3orna fick verkligen tillfälle att glänsa med detta format. Något mjukare och lenare tror jag inte hört tidigare. Ljudet lät som raka motsatsen till hur CD-ljudet lät, all vasshet var som bortblåst. Min gissning är att SACD kommer bli en billigare genväg till välljud, dock kommer det nog dröja ett antal år innan vi får se inspelningar med riktigt bra kvalitet som hotar CD på allvar. Mycket gott hopp om formatet får man iallafall.
Slutsats: Jag rekommenderar er starkt att köpa denna spelare om ni i första hand är ute efter en bra DVD-spelare och samtidigt är lite sugna på att smaka på det nya SACD-formatet. Detta under förutsättning att du har en kapabel CD-spelare till att börja med.
Använd kringutrustning: - Hembio: Marantz SR4200, Wharfedale Diamond 8 högtalare och enklare Audioquest kablage. - Hifi: Arcam A85 förstärkare, Audiovector M3 Avantgarde högtalare samt Mirage M890i högtalare. Audioquest kablage.
Tack för ordet!
- Say's who |
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2002/07/19 : 00:19:36
|
AHA, du har M3 avantgarde, kan du berätta lite om dom, jag är intresserad av dessa högtalare nämnligen.
|
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 22:56:23
|
Jag hade själv en NS900 ett tag och delar Halis intryck av denna spelare. Hade den bara varit lite bättre på vanlig CD så hade det varit den bästa kombiprodukten för priset. Efterföljaren till NS-900 kommer dock till hösten! Jag bytte själv till en Pioneer 646A istället. Den var betydligt bättre på att spela vanliga CD och hade nästan samma bildkvalitet som Sonyn. DVD-A låter bra också förstås...
/Stefan
|
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/07/27 : 00:45:40
|
Progressiv bild ? Vad innebär det ? Och vad är Progressive Scan på DV kameran ? någonting genmensamt ? mvh s.p.
|
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/07/27 : 01:29:54
|
quote:
http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=8 http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=37
Tackar, orkade bara läsa ena men det räckte för att förstå det generella, men jag kanske missade det här med 100 hz tv, vad innebär det då ? själva PAL-kodningen andvänder iaf 25 fps....bilder per sekund allså, i själva verket 24.9 någonting men ändå =)...
mvh // s.p.
edit: kom på att det måste innebära att den bara ritar upp samma bild två gånger istället, för att ögat ska slippa flimmer. eller är jag ute och cyklar?
Edited by - Stefan Persson on 2002/07/27 01:32:1 |
|
|
|
Topic |
|