HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Glappkontakt i skivspelaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:03:40  Show Profile Send JMQ a Private Message
Jag har ett litet problem som jag hoppas någon vänlig själ kan hjålpa mig lösa. När jag spelar LP-skivor händer det att ena kanalen "lägger av". Oftast kan jag fortfarde höra musiken, men mycket svagt och med störningar. I bland avhjälper felet sig självt, ibland räcker det att man lyfter en aning på phono-kabeln.

Finns någon som kan ge mig ett tips på vad det kan vara för fel och hur jag kan fixa det?

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:12:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Låter som kabelbrott/glapp.
Byt kabel!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:46:15  Show Profile Send JMQ a Private Message
Jo, det är inte omöjligt att det kan vara så. Finns det någon som har tips på en bra kabel. Den skall sitta i en LP12.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:02:57  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tja ta du kan ju ta det hos en linn handlare ligger på ca 600kr om du inte skall ha den bätttre T.KABLE också hos linnhandlarna.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:04:07  Show Profile Send Hepcat a Private Message
har du kollat så att det inte är RCA honorna i förstärkaren som glappar kan vara det med.

www.selleri.de
Go to Top of Page

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:28:14  Show Profile Send JMQ a Private Message
Ja, jag har kollat RCA-honorna. Det verkar inte vara dem. Eventuellt kan det vara hanarna, men det verkar som om det är kabeln som år trubbel med. Det skulle dock vara konstigt om det är brott på kabeln, förstår inte hur det skulle ha uppkommit.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/20 :  14:15:05  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Ja du det är en bra fråga men det kan hända har själv varit med om det på hörlurs kablar.

www.selleri.de
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/20 :  15:45:48  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Möjlitgvis, obs möjligtvis, kan det vara nålen i PU:n som är brottsanvisad. Eller signalkabeln från PU(i tonarmen)Mindre troligt.
Jag råkade ut för det förstnämnda på min förra PU nämligen och det höll på att göra mig vansinnig innan jag upptäckte vad det var.

Annars är det nog som en del påpekat; tag med den till en Linn-handlare så får de kika på den. Det brukar fixa sig.

quote:
Originally posted by JMQ

Jag har ett litet problem som jag hoppas någon vänlig själ kan hjålpa mig lösa. När jag spelar LP-skivor händer det att ena kanalen "lägger av". Oftast kan jag fortfarde höra musiken, men mycket svagt och med störningar. I bland avhjälper felet sig självt, ibland räcker det att man lyfter en aning på phono-kabeln.

Finns någon som kan ge mig ett tips på vad det kan vara för fel och hur jag kan fixa det?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/02/20 15:48:03
Go to Top of Page

JMQ
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:09:53  Show Profile Send JMQ a Private Message
Har precis kollat. Det är troligt att det är som du säger, dvs pu:n som är brottsanvisad. Spelaren åker in till Linn för service och eventuellt byte av PU.

Tack för hjälpen!!
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:02:09  Show Profile Send lars a Private Message
Jag har haft liknande problem två gånger med min LP12.
första gången trodde jag att Pickupen hade lagt av, men det var en kallödning i DIN-kontakten under tonarmen. gick på garantin.
Andra gången hade det bildats oxid i DIN-kontakten. Det rättade till sig genom att dra ut kontakten några gånger.

Är numera ingen vän av DIN-kontakter. Vill hellre ha en kabel från Pickup till RCA på chassit.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:03:25  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Japp!
Trodde nästan det.
Bra att du fick ordning på grejorna.

quote:
Originally posted by JMQ

Har precis kollat. Det är troligt att det är som du säger, dvs pu:n som är brottsanvisad. Spelaren åker in till Linn för service och eventuellt byte av PU.

Tack för hjälpen!!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000