Author |
Topic |
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:33:14
|
Denna CDspelare, nu i version 2, höjs ständigt till skyarna på amerikanska chatten Audiogon.com. Det anses om och om igen som en av de mest välljudande CDspelare som finns (även om den tydligen har en del funktionsproblem) oavsett pris. Är det någon som har lyssnat på denna franska rörbestyckade CDspelare? |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 06:50:33
|
Ulf,
Inte så, att jag har lyssnat på denna, men tänkte att bifoga Enjoy The Musics onlinetest av Audio Aero Capitole 24/192 Mk. II, var så god:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0902/audioaerocapitolen.htm
Jag saxar smakprov:
quote: As with the Reynaud Offrandes, which appear to have similar sonic goals, the numbers do not tell much of the story here, since the Capitole II does not seem to as much interested in absolute information retrieval as in getting more of the sense of a "live" performance, for which Enjoy the Music has not yet devised numerical parameters.
In reviewing my ratings for the Naim CDS2, I blush a little at the numbers, which now strike me as affected by moderate grade inflation. I gave the Naim a 100 for imaging, which is too high. The Capitole II is superior to the Naim in imaging and in matters of spatial extension in all directions. The spatial qualities of the Naim strike me as entirely satisfactory but far from sensational, which the Capitole II's can sometimes be. The Naim seems to me superior to the Capitole in matters of tonality and in overall resolution. None of this, of course, matters a whit, if you prefer the overall results of the Capitole II.
|
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
markku
934 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 08:58:54
|
Ulf,
Beträffande Audio Aero, ta kontakt med Pondera i Malmö. Ponderas Showroom websida listar ju följande:
Acapella High Harlekin speakers Audio Aero Capitole MkII CD-player Theta Digital Dreadnaught power amplifier Audio Research LS-16 preamplifier PENAUDIO Rebel and Charisma speakers Dunlavy Audio Labs SC-I/AV speakers
http://www.pondera.se/rframe.htm
|
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
Edited by - markku on 2003/02/19 09:09:55 |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 09:43:18
|
Anders har en på Hifi-stället i Göteborg också. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 02:25:12
|
Hatoil har du lyssnat på Capitolen? Vet du vad Anders tar för den?
|
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 08:01:37
|
Pondera tar 72.200 för spelaren. |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 08:14:52
|
Anders sa 65.000:- till mig... bäst att ringa och kolla dock.
Är också lite nyfiken på denna maskin.. jag undrar hur den står sig mot en Wadia 861.
|
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 09:00:25
|
Är det MK II som säljs för dessa pengar, tyckte mig läsa i länken ovan att MK II skulle ligga på $8700 och det torde ju vara en bit över 65000 SEK. |
Linkan
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 10:08:34
|
OBS! Nedanstående data är hämtade från länken ovan, ej tillverkarens hemsida som jag inte hittar.
Total harmonisk distorsion är på 0,3%, vilket får anses som extremt högt för att vara CD-spelare. Det kommer garanterat att höras.
Sedan verkar det lite lustigt att högpasfiltret är olika för 44,1 kHz (-1 dB @ 7 Hz) och 96 kHz (-1 dB @ 3 Hz) samplingsfrekvenser på ingången. Det finns inga tekniska argument för att välja olika högpassfilter. PCM-systemet tillåter nämligen signaler ned till likspänning utan problem.
Sedan specar de även -1 dB @ 20 kHz (fs = 44,1 kHz) och -1 dB @ 48 kHz (fs = 96 kHz) vilket är konstigt på flera sätt. 1) Om det vore sant så är det extremt dålig frekvensgång med avrullning på 1 dB @ 20 kHz. 2) Oftast stämmer inte dessa värden med verkligheten, den kan mäta bättre än så. Finns det någon som kan länka till en test med uppmätt frekvensgång?
När de skriver "High quality IC analog attenuator" så är det en finess som finns på D/A-omvandlarchipet, även om det är en bra grej, så har de i alla fall inte utvecklat den själva, det är en slags "på-köpet-finess" som man får om man väljar den DAC:en.
Själva DAC:en är någon slags enbit som Analog Devices fantasifull döpt till "Multibit Sigma-Delta modulator". I lyssningstesterna jag gjort har det visat sig att äkta multibitsdacar i genomsnitt presterat långt bättre än enbitsdacar. Det var ett generellt uttalande och denna produkt behöver alltså inte vara dålig för det, på just den punkten.
Johan L. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
markku
934 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 10:18:07
|
quote: Originally posted by Knoppen
OBS! Nedanstående data är hämtade från länken ovan, ej tillverkarens hemsida som jag inte hittar.
Johan L.
Nej men Knoppen då! Du måste använda lite mera fantasi och initiativ. Adressen är ju rätt enkel, eller vad:
|
|
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 11:08:05
|
Förstår inte riktigt karaktäristiken chat angående Audiogon som den som startar tråden gör. Audiogon är en marknadsplats där man i och för sig kan göra fynd, men med viss risk. Skall inte överdrivas men det händer att folk blir blåsta. Å andra sidan kan man hitta saker som är mycket billigare än i butik. Till saken! Produktbeskrivningarna på Audiogon är ofta något av det mest hypade jag har sett. Allting beskrivs som otroligt bra, unbelievable, extreme, stunning etc.
|
|
|
s.m.f
Member
1003 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:49:23
|
quote: [i] Till saken! Produktbeskrivningarna på Audiogon är ofta något av det mest hypade jag har sett. Allting beskrivs som otroligt bra, unbelievable, extreme, stunning etc.
Instämmer till fullo, inte mycket att överhuvutaget höjja på ögonbrynen av om man läser det där... |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
|
|
s.m.f
Member
1003 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:50:36
|
även om just denna spelare kanske är jätebra, det säger jag inget om. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
|
|
pnd
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 16:35:59
|
Förklaring när det gäller Audio Aeros priser. Priserna beror på SEK/EUR kursen. Audio Aeros rekommendation för Capitole MkII listpris i Europa är EUR 7 680.
Mvh Jarmo
___________________________________ Pondera Råkritegatan 4 212 36 Malmö http://www.pondera.se/ E-mail: info@pondera.se |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:32:55
|
Anders47: Audigon har forum också, det är säkert där den är hypad, inte bara i annonserna.
ulf: Jag har inte hört den och vet faktiskt inte om det är en mkII heller. Men Anders där brukar ha det senaste. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
|
Topic |
|