HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lurad på Konfetketen, flåt Canton mena jag!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tobbelobbe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:09:41  Show Profile Send tobbelobbe a Private Message
Har köpt ett par nya golvare "Canton LE 107". Ifrån att ha haft ett par Proson Conquest 66:or trodde jag mig göra ett riktigt lyft men men. Mina Canton låter otäckt skrikigt och vasst, absolut inget behagligt välljud. Må så hända att det är betydligt mer detaljerat ljud i Canton än i Proson men de är inte behagligt när högtalarna skriker som en stucken gris! Är det någon mer som har eller haft samma högtalare? Samma erfarenhet? Ska det låta så här för 5500:-? Får inte byta eller lämna tebax dom så det här misstaget får jag leva med resten av mitt liv!=( Hifi är roligt ibland ganska ofta... men inte jämt *suck*! =)

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:14:21  Show Profile Send ekman a Private Message
är dom helt nya??? isåfall lugnar dom nog ner sig om du ger dom lite tid... däremot så brukar canton nästan alltid låta ljust

lyssnade du inte innan du köpte??
Go to Top of Page

tobbelobbe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:16:40  Show Profile Send tobbelobbe a Private Message
Jo men mestadels på hemmabio och där har jag inget att klaga på! Usch vilken miss!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:19:07  Show Profile Send ekman a Private Message
iochmed att du inte svarade så antar jag att dom är helt nya? isåfall så kan du kallt räkna med att dom kommer lugna ner sig ju mer du spelar på dom

vad spelar du på för övrigt? canton kan låta rätt så illa om man parar dom med lite ljust klingande elektronik
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:21:18  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Canton tar ganska lång tid på sig innan det börja låta bra, så ge dom lite tid!
Go to Top of Page

tobbelobbe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:21:49  Show Profile Send tobbelobbe a Private Message
Har inga hightec prylar men förstärkaren är en Sony VA8ES och cd-spelaren en pioneer (billig sak)!

Go to Top of Page

tobbelobbe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:31:41  Show Profile Send tobbelobbe a Private Message
Det finns alltså hopp för dom ännu? Kan dom alltså förändras så mycke i ljudkaraktär? Nu är det totalkatastrof... funderar starkt på att sälja dom!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:33:32  Show Profile Send ekman a Private Message
ja dom kan förändras rätt så kapitalt ge dom ett par hundra timmar låt dom stå och spela på repeat när du är på jobbet osv =) så ska du se att det blir bättre
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:34:54  Show Profile Send dajz a Private Message
har du spelat in dom?? räkna kallt med 200h har jag hört från andra som köpt canton
Go to Top of Page

tobbelobbe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:41:00  Show Profile Send tobbelobbe a Private Message
"har en bas som får en att lyfta av gallret och leta efter dolda baselement!"

Känns lite överdrivet faktiskt, basen i canton är inte så man flyger bakåt precis! Sub-basen ger inget heller *suck* måste vrida upp den på maxvolym för att den ska gå igång! Verkar väldigt konstigt...
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:45:06  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Läs vad de andra skriver.. Det tar TID att spela in ett par nya högtalare, basen kommer, med djup och dynamik bara du spelar in dem. Jag brukar sätta högtalarna tätt rakt mittemot varandra, fasförskjuta ena genom att koppla + - fel på ena. Då hjälps de åt att suga/trycka elementen och mjuka upp gummit i kanterna av elementen. Sätt sedan på en juste basfylld cd, häng en filt över och spela på. Mina Dali gick i 2 dygn i sträck. Efter fanns det en DJUP bas som först lät skit! Efter ytterliggare en vecka var de en dröm för örat.

Stå på dig och spela mera, det lönar sig......

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/18 21:47:50
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:48:53  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det är svårt att säga direkt vad som kan vara "fel" på dina knapphändia data. Det kan vara att högtalarna är ljusa. Det kan vara att uppställningen inte är optimal. Det kan vara en omställningsfaktor från en högtalare till den andra, vilken som är mest korrekt är svårt att säga. Kan ju varit så att dina tidigare varit något beslöjade i diskanten och att dina nuvarande är något ljusare än vad de borde vara. Sammantaget gör att de blir ljusare. Inspelning tror jag mindre på, även om det kanske kan påverka något. Dina öron spelas ju också in.

Men om man inte gillar dem från början tror jag nog att det är bäst att byta.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:07:03  Show Profile Send Anton a Private Message
Jag har lyssnat på LE 107 i butik. De lät fruktansvärt vasst, var så när omöjligt att lyssna på en hel låt. De högtalarna var inspelade och det spelades på skiftande elektronik, men vassheten var bestående.

I samma veva lyssnade jag även på JMlab Chorus, Infinity alpha 40 och KEF Q5. Ingen av dessa var i närheten av den sylvassa diskant som Canton levererade.
Inspelning kan säkert till viss del bota vassheten, men den kommer nog aldrig försvinna helt.

tobbelobbe:
-Varför kan du förresten inte lämna tillbaka dem?
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:08:12  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Det kvittar nog nästan vilken seriös hifi-högtalare du kommer att skaffa. Nästan allt kommer att låta ljusare och tunnare än vad ett par proson gör. detta innebär inte att det är fel på dem för det. Men proson(genexxa och JWS kommer för övrigt från samma tillverkare) är kraftigt beslöjade i sin karaktär med mycket "tryck" i de övre basregistren..

Bara att vänja sig, men naturligtvis handlar det ju om att hitta ett ljud man tycker om .

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

tobbelobbe
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:21:08  Show Profile Send tobbelobbe a Private Message
Öppet köp och bytesrätt är ingen rättighet... dock har man som köpare skyldighet att fråga om det innan köpet, det är inget handlare upplyser en om direkt! Allradio i Uppsala ger kalla handen så fort köpet är genomfört, får inte lämna tebax dom! Trots att dom är perfekt och kartong och plast är 100% hela! Urkvarning! Får inte ens byta mot ngt i samma affär!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:24:33  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Taskig policy att du inte ens får byta mot annat!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:29:10  Show Profile Send n0p a Private Message
Radiobrus ska väl också funka rätt fint om man ska spela in högtalarna.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:33:12  Show Profile Send Anton a Private Message
Om det nu är butikens policy, och de inte vill ha nöjda kunder, så är det ju riktigt uselt agerande från butikens sida.
Alla seriösa hifibutiker jag vet har någon form av hemlåning/bytesrätt/öppetköp etc.

Mycket dåligt!!!
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:52:15  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Låter de så vasst? Jag har aldrig hört den modellen du har, men jag har själv ett par Ergo 91DC och har aldrig upplevt dem som störande vassa (kör dem i och för sig med en relativt "snäll" Technics CD, men ändå). Jag har hört att äldre Canton-modeller ska ha det "problem" du nämner, men jag trodde att de hade blivit av med det mesta av den stämpeln. Ge dem en lång inspelning och se vad som händer...
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:28:04  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Har haft Canton förut. Dom spelar analytiskt kliniskt och omusikaliskt enligt mej. Tyvär så är det så
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/20 :  14:27:39  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Mina Canton RC-L är inte närheten av skrikighet! Jag har till och med höjt diskanten på min RC-L box! Det är kanske din Sony stärkare som är skrikig i sej, kanske för lite kräm?
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/02/20 :  18:54:52  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Har också ett par Canton RC-L och tycker inte dom alls är skrikiga, var lite värre i början men inte var det mkt. Och basen släpper nog kan jag tro, basen i rc-l är helt otrolig, så djuuup. Sen som nån sa så är det nog ganska stakt skillnad mot dina gamla Proson, allt dom spelar upp är bas.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:25:19  Show Profile Send Mattias a Private Message
Hade tidigare ett par Ergo SC-L. Måste säga att det var en lärosam tid.

Några saker man kommer ihåg:
Först väntan tills de skall komma hem.
Kvaliteten på prylarna. Glömmer inte uppackandet!
Besvikelsen vid inkoppling. Bara bumligt.
Två år av optimering/placering i hemmet. Tweakande mm.
Äntligen funkade ljudet i dåvarande lägenhet. Då var det dax att flytta.

Med högtalare som den här, tycker jag det är svårt att få till det musikaliska. Därför skaffade jag nya prylar (>3 år sen). Nyligen såldes Ergo SC-L lådorna.

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000