HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vem är äldst och mest erfaren på forum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/25 :  19:22:42  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Det här inlägget fanns i en helt anna tråd, men är ju egentligen en helt ny fråga, så jag kör en ny tråd:

Det har diskuterats en del på annan plats om vem som är yngst på forum. Det verkar finnas både 17- och 16-åringar med på forum. Kanske rent av någon 15-åring! Kul!

Ungdom i all ära, men vem är äldst?

Det skulle vara kul om någon riktig räv var med och debatterade. Finns det någon som höll på med musikåtergivning, redan på 30-talet? Eller i varje fall på 40-talet? Det vore nå't att komma med! Någon som var med redan när stereodiskussionerna började, som köpte nya originalpressar av RCAs och DECCAs allra första stereoutgåvor på vinyl på 50-talet. Många av dem än i dag oöverträffade inspelningar, trots ungdomligt prat om att utvecklingen gått så fantaaaasstiskt mycket framåt...

kanske till och med någon känner till de gamla biografsystemen som inklusive ljudlagringens defekter för över 50 år sedan hade S/N om nära 100 dB och distorsionsnivåer som (vissa) högtalartillverkare man talar med idag inte tror går att uppnå...

Någon som kan hjälpa den historielösa ungdomen till bättre insikt om hur bra det faktiskt kunda låta (men inte alltid gjorde) även för 60 år sedan.

Vh, Ing. Öhman

PS.
Just nu verkar det som om ingen är äldre än 55-60 år. Kan det verkligen stämma???

Var är alla veteraner?

Kom hit med er klokskap!
DS.

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/25 19:40:0

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2002/07/25 :  19:43:51  Show Profile Send marcus a Private Message
Ingen äldre än 55-60? Hjälp...

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/25 :  19:45:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag är pensionär!

Räknas inte det!!!



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/25 :  19:49:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Öhman, du kan svara på ditt eget inlägg när du är 80!
Kanske beror på att rävarna inte ingår i internetgenerationen!

Aktivering erfodras.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/25 :  19:56:12  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Farsan som är 75 bast körde biografmaskin i sin ungdom. Nu sitter han på en Pioneer 747:a, en HK av bättre integrerad sort och någon ny 3M proj i taket som susar hemtrevligt, Klipsch högtaleri.

Men han har ingen dator. Tittar bara undrande när man föreslår något dylikt. Han sitter hellre och löder ihop motorerna till de automatiska biografdraperierna som skall gå åt sidan när filmen skall på. Tror han har en liten vindrutetorkarmotor till ändamålet. Fjärrstyrd åf kårs

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:12:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

fräsigt värre,

det är få människor över 50-60 som ens sneglar mot en dator.
Man får sätta sig ner med dem, visa nått som intresserar dem,
kanske nån DIY kontruktion på nätet som visar bilder på en
vindrutetorkare som öppnar gardiner!



Så de ser nyttan i det hela. Med kvinnor är det mer att de är rädda
att trycka fel, de tror att datorn går sönder.

Hur ska man göra.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:12:49  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
I själva verket vet jag inte att någon är 55 - 60, men jag gissar med tanke på repliker. Den som är äldst av dem jag känner åldern på är Jorma på 50 år. Har kanske han rekordet?

Svar till Nagref (blir fergaN baklänges, vilket fortfarande är helt obegripligt!):
Nej du din spjuver! Dryga 30 kommer du inte långt med i denna tävling (som inte belönas med någon Jazz-platta, bara den stora äran).

Visste ni förresten att den första publicerade plattan (stenkaka) sm gavs ut med Jazz-musik, på etiketten förtäljer att genren heter jass! Jass var ett slangord då (10-talet tror jag) för att göka. Gök-musik alltså! Ko-ko.

Vh, Ing. Öhman

PS. Om någon i andra delar av landet än Uppland, där jag bor, inte brukar en dialekt som använder ordet göka, så kanske någon som är tillräckligt oblyg för att skriva ut en mera grov version av ordet kan översätta det
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:25:09  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
I Västmanland där jag bor amvänds i alla fall ordet göka vilket alltså betyder att man måste vara (helst) en man och en kvinna.
Trevlig sysselsättning tycker jag. Fast om det slår en riktigt bra skiva på en riktigt bra anläggning vete tusan.



Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:31:03  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det ena utesluter inte det andra.
Man kan t.o.m. anpassa musiken till gökprogrammet...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:33:10  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Go´kväll Timbre.
Har du nåt bra förslag. På musik alltså!!



Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:33:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vem är äldst och mest erfaren på forum?
Ja det behöver ju inte ens vara samma person.
Äldst har ju inte tvunget något att göra med "mest erfarenhet", vilket nästan är ett vagt ord.

Som någon varit inne på tidigare, så är det nog tyvärr som så, att dator-utnyttjandet avtar med stigande ålder (även om min mormor gick datorkurs vid 70års ålder).





Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:38:30  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
I Västmanland och Dalarna betyder visst göka samma sak, men annars så var det väl inte det som den här tråden handlade om.

Jag villa bara säga att jag tydligen hör till de äldre med mina 52 år men om jag är mest erfaren är väl tveksamt. I och för sig har jag hållit på med att bygga högtalare sen tonåren och har läst mig till en massa kunskaper som jag sedan kanske inte kommer ihåg allt ihop, man sållar så småningom för att få plats med det man vill komma ihåg.

Sen är det nog också så att när man är lite äldre så väntar man ett tag med att uttrycka sin mening och lyssnar istället tills man tycker att man har något att säga.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:38:46  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
I Västmanland och Dalarna betyder visst göka samma sak, men annars så var det väl inte det som den här tråden handlade om.

Jag villa bara säga att jag tydligen hör till de äldre med mina 52 år men om jag är mest erfaren är väl tveksamt. I och för sig har jag hållit på med att bygga högtalare sen tonåren och har läst mig till en massa kunskaper som jag sedan kanske inte kommer ihåg allt ihop, man sållar så småningom för att få plats med det man vill komma ihåg.

Sen är det nog också så att när man är lite äldre så väntar man ett tag med att uttrycka sin mening och lyssnar istället tills man tycker att man har något att säga.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:55:49  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Angående Pers: "Sen är det nog också så att när man är lite äldre så väntar man ett tag med att uttrycka sin mening och lyssnar istället tills man tycker att man har något att säga."

Men du Per, du sa det å andra sidan två gånger!


quote:

...att göra med "mest erfarenhet", vilket nästan är ett vagt ord.

Vänligen epkpeng



Det kan det väl inte vara, det är ju två ord!

Vh, iö

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/25 20:58:2
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/25 :  20:57:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Lämnade en öppning att racka ner på även i mitt inlägg - misstänkte det skulle "nagelfaras".



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/25 :  21:03:02  Show Profile Send Timbre a Private Message


Go´ kväll själv Sten!

Jag har bara en.
You Can´t Hurry Love med The Supremes.
Den har jag kört ända sen puberteten.
På analogband, så man kan variera hastigheten...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/25 :  21:36:51  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej
Då tillhör man den äldre generationen här med mina 45 år.Har fått min fars gamla vevgrammofon som han köpte på trettiotalet och hade med sig när han låg vid norska gränsen under andra världskriget.Han blir 80 i år.Har själv köpt upp mig på en del stenkakor och har väl en 150 st idag.Den äldsta inspelningen är från 1908 tror jag.Som IÖ påpekade så blir man förvånad över ljudet.De flesta har nog sett en trattgrammofon någon gång där tratten blir det förstärkande hornet.
På denna finns ingen tratt utan du får ut diskantljudet vid nålen och under skivtallriken sitter ett litet kort horn för basen(eller vad man skall kalla det)Det finns ingen ljudkontroll utom två sorters nålar en för kvällslyssning och en för lite högre utnivå.Kan tillägga
att en nål varar ca 10 - 15 spelningar sen är det tid att byta nål.
Kan väl vara kul för en del ungdomar att läsa lite hur det funkade förr får jag hoppas.
Mats

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/25 :  22:43:42  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

I själva verket vet jag inte att någon är 55 - 60, men jag gissar med tanke på repliker. Den som är äldst av dem jag känner åldern på är Jorma på 50 år. Har kanske han rekordet?




Timbre är några månader äldre

Jorm
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/07/25 :  23:12:29  Show Profile Send Gus a Private Message
Gus är femtiosex år gammal och han vågar trycka på datorns alla knappar ty han förstår inte bättre-------


Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/07/26 :  00:06:57  Show Profile Send Björn N a Private Message
[quote]

fräsigt värre,

det är få människor över 50-60 som ens sneglar mot en dator.
Man får sätta sig ner med dem, visa nått som intresserar dem,
kanske nån DIY kontruktion på nätet som visar bilder på en
vindrutetorkare som öppnar gardiner!



Så de ser nyttan i det hela. Med kvinnor är det mer att de är rädda
att trycka fel, de tror att datorn går sönder.

Hur ska man göra.

Bit i det här!
När min mormor pensionerade sig köpte hon en dator och gick massa datakurser på Komvux, hon är nog en av Sveriges enda 71 åriga dataexperter=) Får jag problem med datorn ringer jag mormor=)



Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/26 :  00:38:10  Show Profile Send Morello a Private Message
Någon kallade mig "Farfar Morello". Tror han hette "falukorv" på det andra forumet.

Min ålder förblir hemlig.

mvh


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2002/07/26 :  00:58:06  Show Profile Send Andreas N a Private Message
quote:

Min ålder förblir hemlig.



Gissar på 26 ?

You're Nobody Without a Nai
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/26 :  08:28:11  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Någon kallade mig "Farfar Morello". Tror han hette "falukorv" på det andra forumet.

Min ålder förblir hemlig.

mvh


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"




Hehe, du har avslöjat din ålder på Hifimagasinet en gång, Tollyf har inte så fel i sin gissning, om du inte möjligen har fyllt år efter detta

Jorm
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/26 :  08:50:13  Show Profile Send markku a Private Message
Beräknad från idag så har jag åtta månader kvar innan 50. Och beträffande stereo (hifi över huvud taget): det började först vid 30 års åldern, med en rätt stor LP samling anskaffad i 12 års tidsperiod...

Snack om att vara en musikkälskare och inte prylfantast.

mvh
Markku

< More Signal, Less Noise. >
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/07/26 :  10:05:56  Show Profile Send SW a Private Message
Jag är snart 55 och min första stereo bestod av en Philips plastgrammofon kopplad till två röradioapparater. Jag tror att det var en AGA till höger kanalen och en ASEA till vänster kanalen. Det fanns ju grammofoningångar på dessa apparater. Min första stereoförstärkare var en Philips rörförstärkare på 2x2 watt kopplade till hembyggda högtalare. Det var i början av 60-talet. Hade också en hembyggd radiosändare för mellanvåg som jag hade igång på helgerna och spelade popmusik över. Jag hade tom reklam för ett bageri.
Sedan har det rullat på med olika apparater och högtalare både köpta och hembyggda men ingen har väl undgått min lödkolv.

S
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/26 :  10:20:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Min rolige far byggde en sändare som sände över P3 bandet (tror jag)
och gick runt med den kopplad till sin elgitarr på byn och spelade
på alla kärringars köksradio´s, rock n roll riff, spotnicks, shadows
och annat trevligt.. han är 50, så jag antar det va
innan 70-talet eller runt 70..

säkert på rent djävulskap det.

undrar om nån blev sur på han för det efteråt.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000