HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var ute och lyssnade lite i helgen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/29 :  00:03:00  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Var ute och lyssnade på högtalare i helgen, närmare bestämt på Monitor Audio Gold 20 och på Audiovector M3 Signature. Jag lyssnade på dessa med Arcam fmj stärkaren och cdn i ett 70 kvadratmeter rum i en affär med en hel långsida fylld med stora (skylt)fönster. Lyssningsrummet var långt ifrån det ideala...

Jag började lyssna på MA 20. Jag tyckte dessa lät mycket bra. Det som slog mig mest var värmen i ljudet och den silkeslena diskanten. Ibland kändes det dock som diskanten var lite för len, och inte riktigt tog fram alla detaljer och fick all musik att komma till sin rätta. Som plus så var den väldigt förlåtande mot dåliga vassa inspelningar, något som jag lyssnar på ibland. Basen kunde också bli lite för påtaglig ibland tyckte jag. Och detta i ett rum på 70kvadrat där högtalaren stod ca 3 meter ut från bakväggen. Hemma har jag ett rum på ca 35kvadrat, och jag undrar om inte det blir lite för mycket bas med monitor audio.. Det kändes inte heller som basen gick riktigt så djupt som man kan önska. Jag tyckte dessa högtalare spelade väldigt "brittiskt". Lite för brittiskt ibland faktiskt.

Bytte sedan till Audiovector m3 signature. Har tidigare lyssnat på m3an och den har inte imponerat alls. Nu lyssnade jag på signature versionen och jag blev rejält överraskad. För det första kändes det som högtalaren var helt perfekt avvägd. Den var detaljerad utan att den blev för analytisk och lagom varm. Basen var också "torrare" än MA 20 och gick djupare. Men den lyckades ändå få fram ännu mer detaljer än Monitor Audio Gold 20 och stereoperspektivet kändes ännu större. Audiovectorn hade inga som helst problem att fylla rummet och det fanns precis lagom med bas. M3 signature lät bra, riktigt bra. Bland det bästa jag hört hittils faktiskt, inom de prisklasser jag har råd med. Nu började jag förstå varför det är så mycket snack om Audiovector.

Detta var alltså inget "test" utan bara generella intryck av det två högtalarna. Är det nån som håller med mig/tycker annorlunda? Är det nån som har några andra åsikter om vad som låter bra i prisklassen 20 000 - 30 000kr?


sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/29 :  06:39:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Med tanke på de många demos man hört i butik som varit en smula "fixade" så undrar jag om butiken ville sälja ett av dessa märkena före det andra? Att rigga en högtalare på så sätt att basen blir "to much" i ett rum på 70 kvadrat är bara fel uppställt. Det är ju inga Kappa 9 du lyssnat på direkt

Vilken butik var det och vilka prylar körde de med när detta testades?

I prisklassen 20 - 30 tusenlappar finns det en SKOG med bra högtalare.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/29 :  08:43:05  Show Profile Send n00b a Private Message
Dynaudio 1.3se

En riktig guldhögtalare iaf enligt mig.

:P

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/29 :  08:58:33  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Men grejen är att jag lyssnade med exakt samma kringutrustning (Arcam fmj spelare och Arcam fmj stärkare) och högtalarna stog på exakt samma ställe under lyssningen (ett par meter ut från alla väggar). Använde samma kablar och samma låtar på samma skivor. Hur kunde då butiken ha riggat det så att den ena lät bättre? Jag sa aldrig att MA Gold 20 spelade alldeles för mycket bas, utan bara lite för mycket för min smak. Eller inte för mycket men den var för betonad. Vet inte hur jag ska förklara det riktigt.. Butiken var hifiskåne i Malmö. I och för sig gjorde säljaren ingen hemlighet av vilket märke han föredrog(och hade hemma).. Men jag blev lite fundersam på det där med basen, för jag har hört att många tycker att Audiovector låter slankt. Och i detta rummet så lät dom inte alls slanka. Jag är helt säker på att det var nåt skumt med rummet. Jag ska i och för sig låna hem båda paren innan ev köp av nåt av dom så jag får se hur dom låter hemma.

Har velat lyssna på Dynaudio länge, men har inte hittat nån butik i närheten som har dom..

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/29 :  09:55:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
OK!

Jag fattade dig lite fel när det gäller storleken på basen du hörde.

Två högtalare har dock ytterligt sällan exakt samma ideala plats i ett rum. Nog en bra idé att ta hem båda för prov.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/29 :  12:20:47  Show Profile Send linkan a Private Message
MA Gold kan som alla högtalare ha problem med basen i olika rum men när jag testade ett par hemma förra sommaren så var det snarare att basen kändes för "mufflig" det var precis som att det satt en lovvika-vante över bas-elementet. Audiovector kan som du säger låta lite tunt, men vilket som är bäst går ju inte avgöra hos handlaren utan det måste ju testas så att du är nöjd i ditt lyssningsrum.

Linkan
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/29 :  13:49:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Linkan

Jag tror jag förstår vad du menar. Jag har svårt att förklara i ord vad som var skumt med basen på monitor audio gold högtalarna, men det lät inte som det skulle. Eller som jag trodde att det skulle låta.. Jag hade tänkt låna hem de två högtalare som är mest interessanta, men just nu är jag inte helt säker på att det är just monitor audio gold 20 och audiovector m3 signature. har några andra jag vill lyssna närmare på först, t ex Dynaudio contour 3.0. Men dom känns lite över min budget dock.. Nån som har några andra förslag i prisklassen 20 000 - 30 000kr?

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/29 :  14:17:03  Show Profile Send gromit a Private Message
Tidigare nämnda Dynaudio 1.3se är ju fina och Revel M20 har ju fått fina betyg också. Audiovector M1 Avantgarde kanske?

Eller måste det vara golvare? Då kan ju Dynaudio 1.8 mkII eller kommande QRS Merkurius vara värda att lyssnas på.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/29 :  16:14:16  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
> gromit

Jag har lite svårt för stativ högtalare då jag saknar det basfundament som en golvare har att stå på. Men för den skull så har jag inte räknat bort stativhögtalare helt. Allting är ju kompromisser och jag kan tänka mig att kompromissa bort den djupaste basen ifall det är en riktigt bra stativare.

Nån som har tips om var man kan lyssna på dynaudio i skåne?

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/29 :  18:07:20  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

>Linkan

Jag tror jag förstår vad du menar. Jag har svårt att förklara i ord vad som var skumt med basen på monitor audio gold högtalarna, men det lät inte som det skulle. Eller som jag trodde att det skulle låta.. Jag hade tänkt låna hem de två högtalare som är mest interessanta, men just nu är jag inte helt säker på att det är just monitor audio gold 20 och audiovector m3 signature. har några andra jag vill lyssna närmare på först, t ex Dynaudio contour 3.0. Men dom känns lite över min budget dock.. Nån som har några andra förslag i prisklassen 20 000 - 30 000kr?



Mitt förslag är Dynaudio Contour 1.8 MK II, jag har ett
par själv som jag verkligen är nöjd med, mvh U.L./Arcam

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/29 :  20:37:19  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
> Arcam

Vad har dynaudio contour 1.8 mkII för uppsättning element? Vad går dom lös på? Jag har aldrig ens sett ett par, det är dåligt med Dynaudio där jag bor..

Jag antar att du kör arcam kringutrustning till med tanke på ditt namn? Har lyssnat på en hel del arcam stärkare och cd spelare och jag gillar dom. Vad kör du för nåt? Vad tycker dom om dom?

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/29 :  21:18:21  Show Profile Send ekman a Private Message
Nån som har tips om var man kan lyssna på dynaudio i skåne?


hificenter i malmo har dynaudio och for 2 manader sen sa hade dom iaf 1,8an hemma

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:00:21  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

> Arcam

Vad har dynaudio contour 1.8 mkII för uppsättning element? Vad går dom lös på? Jag har aldrig ens sett ett par, det är dåligt med Dynaudio där jag bor..

Jag antar att du kör arcam kringutrustning till med tanke på ditt namn? Har lyssnat på en hel del arcam stärkare och cd spelare och jag gillar dom. Vad kör du för nåt? Vad tycker dom om dom?



2 st. 6 1/2" basar och 1 1,1" soft dome tweeter.
pris c:a 22000:-. Ja jag kör med Arcam CD72T, förstärkaren
är en Edison Triod. högt.kabel Supra Ply 3,4.
Jag är väldigt nöjd med Dynaudiorna och även Arcamen.


Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:24:24  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

> Arcam

Vad har dynaudio contour 1.8 mkII för uppsättning element? Vad går dom lös på? Jag har aldrig ens sett ett par, det är dåligt med Dynaudio där jag bor..

Jag antar att du kör arcam kringutrustning till med tanke på ditt namn? Har lyssnat på en hel del arcam stärkare och cd spelare och jag gillar dom. Vad kör du för nåt? Vad tycker dom om dom?



www.dynaudio.dk mvh 1.8 MK II




Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/29 :  23:09:53  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

> Arcam

Vad har dynaudio contour 1.8 mkII för uppsättning element? Vad går dom lös på? Jag har aldrig ens sett ett par, det är dåligt med Dynaudio där jag bor..

Jag antar att du kör arcam kringutrustning till med tanke på ditt namn? Har lyssnat på en hel del arcam stärkare och cd spelare och jag gillar dom. Vad kör du för nåt? Vad tycker dom om dom?



Vilken förstärkare kommer du att köra med?
Många säger att Dynaudio behöver mycket effekt
för att riktigt låta bra, men i mitt fall
gäller inte detta. Jag har vid ett tillfälle
provat med Electrocompaniets för och slutsteg
på 2x200 w men det lät inget speciellt, platt
ljudbild och hård klang.
Sedan ett år tillbaka kör jag med en
Edison Triod 2 x 10 w klass A singel end
och det funkar utmärkt.

Med Vänlig Hälsning
Dynaudiocontour1.8MKIIEdisonArcamUL





Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/30 :  08:16:28  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Själv har jag lyssnat en hel del på Arcams fmj serie och gillar den skarpt. Vet dock inte om min budget tillåter detta. Annars får det bli arcam cd 72 och arcam A 75 eller A 85 som stärkare.

Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/07/30 :  11:23:40  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag håller själv sen ett halvår tillbaka på att utvärdera lyssningsintryck av diverse olika högtalare. Jag kan tänka mig både stativ och golvhögtalare ! Jag har lyssnat på Audiovector M3 Signature och Avantgarde samt Monitor Audio GR20 och GR60 samt Dynaudio 1.3SE och 3.0 m.m m.m. De som jag tycker låter bäst i ett kostar/låter bra förhållande är nog Audiovector M3 Signature samt Dynaudio Contour 1.3 SE. Audiovectorn måste i framtiden kunna uppgraderas med ett bättre basfundament (en annars mkt kompetent högtalare), först då blir den riktigt intressant att köpa som ny enligt mig! Tills dess kommer jag nog att köpa något begagnat som i längden blir betydligt skonsammare för plånboken. För det här med att ha HiFi som intresse verkar väl ändå att handla om att byta grejor ibland?

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/30 :  11:37:37  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Monitor Audio Gold 20 är fortfarande interessanta för mig då jag man kan köpa dom i tyskland för 17 000kr vilket gör dom mycket prisvärda. Även om jag tycker Audiovector M3 signature lät lite bättre. Men dom har jag inte hittat billigare än 25500kr och plånboken får avögra lite också....

>Peder B Vad tyckte du om Monitor Audio Gold 20?

Men jag ska lyssna på Dynaudio först. Visste inte att dom hade dom på Malmö hificenter. Synd bara att man blir behandlad som nåt katten släpat in om man går in där och inte ser ut som man är "köpstark". Vet inte om jag orkar med idioterna som jobbar i affären länge nog för att provlyssna.. får se..


Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/07/30 :  12:34:05  Show Profile Send Peder B a Private Message
MA GR20 är en helt OK högtalare men... jag måste nog mätta alla mina sinnen för att bli nöjd om jag ska betala 25kSEK för en högtalare. Finnishen och modellen på dom ser ju inte så där jättekul ut eller? Jämför med ett par Dynaudio 1.3SE t.ex. men detta är som sagt var min personliga uppfattning och betyder kanske inte något för dig! Kan du köpa dom billigare i Tyskland är det kanske en annan sak.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/30 :  13:12:55  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Pratar vi om samma högtalare? Tycker du inte finishen på MA gold 20 ser bra ut? jag tycker högtalarna är grymt snygga. Tar du sen av dammskydden så ser dom riktigt grymma ut med guld diskanten och dom vita elementen. Jag tycker Audiovector inte alls är lika snygga som MA gold 20. Dynaudio har jag aldrig ens sett så där kan jag inte uttala mig..

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/30 :  13:23:33  Show Profile Send linkan a Private Message
Ja, MA Gold måste ha en av de snyggaste träarbetena på högtalare i denna prisklass speciellt med konerna synliga.

Linkan
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/07/30 :  13:27:33  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag jobbar till vardags med design och konstruktion så man kanske är lite skadad? Det jag uttalar mig om är mitt personliga tyckande som
nödvändigtvis inte måste överensstämma med ditt! Audiovector tycker jag har en helt annan klass på träarbetet, sen behöver dom ju inte
nödvändigvis vara snyggare för det även om jag tycker det (kan bero på att jag är svag för dansk design).

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/30 :  14:36:03  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Har aldrig sett dynaudio högtalare, så jag kan inte jämför dom med MA högtalarna. Men jag börjar bli riktigt nyfiken på Dynaudio nu, så mycket snack som det varit om dom här på forumet. Ska lyssna på dom i helgen tänkte jag. Om jag hittar nånstans där dom har dom...

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/30 :  15:03:40  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Har aldrig sett dynaudio högtalare, så jag kan inte jämför dom med MA högtalarna. Men jag börjar bli riktigt nyfiken på Dynaudio nu, så mycket snack som det varit om dom här på forumet. Ska lyssna på dom i helgen tänkte jag. Om jag hittar nånstans där dom har dom...





Klart det skall vara snack om så bra högtalare =))))


iofs så kankse jag är partisk =))

http://www.referenceaudio.se/product.asp?iProductID=479

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/30 :  15:47:48  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Det är lätt att bli partisk om man hör nåt man gillar..*s*

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000