HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 elektrostater vs dynamiska högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:44:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag undrade vad Ingvar tyckte om elektrostatiska högtalare,
och frågar er alla hur ni resonerar i saken.

det skilljer ju minst sagt en hel del i karaktär va det gäller
dessa totalt olika högtalare.

är den ultimata högtalaren elektrostatisk eller dynamisk?

med dynamisk menar jag en vanlig högtalare som t.ex. wilson´s
watt/puppy vs ml odyssey t.ex. som ligger i samma klass vad
det gäller välljud.

jag har juh själv lyssnat massor på ML´s nyare modeller, och jag gillar att det alltid låter så oansträngt, transparent, dynamiskt
och klockrent, det är ett sådant "riv" i ML. Däremot lyssnade
jag en gång på Wilson´s WITT, och jag har inte upplevt en sådan
mjukhet/softhet i en ML ännu.

dock vet vi ju alla hur svårt det är att komponentmatcha ett
par elektrostater vs konventionella högtalare. det säger många
att det beror på att de är så känsliga och återgivande, men
är då inte det ett bevis på att de återger vad som finns där. ?

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:53:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nja, att de återger vad som finns där är ju en sanning med mycket modifikation. I varje fall de elektrostater som jag har lyssnat på brister ofta i de lägre registren. De har ofta svårt att bli tillräckligt dynamiska och återge en känsla av att detta är musik. Dvs det som Linnanhängare ofta söker, om jag nu inte helt har tagit fel om Linnanhängarnas syn på rytmik och timing.Mvh Kristofer

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:56:13  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Min erfarenhet av elektrostater i allmänhet o Martin Logan i synnerhet är att, ja, upplösningen i panelen finns där...på HC senast körde jag en Nils Lofgren skiva o det lät suveränt på gitarrspelet, men när Nisse börja sjunga ville jag backa tjugo meter...ok, Lofgren är ingen Caruso men....
Jag gillar helt enkelt inte ljudbilden på ett par ML...påträngande ljud är mitt HiFi-hatobjekt nr 1...
Värsta ML ljud jag hört var premiärvisningen av Prodigy på Arken...aaajjjaajjj....

Sen är en elektrostat inte lika dynamisk som en dynamisk...

Kan någon få mig att ändra uppfattning om elektrostater så varsågod...

Däremot kan jag uppskatta ett par bra magnetostater...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:57:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Lägger min röst på elektrostater (Quad esl 989).

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/16 :  16:07:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag måste höra quad innan jag blir galet galen!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/16 :  16:11:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Quad esl989 "imponerar" inte som t.ex dyn 1.3se, de låter RÄTT... En högtalare att leva med resten av livet. Önskar man hade rum och råd... Den låter så fruktanvärt 'lite', känns det som. Det är min referens till världens bästa hifi-högtalare. Transparens är ordet...

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/07/16 :  17:08:19  Show Profile Send DHT a Private Message
Har hört en hel del på ML SL3 som en kompis har. Upplösningen är det inget fel på och med rätt elektronik har de en transparens och mjukhet som är svårslagen. Dock är de för tunna i karaktären tycker jag. Saknas liksom "kropp och substans" och kan låta lite kliniska på viss typ av musik. Har lyssnat på en av MLs större nyare modeller också (vet inte vilken det var) och den lät väldigt bra, betydligt bättre än SL3. Även MLs minsta modell har jag hört men tyckte inte alls om den, tunt och konstlat lät den i mina öron.

Generellt om elektrostater kan man väl säga att upplösningen är bättre / distortionen lägre men dynamiken och basåtergivningen klenare än i konventionella högtalare.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/16 :  18:24:43  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm..mkt generaliseringar blir det...
pratar man dynamik så visst..det går ju att dra på mer med många dynamiska högtalare än med t.ex quad esl63'or...men upplösningen vid låga nivåer brukar ju gå till elektrostaterna...ofta tycker jag på dynamiska högtalare att man tenderar att dra på mer å mer hela tiden...
Med de nya ML kan man ju dra på rätt rejält ändå..å basen tävlar lugnt med mina bw 802matrix...(å så finns det ju descent subben...).
(drgreen minns sin första seriösa högt-els57...den fina blå svetslågan när man drog på LITE var ssk fin...)
Det där med elektrostater spelar rakt på en är rätt mkt beroende på uppställningen är min erfarenhet..har hört samma modell av ML låta mkt olika i det hänseendet.

"the truth is out there..."

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/07/16 :  19:30:43  Show Profile Send David A a Private Message
Niklas, jag tror du skulle spela sönder ML med dina bryggade NAD så satsa på ett par rejäla dynamiska istället
Skämt åsido så tycker jag att ljudbilden är kruxet, jämt när jag hört elektrostater har ljudbilden varit stor som ett hus, men brustit i definition. Tycker att sångaren ofta blivit för stor och utsmetad rakt i ansiktet på en...
Har du lyssnat nåt mer på C4:orna? Jag brinner av nyfikenhet.

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:13:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

david, kom hit nån helg så kan vi
lyssna på dynaudio istället för
att fantisera:)

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:06:02  Show Profile Send David A a Private Message
Ja, det borde jag ta och göra. Men egentligen så är det C7 som inte släppts än som hägrar i mitt huvud... fast då måste jag nog pantsätta kåken för att kunna köpa sådana.
Efter stativare / sub uppenbarelsen som jag fått, så ligger halvaktiv drift mig varmt om hjärtat.
Med tanke på alla justerings möjligheter så borde det vara det ultimata bara det görs på rätt sätt. Jag tror inte Dynaudio släpper något halvdant i den prisklassen.

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/07/16 :  22:09:01  Show Profile Send Staffan a Private Message
Har man problem med elektrostater
så är det som med andra högtalare
:rummet och/eller placering.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/16 :  22:46:32  Show Profile Send EAR a Private Message
Tjena
Kan väl hålla med Ranefjord angående QUAD.Har inte hört på 989 ännu
men äger ett par Esl 63 och med rätt förstärkare går det att plocka ut
mycket mer än man skulle kunna tro här är en gammal recension.
Because the EAR amplifiers had to be returned to the manufacturer (who needed them for CES) at the very time we set up our second pair of '63s, we were not able to audition this combination for more than a couple of hours. This was, however, long enough to confirm my suspicions that the "right" amplifier would make these speakers take off and fly! The sound was simply superb, in every respect. Which is all the more frustrating in view of our findings about the speaker's maximum-output limitations.
Vad jag gillar hos Quad är det vad jag tycker det totala homogena ljudet.Har man ett rum där det går att få till ljudbilden med elektrostater så är det att föredra framför dynamiska högtalare enl min mening.Det blir svårt att övertyga mig om att gå tillbaka till dynamiska högtalare.
Mats

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/16 :  23:14:45  Show Profile Send n/a a Private Message
EAR: Efter att jag har skaffat lite nya kablar o filter tänker jag börja spara till ett par 989'or. Elektrostater är underbara... Tills dess kör jag mina älskade 50.2'or.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/16 :  23:22:14  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

EAR: Efter att jag har skaffat lite nya kablar o filter tänker jag börja spara till ett par 989'or. Elektrostater är underbara... Tills dess kör jag mina älskade 50.2'or.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey/


Förstår att du gillar Världens bästa Carlsson köpte själv ett par nya Carlsson runt 1975,kan det vara OA14 tro en bas & 4 diskanter som jag trivdes bra med men QUAD är QUAD
Mats

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/16 :  23:28:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Quad är Quad... helt klart. Oss två emellan så vi vi ju att Quad gör världens bästa hifi The closest approach to the original sound. Svårt att leva utan när man väl vant sig.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/16 :  23:34:18  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Quad är Quad... helt klart. Oss två emellan så vi vi ju att Quad gör världens bästa hifi The closest approach to the original sound. Svårt att leva utan när man väl vant sig.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey/


Kan bara hålla med dig.Har en QUAd 44 också och har levt lyckligt med en 405-2 i ett antal år men mina rörhäckar är betydligt bättre slutsteg.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/16 :  23:40:50  Show Profile Send EAR a Private Message
OJDÅ
Glömde fråga.Har du hört på både 989 och 988 och i så fall är 989 så pass mycket bättre?Hmmmmmmm man borde kanske uppgradera i så fall.
Mats

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/16 :  23:46:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Har inte hört 988'an, men har hört 989 och 63'an. 989'an är ännu neutralare än 63'an, med bra botten. Tycker att 989 låter mer "quad" än 63'an.. Det är en fantastisk högtalare. Jag tänker äga ett par inom en ...viss... framtid.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/07/17 :  02:46:44  Show Profile Send Gus a Private Message
Om ljudet från elektrostater tycker jag---bra.
Om ljudbilden från elektrostater tycker jag---bra,under förutsättning att öronen befinner sig vid rätt punkt i rummet.Säger och menar punkt ty minsta avvikelse från denna punkt gör att hela perspektivet kantrar.
Jag har tyvärr inte hört Quad i hemmiljö,dom kanske uppträder annorlunda,jag har SAE´s elektrostater och dom har befunnit sig i ett flertal olika rum/hus/lägenheter men den där "punkten" hänger med.Jag har vid div.hembesök hört en del andra elektrostater och kunnat konstatera att även dom har krävt millimeteranpassning av lyssningspositionen.Jag gillar elektrostatljudet men egoisthögtalare är dom.(i varje fall dom jag har lyssnat på)


Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/17 :  07:40:31  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
quote:
Jag gillar elektrostatljudet men egoisthögtalare är dom.(i varje fall dom jag har lyssnat på)


Det måste dock konstateras att även ett flertal dynamiska högtalare är "egoistlådor", bl.a. de Dunlavy jag lyssnar med, som till sin natur är mycket riktande...

Själv föredrar jag dock dynamiska högtalare över elektrostater, kanske med mellanregistret (hos vissa modeller) som undantag. De ML modeller jag hört har låtit helt ok, men basen har varit bristfällig, samtidigt som diskanten inte varit just bättre än hos högtalare med "traditionella" instrument. Men framför allt saknar jag dynamiska högtalarens slagkraft och just dynamik i elektrostatljudet. Gällande "panelhögtalare" föredrar jag då magnetostater, som någon skrev tidigare här.

Men som med alla highend-komponenter börjar det ju efter en viss punkt vara närmast frågan om smaksaker, inte enbart tekniska egenskaper.

Mvh. RKL

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/17 :  09:06:56  Show Profile Send drgreen a Private Message
Angående diskanten hos dynamiska vs elektrostater tycker jag ofta att den känns mer utsträckt på de dynamiska...men samtidigt lite onaturlig och frikopplad från övriga register ssk om det rör sig om metalldomer (mindre så med t.ex thiel/silkesdomer...)

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/17 :  09:22:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

bra skrivet, jag tror det liger extra mycket sanning i det!
speciellt med elektrostater!

quote:

Har man problem med elektrostater
så är det som med andra högtalare
:rummet och/eller placering.





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/17 :  12:12:03  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
quote:
Angående diskanten hos dynamiska vs elektrostater tycker jag ofta att den känns mer utsträckt på de dynamiska...men samtidigt lite onaturlig och frikopplad från övriga register ssk om det rör sig om metalldomer (mindre så med t.ex thiel/silkesdomer...)


Helt av samma åsikt, speciellt gällande metalldomer som ofta först ger ett intryck av att ha fin resolution ända tills man lyssnar längre på dem.......gäller förstås inte alla...

Men silkesdomer har ofta ett lite mjukare, mera koherent ljud utan att tappa resolution eller utsträckning. Tror dock att t.ex. Vifas RingRadiator (ScanSpeaks modell väl på kommande) slår en traditionell "dom-diskant", samma gäller i många fall t.ex. Magnepans "ribbon-diskant" för att inte tala om Acapellas plasmadiskant, som i mitt tycke låter bättre än alla konstruktioner jag hört. Smaksaker......

Mvh. RKL

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/07/17 :  13:22:08  Show Profile Send drgreen a Private Message
byggde ett par apogee duetta kopior en gång i forntiden...den (band)diskanten var inte att leka med (:D)

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/18 :  08:36:05  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Tror att jag hörde nånting som närmar sig den ultimata högtalaren igår. Den var dynamisk, heter Dunlavy SC-VI, var driven av 500W monoblock från Audionet tillsammans med annan Audionet-elektronik, i ett 45 kvadrats rum som var byggt från marken upp för akustik och ljudåtergivning....

Inga gränser för hur bra det kunde låta.........

Man ville aldrig gå hem

Mvh. RKL

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000