Author |
Topic |
|
tobbelobbe
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 21:18:53
|
Har köpt en Sub-bas "Yamaha YST-SW305". Men när jag kopplar in den ger den knappt ut någe bas alls. Man måste vrida upp volymen på max för att den ska börja gå igång på allvar och ändå låter det lite tunt! Har prövat byta signalkabel men samma resultat! Tips mottages tacksamt! Från en som inte vet bättre... =) |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:03:06
|
quote: Originally posted by tobbelobbe
Har köpt en Sub-bas "Yamaha YST-SW305". Men när jag kopplar in den ger den knappt ut någe bas alls. Man måste vrida upp volymen på max för att den ska börja gå igång på allvar och ändå låter det lite tunt! Har prövat byta signalkabel men samma resultat! Tips mottages tacksamt! Från en som inte vet bättre... =)
Hur har du kopplat??
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
tobbelobbe
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:30:09
|
Med en vanlig Audiokabel mellan Subwoofer out på förstärkaren och uttaget Left/Mono INPUT2 på subwoofern, precis som det står i manualen, tror jag! =) |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:34:11
|
Har du nån avancerad hemmbiostärkare som du kan reglera inbördes volym för subbutgången? testa med en annan subb om du kan.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
tobbelobbe
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:34:16
|
Är det någon inställning? Har jag kopplat fel? Är den trasig? Det där dunket verkar inte innfinna sig i alla fall! Maxvolym är ett måste för att det ens ska kännas ngt överhuvudtaget! *desperat* |
|
|
tobbelobbe
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:37:03
|
Har en hemmabioförstärkare SONY VA8ES. Vet inget om den mer än att den var dyr ifrån början (9500:-) men den har fem år på nacken! Hifi är roligt ibland, ganska ofta ibland inte alls! =) |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:40:28
|
Jo men jag vet inte hur din stärkare funkar, du kan ju titta runt lite. menar du att det bara PYSEr lite ur den? kanske dy spelat så starkt att du blitt döv? :)
Du kan testa ställa fråga på www.minhembio.com också, eller www.dvdforum.com där de kan mer om hembiostärkare än här kanske..'
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:41:42
|
föresten, har du testat ställa subben i ett hörn? då får du "maximal" rumförstärkning faktiskt. |
|
|
Frux
Member
183 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:23:53
|
Subwoofer out på förstärkaren är ju lågnivåsignal, men du verkar ha kopplat in på högnivåsignal-ingången på subwoofern. Finns det ingen enskild ingång på subwoofern, 1 separat RCA alltså? |
Edited by - Frux on 2003/02/19 00:25:02 |
|
|
Black Rob
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 08:40:19
|
Om jag har förstått rätt så har subben höger och vänster lågnivå in? Då ska du köra med en y-splitt för att få med hela subben. Hur konstigt det än låter så tappar du halva kraften om den inte är rätt kopplad. Köp en y-split och testa. Finns en billig på Biltema, mest för att kunna testa. Jag har ingen personlig erfarenhet av detta med det finns en del personer som har sagt att det är så. |
It´s all about credibilty
http://blackrob.minhembio.com |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 08:50:10
|
2 frågor. Vad kör du för musik tobbelobbe? Vid vilken frekvens börjar subben arbeta? |
Hifiarkeologen |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 08:55:01
|
Förutsatt att du har kopplat rätt rent elektriskt (subwoofer out på stärkaren till Line Level In på Yamahan) via en vanlig signalkabel (RCA/RCA) och att det inte går att justera upp nivån på själva subbasen, så kan jag bara föreslå två saker så här på rak arm:
1. Nivån ut från förstärkaren är för låg. Du får kolla upp i förstärkarmanualen om du hittar nåt om subwoofer level eller om du t.ex. kan öka nivån genom att ställa om mellan "small" och "large" på sidosystemen. Utnivån från stärkaren är den troligaste orsaken att du har dålig bas.
2. Testa också att ställa om fasomkopplaren på subbasen (brukar heta Phase Control, Phase Shift eller nåt sånt). Den funktionen avgör om subbasen och sidohögtalarna arbetar i med- eller motfas i regionen där dom överlappar varandra. Skulle dom spela i motfas får du utsläckning av vissa frekvenser vid din lyssningsposition och ljudet kan bli väldigt svagt.
Lycka till! |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
|
Topic |
|