Author |
Topic |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 22:54:02
|
Tjo! Ska byta upp mig en smula vad det gäller förstärkeriet, idag använder jag NADs C350. Eftersom den har en utvändig delning mellan för- och slutsteg, borde man kanske börja med att köpa för-/slutsteg. Frågan är då vad som är att föredra i C350n, för- eller slutsteget?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 00:46:51
|
Har tänkt på det, men bestämde mig för att ist (på sikt) bygga en analog utrustning. (Som jag sen kan gömma undan ) Det digitala förblir nog kommersiellt, vad ska man göra?
|
|
Edited by - henricsson on 2003/02/19 12:45:18 |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 08:26:32
|
Vad är det för digitalt med ett vanligt slutsteg? |
Mvh |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 11:55:47
|
Felformulerat av mig, jag menade naturligtvis cd / för- & slutsteg. Jag har sällan sett snygga hembyggen när det gäller förstärkeri. (Dock ingen regel utan undantag) Du kunde väl läst mellan raderna |
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 13:08:55
|
Det är inte så krångligt att få till finishen, men det beror kanske lite på vilken tillgång man har på olika verktyg. Ett enkelt sätt är ju att köpa en färdig låda och slänga frontpanelen åt h-e. Sen ersätter man den med trä eller aluminium eller trolldeg, helt beroende på vad man känner för.
Fast jag undrar lite varför du vill byta också? Vill du ha mer kraft eller är du mest lite allmänt missnöjd?
Här lite macho diy-stärkare:
|
Mvh |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 14:07:16
|
Där har vi undantagen. Visst blir man sugen på att tåta ihop något eget men dels försummar jag redan studierna för mycket som det är, sen är det mycket roligare att bygga högtalare! Jag är väl missnöjd med ljudet i det stora hela & lite mer kraft vore trevligt. Basen verkar inte hänga med riktigt. Det låter vasst & "för neutralt", svårt att beskriva. (Tänker inte anv uttrycket, trist&grått )
Man har sedan en studentbudget, därav att jag nog hellre satsar på ett halvbra för- eller slutsteg. (10kkr kanske) Du lär ha lyssnat på NAD-classic, vad tror du intuitivt?
Ett tag framöver lyssnar jag till 2st KlonAc. |
|
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 14:14:20
|
Du ska helt klart satsa på ett försteg. Har själv ägt NAD C350 och slutsteget är klart bättre än försteget i den lådan. |
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 14:37:25
|
Misstänkte nästan det! Tack, vad jämförde du med?
|
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 17:09:50
|
quote: Originally posted by henricsson
Där har vi undantagen. Visst blir man sugen på att tåta ihop något eget men dels försummar jag redan studierna för mycket som det är, sen är det mycket roligare att bygga högtalare! Jag är väl missnöjd med ljudet i det stora hela & lite mer kraft vore trevligt. Basen verkar inte hänga med riktigt. Det låter vasst & "för neutralt", svårt att beskriva. (Tänker inte anv uttrycket, trist&grått )
Man har sedan en studentbudget, därav att jag nog hellre satsar på ett halvbra för- eller slutsteg. (10kkr kanske) Du lär ha lyssnat på NAD-classic, vad tror du intuitivt?
Ett tag framöver lyssnar jag till 2st KlonAc.
Roligare med högtalare.....det vete f-n....det är ju så mycket man skall hålla koll på och bygga efter ritning är väl kul typ 1/2 gång....
Men okej, om du väljer att behålla slutsteget i din integrerade så kanske det är lite läge att hänga på Swede, Loovet och de andra med förförstärkaren Aleph 1.7. Då får du ju en fjärrkontrollerad(tror jag) förförstärkare för ca 5-6 papp. Den lär väl ha kostat ca 40papp fabrikstillverkad.
Köpa något färdigt i denna prisklass vet jag inte om det blir mycket till uppgradering. Känns intuitivt som en sidoförflyttning. Begagnat kan det ju iofs gå att göra en del fynd! Harmony Design har ju vettiga produkter och han kanske har något som skulle kunna passa din plånbok om du nu absolut inte vill bygga själv.
Själv bygger jag ett annat försteg med phonodel baserat på OPA2134 som kommer sluta på drygt 2500:- men då bygger jag utan fjärr i första läget.
Jag tycker du skall kolla runt lite vad som finns både att köpa nytt och begagnat och vad som går att bygga själv skapligt enkelt. |
Mvh |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 18:25:11
|
quote: Roligare med högtalare.....det vete f-n....det är ju så mycket man skall hålla koll på och bygga efter ritning är väl kul typ 1/2 gång....
Vi har kanske olika intressen? Är inte ute efter att klona. Jag gillar det tekniska, akustiska, mätningar, etc & vill lära mig på sikt hur det fungerar på alla parametrar.
Jag inser hur mycket mer välljud/krona jag får om jag bygger eget förstärkeri, har spanat en del på olika konstruktioner. Men i dagsläget känner jag inte att jag har tid för ett sådant projekt.
Sidoflyttning?
Ska göra en koll på begangnat marknaden, återkommer om jag hittar något kul.
|
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:19:32
|
quote: Originally posted by henricsson
quote: Roligare med högtalare.....det vete f-n....det är ju så mycket man skall hålla koll på och bygga efter ritning är väl kul typ 1/2 gång....
Vi har kanske olika intressen? Är inte ute efter att klona. Jag gillar det tekniska, akustiska, mätningar, etc & vill lära mig på sikt hur det fungerar på alla parametrar.
Jag inser hur mycket mer välljud/krona jag får om jag bygger eget förstärkeri, har spanat en del på olika konstruktioner. Men i dagsläget känner jag inte att jag har tid för ett sådant projekt.
Sidoflyttning?
Ska göra en koll på begangnat marknaden, återkommer om jag hittar något kul.
Ähh, jag gillar ju också högtalare såklart, men är lite less på dom jag håller på med och får inte till det riktigt, men har beställt lite mätprylar så nu ska vi se what´s what!
Med sidosteppandet menade jag väl mer att i denna prisklassen så är kanske inte utbudet så jättespännande, men kom alldeles nyss på att Audio Analogue kanske har ett försteg som kan passa bra till klonerna(då får du dessutom en bra phonodel på köpet). Ett sånt beggat borde lämna utrymme till ett schysst slutsteg. |
Mvh |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:51:53
|
Håller också på att knåpa ihop en mätutrustning.
Det vore väldigt trevligt om det vore bellini,
du menade.. De fanns på Ågrens hifi med (som jag bor hyfsat nära) som även säljer ProAc, meget trevligt.
|
|
Edited by - henricsson on 2003/02/19 00:52:54 |
|
|
|
Topic |
|